Selecteer een pagina

Wat is voor veel makelaars het grootste probleem? Waarschijnlijk het bij elkaar brengen van kopers en verkopers met een succesvolle transactie als gevolg. 

Momenteel denken verkopers dat de onderkant van de markt wel bereikt zal zijn, mede gezien de berichtgevingen daarover, terwijl de kopers de prijzen graag nog verder zien zakken. Hoe moet u daar nou tussendoor navigeren? 

Het belangrijkste is om in de schoenen van de klant te gaan staan. Wat is hun achtergrond, de motivatie voor hun beslissing? Het is heel belangrijk om hierbij goed te luisteren naar wat er niet gezegd wordt, naast wat er wel wordt verteld. Leer tussen de regels te lezen, vaak wordt het complete verhaal niet door uw klant verteld. U zult de witte vlakken zelf, correct, moeten invullen. 

Hoe goed kent u uw klantAls u goed weet wie uw klant is en wat ze graag willen, met de achterliggende gedachte, pas dan kan u efficient met ze communiceren. Kies de juiste methode voor uw communicatie – namelijk die wijze die uw klant prettig vindt! Uw klant zal dat waarderen. Wees ook bereid om met regelmaat en via verschillende kanalen contact met uw klant te hebben. Denk aan nieuwsbrieven per email, maar ook gedrukte flyers en informatie door de brievenbus (gepersonaliseerd!) en uiteraard op gepaste tijden een persoonlijk telefoontje. 

Maak duidelijk waarom u uniek bent. Wat is uw expertise en waarom, deel uw kennis en ervaring met uw klanten, zodat ze een gedegen en objectieve keuze voor hun makelaar kunnen maken. 13 in een dozijn is eenvoudigweg niet goed genoeg. 

De sleutel tot succes volgens velen is het volume. Zorg voor voldoende inventaris (listings) en communiceer met zoveel mogelijk mensen: prospects, klanten, voormalige klanten, buren, vrienden, kennissen etcetera. Doe dat via verschillende kanalen waaronder email, print, blog en u zult leads gaan ontvangen.
Daarna is het aan u om die leads om te zetten in transacties. Vergeet daarbij niet dat iedere koper een potentiële verkoper is!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+