Selecteer een pagina

Ga dit niet lezenWaarom leest u dit nou? U bent het toch echt wel aan het lezen. Bent u nieuwsgierig?

Als u ‘ja’ heeft geantwoord, dan heeft u net een van de drie psychologische trigger points gevonden van goede marketing: nieuwsgierigheid opwekken.

De mens wil namelijk overal antwoord op hebben. We strekken onze nekken bij een auto-ongeluk, we willen de vrouw met 3 borsten of de elephant man zien (wilt u graag op de links klikken…?).
Schrijvers en journalisten gebruiken deze aandachtstrekker voornamelijk in koptitels, om de lezer te verleiden verder te lezen met als uiteindelijk doel een ‘oproep tot aktie’.

Even eerlijk, het maakt niet uit hoe goed de tekst van de boodschap ook is, als niemand het leest… Het maken van een goede koptitel is dan ook cruciaal voor het succes van uw boodschap. Maak een pakkende titel die nieuwsgierigheid opwekt en men leest verder.

Een andere pshychologische trigger is ‘de vraag’.
Het schijnt dat ons brein actiever wordt bij een vraag. Alleen al het ? draagt bij aan het willen weten van het antwoord, waardoor er verder gelezen wordt.

SocratesWeet u waarom? U leest deze zin omdat u het antwoord graag wilt weten toch? De reden schijnt te maken te hebben met het eerste leerstadium en het vragen van kinderen (Socrates zijn methode kan er ook mee te maken hebben).

Bent u klaar voor de derde psychologische trigger?
Die behelst koptitels met oplossingen! Eerder zei ik al dat het brein extra actief wordt bij vragen, maar dus ook bij het vinden van oplossingen. “Hoe word ik miljonair in dertig dagen” is niet alleen een vraag, maar u verwacht daar een antwoord te vinden. Nu weet u ook direkt hoe reclame werkt.

Zodra deze drie triggers (nieuwsgierigheid, vragen en oplossingen) worden gecombineerd met behoeften heeft het direkt een geweldige aantrekkingskracht. Het soort behoeften verschilt per persoon, maar denk daarbij aan:

  • geld verdienen of besparen
  • tijdswinst
  • zaken efficienter maken
  • goedkoop of gratis
  • verbeteren van veiligheid en gezondheid voor uzelf en geliefden
  • verhogen van de levensstandaard

dropcase_WOnder overige trucjes die ingezet (kunnen) worden is er bijvoorbeeld de ‘drop cap’. Het veel groter en vetgedrukt maken van de eerste letter van de titel. Net zoals met een plaatje springt het de lezer direct in het oog. Dit was ontdekt door David Ogilvy overigens. Deze methode leverde hem 13% meer lezers op.

Plaatjes dragen ook bij aan de leesbaarheid van uw bericht, volgens journalisten zelfs heel veel. De effectiviteit van het gebruik van mooie gezichten of andere lichaamsdelen is discutabel en hangt vooral af van het verband dat het plaatje heeft met de inhoud van uw bericht.

Gestyled huisZo is het in de makelaardij noodzakelijk om veel en goede foto’s van de woning te gebruiken. Woningen met fantastische foto’s houden de kijker langer in hun greep en leveren zelfs meer kijkers (en bezichtigingen) op.

Ook al zorgen deze methoden ervoor dat meer mensen uw bericht gaan lezen, de inhoud van uw bericht dient uiteraard van goede kwaliteit te zijn en dient de slim gekozen titel natuurlijk wel waar te maken.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+