Er is een grote verandering gaande. Bedrijven wijzigen massaal hun (marketing) koers. Dit is heel eenvoudig te zien als we naar de gebruikte plaatjes kijken. In brochures, advertenties en websites zien we steeds minder productplaatjes. Deze worden vervangen met plaatjes van… mensen.
Vaak zijn dat ‘feel good’ plaatjes. Blij, vrolijk, gezellig, knus, lief, schattig…. Nou ja, het plaatje is nu wel duidelijk lijkt me.
Wat ook veel gebruikt wordt zijn foto’s van ‘werknemers’. Niet echt natuurlijk, maar dat moet het uitstralen! Die strak-in-het-vel-zittende-mooie-dame krijgt u echt niet aan de lijn als u de telefoon pakt hoor.
Het moet sympathiek zijn. Laagdrempelig en tot contact aanzetten. De vraag is of dat werkt. Heeft u er ervaring mee? Gaat u eerder bellen of online een offerte aanvragen als u dit soort plaatjes ziet? Laat dan een reactie achter aub!
Een voor de hand liggende conclusie is: ja, het werkt. Om de eenvoudige reden dat veel bedrijven deze strategie toepassen! Wanneer het gros voor dezelfde tactiek kiest, dan moet het toch wel werken. Of zijn al die bedrijven gewoon makke schapen…?
In het verleden zagen we vaak grafieken die het succes lieten zien. Het succes van uw geld, van uw aandelenkoers, van het bedrijf, van een product en ga zo maar door. Klaarblijkelijk is het vertrouwen van de consument zodanig geschaad door slechteĀ praktijken dat ook de gebruikte visuele uitingen daar negatief mee geassocieerd worden. Die plaatjes volstaan dan dus niet meer. Ze zijn besmet.
Zal deze blog post de grafieken van het blog verder omhoog doen gaan? We zullen wel zien!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Han,
Volgens mij hebben we die feel good tijd gehad. Wij merken in de vastgoed communicatie dat er weer juist meer product-showing effectief is ipv de lifestyle en doelgroep beelden. Juist het laten zien van de echte omgeving en de echte buurtgenoten wordt veel meer op prijsgesteld…ik hoop dat deze trend doorzet:”the real stuff”.
Boris
Boris, goede feedback.
Echter zie ik op websites (niet alleen op makelaarssites, maar zeker ook bij financiele dienstverleners) steeds meer en meer ‘feel good’. Behalve bij de meeste makelaarssites. Die gaan zelfs nog alleen over ‘de woning’.
Daar mis ik zelfs de hele ‘feel good’ periode :-).
Het zou geweldig zijn als de makelaars meer focus geven aan waar het om gaat, de klant.
Door meer aandacht te geven aan omgeving, emotie, lifestyle en gevoel, ipv bakstenen. Goed te horen dat jij die trend al ziet komen!
Han