Soms komen er bepaalde dingen met elkaar overeen, waar dat normaal eigenlijk niet het geval is. Vandaag dus wel. Politiek en makelaardij. Niet echt hetzelfde zeg maar. Alhoewel…
Tijdens de Algemene Beschouwingen die vandaag, de dag na Prinsjesdag, zijn begonnen wordt duidelijk dat de politieke partijen alvast stelling nemen voor de verkiezingen. Verkiezingen? Ja, in 2011 naar verwachting! Alle plannen van het huidige kabinet worden –per definitie– afgekraakt. Ik vraag me daarom ook af wat de huidige oppositie partijen belangrijker vinden. Het winnen van stemmen, of het regeren van het land door de slechte tijden heen.
Het maakt niet uit hoe er over het huidige kabinet gedacht wordt, zij zijn wel diegenen die momenteel de keuzes maken. Maar om die keuzes hoe-dan-ook te verwerpen om alvast zieltjes te winnen voor over twee jaar, dat is gewoon sneu en zielig.
Maar hoe zit dat dan in de makelaardij?
Ook daar gaat het slecht en heb je een meer-partijen-stelsel van verschillende brancheverenigingen en van verschillende franchiseorganisaties. Gaat het daar dan wel goed? Nou nee.
In een ander bericht hier op het blog wordt de saamhorigheid van de makelaars aan de orde gesteld. En in de verschillende reacties wordt er druk gedebatteerd (geen toevallige woordkeuze) over het wel of niet concurreren of inhaken tijdens een Open Huizen Dag, of Open Huizen Route. Wie maakt er gebruik van wie en wie was er nou het eerste?
Daar gaat het toch helemaal niet om? Wordt de verkoper van een woning, de betalende klant, daar nou echt beter van?
Zou het voor de kopers en verkopers van woningen nou niet geweldig zijn als alle verschillende partijen gezamelijk naar de consument toe voor duidelijkheid zorgen? Laat de consument daarna maar vertellen en bepalen wie de beste makelaar is. Gebaseerd op kennis/ervaring/kwaliteit/communicatie en mogelijk zelfs prijs.
Als de drie grote brancheverenigingen hiertoe nou eens een aanzet gaan geven door nationale acties als branche te organiseren. Daar is de consument bij gebaat – dus de makelaars ook!
Heeft u een goed idee hoe dit nog beter kan? Laat het weten! De creativiteit onder het gros van de makelaars laat nog te wensen over.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Recente reacties