Selecteer een pagina

Op elk feestje of andere sociale bijeenkomst wordt er wel over gesproken: de huizenmarkt. Het gaat slecht. Huizen staan langer te koop, hypotheken zijn niet te krijgen en de hypotheekrente aftrek staat op de tocht.

Ik ga makelaars mijn allerbeste advies geven (en iedereen kent er wel een, dus deel dit gerust met ze).

stopPlan A:  Stop er gewoon mee.
Serieus, ga gewoon wat anders doen, maar stop met makelen en zoek een baan ofzo.
Menig makelaar heeft al een tijdje op dit advies zitten wachten – graag gedaan!

…..

OK, als u nog niet weg bent zult u blij zijn dat er nu in elk geval al minder concurrentie is. Makelaars die hun kantoor gefundeerd hadden op lage rentes, het snelle geld en speculatie (order takers) zijn nu vertrokken.

Voor diegenen die overgebleven zijn is er Plan B.
Als u verlies lijdt met het verkopen van een paar woningen zoals iedereen al doet, of door in te zetten op de altijd stijgende huizenprijs die nu eigenlijk-alleen-maar-daalt, wat gaat u dan doen? Zeuren is geen optie.

Heel eerlijk, dit is een geweldige kans!

Zonder fratsen, zonder goedkope concurrentie, valt er te bouwen aan een gezonde basis van het kantoor. Ik denk aan twee dingen.

1) Wordt de expert in wat u doet. Oftewel micro-specialisme.
Wie is de beste makelaar in appartementen in uw werkgebied?  Of voor gezinnen met kinderen op de basisschool?  Wie is de enige keuze als het gaat om villa’s in het buitengebied? Of u bent de beste, of u telt gewoon niet mee.

Dat betekent drastische maatregelen. Nee, u kunt niet een beetje dit en ook nog wat van dat gaan doen. De beste zijn houdt in dat men naar u komt voor advies.
Zorg er uiteraard wel voor dat iedereen (maar dan ook echt iedereen) in uw doelgroep weet dat u de beste bent!

“Ik heb daar geen tijd voor…”
Natuurlijk heeft u daar wel tijd voor! Weet u nog hoe druk u het een jaar geleden had met mensen die hun huis wilden verkopen? Gebruik die tijd om te investeren in het opbouwen van uw kennis en expertise als expert.

2) Werk aan uw netwerk om business mee te genereren.
Uit eigen ervaring weet ik dat vrijwel geen enkele makelaar contact opneemt met de koper/verkoper van de woning nadat het huis is gepasseerd bij de notaris. Niet eens 1x! Zucht.
U heeft net klanten begeleidt met het uitgeven van tonnen aan euro’s, en u neemt niet even de moeite om op z’n minst een keer te bellen of schrijven?

De kans die er wel ligt tijdens deze pauze, want het is niet meer dan een pauze, is om een voor een die mensen te vinden die er baat bij hebben iets van u te horen om vervolgens het respect te verdienen met hen te praten. En geef dan informatie waar de ontvanger iets aan heeft. Niet wat u graag wilt vertellen.

Op die manier herontdekt u interactie met uw medemens.  Prospects, matig geinteresseerden en klanten uit het verleden.  De echte kans is dus stoppen met wachten op klanten en actief te gaan doen waar u goed in bent. Het met elkaar in contact laten komen van kopers en verkopers op een manier die vertrouwen schept.

En denk nu niet dat het toch geen verschil maakt, want iedereen die dit gelezen heeft gaat het doen. Het blijkt dat slechts 5% dit hele verhaal leest en dan ook nog eens actie onderneemt.

REMAX_ExpertDus geachte makelaar – laat uw verleden varen en ga zelf als expert aan de slag. Bewijs dat u uw courtage dubbel en dwars waard bent. Ik ben er van overtuigd dat uw bedrijf mede hierdoor succesvol wordt.
De beste tijd om er mee te starten is nu!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+