Selecteer een pagina

Waarom Funda essentieel is en blijft voor de verkoop van een woning!

Dit gastblog is geschreven door Perrie Voorbach – makelaar bij Succes Makelaars te Amersfoort/Leusden

Na de start in 2001 is Funda uitgegroeid tot de nummer 1 woningportal van Nederland. Geschat wordt dat ca. 90% van de Nederlandse woningzoekers zijn of haar woningzoektocht op Funda start. Met daarbij ca. 36 miljoen bezoeken per maand is Funda hét (online) verkoopkanaal van woningen in Nederland.

Ondanks het gemak voor zowel kopers als verkopers (al het Nederlandse woningaanbod beschikbaar op 1 portal) is de monopolie positie van Funda al jarenlang onderwerp van discussie. Waar eerder het debat woedde over het wel/niet toelaten van niet-NVM makelaars en de voorkeurspositie van NVM makelaars op het platform is inmiddels de discussie over de toegevoegde waarde van de online vastgoedreus los gebarsten.

Woningmarkt op stoom, Funda overbodig!

Met het aantrekken van de woningmarkt en de hoge omloopsnelheid van vastgoed (veel woningen verkopen immers al binnen een maand) omzeilen inmiddels een aantal consumenten en makelaars de verkoop via Funda.

Via eigen netwerk (zoekerslijsten en Facebook) wordt de woning aangeboden aan belangstellenden. Regelmatig wordt hier al een koper gevonden, zeker in de overspannen stedelijke markten. Oa. via de LinkedIn discussie op de pagina van Geesje Rietveld (hoofdredactrice van makelaarsvakblad VastgoedActueel) blijkt ook dat vele makelaars op deze manier ‘voor de markt uit’ verkopen. Minder financiële en tijdsinvestering en toch een goede koper. De extra service richting zoekers – potentiële nieuwe klanten – is ook mooi meegenomen! Lijkt logisch, niet?

Op basis van onze ervaringen: absoluut niet! Een woning verkopen is immers niet de taak van een makelaar. De woning tegen een zo hoog mogelijk prijs met de beste voorwaarden verkopen echter wel. Het belang van de opdrachtgever (= woningverkoper) staat hierin voorop.

De verkoopformule is stokoud & simpel: meer marketing = meer (online) views = meer kijkers = meer potentiele kopers = meer biedingen = beste eindresultaat.

Het belang van Funda voor opdrachtgever en makelaar

Naar mijn mening is Funda hierin essentieel. Ga maar na: 70% van de inspanning bij woningverkoop bestaat uit marketing. Voor een relatief kleine investering (= opstartkosten zoals foto’s, video, teksten, aanmelding op Funda etc.) wordt de woning blootgesteld aan een gigantisch netwerk van potentiële kopers.

In combinatie met social media marketing, e-mailmarketing & telemarketing naar zoekers, het verkoopbord, direct mailings en eventueel offline advertenties is de kans op een TOPopbrengst vele malen groter dan wanneer deze woning voor de markt uit wordt verkocht aan iemand uit een veel kleinere vijver aan geïnteresseerden.

Een veelgebruikt tegenargument zijn de opstartkosten om een woning in de verkoop te zetten. Wel, een woning is geen tweedehands fiets die op Marktplaats wordt aangeboden.

Voor een object van enkele honderdduizenden euro’s is een marketinginvestering van enkele honderden euro’s zeer acceptabel. Zeker ten opzichte van de uiteindelijke meeropbrengst is deze investering eenvoudig & snel terugverdiend.

Een woning is geen tweedehands fiets die op Marktplaats wordt aangeboden. Funda blijft essentieel. Klik om te Tweeten

Conclusie? Zelfs in een overspannen markt is Funda essentieel in de marketingmix van de woningverkoop. Met het belang van de opdrachtgever voorop naar mijn mening zelfs onmisbaar voor het allerbeste verkoopresultaat!

Dit artikel is eerder gepubliceerd op LinkedIn.

The following two tabs change content below.

Gastblogger

Artikelen in deze groep zijn geschreven door verschillende mensen die eenmalig of af en toe een bijdrage leveren aan De Scherpe Pen. Ook jij kan een gastblog insturen! Maak daarvoor gebruik van het contactformulier of stuur een email naar info (at) descherpepen puntje nl.
Google+