Twee dagen geleden schreef Perrie Voorbach een interessant blog over de essentie van funda. Daarin stelt hij onder andere dat de enige manier voor een makelaar om een zo hoog mogelijk rendement voor de verkoper te behalen enkel mogelijk is via funda.
Tja – daar moet ik toch even op reageren, aangezien ik het niet met hem eens ben.
Voor de markt uit verkopen
In zijn blog wordt er allereerst gesproken over ‘voor de markt uit verkopen‘. Geen idee wat dat is. Wat is de markt? En waar verkoop je het dan?
Is het niet zo dat ‘de markt’ niets anders is dan het aanbod van huizen die te koop staan, en de vraag van kopers naar een huis? Perrie wekt echter de indruk dat funda synoniem staat met de markt. Dat het verkopen van een huis zonder gebruik te maken van funda het ‘voor de markt uit verkopen’ is.
Het gaat er toch om dat het huis verkocht wordt? Wie zegt dat funda daar een rol in hoort te spelen?
Het gaat weer alleen over geld
Tegelijkertijd wordt er gesteld dat de opdracht van de makelaar niets anders is dan, quote;
“De woning tegen een zo hoog mogelijk prijs met de beste voorwaarden verkopen”.
De valkuil hier is het gedeelte ‘beste voorwaarden’. Want dat is nogal subjectief, terwijl het op hetzelfde moment om hele andere resultaten kan gaan dan een zo hoog mogelijke prijs. Wat is in die vergelijking dan belangrijker? De zo hoog mogelijke prijs, of de beste voorwaarden?
Dat zal verschillen per verkoper. Er zijn genoeg situaties waarbij de snelheid van de verkoop vele malen belangrijker is dan €5.000 meer opbrengst. Misschien wil je als verkoper het liefst helemaal geen bezichtigingen (om welke reden dan ook). Dan is het toch perfect als de eerste kijker direct ook koopt? Het klopt dat je dan als makelaar niet de hoogst mogelijke prijs binnen sleept, maar wel degelijk voldoet aan de beste voorwaarden voor de verkoper.
In dit kader is het ook leuk om even te lezen hoe een consument over makelaars denkt, in het blog: Consument wil een goede makelaar.
Wat is belangrijker bij verkoop huis? De hoogste prijs of de beste voorwaarden? Klik om te Tweeten
Wil de consument de hoogst haalbare prijs?
Laten we eerst even kijken naar wat de hoogst haalbare prijs is. Dat weet je namelijk niet. Want wat is een huis ‘waard’? Niet meer en niet minder dan wat de koper bereid is er voor te betalen. Dat zal verschillen per potentiële koper. Wat dat betreft heeft Perrie een goede opmerking in zijn verhaal, namelijk dat de kans op een hogere prijs groter is naarmate er meer potentiële kopers zijn.
Alleen komen die kopers lang niet altijd tegelijk opdraven. En welke van die kopers is bereid de hoogste prijs te betalen? De eerste, de zevende of misschien wel de zeventiende? En hoe lang duurt het voordat die zeventiende komt kijken en kopen?
Dat het wel degelijk kan lees je in dit blog van Arno Wingen: 1 huis. 1 weekend. 36 biedingen
Eigenlijk gaat het er niet om welke koper bereid is het maximale bedrag te betalen voor het huis. De verkoper wil het huis verkocht hebben, niet te koop hebben staan. Als het goed is weet je als makelaar wat de verkoper minimaal voor het huis wil ontvangen. Anders gezegd, vanaf dat bedrag is de verkoper tevreden. Tevreden!
Waarom zou je dan alles uit de kast willen halen om er meer meer meer voor te krijgen? Dat is gewoon mooi meegenomen, bonus.
Uiteraard wel afhankelijk van wat de verkoper onder ‘de beste voorwaarden’ verstaat.
Verkopen is verkopen
Is het dan belangrijk voor de makelaar of de verkoper dat het huis op funda komt te staan. Nee, natuurlijk niet! Waarschijnlijk zal het de verkoper aan zijn billetjes roesten hoe de makelaar het huis verkocht krijgt. Als het maar voor minimaal het gewenste bedrag is, binnen de gewenste periode en overeenkomend met andere wensen, zoals de oplevering.
Als de makelaar de koper bereikt via het netwerk dat hij heeft (koperslijst, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube of eigen website) is dat juist beter. Er is namelijk al een soort van relatie tussen die koper en de makelaar. Dat geeft per definitie al een soort van vertrouwen. Vertrouwen dat er nog niet is tussen makelaar en de spontane onbekende koper via funda.
Het vak makelaar veranderd
Bij het vak van makelaar gaat het steeds minder om het huis en steeds meer om de relatie. Makelaars zijn druk bezig om daar (te) rustig aan te werken. Daarbij wordt het platform wat benut wordt om het huis onder de aandacht te brengen ook anders. Het onmiskenbare succes van funda zal afnemen, naarmate meer en meer makelaars actief worden op andere platforms, waaronder de verzameling aan mogelijkheden onder de noemer ‘sociale media’.
(Daar is niet veel sociaals aan overigens, het is gewoon commerciële media)
Funda is nog altijd een belangrijke factor voor veel consumenten en makelaars. Maar essentieel voor de succesvolle verkoop van een huis? Al lang niet meer, en dat zal alleen maar minder worden.
Het zal mij benieuwen hoe Perrie en jij naar de huidige en toekomstige situatie van funda kijken. Laat even weten (onderaan deze pagina) of je het met Perrie eens bent dat je als makelaar afhankelijk bent van funda, of dat je prima zelf voor een goede verkoop kan zorgen. Tegen een prima (ver)koopprijs en binnen de gevraagde voorwaarden van de verkoper.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Ik ben het in dezen niet met je eens Han…Als snelheid van verkopen zoveel belangrijker is dan een paar duizend meer of minder opbrengst, dan is de beste remedie het huis onder de marktwaarde aan te bieden. Het is juist de toegevoegde van een makelaar om de beste mix van een zo hoog mogelijke prijs met de daarbij behorende beste voorwaarden te realiseren . De exacte invulling van deze mix is daarbij individueel te bepalen. Die ene koper die je via Facebook, onderhandse verkoop of een advertentie in het plaatselijke sufferdje de woning binnensleept heb je sowieso al binnen. Funda bereikt daarnaast nog een enorm publiek, dat je zeker niet mag missen om daadwerkelijk de beste deal voor de klant te construeren.
Overigens is het door jou genoemde voorbeeld van 5.000 euro (laat staan als het 10, 15 duizend opbrengst gaat schelen) voor heel veel mensen nog steeds serieus geld, waarover als zij het in hun portemonnee zouden hebben nogal gewikt en gewogen zou worden alvorens zij dat dat zomaar weg zouden laten waaien….
Dank voor je reactie Tjarda – het belangrijkste wat ik met mijn reactie op het blog van Pierre aan wil geven, is dat niet elke verkoper dezelfde reden en prioriteit heeft mbt het verkopen van een huis.
Het hoeft niet altijd om geld te gaan, er zijn veel meer redenen waarom iemand wil verkopen en dat is exact waar de makelaar op in dient te spelen. Bij elke verkoper opnieuw de juiste afweging maken.
Snelheid hoeft absoluut niet direct samen te hangen met lage opbrengst. Er zijn meer P’s die daar invloed op hebben, zoals Promotie.
Natuurlijk is €5000 meer of minder voor je huis een serieus bedrag. Alleen is dat bedrag op zich niet (altijd) leidend voor de strategie bij de verkoop.
Vergelijk het even met een aanschaf van en TV. Jij gaat ergens een nieuwe TV kopen, daarbij wil je graag de beste, mooiste slimste met de meeste foefjes, voor het laagste bedrag. Op een moment koop je de TV.
Dat betekent dat je op dat moment tevreden bent met de verhouding van wat je koopt en wat je daarvoor betaald
(trek hier even de parallel naar de laatprijs van de verkoper).
Vervolgens krijg je bij het afrekenen €50 cashback, zodat je uiteindelijk toch nog iets minder voor de TV betaald – wow! Dat is dan MOOI MEEGENOMEN, want je had de TV toch al gekocht voor het andere bedrag. Hier weer de parallel naar de verkoper – die is bereid het huis te verkopen voor de laatprijs. Alles er bovenop is WOW, mooi meegenomen. Maar geen doel op zich.
Indien de verkoper dat niet vindt, dan had de laatprijs hoger moeten zijn – wat mogelijk tot gevolg heeft dat het huis niet verkocht wordt. Dan is de keus weer aan de verkoper om te bepalen of die er dan wilt (of moet) blijven wonen, of dat de verkoper toch akkoord gaat met een lagere verkoopprijs, om in elk geval voorruit te kunnen gaan. Idem met de TV, als je de aanschafprijs de TV niet waard vindt, dan koop je hem niet, en mogelijk stel je als koper je wensen voor de TV bij, zodat je een wel betaalbare TV koopt, met minder foefjes of design.
Kortom, mooi gevarieerd vak is het, dat makelen !
Hoi Han, wilde sowieso al reageren en toen zag ik ook nog de link naar mijn ‘oude’ artikel – thanks!
Ik kon me voor een groot deel vinden in het verhaal van Perrie omdat ik het van deze kant bekijk: de beste kans op de beste prijs en/of voorwaarden krijg je door het grootst mogelijke publiek aan te spreken en dat publiek de beste kans te geven om hun bod te doen. Lijkt me logisch, maar als ik ergens een denkfout maak dan hoor ik het wel.
Als ik dus als makelaar enkel op Facebook adverteer, of enkel op Funda, of enkel op wat anders… dan loop ik ’t risico een groep te missen die op het andere medium wel zou hebben gereageerd. Met andere woorden – als ik het voor kopers moeilijk maak om te komen kijken en bieden, dan is de kans groot dat ik niet het beste eruit haal.
Wat dat ‘beste’ is verschilt per verkoper. Zekerheid kan. Snelheid kan. Prijs kan. Ik had een verkoper die voor de keuze stond tussen een aantal biedingen. Hij vroeg me welke bieder de grootst mogelijke kans op geluidsoverlast zou geven want hij had een pesthekel aan zijn buurman. Bij gering verschil zou hij de woning liever aan de heavy metal zanger met zeven kinderen en een hondenkennel gunnen dan een bejaard koppel. Dus het ‘beste bod’ is relatief.
Daarom vind ik het handig om een week of vier marketing te doen, een evenement te organiseren en kopers tegelijk de kans te geven. Wil niet zeggen dat de andere methode niet werkt (want die werkt ook elke dag opnieuw door heel Nederland). Het is meer een kwestie van welke benadering -volgens mij- het handigst is om maximaal resultaat te halen.
vr gr Arno
P.S. Als ik nog even had doorgetypt hadden we weer een nieuwe blogpost 😀
Wordt wel weer een keer tijd voor een blog van jou Arno…. 😀 #dank
Hallo Han,
Ik ben het met jullie beiden eens. Om een woning goed te verkopen is de presentatie heel belangrijk. Onderdeel hiervan, maar zeer zeker niet zaligmakend, is Funda. Daarnaast zie je echter in de huidige markt dat het netwerk (zoekersbestand of hoe je het maar wil noemen) van de makelaar wellicht nog belangrijker is. Met jou ben ik het eens dat het niet alleen over geld gaat. Een verkoper weegt de voorwaarden naast de financiën zeer zeker mee en bepaalt mede daardoor zijn keuze.