Nieuwbouw opleveringskeuring ervaring

opleveringskeuring

Naar aanleiding van het recente blog ‘Begrijpt Vereniging Eigen Huis de makelaardij eigenlijk wel?‘ is er veel los gekomen.

Zowel in de reacties op het blog, maar zeker ook op Facebook en twitter werd er niet altijd even positief over VEH geschreven.

Zo ook bij Monique Timmermans (krmt), die haar ervaringen toestuurde, met als vraag het te delen, zodat anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Monique heeft een huis laten bouwen. Dan weet je dat je altijd tegen rare, vervelende en leuke dingen aan gaat lopen. Belangrijk daarbij de is de opleveringskeuring. Immers, dat is het moment om heel goed vast te leggen wat er allemaal (nog) niet klopt en door de bouwer opgelost dient te worden, voordat de laatste 10% van de bouwsom betaald gaat worden.

“Helaas was er geen keurder beschikbaar vanuit mijn netwerk in West Friesland.” zegt Monique, dat is dan ook de reden dat ze een keurder van VEH heeft ingeschakeld.

“Bij het bouwen van een nieuwe woning zullen er altijd gebreken zijn.

Dan is het fijn om die in kaart te brengen en samen met de juiste partijen tot gedegen oplossingen te komen”.

Tijdens de keuring kwamen behoorlijk wat gebreken naar voren. Vervelender was dat er ook een boel aanwezige gebreken niet naar voren kwamen.

“De keuring met Vereniging Eigen Huis liep ernstig uit vanwege de vele gebreken die de keurder kon waarnemen. Wat hij niet waarnam was de niet goed gebeugelde riolering (die nadat er flinke regenbuien waren geweest) rioolleidingen lieten drijven. Hierdoor ontstond er een situatie dat het rioolwater niet doorstroomde, de toiletten dus overstroomde.

Een ander aspect was de niet geventileerde dakgoten, de dakkapellen die niet goed waren afgeschilderd, (verf liet los bij de wangen). Dit zijn nog maar een paar kleine issues, de lijst was groot en er is inmiddels weer e.e.a. bijgekomen.”

Nu zou je denken dat na ontvangst van het opleveringsrapport je ook kan vragen of ze, in dit geval VEH, met suggesties voor oplossingen kunnen komen. Monique geeft aan dat dat niet het geval is. “Die keurders van VEH zijn helaas nadien niet meer thuis! Heel frustrerend.”

“Zo vroegen wij naderhand om oplossingen aan te dragen, o.a. hoe we de niet geventileerde dakgoten wel geventileerd konden laten maken? De bouwer kwam namelijk met de simpele oplossing van het aanbrengen van beluchtingszeefjes, hierbij moesten de houten dakgoten dus gaten krijgen en dit vonden we niet zo mooi.”

Valt dan alle problemen en vertraging bij VEH neer te leggen? Nee, natuurlijk niet. Ook de bouwer, Groothuis Bouw, valt heel wat te verwijten. Een beknopte opsomming:

Wat is er gebeurd en welke gevolgen had heeft dit voor het project?

  • Tijd zeer rovend, erg jammer dat we ons niet beter in deze bouwer hebben kunnen inleven (hierdoor zijn er op allerlei fronten stagnaties ontstaan)
  • Kosten (qua geld en tijd meer moeten maken vanwege second opinion)
  • Andere vervelende aspecten zijn de tijdrovende mailtjes die we nu nog steeds voeren met de bouwer en zijn onderaannemers.
  • Momenteel hebben we een jurist in de arm genomen, omdat de drie maanden al lang verstreken zijn.
  • Natuurlijk hebben we de 5% van de aanneemsom nog steeds bij de notaris staan.
  • Vereniging Eigen Huis heeft na herhaaldelijk bellen nooit mee willen denken of adequate oplossingen bedacht.
  • Uiteraard hebben we ons lidmaatschap van deze Vereniging dan ook opgezegd.

Tijdlijn oplevering nieuwbouw

“Vereniging Eigen huis heeft geen nazorg, de keurder heb ik via LinkedIn wel weten op te sporen en getracht mee in contact te komen. Dit is bij een link gebleven, helaas heeft deze keurder van Vereniging Eigen Huis zich verder niet meer willen bemoeien met zijn opgestelde diagnoses.”

Eigenlijk absurd toch? Als VEH keurder een rapport maken, dat overhandigen en vervolgens de klant in de steek laten. Het rapport wordt figuurlijk over de schutting geworpen en klaar.

Ook de bouwer zelf mag het boetekleed aantrekken.

“In een persoonlijk gesprek met directeur A. v.d. L van Groothuis Bouw, gevraagd hoe het nu mogelijk is dat er zoveel fouten gemaakt zijn. Geen antwoorden ook geen excuus, we hebben toch een mooi huis! Oplossingen moeten we nu zelf wel verzinnen.”

Als advies geeft Monique Timmermans het volgende graag mee:

  • Bewust worden van het bestaan reviews en ervaringen van anderen
  • Als makelaar altijd meedenken bij projectontwikkeling
  • Mocht je in zo’n situatie komen kun je altijd contact opnemen met andere experts of mensen die hetzelfde ervaren hebben

Wat de reviews betreft nog een aanvulling. Geloof die niet altijd, want zo heeft Monique geen uitnodiging ontvangen van Groothuis Bouw om een review te geven, terwijl ze daar zelf wel gebruik van maken“Die site is dus niet zo onafhankelijk…”.

Heb je zelf ervaringen met VEH, deel ze hieronder bij de reacties!

 

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

1 reactie

  1. Keurders van VEH maken zich vaak druk om onbenullige gebreken die zichtbaar zijn en gemakkelijk en snel op te lossen, terwijl ze regelmatig niet kijken naar gebreken waar een leek geen verstand van heeft. Heel frustrerend want een klein likje verf o.d. is zo gebeurd, maar de echt grote gebreken geven veel meer problemen. Meedenken aan een oplossing heb ik van VEH nog nooit gehoord.

    reageren

Geef een reactie

Google+