Dit gastblog is ingezonden door een makelaar die graag anoniem wil blijven.
Als ondernemer kom je vaak reclame of marketing trucs tegen waarvan je je afvraagt of het wel kan, klopt of waar is. In de meeste gevallen geldt; als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het vaak ook niet waar! Velen zullen dit herkennen en erkennen.
Voor niks gaat de zon op…. Dat is verre van revolutionair, dat is dagelijkse praktijk, elke dag weer. Maar dat is dan ook alleen met die zon zo. Verder is gratis iets dat we graag horen maar zelden krijgen.
Dat een blad als Vastgoed zich leent voor een belachelijke actie van de “gratis makelaar” is eigenlijk nog het ergst van alles. Waar laat je je naam en faam voor spannen? Een mank karretje denk ik.
De gratis makelaar is een van de meest belachelijke stunts die ik de laatste jaren voor bij het zien komen. Het is helemaal niet gratis, de kosten worden simpelweg verlegd van verkoper naar koper, revolutionair is al helemaal niet, niet in Nederland en ook niet in andere landen. Ofwel de koopsom voor verkoper wordt lager, ofwel de koopsom voor koper wordt hoger……
Gratis bestaat niet - ook niet voor een makelaar. Klik om te Tweeten
Dit soort concepten bestaan al jaren en zijn ook al jaren onderdeel van de mix aan mogelijkheden die je hebt als verkoper/koper van een woning. Trieste constatering is dat er qua presentatie en media helemaal niks anders is dan bij de meeste makelaars. Revolutionair is echt de grootst mogelijke overdrijving die gemaakt kan worden.
Het is uiteindelijk gewoon weer een marketing trucje, die op slechts 1 manier succesvol kan zijn; massa. Om massa te bereiken is in Nederland minimaal een landelijke dekking vereist, ergo marketing via (goedkope) social media!
Tuurlijk probeert iedereen een boterham te verdienen, en liefst een belegde. Maar wel jammer dat het met een vorm van list en bedrog moet…
Jammer dat deze jongens hun energie en creativiteit niet anders inzetten. Snel een hoop geld verdienen klinkt leuk maar is nagenoeg hetzelfde als gratis: ’t bestaat niet!
Gastblogger
Laatste berichten van Gastblogger (toon alles)
- Gratis bestaat niet! - 6 april 2017
- Waarom Funda essentieel is en blijft voor de verkoop van een woning! - 14 maart 2017
- Wordt een huis met iDIN kopen heel normaal? - 9 maart 2017
Het artikel van de gratis makelaar dateert van 30 maart. Is het 2 dagen later niet weerlegd ?
Maar inderdaad gratis bestaat niet. Er zijn ook makelaars die gratis aankoopbegeleiding doen als ze je huis mogen verkopen. Vraag me af wat er dan aan kwaliteit geleverd wordt. Maar dat is een ander onderwerp.
De kosten verleggen (en als ik het goed lees krijgen klanten en kijkers “interessante aanbiedingen van geselecteerde partners”) voelt een beetje als de hypotheekverkoper die (oh excuus financieel “adviseur”) die een huis aankoopt omdat de kosten dan aftrekbaar zijn.
Geen idee eigenlijk of dit een 1 april grap was….
Nee, is volgens mij geen grap. Binnen de branchevereniging wordt er ook naar gekeken. Dus lijkt een serieuze club.
Is dit overigens niet in strijd met de gedragscodes en tuchtrecht van de brancheorganisatie? Het lijkt een beetje op het model in de huurmarkt waar de Hoge Raad vorig jaar ‘uitleg’ over gegeven heeft, maar dan geprojecteerd op de koop?
Verkoper is opdrachtgever, en de kosten mogen alleen bij de opdrachtgever liggen. Het bijv. online presenteren van een woning is voldoende reden om het te kenmerken als ‘bemiddeling’ dus mag je geen kosten rekenen aan de koper????
Je mag wel aan twee zijden bemiddelen volgens de wet, zolang de lastgeving maar ligt bij de opdrachtgever, en dat is hier automatisch de verkoper.
Wet
Artikel 417 – 4. Indien een der lastgevers een persoon is als bedoeld in artikel 408 lid 3, en de rechtshandeling strekt tot koop of verkoop dan wel huur of verhuur van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan of van een recht waaraan de zaak is onderworpen, heeft de lasthebber geen recht op loon jegens de koper of huurder. Van deze bepaling kan niet ten nadele van de koper of huurder worden afgeweken, tenzij de rechtshandeling strekt tot huur of verhuur van een tot woonruimte bestemd gedeelte van een zelfstandige woning.
Op zich een beetje jammer dat de schrijver anoniem wil blijven, ik zou het wat sterker vinden als ik wist wie dit schreef.
Niettemin respect voor de anonimiteit.
Het winstdoel is tegenwoordig in veel organisaties leidend, ik denk dat dit voor uitgevers van vakbladen niet anders is.
Vroeger hadden we een hele duidelijke scheidslijn tussen kapitalistische / commerciële organisaties waarbij het winstdoel volkomen duidelijk is. Dit is de laatste 35 jaar veel troebeler geworden. Bij De “gratis” makelaar is dat winstdoel logisch, bij vakbladen is een winstdoel iets minder logisch, maar zeker niet onlogisch.
De actie is redelijk doorzichtig en in die zin belachelijk, ik geeft de schrijver daarin volkomen gelijk.
De ondernemers noemen het ook nog, heel modern een “start up” , een gratis “start up” van 1799 euro komt op mij zelfs hysterisch over. Ook de TAG “innovatie in Vastgoed vind ik nogal misplaatst. De irritatie die de schrijver toch wel lijkt te hebben springt op mij niet over.
Meerdere fundamentele vragen komen in mij op:
1 – Raakt het verbod op onderlinge acquisitie, zoals in de erecodes van de branche organisaties is opgenomen, met dit soort kooplieden niet ingehaald door de tijd?
2 – Is de full service makelaar niet de klompenmaker van de 21e eeuw aan het worden.
3 – Hoe belangrijk zijn wij eigenlijk nog? (Duidelijk is dat wij zelfstandig flink aan invloed en kracht hebben ingeboet)
4 – Moeten we dan niet anders gaan organiseren?
5 – Hebben wij makelaars wel genoeg verstand van lange termijn economische ontwikkelingen?
De punten 4 en 5 zijn op geen enkele manier onderwerp van debat. En dat werkt niet!
We moeten van de angst af om man en paard te noemen, ook als dat systeemproblemen zijn.