Ventu wordt de concurrent voor funda in business

Ventu is het nieuwe platform voor commercieel vastgoed

De laatste vijf jaren is er veel gebeurd op het gebied van presentatie van onroerend goed wat te koop staat. Met name in de huizenmarkt. Vastgoedstyling werd vijf jaar geleden met een scheef oog aangekeken, video’s van te koop staande huizen waren uitzonderingen (en dan geen foto’s die een beetje bewegen), in omschrijvingen komt de verkoper aan het woord en het gaat niet enkel meer om het huis, ook de omgeving wordt nu meegenomen in de informatievoorziening.

Hoe anders is dat bij het commercieel vastgoed.
De presentaties van commercieel onroerend goed zijn overwegend ‘traditioneel’ te noemen. Tijdens een steekproef met 15 kantoorpanden die te koop/huur staan had ruim 30% slechts 3 of minder foto’s. De omschrijvingen waren redelijk uitgebreid, waarbij de uitgebreidste beschrijvingen gewoon exact hetzelfde format hadden qua tekstverloop als in de huizenmarkt. Niet specifiek gericht op de doelgroep.

Een triest voorbeeld is dit als omschrijving:

Ruime bedrijfshal, ca. 550 m², gelegen nabij het stadscentrum en nabij uitvalswegen.
hoogte 4,5 meter
voorzien van elektrische overheaddeuren
Huurprijs € 2.995,– p/mnd is incl. BTW

Versnipperd aanbod bedrijfs onroerend goed

Daarnaast mag het wel zo zijn dat funda op de huizenmarkt vrijwel het volledige aanbod toont, op het gebied van bedrijfs onroerend goed is de markt nog altijd versnipperd. Ben je op zoek naar een kantoor, horeca bedrijf, bedrijfslocatie, fabriek of beleggingspand dan kan je het niet op één locatie vinden.

Dat aanbod is namelijk verdeeld over ±2000 makelaars en andere spelers zoals beleggers, projectontwikkelaars, corporaties, rijksoverheid en gemeenten.

Ventu wil dat gaan veranderen

Aanbod funda in business op 5 juni 2016 - ventu

Aanbod Funda in Business (5 juni)

Ventu is de naam van de nieuwe website voor commercieel vastgoed, dat door PropertyNL gelanceerd gaat worden. Het officiële startschot van die lancering vindt plaats op de ProVaDa (woensdagmiddag 15.00 uur) en de website moet vanaf 1 juli 2016 echt van start gaan.

Op het moment van lanceren wil Ventu een aanbod hebben van meer dan 42.000 listings. Dat is 3.000 meer dan funda in business afgelopen zondag er had staan. Best wel een prestatie om vanaf het moment van lancering meer aanbod te hebben dan de gedoodverfde concurrent.

Andere concurrenten, zoals De Bedrijfsmakelaar, Bedrijfspand, RealNext en Flexas, komen niet verder dan 10.000 objecten in hun aanbod.

Naar eigen zeggen wil Ventu eind 2016 op een aanbod zitten van 70.000 listings.

Waar haalt Ventu dat aanbod vandaan?

Samenwerken. Wanneer je verkopende, verhurende en bemiddelende partijen duidelijk maakt waar ze kansen laten liggen, dan krijg je een luisterend oor. Kom vervolgens met een oplossing en (naar ik aanneem) een interessante propositie en dan kom je een heel eind. Want ook al zijn er gebieden waar de huizenmarkt flink aantrekt, er staat nog heel wat kantoorruimte en ander bedrijfs onroerend goed leeg. Gedurende een langere tijd.

Ventu gaat de verhuurders, verkopers en bemiddelaars helpen

Het belangrijkste wat Ventu te bieden heeft, dankzij de schaalgrootte, is data. Vergeet het mooie presentatieaanbod, de geoptimaliseerde website of het grootste aanbod. Nee, Ventu gaat inzichtelijk maken wat wel aantrekkelijk is en wat niet. Daarvoor maken ze slim gebruik van big-data.

Menig huizenmakelaar weet wat het grote voordeel is van NVM & funda. De uitstekende rapportage en inzichten die je krijgt over ‘de markt’.

Ventu gaat dat ook mogelijk maken voor het commerciële vastgoed. Maar met de Ventu Monitor willen ze zelfs nog een stap verder gaan. Allereest gaan ze helpen met het volledig en compleet maken van de presentatie van het aanbod. Dat begint makkelijk, zie de inleiding van dit blog. Minder dan 5 foto’s? Dan word je aangespoord om er meer te plaatsen. Geen video, plattegrond of duidelijke omschrijving? Ook dan wordt de aanbieder er op geattendeerd. Heel eerlijk: dat is kinderspel.

Veel leuker wordt het als je de verkoper kan vertellen dat het aanbod niet goed in de markt ligt.

Hoe weet Ventu of een bepaald object niet goed in de markt ligt

Je krijgt zo te lezen hoe ze deze informatie verzamelen, maar stel je eens het volgende voor. Als aanbieder heb je een mooie grote kantoortoren in portefeuille welke volledig gerenoveerd is en voor de helft al 5 jaar leeg staat. Zoiets:

Leegstaand gerenoveerd kantoorpand Markant Almelo - ventu

Vervolgens blijkt uit de data van de website (Ventu.nl) dat vrijwel iedereen die op zoek is naar kantoorruimte altijd deze kantoortoren links laat liggen, maar dat er rondom die locatie erg veel gezocht wordt naar betaalbare appartementen voor starters en alleenstaanden. Daar kom je als verhuurder niet zomaar achter. Dankzij de slimme algoritmen van Ventu zeggen zij dat wel te kunnen weten en te gaan delen met de aanbieders, via de Ventu Monitor.

Ventu Monitor is een digitaal  rapport over één gebouw dat de dynamiek van de markt weergeeft. Het rapport registreert real time vraag en aanbod naar type gebouw (metrage) en regio. Binnen Ventu wordt real time informatie gekoppeld aan 15 jaar research en nieuwscontent van PropertyNL plus de belangrijkste big databronnen in het vastgoed: CBS, BAG, KvK en Kadaster.

De vastgoedadviseur en de opdrachtgever krijgen zicht op verhuur/verkoopkansen van het gebouw. Bij te lage kans geeft het rapport informatie die kan leiden tot transformatie, opdeling in units, herontwikkeling. Zoeker en aanhurend of aankopend vastgoedadviseur krijgen zicht op vraagprijzen in relatie tot de omgeving en het aanbod versus de voorraad. Vastgoedadviseur en opdrachtgever blijven op de hoogte van de verhuur/verkoopkansen en het meest geschikte instapmoment.

De dag dat de vastgoedadviseur met de mond vol tanden een verhuurvergadering in ging, is voorbij. #Ventu Klik om te Tweeten

Links of rechts is het verschil

Je las net al dat geïnteresseerden deze kantoortoren links lieten liggen. Dat is exact, letterlijk, de manier hoe Ventu weet of er wel of geen belangstelling is voor het object.

Ga eens zoeken in het commerciële aanbod naar (veel) kantoorruimte. Je krijgt dan een lange lijst van mogelijkheden voorgeschoteld waar jij je doorheen moet gaan worstelen. Scroll, scroll, scroll, klik, scroll en ga zo maar door.

Ventu doet het anders. Die hebben gekeken naar de relatiesites. Immers, dat is toch ook gewoon vraag en aanbod? Als je dat weet te matchen zit je goed. Oftewel: Tinder!

Je leest het goed, het swipen van Tinder is wat Ventu heeft overgenomen. Je kan straks heel eenvoudig op je telefoon door het totaal aanbod (na instellen van voor jou gewenste filters) swipen.

Swipe naar links en je vindt het niks, swipe naar rechts en het object wordt op je favorieten lijstje gezet. #Ventu Klik om te Tweeten

Na een tijdje swipen op Ventu heb je een collectie van mogelijke locaties en objecten geselecteerd. Die ga je vervolgens aandachtig bekijken en doornemen, zodat je sneller en eenvoudiger een geschikte locatie vindt. Of dat nou om een bedrijfshal of een beleggingsobject gaat.

Hoe bevalt dat swipen?

De tablet versie heb ik even mee mogen spelen, ook al is het eindproduct nog niet volledig af. Voor het gevoel moet je een behoorlijke lange swipe maken om je keuze duidelijk te maken. Naar links als het niets is, naar rechts om het object toe te voegen aan de favorieten.

Naar boven swipen doet helemaal niets en naar beneden swipen zorgt voor alle details van het object.
Hierbij valt het direct op dat de tekst (omschrijving) belangrijker is dan de foto’s, want die komt eerst. De foto’s overigens zijn uit te vergroten, alleen kan je daarna niet doorswipen naar de volgende grote foto. Dat is iets wat niet praktisch is. Ga er maar vanuit dat Ventu dat nog wel gaat aanpassen.

Verder heb ik nog niet ontdekt hoe je vanuit het detailvenster weer teruggaat naar de ‘lijst’ (alles of favorieten).

Op de smartphone heb ik Ventu nog niet kunnen testen, daar wordt nu nog hard aan gecodeerd en op de laptop…  #mwoah. Dat bevalt niet echt geweldig, zeker niet als je gebruik maakt van de touchpad ipv een muis. Het swipen is dan minder logisch (update: dat wordt aangepast naar klikgedrag). Op zich niet erg, want de laptop wordt steeds minder en minder gebruikt, de aandacht dient dan ook uit te gaan naar de telefoon.

Voor diegenen die al wel eens met Tinder (of grinder) hebben kennis gemaakt, dan weet je hoe eenvoudig het in gebruik is, maar bovenal hoe snel je door een lijst heen kan gaan!

Op die manier gaat het zoeken naar een geschikt object beduidend sneller.

Maak goed gebruik van de filters

Nou kan je wel gaan zeggen dat je een ‘kantoor’ zoekt in ‘plaats’, maar dan doe je jezelf tekort. De lijst met zoekresultaten wordt dan zo groot, dat zelfs de beste swiper er niet zomaar doorheen komt.

Bij het zoeken op Ventu staan er een beperkt aantal filters voor je beschikbaar, en dat moet genoeg zijn.

Filter mogelijkheden op Ventu

De belangrijkste is waarschijnlijk wel de oppervlakte. Stel die absoluut in! Natuurlijk ook het soort object wat je zoekt, zodat je geen irrelevant aanbod te zien krijgt.

Overigens is die groene kleur om het oppervlakte te selecteren wat slecht te lezen. Dat gaat vast en zeker wel aangepast worden.

Nieuws en informatie voor jou geselecteerd

Naast het commerciële aanbod gaat Ventu ook nieuws (content) leveren. Omdat de slimme software door heeft wat jij wel en niet leuk vindt (mede dankzij het Tinderlike swipen) willen ze alleen dat nieuws aanbieden wat aansluit bij jouw interesses. Knap stukje gebruik maken van die big-data.

Of dat gaat werken komen we later in de praktijk pas achter. Dit soort algoritmes zitten er wel eens naast, omdat ze niet of juist te fijngevoelig zijn. Of de berichtgeving over de commerciële vastgoedmarkt af te stemmen op het gebruik van Ventu nou precies die informatie biedt die je graag wilt volgen, ik vind het knap als dat lukt!

Dit algoritme valt te vergelijken met jouw timeline in Facebook. Naarmate je langer naar iets kijkt, of liked wordt de score hoger en krijg je vaker iets vergelijkbaars te zien. Maakt niet uit of dat nou van een vriendje op Facebook is, of een object/nieuwsbericht op Ventu.

Nog wat dingetjes die je wilt weten over Ventu

Nog even een aantal andere dingen over Ventu die je vast wel wilt weten.
Omdat commercieel vastgoed groter is dan Nederland, is de site volledig tweetalig, waarbij Engels de tweede taal is.

De vindbaarheid (SEO) is extreem belangrijk voor Ventu, omdat maar liefst 90% van de zoekopdrachten naar commercieel vastgoed op Google begint. Ze combineren de zoekresultaten van het eigen portal met de gespecialiseerde portals en de portals van aangesloten makelaars. De indexatie is gezamenlijk voor Google, Bing etc. Dat betekent: beter vinden en gevonden worden.

Verder wil Ventu er graag aan bijdragen dat er een betere connectie komt tussen makelaars en prospects. Hoe ze dit willen gaan bereiken is nog niet helemaal duidelijk.

Vanaf 1 juli is Ventu te bezoeken via www.ventu.nl en op 8 juni om 15.00 uur is de officiële presentatie van het nieuwe platform tijdens de ProVaDa (Hall 11, stand 59).
Ik zie je daar!

Wat betekent Ventu

Ventu is een Siciliaans woord (afgeleid uit het, hoe kan het ook anders, Latijn) en betekent ‘wind’. Misschien is dit de frisse wind die commercieel vastgoed nodig heeft.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

2 Reacties

  1. Als jullie iets over Ventu schrijven, doe het dan met verstand van zaken. Wat een onzinverhaal !

    reageren
    • Bedankt voor je reactie. Zou je die ook verder willen onderbouwen met het hoe en waarom? Want enkel deze opmerking draagt niet bij tot een inhoudelijke discussie of verbetering. Dank je!

      reageren

Geef een reactie

Google+