De revolutie bij het verkopen van huizen begint met nieuwbouw

De-revolutie-bij-het-verkopen-van-huizen-begint-met-nieuwbouw

“Makelaars verdwijnen niet – een huis kopen gaat om emotie, daarom zal er vaak een makelaar ingezet worden. Ook in de toekomst”.

Dit had zomaar een uitspraak van een willekeurige (nieuwbouw) makelaar kunnen zijn. Vergelijkbare verhalen horen en lezen we met regelmaat in de vakbladen.

Maar klopt het eigenlijk wel?

Een nieuwe auto kopen

Denk even terug aan de eerste (nieuwe) auto die je gekocht hebt. Wat een belevenis! Kijken, voelen, lezen en ruiken. Alles kwam er bij te pas, met natuurlijk een proefrit. Een belevenis van jewelste, die misschien wel erg vergelijkbaar is met het kopen van een huis.

Maak nu even een klein sprongetje in de tijd, naar de populariteit van de leasebak. Werd die net zo minutieus onderworpen aan het selectieproces als je eerste auto? De kans is groot van niet.

Want, auto’s zijn inmiddels dusdanig goed van kwaliteit geworden dat de keuze nu meer bepaald wordt door factoren als:

  • status
  • uiterlijk
  • gimmicks

naast de gebruikelijke punten als prijs, brandstof en voor de leasebak de bijtelling.

Wie had het ooit voor mogelijk gehouden dat een auto gewoon online besteld zou worden, zonder hem ooit gezien, of gereden te hebben?

Online de auto bestellen

Het is alweer meer dan tien jaar geleden dat je bij het kopen van een Volvo online je wensenpakket aan opties, accessoires, kleur en meer van dat soort zaken bepaalde met een configurator. Vervolgens werd die Volvo keurig volgens jouw specificaties gebouwd.

Volvo opties configurator

Eigenlijk werd er een auto gekocht die men nog niet gereden had. Ja, misschien een vergelijkbaar type, echter niet in exact dezelfde uitvoering of configuratie. Helemaal niet erg, want het was toch wat men wilde hebben. Dankzij de mooie configuratietool op de website kon men direct zien hoe de combinatie aan kleuren er in die auto uit zag. Top!

Nieuwbouw demo huis

Dat was, en is, met nieuwbouw eigenlijk hetzelfde. De projectontwikkelaar bouwt zo snel mogelijk de modelwoning, om de eerste serie geinteresseerden in elk geval te kunnen laten zien hoe het nieuwbouwhuis er uit komt te zien.

Als het de koper bevalt mag die daarna aangeven welke toeters en bellen er bij gekocht worden en waar een muurtje wel of niet komt te staan.

Tot nu toe eigenlijk hetzelfde traject als bij de Volvo uit het voorbeeld hierboven. De koper ziet om en nabij wat er gekocht wordt, terwijl het product (auto of huis) nog gebouwd gaat worden.

En toen kwam Tesla

De Tesla kom je niet tegen bij de dealer. Je kan er niet even in zitten, voelen, of ruiken en een testrit bestel je online. Tesla heeft geen dealers.
Om de auto te kopen bestel je hem gewoon online. Geen middleman of dealer die er tussen zit. Rechtstreeks bij de maker, de fabriek, bestel je de gewenste versie.

En dat gaat ook met nieuwbouwhuizen gebeuren.

Online-je-Tesla-bestellen

Ongezien een nieuwbouwhuis kopen

Eigenlijk gebeurt dit al. Mogelijk dat er een modelwoning bekeken wordt, maar vaak is de koopbeslissing door de koper dan al genomen. Op basis van brochures, architect impressies en 3D video’s.

Waarom zou een projectontwikkelaar dan nog een modelwoning neerzetten?
Het argument dat de koper een huis eerst wil zien is nonsens, want dat werd vroeger ook over een nieuwe auto gezegd. Het bewijs is er intussen dat dat achterhaald is.

“…maar je kan de aanschaf van een huis nooit met een auto vergelijken!”. blahblahblah. Jawel hoor, dat kan prima.

Verdwijnt de nieuwbouw makelaar?

Wat we bij Tesla zien, dat er geen dealers meer zijn, is (nog) niet 1-op-1 door te zetten naar de makelaardij. In deze vergelijking kan je de makelaar als dealer zien.

Die makelaar zal nog wel een tijdje betrokken blijven bij de verkoop van het nieuwbouwhuis. Alleen niet als verkoper. Enkel als leadgenerator voor de projectontwikkelaar. Die projectontwikkelaar is namelijk heel goed in het runnen van een bouwproject. Dat is een ander vak dan het verkopen van een huis.

Voorlopig zal de projectontwikkelaar de makelaar inzetten om kopers warm te maken voor het nieuwbouwproject, met de brochures, video’s en artist impressions. De koop wordt daarna gewoon gesloten op de webshop van de projectontwikkelaar.

Fabrikanten_e-commerce_directonlineHet zal daarna niet lang meer duren voordat de nieuwbouwmakelaar steeds minder in beeld gaat komen. Dat zal de projectontwikkelaar in eigen beheer gaan nemen.
Nee, ze nemen niet de nieuwbouwmakelaar zelf in dienst, ze zetten er een goede marketeer neer. Iemand die online verkoop begrijpt.

Het begin van de revolutie

Nieuwbouw is de eenvoudigste tak binnen de makelaardij die vervangen kan worden door online verkoop. Misschien wel sneller dan iedereen denkt. Dat hangt er vanaf hoe snel de projectontwikkelaars door hebben dat ze (veel) meer voordeel kunnen behalen bij directe online verkoop van nieuwbouwhuizen, en het aan durven om hun eigen bedrijf aan de digitale manier van zakendoen aan te passen.

Donderdag 7 april is daar een interessant webinar over, georganisserd door Fundament All Media.
Mocht je denken dat het bovenstaande allemaal zo snel niet gaat – dan raad ik je aan om je nu aan te melden voor dit webinar via deze link.

In de omschrijving staat het volgende:
In deze webinar bespreken Mark Keuter (AM), Erik van der Wal (BPD) en Eric van Oversteeg (Synchroon), hun visie en ervaringen rondom online nieuwbouw verkopen. Gaat dit geheel online afgehandeld worden of is het daar nog te vroeg voor? Is het traditionele adagium makelaar-ontwikkelaar, klant-pand, definitief verleden tijd of is er nog een rol voor de makelaar? Is dit het begin van een nieuwe rol verdeling tussen marktpartijen?

Er liggen veel meer kansen online dan makelaars over het algemeen durven in te zien. De verkoop van nieuwbouwhuizen online kan hier wel eens een eerste drastische stap in worden. De consument is er allang klaar voor, wie volgt?

ps- zie ook dit eerdere blog over de toekomst van de makelaar

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

1 reactie

  1. er zijn verschillende en meerdere factoren bij het verkopen van huizen.
    dit door specialisten die veel ervaring hebben met hoe en waarom mensen sneller een huis kopen, etc

    reageren

Geef een reactie

Google+