Op de radio wordt actief reclame gemaakt om reclame op de radio te maken. Het zou zelfs tot 8x de kosten als rendement opleveren. Zeggen ze. En in die spotjes wordt de spot gedreven met ondernemers die radio reclame inzetten en in eens zoveel meer business krijgen dat ze het niet meer aan kunnen.
Dat is ongetwijfeld wat Makelaarsland ook graag zou willen bereiken met haar recente radio reclame – onderdeel van de ‘Laat je niets wijs maken‘ campagne van Makelaarsland. Vooralsnog is de reactie in de makelaardij anders.
Boze NVM makelaar
Zo stond er op facebook een open brief van Anette de Broekert, van De Broekert Makelaardij & Advies. In haar brief aan het bestuur roept zij op tot actie: “Kan hier niet iets aan gedaan worden?”.
Beste Annet, wat is voor jou een echte makelaar? Zie jij een makelaar die internet en automatisering ten volle uit benut niet als een echte makelaar? Het zal eerder andersom zijn – makelaars die geen volledig gebruik maken van de mogelijkheden in dit internet tijdperk zijn geen echte makelaars.
Sinds wanneer is courtage verplicht? Er woedt al tijden een discussie om een ander (beter?) verdienmodel te vinden dan courtage.
Waarom zou de betaling aan de makelaar afhankelijk moeten zijn van het verkoopbedrag van het huis? Ouderwetse benadering. Waarom geen maandelijks abonnement, of een vaste prijs voor de dienstverlening?
Het draait allemaal om perceptie…
Spoiler alert: Straks de reactie van de NVM…
De TV reclame van Makelaarsland
De kans is klein dat het is ontgaan, maar dit is de betreffende televisie reclamespot van Makelaarsland (de radiospot was niet vindbaar):
Op Facebook maar even gevraagd wat ‘de makelaar’ van deze reclamecampagne vind. De algemene tendens is behoorlijk negatief. Het interessante hierbij is dat er niet alleen gereageerd wordt door NVM makelaars, maar door menigeen die actief is binnen de makelaardij op verschillende wijze.
Zet Makelaarsland de consument op het verkeerde been?
Dat de consument zich laat beïnvloeden is algemeen bekend. Sterker nog, dat is EXACT het doel van reclame. Vooralsnog niets bijzonders dus. Maar wordt diezelfde consument op het verkeerde been gezet door te stellen dat er niet altijd een hoge courtage betaald hoeft te worden? Dat de verkoper prima zelf de bezichtiging kan verzorgen?
Dat heeft niets met iemand op het verkeerde been zetten te maken. Dat is gewoon informeren dat er een alternatief is.
Daarentegen haalt deze VBO makelaar een ander punt naar voren, hij stelt de integriteit van, in dit geval Makelaarsland, aan de orde:
Zou dat de consument dan niet ook opvallen? Of zal de reclame direct voor waar aangenomen worden, in plaats van wat het feitelijk is: reclame.
De spelregels van de NVM
Binnen de NVM, als vereniging, zijn er duidelijke spelregels. Zo gaat de NVM nogal prat op haar erecode. Twee citaten daaruit worden door Arthur Vargas Broekhof toegevoegd aan de discussie:
Wanneer je hier taalkundig naar gaat kijken wordt de discussie er waarschijnlijk niet beter op.
Naar eer en geweten
Dat is wel wat Makelaarsland doet. Zij maken nadrukkelijk duidelijk wat hun werkwijze is, en dat die zich onderscheid (ook financieel) van andere makelaars. Dat is direct ook betrouwbaar, omdat ze herkenbaar naar voren brengen waar hun eigen kracht ligt.
Oneerlijke concurrentie
Reclame valt toch niet onder concurrentie? Het voeren van een ander prijsbeleid of werkwijze wel. Alleen, waarom zou dat ten koste gaan van een andere makelaar? Doet elke (NVM) makelaar hetzelfde, voor hetzelfde bedrag? Nee.
Dan zou dat toch ook al oneerlijke concurrentie (kunnen) zijn?
Laat zich zonder noodzaak tegenover derden niet negatief uit over collega’s of hun optreden
Hier raken we meer in het donkergrijze gebied. Als je de consument attendeert op het feit dat het betalen van courtage wel eens heel veel geld kan zijn, en dat het bij jou goedkoper is, spreekt Makelaarsland zich dan negatief uit over collega’s?
Hoe reageert de NVM
Vaak is het beste om dit soort stormen rustig over je heen te laten gaan. Met regelmaat is niet reageren verstandiger en beter dan, vaak vol emotie, te reageren. Bovendien vestig je dan nog meer de aandacht op de campagne – dus in feite is Makelaarsland hier de dikke winnaar…
De reputatie van de NVM wordt mooi verwoord in deze reactie. Toch heeft Peter het hier bij het verkeerde eind. De NVM reageerde dit keer wel.
Met een blog
Tja – waarschijnlijk niet de reactie die Annet, samen met andere NVM makelaars, graag had gezien.
Roeland Kimman schrijft in zijn column Het verkeerde been wat de NVM er van vindt.
Eerlijk gezegd een typische NVM reactie. Makelaarsland wordt niet met naam en toenaam genoemd. Verder gaat Roeland niet echt op de aantijgingen in, hij vertelt liever het eigen verhaal van de NVM en waar ze voor staan en in geloven. Hij probeert daarbij de misstanden uit de wereld te helpen. Ambitieus!
Zo haalt de woordvoerder van de NVM er al heel snel de Open Huizendag bij als voorbeeld, en passant reclame makend voor de aankomende versie daarvan op 3 oktober.
Misverstand 1 daarbij is dat het succes van de Open Huizendag niet te danken is aan het feit dat men dan niet “van achter de computer funda hoeft af te struinen“. Nee- het succes van de Open Huizendag is dat potentiële kopers (en ‘gluren-bij-de-buren’ liefhebbers) zonder contact met een makelaar het huis kunnen bekijken.
Wie doet de bezichtiging (als je het zo mag noemen) bij een NVM Open Huizen Dag? Antwoord: de eigenaar/verkoper. Zelden de makelaar! Dus, beste Annet, Makelaarsland zegt exact waar het op staat.
OK, dat het toontje niet helemaal lekker is, ala. Maar is dat niet de essentie van reclame, suggestief beïnvloeden?
Deze volgende quote in zichzelf is ook een groot misverstand: “Ook is het een misverstand dat de verkopers die meedoen op kosten worden gejaagd”.
Is het niet zo dat er aparte stikkers gebruikt/gekocht worden voor het Open Huis, dat er wel degelijk kosten in rekening worden gebracht door makelaars voor participatie aan de Open Huizen Dag?
Zie hier een voorbeeld van de informatie op de site van een NVM makelaar over deelname aan de Open Huizen Dag op 4 oktober 2014:
(Waarom dit nog steeds op de website van een makelaar staat is mij een raadsel…. Hoe actueel is de informatie op een makelaarswebsite eigenlijk?)
Jaag je met €50 of €125 een verkoper op kosten? De ene wel, de ander betaalt het met liefde. Chapeau overigens dat hier prijzen INCLUSIEF BTW genoemd worden. Meer daarover in dit blog over courtage inclusief of exclusief BTW.
Een volgende interessante zinsnede in de column van de NVM is deze: “Dat NVM-makelaars daarbij verschillende formules, werkwijzen en soorten diensten hanteren, is goed voor de diversiteit, maar het algehele belang moet daarbij klip en klaar voorop staan”.
Over welk algeheel belang wordt hier gesproken? De interpretatie kan heel snel neigen naar het belang voor de NVM leden. Dat zou dan mooi de verkeerde uitleg zijn!
Er is geen groter belang dan het beste voor hebben met de consument. Gelukkig is dat ook wat Dhr. Kimman hier bedoelt en dat is fijn! Hij schrijft namelijk ook: “Onze kennis en expertise inzetten voor onze klanten, betrouwbaar zijn en toegevoegde waarde blijven leveren, lijkt mij in ieders belang“.
NVM voert dezelfde tactiek als Makelaarsland
Wat Makelaarsland in haar reclamecampagne duidelijk wil maken is het feit dat er verschil is qua handelen en qua prijs bij makelaars. Ze willen zich onderscheiden.
Exact hetzelfde wat de NVM ook doet. Er wordt bij de NVM hard gewerkt aan een nieuwe reclame. En dit is de insteek er van: “… we zijn bij de NVM met een nieuwe commercial bezig, die laat zien dat onze makelaars meer doen dan woningtransacties“.
Drie maal raden waarom de NVM een reclamecampagne inzet. Juist, om zich te onderscheiden van andere makelaars.
Schouders ophalen
Misschien verwoordt makelaar Jan Vreugdenhil het wel heel erg goed:
Maar de meest mooie reactie die op Facebook gegeven werd was wel deze van een klant. Want laten we niet vergeten dat het geen ene malle moer uitmaakt wat de makelaar er van vindt. De focus hoort bij de consument te liggen. Die kan wel eens een stuk nuchterder zijn dan menigeen denkt:
Op ieder potje past een dekseltje
De consument zelf is eigenlijk nog niet aan bod gekomen in dit verhaal. Iets wat de NVM makelaars die vanwege de Makelaarsland reclame op hoge poten lopen te roepen dat dit allemaal niet zomaar kan volledig vergeten.
Niet iedere huizenverkoper wil een Full Service makelaar. Er zijn genoeg verkopers die alles, of een gedeelte, van de verkoop liever zelf doen. Om welke (goede) reden dan ook. Die klant zal je als Full Service makelaar nooit en te nimmer gaan bedienen. Sterker nog, dat wil je als makelaar niet eens, want de kans is groot dat die dan niet tevreden zal zijn.
Dat is precies het marktaandeel waar Makelaarsland zich mee bezig houdt. Dat is niet de klant van de meeste NVM makelaars! Waar maken die zich dan zo druk om?
Precies andersom werkt het ook. Er zijn veel mensen (meer dan het marktaandeel van Makelaarsland) die graag de diensten van een makelaar in de arm nemen, die hen ontzorgt, alles uit handen neemt met een succesvolle verkoop als resultaat. Of dat dan een NVM makelaar, of een andere makelaar is maakt niet uit. Zolang de klant tevreden over de makelaar is, is het goed!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Aangezien dit draadje al bijna twee jaar geen vervolg kent, ben ik wel nieuwsgierig hoe collega’s er nu tegenaan kijken?
Goede vraag Bert! Waarschijnlijk zal het wel zo zijn dat, net als alles met emotie, de tijd er voor gezorgd heeft dat niemand zich er nog druk om maakt.
Als je een huis verkoopt dat goed in de markt ligt, goed onderhouden is, en ook nog op een goede locatie ligt?!
En stel dat het binnen 2 weken verkocht is. Dan lacht zo’n makelaar zich toch kapot met een courtage van b.v 3000 euro.
Een goed verkoopbaar huis is zeker een optie om via Makelaarsland te verkopen.
Het huis verkoopt zich dan zelf.
Een moeilijk verkoopbaar huis… daar moet een makelaar energie (dus geld) insteken.
In dat geval zou ik eerder kiezen voor een gewone makelaar. De intikkertjes via een internetmakelaar.
Die reactie van Vreugdenhil, over zelf schilderen of laten doen, slaat helemaal nergens op. Het zijn juist vaak de ‘professionele’ schilders die matig werk afleveren, zodat ze na een paar jaar opnieuw bij je op de stoep staan…. Ik doe het zelf, als amateur, stukken beter, want met liefde. Bovendien zodanig dat ik 3 jaar later niet alwéér met de kwast + pot verf op een ladder hoef te staan. Verder is het zo, dat indien je huis verkocht is, het verkocht is. Klaar dus. Finito. Daar waar het bij schilderen nu juist gaat over een termijn – van duurzaamheid – ná de schilderklus.
“Misschien verwoord makelaar Jan Vreugdenhil het wel heel erg goed:” > Nu ja, in ieder geval beter dan de auteur Tuttel. Achter “verwoord” moet namelijk een ’t’….
Bedankt voor de correctie – ik heb het gewijzigd.
Ik als klant vind dat de klagende makelaars zich wel erg zielig opstellen. Bang misschien om terrein te verliezen?
Zelf heb ik mijn huis te koop gehad bij een Internet makelaar en een plaatselijke makelaar over de vloer gehad. Zijn mening over de Internet makelaar was niet misselijk en zeker niet vriendelijk. De plaatselijke makelaar voelde zich duidelijk bedreigd Door de Internet concurrent en ik denk dat dat het grote probleem is.
Maar beste plaatselijke makelaars waarom bieden jullie geen Internet pakketten aan? Laat de klant de bezichtigingen zelf doen als ze dat willen tegen een mooie korting, maar wel jou bord in de tuin.
Ik zelf krijg echt accuut jeuk als ik een makelaar tegenover me heb staan. De arrogantie straalt er vanaf. Aan alle kanten staat er ” ik sta mijn zakken te vullen op jullie hoofd”. Stel je een moeilijke vaag dan rollen jullie wel een lul verhaal uit jullie mouw.
Ik heb al heel veel huizen bekeken met verschillende makelaars en jullie hebben mij een ding duidelijk gemaakt. Ik doe het liever zelf!
Naar mijn idee zij jullie toe aan vernieuwing.
Sandra, ik ben bezig met een artikel over internetmakelaars voor een publiekstijdschrift. Zou jij wat willen vertellen over jouw ervaringen? Je kunt me bereiken via mijn website. Dank je wel!
Richard – mag/ga je jouw artikel daarna ook hier publiceren als gastblog?
Reclame moet opvallen, mensen moeten het er over hebben en dat lijkt me gelukt.
Dat de wereld veranderd is een gegeven. Maar dat wil niet zeggen dat dat men ook zaken als beroepsethiek en omgangsnormen overboord zet. Alle goed bedoelde commentaren ten spijt: de reclame van Makelaarsland is onprofessioneel en onjuist tegen de overige NVM-leden. Deze handelswijze toelaten en in sommige gevallen ook nog trachten goed te praten geeft blijkbaar de koers aan van ons vak.
Ik snap niet waar iedereen zich druk over maakt, de brillen reclamespotjes wel eens gezien? Ga uit van je eigen kracht! De consument wil best betalen voor kwaliteit maar dan moet je wel laten zien waar je goed in bent. Koffie bij de Starbucks is nu eenmaal duurder dan bij de McDonalds en beiden hebben ze een marktaandeel. Zelf verkopen is goedkoper als je een huis hebt die zichzelf verkoopt anders heb je echt een goede makelaar nodig die alles voor je uit de kast haalt om te verkopen!
exact Meindert – dank je!
Meindert en Han. Wat jullie hier beter moeten begrijpen is, dat wij met elkaar hebben afgesproken om je collega’s niet “af te zeiken” (populair gezegd). Het gaat niet om de andere werkwijze van Makelaarsland hetgeen in jouw blog wordt gesuggereerd Han, maar om de suggestieve toon in het spotje, als ware de “andere” makelaars verkeerd bezig zeg maar. Dat gaat bij mij dus het verkeerde keelgat in.
Hallo Hans – mag ik je dan vragen of jij je afgezeken voelt vanwege het toontje wat gebruikt wordt, of vanwege de boodschap die ze vertellen?
Overigens, een reclame is goed als die a) lachwekkend is of b) irritant.
Daar heeft Makelaarsland dus in elk geval gescoord :).
Genuanceerd artikel.
Ik merk op dat ik het marktaandeel van internetmakelaars wel zie stijgen. Niet alleen zie ik meer aanmeldingen van Makelaarsland, enkele andere doe-de-bezichtiging-zelf-makelaars pakken ook markt. Volgens mij hoort deze opmars bij het stijgend gebruik van internet door de moderne consument. Makelaarsland speelt daar slim op in en traditionele makelaars dienen zich dus te herbezinnen hoe zij hun marktaandeel op peil kunnen houden.
Een beetje op het randje mag reclame wel zijn, maar niet over de rand gaan. Persoonlijk vind ik dat Makelaarsland binnen die marge blijft en klagers hierover eens naar zichzelf moeten kijken en luisteren. Ik ken makelaars die Makelaarsland afbranden als zij bij potentiele huizenverkopers zitten. Zij praten de klant angst aan om hen maar binnen te halen ipv van hun eigen kracht uit te gaan. Eigenlijk vind ik dat nog erger dan een beetje scherp radiospotje.
Ik zou makelaars (en andere dienstverleners) die hun geld moeten verdienen aan de lagere- en middenklasse adviseren zich drukker te maken over de voortdurende loonmatiging en lastenverzwaringen voor voornoemde groep.
De loonmatiging is al 35 jaar bezig en de lastenverzwaringen nemen ook niet af. Het effect is dat op lange duur steeds minder mensen nog op eigen kracht een huis kunnen kopen (zeker als de rente weer ooit wat gaat stijgen) én dat het afnemen van de middenklasse ook de mobiliteit tussen de lagere-, midden en hogere klasse afneemt.
Wanneer de factor arbeid de komende jaren niet wat ruimer mee mag eten van de “welvaatskoek” raakt kapitaal (vermogen en productiemiddelen) steeds meer geconcentreerd.
Beste mevrouw Annet….. u maakt zich dikke kuiten om niets! De reclame van Makelaarsland dat is een tendens, er wordt nueenmaal sterker ingezet op vergelijkende reclame, misschien is dat wel omdat ook consumenten zelf op Internet meer vergelijken?
Uw hang naar het oude is vechten tegen de bierkaai, u moet accepteren dat markten voortdurend door innovatie en concurrentie zullen blijven veranderen. De klompenmakers hebben het ook niet gered, schoenen zijn beter, dat is gewoon een feit. U zou er echter zeker niet in moeten berusten dat de markt als geheel door politiek beleid wordt verkleind.