Selecteer een pagina

Makelaarsland reclame zorgt voor woede bij NVM makelaars

Op de radio wordt actief reclame gemaakt om reclame op de radio te maken. Het zou zelfs tot 8x de kosten als rendement opleveren. Zeggen ze. En in die spotjes wordt de spot gedreven met ondernemers die radio reclame inzetten en in eens zoveel meer business krijgen dat ze het niet meer aan kunnen.

Dat is ongetwijfeld wat Makelaarsland ook graag zou willen bereiken met haar recente radio reclame – onderdeel van de Laat je niets wijs maken‘ campagne van Makelaarsland. Vooralsnog is de reactie in de makelaardij anders.

Boze NVM makelaar

Zo stond er op facebook een open brief van Anette de Broekert, van De Broekert Makelaardij & Advies. In haar brief aan het bestuur roept zij op tot actie: “Kan hier niet iets aan gedaan worden?”.

Open brief boze NVM makelaar over Makelaarsland reclame

Beste Annet, wat is voor jou een echte makelaar? Zie jij een makelaar die internet en automatisering ten volle uit benut niet als een echte makelaar? Het zal eerder andersom zijn – makelaars die geen volledig gebruik maken van de mogelijkheden in dit internet tijdperk zijn geen echte makelaars.

Sinds wanneer is courtage verplicht? Er woedt al tijden een discussie om een ander (beter?) verdienmodel te vinden dan courtage.
Waarom zou de betaling aan de makelaar afhankelijk moeten zijn van het verkoopbedrag van het huis? Ouderwetse benadering. Waarom geen maandelijks abonnement, of een vaste prijs voor de dienstverlening?

Het draait allemaal om perceptie…

Spoiler alert: Straks de reactie van de NVM…

De TV reclame van Makelaarsland

De kans is klein dat het is ontgaan, maar dit is de betreffende televisie reclamespot van Makelaarsland (de radiospot was niet vindbaar):

Op Facebook maar even gevraagd wat ‘de makelaar’ van deze reclamecampagne vind. De algemene tendens is behoorlijk negatief. Het interessante hierbij is dat er niet alleen gereageerd wordt door NVM makelaars, maar door menigeen die actief is binnen de makelaardij op verschillende wijze.

Zet Makelaarsland de consument op het verkeerde been?

Dat de consument zich laat beïnvloeden is algemeen bekend. Sterker nog, dat is EXACT het doel van reclame. Vooralsnog niets bijzonders dus. Maar wordt diezelfde consument op het verkeerde been gezet door te stellen dat er niet altijd een hoge courtage betaald hoeft te worden? Dat de verkoper prima zelf de bezichtiging kan verzorgen?

Dat heeft niets met iemand op het verkeerde been zetten te maken. Dat is gewoon informeren dat er een alternatief is.

Daarentegen haalt deze VBO makelaar een ander punt naar voren, hij stelt de integriteit van, in dit geval Makelaarsland, aan de orde: VBO makelaar over de reclame van Makelaarsland

Zou dat de consument dan niet ook opvallen? Of zal de reclame direct voor waar aangenomen worden, in plaats van wat het feitelijk is: reclame.

De spelregels van de NVM

Binnen de NVM, als vereniging, zijn er duidelijke spelregels. Zo gaat de NVM nogal prat op haar erecode. Twee citaten daaruit worden door Arthur Vargas Broekhof toegevoegd aan de discussie:

Citaat NVM erecode mbt de Makelaarsland reclame - 1Citaat NVM erecode mbt de Makelaarsland reclame - 2

Wanneer je hier taalkundig naar gaat kijken wordt de discussie er waarschijnlijk niet beter op.

Naar eer en geweten

Dat is wel wat Makelaarsland doet. Zij maken nadrukkelijk duidelijk wat hun werkwijze is, en dat die zich onderscheid (ook financieel) van andere makelaars. Dat is direct ook betrouwbaar, omdat ze herkenbaar naar voren brengen waar hun eigen kracht ligt.

Oneerlijke concurrentie

Reclame valt toch niet onder concurrentie? Het voeren van een ander prijsbeleid of werkwijze wel. Alleen, waarom zou dat ten koste gaan van een andere makelaar? Doet elke (NVM) makelaar hetzelfde, voor hetzelfde bedrag? Nee.
Dan zou dat toch ook al oneerlijke concurrentie (kunnen) zijn?

Laat zich zonder noodzaak tegenover derden niet negatief uit over collega’s of hun optreden

Hier raken we meer in het donkergrijze gebied. Als je de consument attendeert op het feit dat het betalen van courtage wel eens heel veel geld kan zijn, en dat het bij jou goedkoper is, spreekt Makelaarsland zich dan negatief uit over collega’s?

Hoe reageert de NVM

Vaak is het beste om dit soort stormen rustig over je heen te laten gaan. Met regelmaat is niet reageren verstandiger en beter dan, vaak vol emotie, te reageren. Bovendien vestig je dan nog meer de aandacht op de campagne – dus in feite is Makelaarsland hier de dikke winnaar…

Skeptisch over reactie NVM op campagne MakelaarslandDe reputatie van de NVM wordt mooi verwoord in deze reactie. Toch heeft Peter het hier bij het verkeerde eind. De NVM reageerde dit keer wel.

Met een blog

Tja – waarschijnlijk niet de reactie die Annet, samen met andere NVM makelaars, graag had gezien.
Roeland Kimman schrijft in zijn column Het verkeerde been wat de NVM er van vindt.

Eerlijk gezegd een typische NVM reactie. Makelaarsland wordt niet met naam en toenaam genoemd. Verder gaat Roeland niet echt op de aantijgingen in, hij vertelt liever het eigen verhaal van de NVM en waar ze voor staan en in geloven. Hij probeert daarbij de misstanden uit de wereld te helpen. Ambitieus!

Zo haalt de woordvoerder van de NVM er al heel snel de Open Huizendag bij als voorbeeld, en passant reclame makend voor de aankomende versie daarvan op 3 oktober.
Misverstand 1 daarbij is dat het succes van de Open Huizendag niet te danken is aan het feit dat men dan niet “van achter de computer funda hoeft af te struinen“. Nee- het succes van de Open Huizendag is dat potentiële kopers (en ‘gluren-bij-de-buren’ liefhebbers) zonder contact met een makelaar het huis kunnen bekijken.

Wie doet de bezichtiging (als je het zo mag noemen) bij een NVM Open Huizen Dag? Antwoord: de eigenaar/verkoper. Zelden de makelaar! Dus, beste Annet, Makelaarsland zegt exact waar het op staat.
OK, dat het toontje niet helemaal lekker is, ala. Maar is dat niet de essentie van reclame, suggestief beïnvloeden?

Deze volgende quote in zichzelf is ook een groot misverstand: “Ook is het een misverstand dat de verkopers die meedoen op kosten worden gejaagd”.
Is het niet zo dat er aparte stikkers gebruikt/gekocht worden voor het Open Huis, dat er wel degelijk kosten in rekening worden gebracht door makelaars voor participatie aan de Open Huizen Dag?

Zie hier een voorbeeld van de informatie op de site van een NVM makelaar over deelname aan de Open Huizen Dag op 4 oktober 2014:

Kosten voor participatie aan NVM Open Huizen Dag
(Waarom dit nog steeds op de website van een makelaar staat is mij een raadsel…. Hoe actueel is de informatie op een makelaarswebsite eigenlijk?)

Jaag je met €50 of €125 een verkoper op kosten? De ene wel, de ander betaalt het met liefde. Chapeau overigens dat hier prijzen INCLUSIEF BTW genoemd worden. Meer daarover in dit blog over courtage inclusief of exclusief BTW.

Een volgende interessante zinsnede in de column van de NVM is deze: “Dat NVM-makelaars daarbij verschillende formules, werkwijzen en soorten diensten hanteren, is goed voor de diversiteit, maar het algehele belang moet daarbij klip en klaar voorop staan”.
Over welk algeheel belang wordt hier gesproken? De interpretatie kan heel snel neigen naar het belang voor de NVM leden. Dat zou dan mooi de verkeerde uitleg zijn!

Er is geen groter belang dan het beste voor hebben met de consument. Gelukkig is dat ook wat Dhr. Kimman hier bedoelt en dat is fijn! Hij schrijft namelijk ook: “Onze kennis en expertise inzetten voor onze klanten, betrouwbaar zijn en toegevoegde waarde blijven leveren, lijkt mij in ieders belang“.

NVM voert dezelfde tactiek als Makelaarsland

Wat Makelaarsland in haar reclamecampagne duidelijk wil maken is het feit dat er verschil is qua handelen en qua prijs bij makelaars. Ze willen zich onderscheiden.

Exact hetzelfde wat de NVM ook doet. Er wordt bij de NVM hard gewerkt aan een nieuwe reclame. En dit is de insteek er van: “… we zijn bij de NVM met een nieuwe commercial bezig, die laat zien dat onze makelaars meer doen dan woningtransacties“.
Drie maal raden waarom de NVM een reclamecampagne inzet. Juist, om zich te onderscheiden van andere makelaars.

Schouders ophalen

Misschien verwoordt makelaar Jan Vreugdenhil het wel heel erg goed:

Schouders ophalen over de Makelaarsland reclame

Maar de meest mooie reactie die op Facebook gegeven werd was wel deze van een klant. Want laten we niet vergeten dat het geen ene malle moer uitmaakt wat de makelaar er van vindt. De focus hoort bij de consument te liggen. Die kan wel eens een stuk nuchterder zijn dan menigeen denkt:

Tevreden klant betaalt courtage met liefde

Op ieder potje past een dekseltje

De consument zelf is eigenlijk nog niet aan bod gekomen in dit verhaal. Iets wat de NVM makelaars die vanwege de Makelaarsland reclame op hoge poten lopen te roepen dat dit allemaal niet zomaar kan volledig vergeten.

Niet iedere huizenverkoper wil een Full Service makelaar. Er zijn genoeg verkopers die alles, of een gedeelte, van de verkoop liever zelf doen. Om welke (goede) reden dan ook. Die klant zal je als Full Service makelaar nooit en te nimmer gaan bedienen. Sterker nog, dat wil je als makelaar niet eens, want de kans is groot dat die dan niet tevreden zal zijn.
Dat is precies het marktaandeel waar Makelaarsland zich mee bezig houdt. Dat is niet de klant van de meeste NVM makelaars! Waar maken die zich dan zo druk om?

Precies andersom werkt het ook. Er zijn veel mensen (meer dan het marktaandeel van Makelaarsland) die graag de diensten van een makelaar in de arm nemen, die hen ontzorgt, alles uit handen neemt met een succesvolle verkoop als resultaat. Of dat dan een NVM makelaar, of een andere makelaar is maakt niet uit. Zolang de klant tevreden over de makelaar is, is het goed!

 

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+