Kijk mijn huis verandert haar filosofie en dat doen ze zo

Nieuwe filosofie van kijk mijn huis en helpmee

Ruim 5 jaar geleden begon Kijk mijn Huis binnen de makelaardij met het product ‘Help Mee’. Sociale media was nieuw en hip. Veel makelaars hadden nog geen flauw benul wat ze er mee konden doen (hoe zit dat nu eigenlijk?). Vandaar dat Help Mee zich richtte op het meehelpen.

Een handje helpen

Dat is eigenlijk de essentie van het product ‘Help Mee’. Op een makkelijke manier kunnen makelaars het sociale netwerk van de verkoper inschakelen om meer aandacht te genereren voor het huis, via sociale media.

De aandacht daarbij lag op het helpen en de sociale media. Daar komt verandering in.

Alles verandert met de tijd

Vanwege de onbekendheid van de mogelijkheden met sociale media binnen de makelaardij lag de essentie in het verleden bij het helpen met het inzetten van die verschillende kanalen. Alleen, vandaag weet de makelaardij wel degelijk wat ze wel of niet kunnen met de verschillende sociale media kanalen.

Dat wil nog lang niet zeggen dat elke makelaar er gebruik van maakt. Hoeft ook niet, zolang het maar een bewuste keuze is om er wel/geen gebruik van te maken.
Oh ja – en dan zou het ook fijn zijn als er op een goede manier gebruik van gemaakt wordt. Het lukraak tweeten van je aanbod is dat dan weer niet.

Nu de meeste makelaars zelf de sociale kanalen inzetten in hun werkproces is de initiële visie van Help Mee een beetje verouderd.

Het is dus tijd dat er een verandering van de richting bij Kijk mijn Huis plaats vindt.

Nieuwe filosofie van Kijk mijn Huis

De nieuwe visie en filosofie van Kijk mijn Huis valt heel simpel te vertellen:

De focus bij de makelaar brengen in plaats van de portals – meer verkeer genereren naar de website van de makelaar.

Een visie die staat als een huis!
Want wat is er voor een makelaar belangrijker? Zijn/haar eigen merk en de eigen website, of het merk van een branchevereniging en een algemene woningwebsite?

Een vergelijkbare vraag is er eerder als poll op De Scherpe Pen geweest. Eentje waar iedereen antwoord op kon geven, makelaar en consument.

Hoe belangrijk is het merk voor een makelaar - Kijk mijn Huis

Voor tweederde van de respondenten is het merk van het makelaarskantoor cruciaal/belangrijk. Dat laat onbetwist zien dat de filosofie van Kijk mijn Huis juist is. Maak de makelaar en zijn/haar website weer het middelpunt. Die website dient de locatie te zijn waar ALLE informatie over het huis te vinden is.

De 19% die ‘makelaar’ heeft gekozen is van mening dat ‘het merk’ niet van belang is, het gaat om de persoon zelf, de makelaar.

De bedoeling van de nieuwe filosofie van Kijk mijn Huis

NIET:  Sneller een huis verkopen
WEL: Bouwen aan een giga merk voor de makelaar, nieuwe business genereren

Deze nieuwe visie betekent ook dat er drastische veranderingen in het product nodig zijn.

Wat is er nieuw bij Kijk mijn Huis

Er zijn drie fantastische toevoegingen waardoor deze nieuwe versie van Help Mee een blog waard is. In plaats van aanpassen en veranderen wat er al was zijn ze gewoon opnieuw begonnen. Op basis van de nieuwe filosofie hebben ze de richting gepakt die daarbij hoort, los van wat er meer dan vijf jaar geleden bedacht was.

Te bescheiden – meer statistieken

Veel dingen kunnen niet van tevoren bedacht worden. Dat komt pas met ervaring. Zo vertelde Lex Groenewegen mij, terwijl ik een kijkje achter de schermen van de nieuwe Help Mee versie kreeg, dat ze gewoon veel te bescheiden zijn geweest.

Vanaf nu laat Kijk mijn Huis de successen zien. Begrijp goed dat het niet gaat om de successen van het bedrijf zelf! Dat past niet bij de filosofie. Nee, het gaat om het tonen van de successen die de makelaar behaalt, en die ze zelf eenvoudig kan gaan benutten.

Zo wordt er in de nieuwe versie getoond wat er gebeurt. Elke stap. En de impact er van die het heeft, allemaal op basis van analytics. Meten is weten zeg maar.

Voor de makelaar is het dan heel eenvoudig om die successen te delen, vanzelfsprekend via de sociale media kanalen.

De eerste van de drie toevoegingen is de inzet van statistieken. Weg met de bescheidenheid, vier je successen!

Statistieken in HelpMee - Kijk mijn Huis

Mooi om te zien wat de impact van de verschillende sociale media is.

Reviews over het huis

In de makelaardij zijn reviews niet meer weg te denken, nadat WIDBM als eerste beoordelingen openbaar inzette en welk voorbeeld inmiddels is gevolgd door funda reviews, makelaarsbeoordelingen en binnenkort ook Verenging Eigen Huis.

Reviews over een huis gaat weer een stap verder en sluit eveneens perfect aan bij de nieuwe filosofie. Elk huis wordt ‘social proof´ gemaakt. Geen idee wat dat betekent? Dan ben je niet de enige. Toch is het een term die Kijk mijn Huis graag inzet, de kans is dan ook groot dat het vaker gebruikt gaat worden. Zie het maar als gebruikerservaringen.

Wat ze er in feite mee bedoelen is dat alle kennis en ervaring die er binnen het netwerk van de verkoper over het huis bekend is ook daadwerkelijk verzameld wordt en op die manier de informatie over het huis aanvult. Op de ‘social’ manier.

Verkopers gaan hun vrienden en kennissen vragen wat zij leuk vinden aan het huis en de locatie waar het ligt. Al die informatie wordt toegevoegd aan het huis en zichtbaar gemaakt op de website van de makelaar.

Op funda gaat elke huizenzoeker de algemene informatie vinden die nodig is om een eerste selectie te maken. Alle gedetailleerde en diepgaande informatie is vervolgens beschikbaar via de website van de makelaar zelf.
Want elke makelaar heeft zijn/haar klanten liever op de eigen site, dan op de site van een ander.

We zijn er nog niet, want er is meer. Los van de leuke dingen over het huis en de locatie kan iedereen uit de vriendenkring ook kenmerken (tags) toevoegen aan het huis. Goed voor de vindbaarheid, maar veel interessanter is het dat de input van vrienden wel eens invalshoeken kan laten zien waar de verkoper of de makelaar nooit en te nimmer aan gedacht hebben! Slim.

Kenmerken toevoegen bij een huis via Kijk mijn Huis - 2

De hier weergegeven data is fictief en berust niet op waarheid. Het staat hier puur ter illustratie van de functionaliteit.

 

De laatste toevoeging die de vriendenkring kan geven zijn anekdotes en video’s. Er is niets beter dan echte verhalen van echte mensen over een huis dat te koop staat. Reken er maar niet op dat de verkoper al die verhalen nog kent! Uit het sociale netwerk van de verkoper valt veel informatie te halen en dat is precies wat de bedoeling is.

Dat kan met het plaatsen van een verhaal, de anekdote, of door een video toe te voegen die ooit daar genomen is. Die video laat zien hoe gaaf het is om in dat huis te wonen.

Skinny dipping met je vriendenDaar kunnen natuurlijk wel wat risico’s aan kleven…
Een goede moderatie van die informatie is essentieel.
Het kan niet zo zijn dat iemand de video van het skinny dipping feestje in het zwembad toevoegt. Op dit moment moet daar nog een goede adequate oplossing voor bedacht worden.

Eenvoudig meerdere video’s van het huis maken

Het derde punt van alle verbeteringen wat aangesneden dient te worden is video. Video is al 15 jaar beschikbaar voor de makelaardij, toch begint het nu pas echt ingezet te worden. Alhoewel de manier waarop discutabel is.

Bij makelaars zie je grofweg drie soorten video’s die ingezet worden:

  1. Een compilatie van foto’s, omgevormd tot filmpje.
    Eventueel nog met een in- en uitzoom effect en wat schuivende foto’s.
    (Stop hier mee! De potentiele koper heeft de foto’s al gezien en je frustreert ze hier alleen maar mee. Bovendien wordt hiermee een grote achterstand opgebouwd wanneer er echte video’s gebruikt worden, want de consument gaat gewoon niet naar de video toe omdat ze gewend zijn dezelfde foto’s te zien)
  2. Een videoproductie van jewelste met voice-over, rechtenvrije (hangzak) achtergrondmuziek en het liefst een minuut of 5 durend.
  3. De makelaar die je ‘meeneemt’ op een rondleiding door het huis en als een echte Jack van Gelder commentaar geeft bij alles wat je ziet.

De gedeelde factor hierbij is de makelaar. Hij of zij bepaalt hier wat er getoond wordt en hoe. Dat is jammer.

Misschien is het wel daarom dat Kijk mijn Huis er voor heeft gekozen om de verkoper zelf een video te laten maken. Alleen gaat dat niet vanzelf goed.

Als makelaars al moeite hebben om, gemiddelde genomen, een prima video te maken, hoe zit dat dan met verkopers… Dat kan toch niet goed gaan?
Natuurlijk wel, als je ze maar instrueert. En hier heeft Kijk mijn Huis een kick-ass oplossing voor gemaakt. Hier zal menig CRM en softwarebouwer in de makelaardij jaloers op (moeten) zijn.

Eigenlijk had dit er al veel eerder moeten zijn.

Nou is het verrekte moeilijk om te beschrijven waarom het zo gaaf is. In essentie komt het er op neer dat het de verkoper zo makkelijk en eenvoudig gemaakt wordt, dat het niet fout kan gaan.

Ten eerste gaat het hier om een app. Dat houdt in dat het apparaat waarmee gefilmd wordt hetzelfde is als waarmee het op de juiste plek gezet wordt.
Ga nou niet zeuren over het feit dat je met een telefoon geen goede video kan maken. Technisch klopt dat wel. Maar bedenk even het volgende:

Wil een koper een gelikte video van de makelaar zien, of een eerlijke video die oprecht het huis door de ogen van de verkoper laat zien?

Allereerst bepaalt de verkoper het ‘type’ huis. Op basis van die selectie worden automatisch de bijpassende soorten ruimten van het huis getoond. Vervolgens kiest de verkoper van welke ruimten er een video gemaakt gaat worden. De app geeft daarna de mogelijkheid om één voor één de ruimten te filmen zonder te hoeven omschakelen naar de camera/video applicatie op de telefoon. Het vindt allemaal rechtstreeks in de app plaats.

Als de filmpjes klaar zijn kan de verkoper het nog even bekijken, ter controle. Daarna ‘akkoord’ geven en klaar.

Inderdaad, geen gedoe met handmatig uploaden of andere selecties. Dit regelt de app voor je. Heerlijk simpel in gebruik!

Daar ligt hem dan ook de kracht. Het is zo ongelooflijk simpel gemaakt dat het niet fout gaat. Knap stukje denk- en programmeerwerk.

Doordacht

Al met al is de nieuwe filosofie en uitvoering van #HelpMee een doordacht geheel. Elke stap in het proces hebben ze getoetst aan de filosofie.

Ale je kijkt naar de cijfers, dan zijn er meer dan 60.000 consumenten die een actief account hebben. Daarmee zijn meer dan 2.000.000 vrienden bereikt die de verkoper een handje helpen bij de verkoop.

Dat levert dan ook weer, per actief HelpMee account, gemiddeld 120 hits op de website van de makelaar. Precies op de plek waar je de potentiele koper (en dus ook verkoper) wilt hebben!

Direct gebruik van maken?

Dat gaat niet eenvoudig worden, omdat er wekelijks slechts 25 makelaars worden omgezet van het oorspronkelijke HelpMee naar het nieuwe platform. Eigenlijk mondjesmaat dus.

Echter… heb je na het lezen van dit blog de kriebels en kan je niet wachten om al deze voordelen te benutten ten behoeve van je klant? Neem dan contact op met Rob bij Kijk mijn Huis (015 – 202 30 32), en vertel hem dat je dankzij het blog op De Scherpe Pen graag gebruik wilt gaan maken van de nieuwe #HelpMee.

Rob en Lex hebben mij beloofd dat je dan een voorkeursbehandeling krijgt!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

6 Reacties

  1. Die functie om zelf je video te maken vind ik briljant! Die software zou ik ook wel willen hebben om aan mijn klanten aan te bieden 😉

    reageren
    • Dank je voor je enthousiasme Liesbeth! Ik zou zeggen, neem contact op met Kijk mijn Huis en vraag of er mogelijkheden zijn. Nee heb je…

      reageren
  2. Ik vraag mij even af waarom mijn foto bij een bericht wordt geplaatst……? Er is door mij geen kenmerk aangegeven bij deze woning, of welke andere woning dan ook. Dus bij deze vriendelijk verzoek om die te verwijderen!

    reageren
    • Hallo Iwan – mijn vermoeden is dat je het fotootje van jou bedoelt in het screenshot bij de kenmerken? Die is afkomstig uit de test-omgeving van HelpMee. Het is fictieve data. Maar, vanzelfsprekend wil ik geen scheve gezichten, ik zal het plaatje aanpassen en duidelijker maken dat de inhoud fictef en niet echt is.

      reageren
  3. Leuk blog en tof om te zien wat collega innovators doen met data, denk dat dit zeker een toegevoegde waarde kan hebben.
    Lijkt me leuk eens met jullie te sparren wat mogelijkheden zijn mbt samenwerking.
    Denk dat het samenvoegen van data ook wel eens heel krachtig kan zijn….

    Onze uitgebreide statistieken met jullie sociale statistieken, onze feedback in combinatie met jullie reviews…….en niet te vergeten onze optimalisatie op basis van deze statistieken icm de anekdotes.
    Ohja en uiteraard alles gecombineerd met de makelaarsreviews uit WIDBM ;-).

    Dus uhh Rob en Lex, een keer koffie? Han heeft mijn nummer nog wel.

    Groeten Robbert, Hoomz.nl

    reageren
    • Robbert – ik geef je nummer door aan Lex. 🙂

      reageren

Geef een reactie

Google+