Gaan 3D foto’s eindelijk doorbreken in de makelaardij?

3d-foto-stereo-viewer

Het schiet niet echt op met 3D kijken in het algemeen. Het aantal 3D televisies dat ergens thuis staat valt tegen (want wie wil er nou een brilletje op zijn neus zetten om even TV te kijken), suf 3d foto brilletjede 3D foto’s van huizen was destijds een leuke gimmick (ook daar had je zo’n suf brilletje voor nodig) en eigenlijk moeten we al blij zijn dat ‘normale’ video door makelaars steeds meer omarmd wordt.

YouTube is de op één na grootste zoekmachine. Het is dus duidelijk dat video een feit is en razend populair. Niet verwonderlijk dat er dan toch weer een bedrijf om de hoek komt kijken die nieuwe technologie heeft toegepast om 3D kijken te versimpelen.

Hoe werkt 3D foto’s kijken deze keer?

Een groot voordeel van deze nieuwe manier van 3D foto’s kijken is het feit dat je er de smartphone voor gebruikt. Die heeft vrijwel iedereen (altijd) bij zich. Even een gratis appje installeren en klaar ben je.

Direct gevolgd door het grote nadeel. Nee, geen brilletje maar een ‘kijkdoos’. Letterlijk

De kijkdoos

Op het moment dat dit nieuwe product onder mijn aandacht gebracht werd, had ik zo wat twijfels. Zeg maar gerust dat ik sceptisch was over weer zo’n 3D foto product, met een hulpmiddel wat in dit geval een kijkdoos is.

Die kijkdoos is niets meer dan een stuk karton met twee lenzen er in en een magneetje.

Dat magneetje dient er voor om van foto te wisselen. Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met de ‘stereoviewer’ van vroeger, waar je maar liefst 7 plaatjes van bijvoorbeeld een grote stad in stereo (3D) kon bekijken!

Viewmaster-3d-foto-kijken

Het wisselen van foto via het magneetje is niet altijd even succesvol. Allereerst duurt het wisselen tussen de foto soms tot een seconde of 5, en af en toe beweeg je het ‘knopje’ wel, alleen gebeurde er niets.

De lenzen in de kijkdoos dienen er voor om de kijkhoek te vergroten, stiekem is het gewoon een soort vergrootglas.

Het kartonnen doosje kan je uiteraard (laten) bedrukken zoals je zelf wilt, waardoor de merknaam van je kantoor (of iets anders) wat extra zichtbaarheid krijgt. Leuk voor de branding.

Bij het testen van de app en de kijkdoos kwam er nog een minpuntje aan het licht. Als je een hoesje om je telefoon hebt kan het zijn dat die niet in de kijkdoos past. Zo heb ik zelf op mijn Galaxy S5 de officiele beschermhoes met ‘flap’. Daarmee paste de telefoon niet in de kijkdoos.

Verder kwam het voor dat bij het plaatsen van de telefoon in de kijkdoos en het sluiten er van de ‘home’ knop geactiveerd werd, of een knop op de zijkant van de telefoon, waardoor de app naar de achtergrond verdwijnt en je derhalve niet ziet wat je wenst.
Licht hinderlijk en het zou super zijn als daar een slimme oplossing voor bedacht wordt.

Je moet het gezien hebben

Met het idee van ‘ik zal het wel zien’ een afspraak voor een persoonlijke demo gemaakt en na een uiterst leuk en prettig gesprek was het tijd om het te ervaren.

Telefoon in de kijkdoos gestopt, de ogen op de juiste plek en kijken maar.

Potverdikkeme! Dat was toch wel erg realistisch. Je staat als het ware in de ruimte waar de 360° foto van gemaakt is. Het mooie is de beweging, de beleving. Draai het hoofd naar rechts en het beeld gaat mee. Idem als je naar links, boven of onder draait.

Hier niet in 3D te zien, maar de ervaring van ‘het draaien met het hoofd’ zie je wel:

Op die manier bekijk je de ruimte redelijk vergelijkbaar met hoe je het in het echt ook zou doen. Best grappig om dat zo te ervaren.

Daarom direct dit advies: Wuif deze tool niet zomaar van tafel, in elk geval niet voordat je het zelf ervaren hebt.

Hoe werkt de 3D foto app

Als consument heb je vier dingen nodig.

  1. Een smartphone
  2. De gratis app
  3. De kijkdoos
  4. De code van het huis

Downloaden van 3d foto's duurt evenDe eerste twee zijn peanuts. De kijkdoos krijg je gewoon van een makelaar en kan dan altijd gebruikt worden. De code echter is logisch, maar net niet doordacht. Ieder huis wat via BeleefVR 360° foto’s heeft, heeft een eigen unieke 5-letterige code. Daar heb je de makelaar voor nodig om die te achterhalen.

Na het invoeren van de code duurt het nog even voordat alle foto’s gedownload zijn en weergegeven worden. Mooier zou het geweest zijn als de eerste foto na het downloaden direct getoond wordt, terwijl op de achtergrond de volgende foto’s gedownload worden.

Omdat er geen zoekfunctionaliteit in de app van BeleefVR zit lijkt het me handiger als ‘de code’ gewoon de postcode van het huis is. Want die is bekend bij een huis dat te koop staat. Zo kan iedere consument de 360° foto (als die er is) snel bekijken op het moment dat ze graag willen.
BeleefVR gaf direct aan te overwegen om de huidige code te veranderen naar de postcode.

Wat doe je als kijker: Je pakt je smartphone, start de app en voert de code van het huis in. Je stopt de smartphone in de kijkdoos en je drukt de kijkdoos tegen je neus aan. Rondkijken maar!

Om naar de volgende ruimte te gaan zit er aan de linkerkant een schuifknop. Even op en neer bewegen en je bevindt je direct in de volgende ruimte.

Hoe zet je deze tool het beste in

Vandaag is dit nieuw, morgen al niet meer. Omdat de technologie met telefoons, video en andere leuke dingen razendsnel vernieuwd is de kans klein dat dit een blijvertje is.
Ik geef het een jaartje of 2.

Je wilt er als makelaar dus een snelle, grote klapper mee maken. Dat houdt automatisch in dat deze 360° foto’s tool het beste actiematig ingezet kan worden.

Suggestie? Begin oktober is er weer de Open Huis route. Alleen, niet iedereen die één of meerdere huizen wil kijken gaat het redden op die dag. Tel daar iedereen bij op die niet weet of ze dat bepaalde huis wel of niet willen gaan bezichtigen.
Geef al je contacten de mogelijkheid om 2 à 3 weken vóór de Open Huizen Dag het huis al in 3D te bekijken!

Zorg er voor dat (bij voorkeur) alle huizen in portefeuille 360° foto’s hebben en in de app aanwezig zijn. Stuur op aanvraag je contacten de kijkdoos en de code(s) toe van de huizen en laat ze het huis alvast ervaren.

Andere suggestie? Ga op een braderie, jaarmarkt of ander evenement staan. Plaats een lekker groot scherm en laat het dubbele beeld van zo’n 360° foto zien.

Zo ziet een 3d foto er op de telefoon uit
Deel ter plekke de kijkdozen en codes uit en laat mensen gewoon daar op straat rondkijken in de huizen die je in portefeuille hebt. Geheid dat je aandacht krijgt!

Natuurlijk kondig je dat van te voren uitgebreid aan en betrek je de plaatselijke media er bij. Eventueel krijgen die een sneak-preview van jou zodat er tijdig in het lokale suffertje een artikel staat over jouw noviteit.

Funda en 360°

Tja, op het moment kan alleen een NVM makelaar een 360° foto op funda plaatsen. Heb je als niet-NVM-er mooi pech.

UPDATE: Bovenstaande is een misvatting geweest die het NRC heeft herhaald, maar het is al sinds jaar en dag mogelijk voor alle aangesloten brancheverenigingen om een 360° foto op funda te plaatsen.
(Bedankt Peter Dekker voor de correctie!)

Wat je ook kan doen is een code in de tekst van de beschrijving van het huis plaatsen. Inclusief de aanbeveling om het huis in 3D te bekijken via de gratis app.

Voordeel is het onderscheid tussen 360° en een 360° foto in 3D.

Wat kost dat dan?

Goede vraag! Toch ga ik hier geen prijstabel van BeleefVR plaatsen om de simpele reden dat die mogelijk aangepast gaat worden.

Tijdens het gesprek hebben we het ook over de pricing gehad, waar toch wat kanttekeningen bij geplaatst konden worden.

Zo waren er op het moment van het gesprek 4 verschillende pakketten, waarbij sommige met, en sommige zonder setup kosten. Daarnaast is er een maandelijks bedrag voor de tool.

Belangrijk is om de kosten om te rekenen naar het huis. Heb je 100 woningen in portefeuille? Is €150 per maand (ik noem maar even iets) dan veel of weinig? Per huis zou het dan €1,50 per maand zijn… Daar kom je als makelaar geheid mee weg!

Des te meer als je bedenkt dat het de verkoper is die dit eigenlijk betaalt. Danwel als onderdeel van de startup- of marketingkosten, of het wordt aangeboden als service en drukt de marge op de winst (met maar liefst een paar euro).

Is dat alles? Nee, sorry. Vergeet ook niet dat de kijkdozen ingekocht (bedrukt of onbedrukt) moeten worden. Op zich valt dat in de bedrukte versie gewoon onder de marketingkosten van de makelaar. Op het moment van schrijven betaal je voor de simpelste variant van de kijkdoos net geen €6.

Het draait om de beleving

Dit is een product waar je pas over kan oordelen als je het gezien, ervaren hebt.

Ruim een week geleden (woensdag 9 september) was er een onderwerp over deze zelfde technologie in RTL Late Night met Humberto Tan (kijken vanaf 27 minuten). Ook hij viel (bijna letterlijk) van zijn stoel toen hij ontdekte wat het is om rond te kijken in een andere ruimte dan waar je op dat moment zit. Allemaal via een kijkdoos.

Vraag een demo aan van BeleefVR en ervaar deze 360° foto’s zelf.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

3 Reacties

  1. Ik denk dat de toekomst meer ligt in VR dus niet alleen foto’s maar dat mensen echt virtueel door de ruimte kunnen lopen. Eeen voorbeeld hiervan is het gebruik van een Matterport camera. een voorbeeld hiervan staat hier: http://floorplannerij.nl/matterport-3d-showcase/

    reageren
  2. Kijkdoos, helemaal mee eens. De meeste walkthroughs zijn inderdaad google maps achtige 360 pano shots die gemaakt zijn met de Matterport. Wel een prachtig apparaat en nog steeds jammer dat Funda er (nog steeds) niet meer mee doet. Toch is het wel mogelijk om de ruwe 3D data die uit de Matterport komt om te zetten en te laten zien in virtual reality via software als Unity. Dan wordt het wel een virtuele ervaring, maar de beleving is wel afhankelijk van de kwaliteit van het 3D model en het apparaat waarop je het bekijkt. Ik verwacht wel dat hier de komende jaren snel verandering in komt, in kwaliteit en virtuele beleving. Een samsung VR gear is in mijn ogen perfect voor deze beleving, de cardboards zijn een leuke gadget. Vandaag nog een demo gegeven aan 3 studenten van de opleiding makelaardij. Ze keken hun ogen uit, letterlijk. Wel mooi om te zien dat de nieuwe generatie de potentie van VR inziet. Groet Tim Bicanic, 3Delig.

    reageren
  3. Sorry maar waarom noemen al deze bedrijven het virtueel rondlopen..? want je loopt niet virtueel door een woning…

    reageren

Geef een reactie

Google+