Er worden elk jaar weer mooie voorspellingen gedaan over de toekomst van het vak makelaar. Meestal gaat het over de nieuwe richting die een makelaar in dient te slaan om te blijven innoveren. Of over het gemak dat er gaat komen voor verschillende (simpele) taken dankzij automatisering.
Want dankzij de automatisering wordt het makkelijker om als makelaar je werk te doen. Dankzij diezelfde automatisering wordt de makelaar overbodig.
Bereid je voor op een uitgebreider blog dan normaal. Want dit gaat over de evolutie van de makelaar.
Waar zijn de werkpaarden?
De toekomst (wat een belachelijke manier eigenlijk om er zo over te spreken) is lang niet altijd gebaseerd op het verleden. Zeker niet met de volgende revolutie die ons te wachten staat, namelijk de robotisering. Automatisering keer 10 zeg maar.
Toch maakt het het makkelijk om de sceptici onder de lezers (ben jij dat ook?) even wakker te schudden. Dus gaan we terug naar 1916. Dat was namelijk het jaar van hoogtij voor het werkpaard. Sindsdien ging alles bergafwaarts.
Want waar is het werkpaard? Ja! ze zijn er nog. Alleen niet in die aantallen als een eeuw geleden. Elke auto (fiets/motor/vliegtuig) is een vervangen paard…
Dat werkpaard is vervangen door automatisering. Simpel.
Want de automatisering maakt dingen makkelijker voor ons mens.
De automatisering maakt dingen makkelijker en sneller voor de makelaar.
Zodat de makelaar vervangen wordt door de automatisering.
Te kort door de bocht? Lees even verder…
Toekomst van de auto
We hebben het allemaal al gezien of over gehoord, de zelf rijdende auto. Geen toekomst meer, maar realiteit. De testauto’s die zichzelf al een tijdje rondrijden hebben nog geen brokken gemaakt. Tja, logisch als je ze alleen op een circuit laat rijden, of op afgezette stukken industrieterrein.
Nou, dat is alweer geschiedenis. Ze rijden al gewoon rond op de openbare weg. Enig idee hoe Audi de journalisten naar de CES 2015 technologie beurs in Las Vegas bracht? Juist, in een autonoom rijdende audi A7. Over een afstand van 800 kilometers. Op de openbare weg. Eerlijk is eerlijk, alleen op de Highway (snelweg), maar dat had te maken met wetgeving. Die loopt namelijk wat achter bij de huidige ontwikkelingen.
De vraag is daarom niet OF het gaat gebeuren, maar WANNEER de consument een ‘automatische piloot’ in de auto heeft zitten. De vertragende factor is niet de technologie of de automatisering, maar de mens. Vreemd eigenlijk dat mensen zo bang zijn voor een zelf rijdende auto. Want wat gebeurt er als je vliegt of vaart? #autopilot
Nog een vertragende factor trouwens is de ‘schuldvraag’ als er een aanrijding is. Wie krijgt de blaam? De bestuurder, de maker van de auto of toch de softwarefabrikant? Eeehm, over welke aanrijding hebben we het dan? Mensen maken de ongelukken, niet de auto’s. Verzekeringsmaatschappijen staan te trappelen tot de autonome auto geaccepteerd wordt op de openbare weg.
Maak het een stapje groter en verplaats dit naar de transport sector. Logistiek. Vrachtwagens die nooit meer stil hoeven te staan, anders dan tijdens het laden/lossen. Alleen daardoor zouden er al minder vrachtwagens op de weg nodig zijn. Denk ook even aan de veilige afstand tussen vrachtwagens. Die wordt geen 50 meter of meer, maar 2 meter. Meer wagens op de weg, die efficiënter rijden en minder botsingen. Wat zou dat voor de files doen…?
Maar daar gaat dit verhaal niet over.
Kijk even bij de logistiek van opslagruimte. Hoe denk je dat er bij BOL, Wehkamp of Coolblue de pakketjes samengesteld worden? Absoluut niet met het handje! Alles wat geautomatiseerd kan worden, wordt geautomatiseerd. Goedkoper en sneller zijn de belangrijkste factoren.
Terug naar de makelaardij.
Automatisering in de makelaardij
Welke middelen en manieren, qua automatisering gebruik jij vandaag de dag om jouw werk makkelijker te maken?
- Inmeten van een ruimte
stukje technologie tegen de muur houden of op de grond leggen en klaar. - Perceelgrootte
even inloggen in een database en klaar - Woning online zetten
meer dan wat details en kenmerken aanvinken/invoeren en wat databestanden uploaden is het niet - Alle informatie op locatie
dankzij de tablet en smartphone – kan een makelaar nog zonder? - Youtube
dankzij de smartphone of tablet simpel een filmpje maken en uploaden - Sociale media & nieuwsbrief
knettereenvoudig groot bereik om een boodschap te communiceren - Klantenfeedback
weten waarom de klanten jouw dienstverlening waarderen (of niet) - Dropbox of intranet
eenvoudig (grote) bestanden delen met klanten en relaties - Chatservice (24/24)
altijd reactie wanneer een geïnteresseerde een vraag heeft, permanente bereikbaarheid - Google Maps en Streetview
direct even kijken waar het is, wat de route er naar toe is (navigatie) en de straat en omgeving bekijken - en nog veel meer tools, gimmicks en apps om vooral de communicatie te optimaliseren (en vereenvoudigen)
Hoe lang denk je dat het nog gaat duren voordat al die gegevens – die nu nog elke keer en bij elk huis of communicatiemoment uitgevoerd dienen te worden – in een database staan?
Alle nieuwbouw wordt digitaal uitgewerkt. Die bouwtekening gaat in een database. Hoppa, al je gegevens over alle ruimten en afmetingen bij elkaar op een rijtje. Ja, ook als er een verbouwing is geweest.
Het energielabel zal dan ook snel weer verleden tijd zijn – dankzij de slimme meters weten we exact hoeveel er verbruikt wordt in dat huis, op basis van die bewoning. Omdat we dat weten van alle verschillende type huizen en verschillende bewoning samenstelling is een algoritme zo gemaakt die kan bereken wat het verbruik gaat worden in dat huis voor een bepaalde bewonerssamenstelling. Appeltje-eitje, echt.
Taxaties? Laat me niet lachen. Verleden tijd voor de massa. Slechts de uitzonderingen blijven er, net zoals er her en der echt nog wel werkpaarden te vinden zijn. Alleen in andere aantallen dan voorheen.
Wat is jouw kenteken?
Geef mij het kenteken van jouw auto en ik kan je binnen 1 minuut vertellen wat voor auto je hebt, wat die gekost heeft, wat voor motor er in zit en het aantal zitplaatsen, bagageruimte, verbruik en wat je aan wegenbelasting betaald.
Over een jaartje of wat is dat met een huis niet anders. Voer de postcode, huisnummer en toevoeging in en je weet alle info (meer dan nu al kan met betaalde sms-diensten).
Niet alleen jij beste makelaar, maar iedereen! Voor die (en veel meer) informatie wordt de makelaar overbodig.
Locatie, locatie, locatie
Hoe zit dan dan met de kennis van de omgeving, over de locatie en de demografische gegevens?
Vertel eens eerlijk, hoe komt de makelaar aan die informatie? Die zit echt niet in een laatje onder het bureau! Staat allemaal in een boel enen en nullen op een chip in de cloud.
Al die verschillende databases worden allemaal aan elkaar geknoopt. Vandaag.
Dat betekent dat morgen (of overmorgen) die gekoppelde gegevens meer en meer en nog veel meer weten over de omgeving dan de makelaar. Die wordt overbodig.
Sterker nog – de technologie gaat het beter doen. Want die weet, dankzij al die gekoppelde informatie, ook wat de mensen die er wonen leuk vinden. Wat ze eten, hoeveel afval ze produceren, welke TV-programma’s er gekeken worden en wat het favoriete vakantieland is.
Creativiteit
Maar kan de technologie ook de creativiteit en inventiviteit van een makelaar overnemen?
Laten we eens kijken naar creatieve dingen, zoals muziek. Kan technologie muziek maken? Je luistert er dagelijks al naar. Muziek wordt al door computers in elkaar gezet (zelfs al sinds 1990… luister maar). Sterker nog, waarom denk je dat er zoveel hippe zangers zijn die geen noot vals zingen? #autotune. Een stukje software dat er voor zorgt dat de muziek en zang zuiver is. In realtime.
Om je even aan te geven dat het niet zomaar iets is, hier een paar namen van artiesten waarvan bekend is dat ze autotune gebruiken:
Alice Cooper – Natasha Bedingfield – Mary J Blige – Cher – Taio Cruz – Jason Derulo – Eminem – Ke$ha – Lady Gaga – Madonna – Rihanna – Nou ja, duidelijk toch?
Maar een tekst schrijven, dat kan een computer toch niet overnemen van een makelaar? Kuchkuch, denk even goed na voordat je het antwoord denkt te weten. Drie jaar geleden was het al een feit dat sportberichten door computers gegenereerd werden. Sneller dan een reporter of journalist het kan.
Berichten die op de voorpagina van de website van Forbes staan.
En geef dan nu antwoord op de vraag of makelaars de teksten blijven schrijven…
Wat blijft er dan over voor de makelaar?
Ja, dat is dus eigenlijk de vraag. Als makelaars niet fundamenteel anders gaan werken, kunnen ze maar beter ander werk gaan zoeken.
Niet vandaag – geen paniek!
Net zoals met de auto waar jij niet meer hoeft te sturen, gas te geven, remmen, zal dat met het verdwijnen van de makelaar ook nog wel even duren. Het zal beetje bij beetje zijn.
Nu weet ik dat menig makelaar denkt dat dit allemaal bullshit en onzin is. Natuurlijk kan niemand de makelaar vervangen, al helemaal niet door technologie. Het blijft mensenwerk!
Dat is nou precies hetzelfde wat de paarden een eeuw geleden ook dachten. Dat de nieuwe technologie zoals een auto (of tractor) hen niet zou vervangen.
Hoe zit het dan met andere beroepen?
Laat het maar direct gezegd worden, 45% van de arbeiders is nu actief in een beroep dat gaat verdwijnen. De transportsector als eerste. Met duizenden tegelijk. Kassa-medewerkers? Worden nu al uitgefaseerd. Maar ook in de gezondheidszorg gaan er rake klappen vallen. Computers kunnen nu al beter voorspellen welk ziektebeeld een patiënt heeft dan ‘deskundigen’.
Komt dit allemaal nu zomaar uit de lucht vallen? Absoluut niet.
Neem even 15 minuten om deze video te bekijken (NL subs).
De makelaar wordt overbodig
Wat de toekomst betreft durf ik hardop te zeggen dat de makelaar een uitstervend ras is. Tot die tijd is er nog werk genoeg! Er valt nog heel veel te verbeteren, is er genoeg ruimte voor creativiteit en automatisering. Als makelaars er voorlopig het beste van maken of beter, dan zou dat het er voor veel, heel veel mensen een stuk makkelijker op maken.
Dat is toch waar het allemaal om gaat en waar het allemaal mee begon. Het makkelijker maken voor onszelf.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Data kan geen onderhandelingen doen, blijft mensenwerk. Ook prijsstrategie en kopers voor blok zetten is in betere handen bij mensen. Wel minder mensenwerk nodig waarschijnlijk. Dus moet je hoge volumes draaien door dalende courtage en minder werkbare uren. Geldt voor meer beroepen in dienstverlening door automatisering. Als je zo doorredeneert heeft niemand meer werk straks en koopt ook niemand meer een eigen woning……Computers werken voor ons en allemaal basisvoorzieningen of iets dergelijks? Van mij mogen de werkpaarden terugkomen…
Een boeiend verhaal: eerst zeggen dat de makelaar overbodig is, voorbeelden noemen, om vervolgens te eindigen met de mededeling dat het allemaal zo een vaart niet loopt voorlopig. Wordt de makelaar overbodig door het aanbieden van alle benodigde data? Of is de makelaar eigenlijk al lang overbodig?
Met alle data en informatie die thans voor een ieder beschikbaar is, is de laatste stelling absoluut waar…….als iedereen gelijk zou zijn. De hulp en service die een makelaar bied bij de aan- of verkoop van een woning blijft ten alle tijde nodig voor een bepaalde groep klanten. Alle technologieën en elektronische hulpmiddelen ten spijt. Alleen zal die groep steeds kleiner worden , naarmate nieuwe generaties gewend raken aan het omgaan met vrij beschikbare data en geloof hebben in wat hen aan informatie wordt voorgeschoteld. Een generatie die geen onderscheid meer maakt tussen de TV-makelaar en de realiteit. Het gevaar schuilt derhalve niet in het vrij beschikbaar zijn van data en informatie, maar de wijze waarop deze beschikbaar gesteld wordt en vertaald naar begrijpelijke informatie. En wie zorgt daarvoor? Het is dus van groot belang dat er regels en toezicht komt op de Googles en Fundas. Anders wordt alles, al la Uber…in eerste instantie lijkt het een ideale oplossing totdat je er achter komt dat de data gebruikt wordt om de prijs van een taxi ritje exorbitant te verhogen op het moment dat blijkt dat het erg druk is, het sneeuwt of als blijkt dat treinen zijn uitgevallen. Zo naïef te zijn om te denken dat dit zichzelf reguleert, is het zelfde als denken dat makelaars overbodig worden.
Hier een mooi verhaal over een projectontwikkelaar die voor een andere oplossing kiest dan het traditioneel verkopen van nieuwbouw via een makelaar: http://www.vastgoedjournaal.nl/news/16844/57/Advision-Home-Counsel-Wij-bieden-de-ontwikkelaar-exclusiviteit-tijdens-het-verkoopproces/
Veel informatie die op consumenten afkomt is van matige kwaliteit en komt van (betaalde) websites die geld willen verdienen aan verkoop van data. Kadastrale informatie en allerlei “scans” worden via websites te koop aangeboden. Er zjn ook websites die er uit zien als een verhuurmakelaar maar gewoon vraag en aanbod matchen voor huurwoningen. Een contract kunnen ze niet eens opstellen.
Het word tijd dat er een keurmerk komt voor websites met kwalitatief goede informatie. Het registreren van een energielabel door het kadaster en de publicatie daarvan op Funda is op zich een goede zaak maar tegelijkertijd een gemiste kans. De leveranciers van die labels doen dat puur op afstand door voor een paar tientjes een door een computer geproduceerd label om te zetten naar een gevalideerd label. Ik heb al keurders gesproken die gewoon voor 300 euro langs willen komen voor een goede keuring en maatwerkadvies maar weigeren om een administratief stempeltje te zetten obv een aanvraag van de consument met allerlei opgestuurde informatie over energiebesparende maatregelen om een beter label te krijgen. Straks krijgen we nog de energielabelstunter.nl
Het makelaars vak zal zeker veranderen maar vanuit de verkoper bezien zal die toch iemand willen inzetten die zijn woning verkoopt met toegevoegde waarde. Gisteren nog bij verkoop prospect geweest met een hoekwoning terwijl de andere hoekwoning 50 meter verder te koop staat en er vrijwel identiek uitziet. De computer zou geen verschil zien: dezelfde type woning, dezelfde wijk, dezelfde demografische opbouw, de zelfde ligging van de tuin. Als makelaar zie je de verschillen wel op micro nivo. Aantal zonuren in de achtertuin, verschil van indeling afwerking, uitzicht.
Feit is dat de consument maar eens in de zoveel jaar bezig is met verkopen of kopen van een huis en de makelaar dit dagelijks doet. De makelaar heeft ervaring, inzicht, overzicht dus toegevoegde waarde voor het eindresultaat.
Zou een zieke makelaar op gezondheidsplein.nl naar een digitale oplossing zoeken of gewoon naar een dokter gaan?
Goed stuk. Ik ben geen makelaar maar deze beweging was natuurlijk te verwachten. Met alle respect, ik vind de makelaarswereld toch altijd een beetje een vastgeroeste wereld. De enige vernieuwing daarin was Jaap.nl die particulieren in staat stelde zelf hun huis te verkopen. Ik vind de komst van Social Media daarin geen vernieuwing, alleen een extra kanaal om klanten te bereiken. Ik denk dat er voor de makelaar in de toekomst een soort referentie/controlerende functie is weggelegd. De banken zijn ook in hun dienstverlening van een offline naar een online omgeving gegaan waarbij vele kantoren zijn gesloten. Je zult er wellicht nog naar binnen stappen om te vragen wat bijvoorbeeld de opties zijn voor je spaargeld. Vervolgens kijk je zelf wel op een vergelijkingssite welke aanbieder het beste is als je bijvoorbeeld er voor kiest te gaan beleggen. Dit zal voor de makelaar niet anders worden ben ik bang. Wat diegene boven mij stelt dat de meeste makelaars hun baan gaan verliezen, daar ben ik ook bang voor dat dat gaat gebeuren.
Een goed recept maakt nog geen goede kok. Een huis kopen en verkopen is gevoel, dat gevoel laat zich niet vangen in modelwaardes of een gekoppelde database. Gevoel kun je als makelaar sturen, zowel bij de aankoop als de verkoop. De makelaardij gaat de komende jaren nog meer veranderen is, dat is zeker, maar dat de makelaar volledig zal verdwijnen geloof ik niet in.
Heb geen illusies, deze databases zijn er volop. De gemeente heeft vrijwel alle info paraat, het is alleen de vraag wanneer alles aan elkaar geknoopt gaat worden. Tik maar eens BAG viewer in, wat staat voor BasisAdministratie Gebouwen. En zo zijn er nog een paar databases (Kadaster bijv) te vinden.
Helemaal eens dat de makelaar z’n tijd heeft gehad. Zij die niet proactief, meedenkend en luisterend naar de klant zijn, zullen het niet gaan redden. En dat zijn er nog een hoop..
Mijn eerste reactie is dat het artikel zich grotendeels begeeft op het vermarkten van een product(in dit geval de woningmarkt) maar makelen is oprecht meer dan alleen maar aanbieden van een product. De dagelijkse praktijk leert dat aanbieden één is, maar makelen echt twee is.
Overigens efficiëntie zal overal verder zijn intrede doen. Specialisatie of niche houdt de meeste vakken en beroepen overeind.
Pascal – kan je dan ook aangeven wat die ’twee’ is, waardoor het verschil gemaakt wordt en de makelaar noodzakelijk blijft?
Ik denk bijvoorbeeld even aan stockbrokers. Ook makelaars, in het aan/verkopen van aandelen. 95% geautomatiseerd… met het en der nog een persoonlijke aan/verkoop.
Dag Han,
spijker op zijn kop. Goede voorbeelden en feitelijk onderbouwd.
Welke makelaar durft echt keuzes te maken; bijvoorbeeld op het gebied van positionering.
De klant, ja de klant vraagt zich altijd af: “wat heb ik aan jou?”, “wat kan jij voor mij betekenen?
De NVM signaleerde in 2005 (!) dat het verdienmodel van de makelaar achterhaald was.
Nogmaals, goede reflectie.
Overigens, ik zie wel mogelijkheden voor dienstverleners, die niet zichzelf of de transactie centraal stellen.
Ga zo door, maak ze wakker (of misschien ook niet…..)
Salescoach
Interessant verhaal. Ik ben erg benieuwd naar die database die er over circa 1 jaar is, zodat je van ieder huis “alles” weet. Wordt daar al hard aan gewerkt? Of ligt daar ook nog een kans voor een ‘nieuwe’ partij.
Hallo Rob – geen idee of er al gewerkt wordt aan die database. Ik verwacht eerder dat verschillende databases aan elkaar geknoopt worden waardoor men al deze gegevens ‘bij de hand heeft’. Dit is zeker een kans (mogelijkheid) voor een nieuwe partij.
De kans dat een bestaande partij dit oppakt acht ik stukken kleiner, omdat de meeste huidige partijen niet gewend zijn om te delen. Ze zijn er vaak zelfs huiverig of bang voor, jammer genoeg.
Daarnaast is 1 jaar wel een hele korte periode. Niet onmogelijk, wel onwaarschijnlijk. Is het iets ets voor jullie…?