Selecteer een pagina

Huis-op-de-kop

De laatste decennia hebben we veel veranderingen gezien in verschillende beroepsgroepen. Veranderingen of vernieuwingen die disruptive waren.

Die er voor gezorgd hebben dat de hele branche, of het vakgebied op de kop is komen te staan. Voorbeeldje? Denk dan even aan de Free Record Shop.

Wie is er niet mee groot geworden om muziek te kopen in die blauw-gele muziek winkel. Weg. Je weet waarom. Dat is nou een voorbeeld waarbij de hele industrie drastisch verstoord (disrupted) is door MP3, iTunes/iPod, Spotify, Netflix en downloads (legaal en illegaal).

videotheekDatzelfde is op veel meer plaatsen gebeurd. Wat denk je van de reisbranche? In de hotellerie is het momenteel gaande, vanwege AirBNB. Als we nog een klein stukje verder terug gaan, wie herinnert zich nog dat het noodzakelijk was om naar de Videotheek te gaan als je thuis een filmpje wilde kijken? Opgedoekt. Bestaat niet meer.

Wat gaat er met de makelaardij gebeuren?

Denk maar niet dat de makelaar heilig is. Als zelfs de knechten van de goedheilig man zelf al in het geding zijn… dan is de makelaar vast een zeker ook een makkelijke prooi.
De vraag is dan ook niet zozeer OF het gaat gebeuren, maar WANNEER en HOE.

Mag ik je even uitnodigen om het pleidooi van Roger Lips te lezen met als titel de makelaar sterft uit – geschreven in 2010?

Eén van de volgende beroepsgroepen die heel makkelijk ‘het slachtoffer’ van de vooruitgang kan worden is de makelaardij.

Makelaar biedt steeds minder waarde

De aanleiding van het verdwijnen van beroepen of zelfs hele industrieën heeft 3 kenmerken.

  • prijs
  • technologische vooruitgang
  • gebrek aan waarde

Wanneer we kijken naar de waarde die een makelaar brengt, dan is dat de afgelopen 15 jaar volledig veranderd. Tot het jaar 2000 konden kopers of verkopers gewoonweg niet om een makelaar heen. Want de makelaar was eigenlijk de enige die op de hoogte was van het aanbod en die kon vertellen wat een huis waard was.

Hoe anders is dat nu!

Iedere verkoper weet prima wat zijn huis waard is, onder andere vanwege de WOZ. Verder is het kinderspel om te kijken wat de vraagprijs is van vergelijkbare huizen in de buurt en tadaaa, daar is de vraagprijs.

Ach, over de aanwezigheid van het aanbod hoeven we niets te zeggen toch?
(wat zou er eigenlijk gebeuren met de makelaardij en makelaars als funda van de ene op de andere dag zou ophouden te bestaan…?)

Makelaarsland

Eén van de eerste partijen in de makelaardij die is begonnen met het zagen aan de stoelpoten van de makelaar is Makelaarsland. In no-time pakten ze marktaandeel. Weet jij de paniek nog die er heerste? De angst? Zij hebben destijds uitstekend ingespeeld op een nieuwe behoefte van verkopers.

Wen daar maar aan. Het gaat nog een keer gebeuren, en vele malen drastischer. Het kan maar zo zijn dat ‘de makelaar’ zoals we die nu kennen binnen 10 jaar verdwenen is. Net zoals de dodo, de dinosaurus, reisbureaus en vrachtwagenchauffeurs (zie hieronder).

Hoe zit dat bij andere branches?

Even los van de makelaarsbranche, wat denk je dat er staat te gebeuren in de wereld van het (vracht)verkeer? Zo heeft men het er over dat er over 5 jaar zelfrijdende vrachtwagens op de snelwegen verschijnen.

Zie ook deze video waarbij Hyundai laat zien dat de technologie werkt. Vandaag al – dit is geen toekomstmuziek meer!

Reken er maar op dat er paniek is bij taxichauffeurs (los van Uber) en helemaal bij trukkers.
Terug naar de makelaardij.

Is funda een waarde?

Om even terug te komen op die waarde – stel je als makelaar eens heel serieus de vraag:

Wat beteken ik voor een verkoper?
Welke waarde breng ik hen?

Als je los van de vanzelfsprekende dooddoeners alleen maar ‘funda’ als waarde kan noemen, dan wordt het nog leuk.
Er zijn onbetwist goede en oprechte makelaars die hun klanten helpen met het goed en succesvol verkopen (of aankopen) van een huis. Makelaars die dankzij hun kennis écht meerwaarde bieden.

Alleen is het verschil met de nietsnutten te klein en niet zichtbaar genoeg.
Het is nodig dat er ‘iets’ komt of voor zorgt dat die echte professionals weer een mogelijkheid hebben om te schitteren. Om te laten zien dat ze de courtage wel 10x waard zijn.

Verouderde methodes

De meeste makelaars maken nog altijd gebruik van verouderde marketing methodes en gedateerde businessmodellen. Ondanks dat die manier nog wel werkt, optimaal is het niet.

De eerste tekenen van verandering zijn er al.

Waar gaat iedereen als eerste naar toe als er informatie over een huis gezocht wordt? In ieder geval niet naar de makelaar.
De informatie wordt online gezocht en gevonden. Er wordt daarbij verder gekeken dan ‘het huis’. De demografische factoren van de straat/wijk/plaats worden in ogenschouw genomen. Net zoals het bestemmingsplan.

Het zou mij niets verbazen als de huidige huizenkoper meer weet van de omgeving waar ze een huis zoeken dan de verkopende makelaar.

Makelaars zijn onnodig

Het is eigenlijk helemaal niet meer nodig om een makelaar te gebruiken bij aan- of verkoop. Alle informatie die nodig is kan online gevonden worden. Niet dat de makelaar geen voordelen biedt, het zijn er alleen veel minder dan voorheen.

Zo staat hierboven al dat funda een voordeel is. Maar niet essentieel of cruciaal.
Gemak is ook een voordeel. Niets zelf hoeven doen, maar het de makelaar laten doen en er voor betalen.

Dat is alleen niet voldoende om het bestaan van de groep makelaars te rechtvaardigen. En al deze jaren is de makelaardij aan het worstelen om het hoofd boven water te houden, ondanks de verlaging van courtage. Maar welke makelaar heeft echte veranderingen doorgevoerd en vernieuwingen omarmd…?

Wie zorgt er voor dat de makelaardij op de kop komt te staan?

Virtueel een huis bezichtigenHet is tijd voor verandering. Drastische verandering.
Dat begint al met geautomatiseerde suggesties voor huizen die overeenkomen met de wens van de koper. Daar is de makelaar buitenspel gezet.

Bezichtigingen kunnen ook drastisch omlaag dankzij het gebruik van virtual tours en virtual home staging (met een 3D bril op de neus het huis bekijken met andere inrichting).

Op dit moment zijn die innovaties nog niet klaar om de makelaardij omver te werpen.

Qua websites of andere online vernieuwing is er nog geen game changer die een dusdanige dreun kan uitdelen dat het speelveld veranderd.

Dat het gaat komen en gaat gebeuren is niet meer dan logisch. De retail sector verandert dankzij internet. De dienstverlening is verplaatst van consultency naar apps en social media.

Wat betekent dit voor de branche?

Wat dit allemaal betekent? Dat de slimme ondernemer die de pijnpunten in de makelaardij weet te benoemen en zichzelf de cruciale vraag “is er een betere manier om dit te doen” stelt wel eens met een idee (of app) op de proppen kan komen die het aan- of verkopen van een huis beter en makkelijker maakt en tegelijkertijd de verouderde manier van makelen overboord gooit.

De echte impact van de digitale revolutie moet nog komen. Duidelijk is wel dat de consument steeds meer macht en kennis krijgt. Met meer mensen die beter inzicht hebben in gegevens worden er slimmere beslissingen genomen waarbij de tussenpersoon, waar een makelaar onder valt, onbetwist buitenspel gezet gaat worden.

slechte makelaarsfotoDe makelaars die hun vak leuk genoeg vinden om er moeite voor te blijven doen zodat ze het straks ook nog uit kunnen oefenen omarmen de veranderingen en passen ze toe in de dagelijkse gang van zaken. Dat terwijl de grijze muizen gewoon hetzelfde blijven doen met Te Koop borden, brochures en belabberde foto’s. Want zo hebben ‘we’ het altijd al gedaan in de makelaardij.

Helaas is al meermalen gebleken dat de geschiedenis een slechte raadgever is. Ongeacht de industrie waarin je je bevindt.

Wat denk jij – is het tijd voor het opschudden van de makelaardij? Welke technologische vooruitgang verwacht jij binnenkort te zien in de makelaardij?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+