De laatste decennia hebben we veel veranderingen gezien in verschillende beroepsgroepen. Veranderingen of vernieuwingen die disruptive waren.
Die er voor gezorgd hebben dat de hele branche, of het vakgebied op de kop is komen te staan. Voorbeeldje? Denk dan even aan de Free Record Shop.
Wie is er niet mee groot geworden om muziek te kopen in die blauw-gele muziek winkel. Weg. Je weet waarom. Dat is nou een voorbeeld waarbij de hele industrie drastisch verstoord (disrupted) is door MP3, iTunes/iPod, Spotify, Netflix en downloads (legaal en illegaal).
Datzelfde is op veel meer plaatsen gebeurd. Wat denk je van de reisbranche? In de hotellerie is het momenteel gaande, vanwege AirBNB. Als we nog een klein stukje verder terug gaan, wie herinnert zich nog dat het noodzakelijk was om naar de Videotheek te gaan als je thuis een filmpje wilde kijken? Opgedoekt. Bestaat niet meer.
Wat gaat er met de makelaardij gebeuren?
Denk maar niet dat de makelaar heilig is. Als zelfs de knechten van de goedheilig man zelf al in het geding zijn… dan is de makelaar vast een zeker ook een makkelijke prooi.
De vraag is dan ook niet zozeer OF het gaat gebeuren, maar WANNEER en HOE.
Mag ik je even uitnodigen om het pleidooi van Roger Lips te lezen met als titel de makelaar sterft uit – geschreven in 2010?
Eén van de volgende beroepsgroepen die heel makkelijk ‘het slachtoffer’ van de vooruitgang kan worden is de makelaardij.
Makelaar biedt steeds minder waarde
De aanleiding van het verdwijnen van beroepen of zelfs hele industrieën heeft 3 kenmerken.
- prijs
- technologische vooruitgang
- gebrek aan waarde
Wanneer we kijken naar de waarde die een makelaar brengt, dan is dat de afgelopen 15 jaar volledig veranderd. Tot het jaar 2000 konden kopers of verkopers gewoonweg niet om een makelaar heen. Want de makelaar was eigenlijk de enige die op de hoogte was van het aanbod en die kon vertellen wat een huis waard was.
Hoe anders is dat nu!
Iedere verkoper weet prima wat zijn huis waard is, onder andere vanwege de WOZ. Verder is het kinderspel om te kijken wat de vraagprijs is van vergelijkbare huizen in de buurt en tadaaa, daar is de vraagprijs.
Ach, over de aanwezigheid van het aanbod hoeven we niets te zeggen toch?
(wat zou er eigenlijk gebeuren met de makelaardij en makelaars als funda van de ene op de andere dag zou ophouden te bestaan…?)
Makelaarsland
Eén van de eerste partijen in de makelaardij die is begonnen met het zagen aan de stoelpoten van de makelaar is Makelaarsland. In no-time pakten ze marktaandeel. Weet jij de paniek nog die er heerste? De angst? Zij hebben destijds uitstekend ingespeeld op een nieuwe behoefte van verkopers.
Wen daar maar aan. Het gaat nog een keer gebeuren, en vele malen drastischer. Het kan maar zo zijn dat ‘de makelaar’ zoals we die nu kennen binnen 10 jaar verdwenen is. Net zoals de dodo, de dinosaurus, reisbureaus en vrachtwagenchauffeurs (zie hieronder).
Hoe zit dat bij andere branches?
Even los van de makelaarsbranche, wat denk je dat er staat te gebeuren in de wereld van het (vracht)verkeer? Zo heeft men het er over dat er over 5 jaar zelfrijdende vrachtwagens op de snelwegen verschijnen.
Zie ook deze video waarbij Hyundai laat zien dat de technologie werkt. Vandaag al – dit is geen toekomstmuziek meer!
Reken er maar op dat er paniek is bij taxichauffeurs (los van Uber) en helemaal bij trukkers.
Terug naar de makelaardij.
Is funda een waarde?
Om even terug te komen op die waarde – stel je als makelaar eens heel serieus de vraag:
Wat beteken ik voor een verkoper?
Welke waarde breng ik hen?
Als je los van de vanzelfsprekende dooddoeners alleen maar ‘funda’ als waarde kan noemen, dan wordt het nog leuk.
Er zijn onbetwist goede en oprechte makelaars die hun klanten helpen met het goed en succesvol verkopen (of aankopen) van een huis. Makelaars die dankzij hun kennis écht meerwaarde bieden.
Alleen is het verschil met de nietsnutten te klein en niet zichtbaar genoeg.
Het is nodig dat er ‘iets’ komt of voor zorgt dat die echte professionals weer een mogelijkheid hebben om te schitteren. Om te laten zien dat ze de courtage wel 10x waard zijn.
Verouderde methodes
De meeste makelaars maken nog altijd gebruik van verouderde marketing methodes en gedateerde businessmodellen. Ondanks dat die manier nog wel werkt, optimaal is het niet.
De eerste tekenen van verandering zijn er al.
Waar gaat iedereen als eerste naar toe als er informatie over een huis gezocht wordt? In ieder geval niet naar de makelaar.
De informatie wordt online gezocht en gevonden. Er wordt daarbij verder gekeken dan ‘het huis’. De demografische factoren van de straat/wijk/plaats worden in ogenschouw genomen. Net zoals het bestemmingsplan.
Het zou mij niets verbazen als de huidige huizenkoper meer weet van de omgeving waar ze een huis zoeken dan de verkopende makelaar.
Makelaars zijn onnodig
Het is eigenlijk helemaal niet meer nodig om een makelaar te gebruiken bij aan- of verkoop. Alle informatie die nodig is kan online gevonden worden. Niet dat de makelaar geen voordelen biedt, het zijn er alleen veel minder dan voorheen.
Zo staat hierboven al dat funda een voordeel is. Maar niet essentieel of cruciaal.
Gemak is ook een voordeel. Niets zelf hoeven doen, maar het de makelaar laten doen en er voor betalen.
Dat is alleen niet voldoende om het bestaan van de groep makelaars te rechtvaardigen. En al deze jaren is de makelaardij aan het worstelen om het hoofd boven water te houden, ondanks de verlaging van courtage. Maar welke makelaar heeft echte veranderingen doorgevoerd en vernieuwingen omarmd…?
Wie zorgt er voor dat de makelaardij op de kop komt te staan?
Het is tijd voor verandering. Drastische verandering.
Dat begint al met geautomatiseerde suggesties voor huizen die overeenkomen met de wens van de koper. Daar is de makelaar buitenspel gezet.
Bezichtigingen kunnen ook drastisch omlaag dankzij het gebruik van virtual tours en virtual home staging (met een 3D bril op de neus het huis bekijken met andere inrichting).
Op dit moment zijn die innovaties nog niet klaar om de makelaardij omver te werpen.
Qua websites of andere online vernieuwing is er nog geen game changer die een dusdanige dreun kan uitdelen dat het speelveld veranderd.
Dat het gaat komen en gaat gebeuren is niet meer dan logisch. De retail sector verandert dankzij internet. De dienstverlening is verplaatst van consultency naar apps en social media.
Wat betekent dit voor de branche?
Wat dit allemaal betekent? Dat de slimme ondernemer die de pijnpunten in de makelaardij weet te benoemen en zichzelf de cruciale vraag “is er een betere manier om dit te doen” stelt wel eens met een idee (of app) op de proppen kan komen die het aan- of verkopen van een huis beter en makkelijker maakt en tegelijkertijd de verouderde manier van makelen overboord gooit.
De echte impact van de digitale revolutie moet nog komen. Duidelijk is wel dat de consument steeds meer macht en kennis krijgt. Met meer mensen die beter inzicht hebben in gegevens worden er slimmere beslissingen genomen waarbij de tussenpersoon, waar een makelaar onder valt, onbetwist buitenspel gezet gaat worden.
De makelaars die hun vak leuk genoeg vinden om er moeite voor te blijven doen zodat ze het straks ook nog uit kunnen oefenen omarmen de veranderingen en passen ze toe in de dagelijkse gang van zaken. Dat terwijl de grijze muizen gewoon hetzelfde blijven doen met Te Koop borden, brochures en belabberde foto’s. Want zo hebben ‘we’ het altijd al gedaan in de makelaardij.
Helaas is al meermalen gebleken dat de geschiedenis een slechte raadgever is. Ongeacht de industrie waarin je je bevindt.
Wat denk jij – is het tijd voor het opschudden van de makelaardij? Welke technologische vooruitgang verwacht jij binnenkort te zien in de makelaardij?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Hippe technologische ideeen worden nu vooral ingezet door makelaars om zich te onderscheiden van de concurrentie. Of de klant daarop zit te wachten is in amsterdam of utrecht anders dan in in delfzijl of venlo. Ik pleit toch wel om bij aankoop of verkoop een deskundig adviseur in de arm te nemen. Die kijkt nuchter naar hetgeen je werkelijk koopt of verkoopt!
Zie http://www.relocality.com
Komt binnenkort naar Europa/Nederland.
wij weten al waar U wilt wonen!
Han, scherp als altijd….
De boodschap wordt niet door iedereen gezien. Voor de makelaar voelt het als de zoveelste aanval op zijn broodwinning terwijl jij eigenlijk niets meer doet dan processen uit de samenleving verwoorden of even prikken om te zien wat de reactie is.
Ik zie wel dat als ik als makelaar iets vernieuwends doe (wij waren de de eerste met een vanaf prijs in Groningen om onderhandelingen uit te lokken) dat “de markt” er erg aan moet wennen. Disruptive was Pioneer vroeger met de Laserdisc. Een betere versie van de CD en toch mislukt. Een paar jaar later kwam de slechtere cd uit en die werd mega populair.
Moneyou voor bankzaken ? Leuk als alternatief maar niet marktbreed geadopteerd. Independer voor verzekeringen ? Was vernieuwend en is ook maar in gebruik bij een klein percentage. Makelaarsland was vernieuwend en kreeg daarom snel marktaandeel.
Juist nu mensen zich afvragen of de makelaar nut heeft, ze met eigen geld de makelaar moeten betalen én er crisis is, zou je juist verwachten dat een concept als Makelaarsland explodeert. Maar het gebeurd niet. Mensen betalen liever 3.500 voor een verkoop dan 1.000 en deels zelf.
De crux is EMOTIE. Wij verkopen geen huizen, wij matchen een emotie aan een (stenen) oplossing. Juist die emotie is waarom makelaars nodig blijven voorlopig. Doordat je een huis wilt, zie je de werkelijkheid door een roze bril en zet je te hoog in. Zit je in echtscheiding dan heb je even geen roze bril, maar wil je snel van het huis af. Dat kost ook geld. Als een makelaar ertussen zit, wordt dat proces goed gemanaged en zijn de resultaten beter. Kijk maar naar een open huis: 16 kijkers die het huis geweldig vinden, maar het wordt niet verkocht. Vaak staat een eigenaar daar op zaterdag wanhopig te zijn omdat het hem te lang duurt en dat schrikt mensen ook af.
Oh, maar nu ga ik ook verklaren waarom een makelaar nodig is…
Punt wat ik maken wil is dat ik niet de mening deel dat de branche nu klaar is voor disruptive concepten. Zo lang de consument een huis dezelfde status toe blijft kennen zal elk initiatief dat zijn tijd ver vooruit is stranden.
Er wordt wel wat aangestuurd op beleving (zo ging je vroeger even douchen voor je naar je werk ging en nu moet je jezelf onderdompelen in je energizing Spa voor een verkwikkende revitaliserende wellness experience in de 4m2 die je vroeger badkamer noemde).
Ik zie het ook als klussen: met de komst van bouwmarkten en instructievideo’s op Youtube ligt de wereld voor je open, je hoeft alleen maar te doen. En tóch is er een waslijst aan redenen waarom mensen de vakman erbij halen. Deels omdat er complexe zaken zijn die je zelf niet kunt en ook daar ligt de taak van de makelaar – laat zien wat de consument niet zelf kan.
Volgens mij staat er op deze blog ook ergens een verhaal over het omzetten van prijsdenken naar waardedenken.
Beste Han,
Ik volg je blog al enige tijd en met genoegen. Je weet het leuk te brengen.
Ben wel van mening dat deze laatste BLOG een beetje is “content om de content”.
Sinds 2008 is er sprake van een versnelde neergang van het “business-model” makelaar 1.0
Een goed observator kan zien dat de digitale revolutie niet nog moet komen, maar er al lang is. Nog even en je hebt in ieder geval voor woningen GOOGLE Real Estate (Inside (zelf up te loaden) and OUTside (door Google reeds gedaan dmv Streetview).
FUNDA is aan verval onderhevig, door “platte”-content en het onvermogen zichzelf opnieuw uit te vinden. Wellicht dienen de aandeelhouders eens na te gaan denken of zij de “meest-gerede-partij” zijn om hier een rol in te vervullen. Ik geef het advies aansluiting te zoeken bij een “content-leverancier/creator”.
De missie van 2005/2006 om kwaliteit in digitale presentatie te waarderen door hogere “ranking” is door het “verdienmodel” om zeep geholpen. Zo jammer, de gedachte wat zo goed; de beter de online presentatie (lees:digitale content), de hoger je kwam? Nu is het een kwestie van inkopen (Top-positie, etc.) en voor je het weet kijk je tegen een foto, gemaakt van de eerste de beste iphone van een stagiair ?!
In het verhaal “branche” – “Makelaardij” ga je gemakshalve voorbij aan de “zelfwerkzaamheid” van eigenaren/opdrachtgevers. Een mooi voorbeeld in Bedrijfsmakelaardij/commercieel vastgoed in deze is de pro-actieve (markt) -eting benadering van een partij als CHALET GROUP illustratief (doch niet uniek). Direkt sturen op klantbehoefte en vindbaar, daar waar de klant is, Letterlijk & Figuurlijk.
Forecast/ongoing:
woningmakelaardij; “aan-huis-kantoor” / “niche-spelers” / “personal-branding”
Bedrijfsmakelaardij; “(on line portals) Marketeers-Sales” “(kennis)Taxateurs 3.0”
@Han, ga door!
De Vastgoed Marketeer !
Robert Jan Buis RT – SMP
Dank voor je enthousiasme en kritische feedback. De digitale revolutie is begonnen, maar nog lang niet op stoom (leuk leesvoer om dit in te zien: https://urbantimes.co/2014/10/where-are-we-in-the-digital-revolution-2/).
Het is heel moeilijk om iets te voorspellen – vooral om dingen te bedenken die er nu nog niet zijn, of kunnen zijn, maar wel gaan komen.
Want waarom geen ’tijdelijke’ behuizing à la nomaden? In 1 dag is een huis geprint (https://descherpepen.nl/2014/kan-je-een-duurzaam-en-goedkoop-huis-in-1-dag-bouwen/). Binnen een week kan jouw huis dus helemaal klaar zijn, op de plek waar jij de komende (korte!) periode gaat wonen. Zodra je verder gaat naar een andere plek, wordt je huis gerecycled zodat er ruimte is voor de volgende, terwijl je zelf weer naar een volgende plek gaat.
Raar? Waarom?
Waarom niet een stap overslaan? Waarom een discussie beginnen over de noodzaak van een makelaar in combinatie met de wens voor een huis. Verplaats je zelf nog eens verder in de toekomst. Waarom een huis? De technologie gaat zo snel en zeker in de game industrie dat zaken steeds meer levensecht lijken. Han geeft in zijn laatste reply terecht aan een situatie waarbij soort huis ondergeschikt gaat worden aan de woonervaring, comfort en gemak. Echter ook hij gaat nog uit van een principe van een huis.
Maar wat als een 3D-bril in combinatie met andere technologieën een mooiere ervaring geeft dan de werkelijkheid? Als dit gebeurt met drugs of drank dan spreken wij er schande van, maar wat als hetzelfde met technologie te bereiken is? De technologie is straks in staat ons dingen te laten ervaren die wij nooit voor mogelijk hadden ervaren. Vergelijk het met de komst van de televisie waarbij mensen plots een indruk konden krijgen van plaatsen waar ze zelf nog nooit waren geweest en nooit zouden komen. De televisie gaf de mogelijkheid om mee te leven met acteurs die het leven leiden waar je zelf alleen maar van kon dromen. Het aantal uren dat de gemiddelde nederlander voor de buis zit is vele malen groter dan het aantal dat men van te voren had voorgesteld.
De afgelopen 5 jaren neemt het aantal uren dat de jonge Nederlander af dat hij besteedt aan het zitten voor de televisie. Het is overgenomen door een nieuwe beeldscherm dat het in staat stelt de hele dag geconnected te zijn. Kon je vroeger nog jaloers zijn op de buren als ze iets hadden wat jij niet had, nu is men in staat om jaloers te worden op een groeiend aantal facebookvrienden of andere socialmediavrienden.
Iemand bedacht ooit second life, een virtuele wereld waar je ook kon leven met je eigen avatar. Roemloos gestorven omdat het extreem nep eruit zag en er vooral door bedrijven getracht werd een cloon te maken van het werkelijke leven. Maar de bezoekers waren niet op zoek naar iets dat gelijk was aan het heden, ze waren op zoek naar iets wat beter was dan het heden.
Terug naar de huizenmarkt, het huis en de makelaar. De komende jaren zullen we ons huis zien veranderen door de introductie van aanvullende techniek. De internet of things is dan het nieuwe buzzword. We gaan er aan wennen dat de technologie nog verder in ons leven komt. Pas daarna komt te tijd dat de technologie bepaalt wat jij ziet. En dat hoeft niet het zelfde te zijn als wat iemand anders ziet in dezelfde ruimte. De eerste televisies waar je nu al met zijn beiden naar kunt kijken zonder dat je het zelfde programma kijkt zijn reeds in de handel. En wat geldt voor de televisie geldt al snel voor andere zaken. Waarom aankijken tegen de gele bank gekozen door je partners als je met een druk op knop zelf een gestreepte variant kunt zien?
In het artikel geeft Han weer dat het straks mogelijk moet zijn dat je een huis kunt bezichtigen zonder zelf fysiek in het huis aanwezig te zijn. Han ziet omschrijft echter nog niet de mogelijkheden van het feit dat je er ook voor kunt kiezen om deze 3d bril op te houden en fysiek te gaan leven in deze digitale ruimte.
Onzin? Zover zal het nooit komen? Helaas heeft het verleden ons geleerd dat zodra zaken technisch mogelijk zijn en ter beschikking worden gesteld, dat wij er gebruik van gaan maken.
Tot die tijd zal er altijd nog wel markt zijn voor makelaars. Een van de zaken waarom sommige mensen een makelaar inschakelen is dat hij hun ontzorgt als het gaat om de bezichtigingen. Dan hoeven ze zelf geen tijd vrij te maken om deze taak op zich te nemen. De reden waarom makelaarsland populair werd is omdat sommige mensen in de gelegenheid werden gesteld om zelf de bezichtigingen te doen om zo geld te besparen. De mensen zijn dus niet in staat om in dezelfde tijd een zelfde bedrag of meer te verdienen door iets anders te doen dan mensen rond te leiden in je eigen woning. Mensen die bijvoorbeeld 3 uur per dag voor de televisie zitten of op hun smartphone vinden het meestal niet erg om zelf de rondleidingen te doen. Zoals ze zelf dan aangeven: ik had toch niet iets anders te doen. Een ieder die de kostbaarheid van tijd inziet en weet dat er maar 24 uur in de dag zitten zal er geen enkel probleem mee hebben om iemand in te huren om zijn huis te laten bezichtigen.
Wow Jeroen! Zo ver wilde ik er niet naar gaan kijken. Je schept wel een interessant beeld.
Doet me denken aan de film Wall-E, waar iedereen de aarde ontvlucht is en lui in een stoel alles voor zich laat regelen….
Hoi Han, leuk blog en weer kritisch zoals gewoonlijk. Enkele maanden geleden heb ik zelf een blog geschreven over de “verandering uit onverwachte hoek” zie hier: http://blog.hoomz.nl/post/comments/hoomz-verandering-uit-onverwachte-hoek. Zoals je wellicht weet ben ik als “niet makelaar” 1.5 jaar geleden in het diepe gesprongen. Inmiddels is daar Hoomz uit ontstaan, een jonge startup.
Zoals je al zegt, de gehele wereld is de afgelopen jaar zo sterk veranderd, zo ook binnen de woningmarkt. Kijkend naar de 3 pijlers, dan denk ik dat in dit geval toegevoegde waarde de allerbelangrijkste is. Wat heb je als makelaar in dit geval toe te voegen en hoe doe je dit op zo’n goed mogelijke manier zodat de consument er uiteindelijk beter van wordt?
Toegevoegde waarde gaat ook in op de juiste dingen doen voor de consument. Kijk eens kritisch wat er binnen de makelaardij allemaal nog wordt gedaan zonder te kijken of ze direct bijdragen aan de verkoop? Wat je zelf al zegt “veel zaken gebeuren omdat ze al jaren zo gebeuren”. Een goed voorbeeld vind ik nog altijd de fysieke brochure, wat is de toegevoegde waarde echt?
Als je dan toch kritisch aan het kijken bent, moet je je ook goed bedenken wat je als makelaar zelf doet. Het makelaarsvak bevat immers sales, fotografie, copywriting (webtekst), online marketing, juridische dienstverlening, bouwkundig advies, data- & webanalyse en ga zo maar door? Is de consument er bij gebaat dat je als makelaar alles zelf wil doen, of doe je er verstandig aan een specialist in te schakelen of het inderdaad grotendeels te automatiseren?
Antwoord op wie de makelaardij op zijn kop gaat zetten? Ik durf persoonlijk stellig te zeggen dat wij als Hoomz een hele goede stap gezet hebben. Hoomz is geen woningsite, maar een sociaal netwerk voor de woningmarkt. De woning (die wij op een hele andere, meer persoonlijke manier presenteren) is bij ons “enkel” de schakel die consumenten (verkoper en potentiele koper) bij elkaar brengt. Bij ons staat de online dialoog tussen consumenten centraal, om op die manier vraag & aanbod op een gerichte en effectieve manier bij elkaar brengen. Deze dialoog is breed en bestaat onder meer uit feedback (die wordt gegeven op Hoomz) van potentiële kopers zelf alsook de verzameling van relevante (big) data uit de woningmarkt.
Dit als met belangrijkste uitgangspunt, je verkoop (en aankoop) sturen en durven bijsturen op basis van relevante data. Het mooie daarbij is, dit hoef je als consument en/of makelaar niet helemaal zelf te doen. Wij helpen je daar mee want dat is toevallig iets waar wij alles vanaf weten ;-).
Wel is het belangrijk te benoemen dat verandering er niet van de een op de andere dag is. Wij hadden in het begin ook het idee alles alleen met de consument te doen (de makelaar volgde wel) en we kwamen er al vlug achter dat de moderne en meedenkende makelaar een hele belangrijke schakel is voor de consument. Dus ja wij gaan graag de makelaardij op zijn kop zetten, maar wel samen met die zelfde makelaar……en ja daar gaan er een paar buiten de boot vallen.
Deze week gaat “makelklaar” de lucht in, dat wil zeggen dat we ook open zijn voor makelaarskantoren door het gehele land. We zullen beginnen met een aantal kantoren in de regio Brabant en dit zal fase 2 voor ons zijn, na opening van onze site begin dit jaar. Geïnteresseerde makelaars kunnen natuurlijk altijd contact met ons opnemen, we houden van goede koffie en een idem gesprek. https://www.hoomz.nl/makelaar
Poeh wat een angst… Natuurlijk heb je gelijk Han en moet de makelaar mee veranderen. Maar om nu zo een doemscenario te beschrijven zonder dat je zaken echt benoemd, vind ik niet zo sterk. En ik word ook een beetje moe van al die negativiteit over makelaars. Kijk op je eigen site Wie is de beste makelaar of kijk naar de beoordelingen op Funda. Ik zie er echt heel veel positieve tussen staan. Vergelijkingen maken met andere diensten of producten is altijd makkelijk, kijk eens hoe het is gegaan met…. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden die juist zeer succesvol zijn, denk aan Rituals, Action, Riviera Maison.
Nogmaals, natuurlijk moet de makelaardij mee veranderen maar een huis kopen of verkopen blijft voor veel mensen een zeer spannende aangelegenheid en is een makelaar hard nodig.
Volgens mij als je oprechte persoonlijke aandacht geeft en je hebt passie voor het vak dan kan je nu en in de toekomst zeer succesvol zijn in de makelaardij.
Is het angst of struisvogel politiek wat er nu bij makelaars plaatsvindt Ronald?
Natuurlijk weet ik dat veel consumenten tevreden zijn over de makelaar. Daar is ook niet erg veel voor nodig. Hoe wordt dat morgen, of overmorgen? Als de consument meer, of iets anders van de makelaar verwacht?
Als er andere oplossingen komen die het kopen/verkopen van een huis langs een ander traject regelt?
De vergelijkingen die ik maak zijn met volledige branches, waar wel degelijk iets op de kop gezet is of wordt door een andere manier van ‘werken’. Dat is wat anders dan een bedrijfje binnen een branche die het leuk doet.
Onbetwist dat Rituals goed bezig is. Verzorging is booming business. Maar doen zij iets anders om er voor te zorgen dat de hele branche van de verzorging op zijn kop staat? Nee.
Idem dito voor Action. Is gewoon een prijsvechter met succes. Wat doet Riviera Maison anders dan Leen Bakker? Daar is niets disruptive aan.
Hoe het in de makelaardij gaat gebeuren weet ook ik natuurlijk niet. Was dat maar zo…
Wat ik wel duidelijk stel is dat ´de makelaardij´ als beroepsgroep op dit moment de symptomen laat zien die ook in de reeds verdwenen of veranderde branches het geval waren.
Daarom sluit ik absoluut niet uit, sterker nog, verwacht ik dat de beroepsgroep drastisch gaat veranderen.
Geef het een jaar of 5 à 10 maximaal. Misschien dat jij er met je plannen zelfs wel aan bij gaat dragen?
Angst of struisvogelpolitiek bij makelaars? Volgens mij geen van beide. De markt verandert en de makelaar verandert mee. Er komen andere verdienmodellen, verkoopconcepten enz. De consument krijgt steeds meer keuze. Natuurlijk kost het tijd om te veranderen maar als terug kijkt dan zie dat er al veel veranderd is. En natuurlijk gaat er nog heel veel veranderen en wonen wij misschien over een tijd niet meer in huis maar in een… Maar dat betekent toch niet dat je nu moet stoppen als makelaar omdat er geen toekomst meer is. Juist het inspelen op veranderingen creëert nieuwe mogelijkheden.
Han denk je dat je de symptomen vanuit de video- en reisbranche 1-op-1 kunt door vertalen naar de makelaardij?
Gelukkig staat de makelaardij niet stil en zijn er tal van, zo niet meer, initiatieven om de consument goed bij te staan.
Ook binnen de makelaardij zijn er de nodige veranderingen en verschuivingen, zeker waar het het verdienmodel, maar ook de marketing betreft.
De essentie van disruptive innovation (http://en.wikipedia.org/wiki/Disruptive_innovation) is het verstoren van een een bestaande markt. Dat is nog niet het geval.
De branche op zichzelf is er wel degelijk ‘geschikt’ voor, en ja, daarbij vertaal ik de eerdere ervaringen uit de reisbranche direct door naar de makelaardij.
(de videobranche minder, omdat dat vooral een technisch verhaal is, waarbij het bij de reisbranche en makelaardij vooral om ‘waarde’ gaat).
Zie ik de makelaar uitsterven of raad ik ze aan nu te stoppen omdat het ‘een keer’ gaat veranderen, waarschijnlijk dankzij disruptive innovation? Nee natuurlijk niet!
Het is wel handig om er op voorbereid te zijn en nu de juiste keuzes te maken en vernieuwingen op te pakken.
En als laatste – het is natuurlijk ook de bedoeling van dit blog om een discussie aan te wakkeren 🙂
http://www.makelaaronline.nl is achter de schermen druk bezig om een nieuw concept in de markt te zetten, particulieren kunnen zelf succesvol hun woning verkopen/ verhuren of door 1,2 en / of 3 makelaar(s).
“Ons doel met Makelaar Online is, de particulier en de makelaar(s) weer plezier te laten beleven en actief te betrekken bij de verkoop van zijn of haar huis. Want, een snelle verkoop, volledige inzage in hoe en wat er rondom je woning gaande is, weten hoe het in de markt staat en of er interesse voor is… dat wil toch iedereen?!”
Makelaar Online : samen werken is nog altijd beter, effectiever en leuker.
Klinkt nog steeds alsof het concept gericht is op ´het huis´. Daar zie ik weinig ´disruptive´ aan ten opzichte van de huidige gang van zaken. Wanneer gaat het om het wonen ipv het huis? Waarbij het ‘soort’ huis ondergeschikt gaat worden aan de woonervaring, comfort en gemak?