Dit gastblog is geschreven door een verkoopstyliste bij uitstek die regelmatig onderstaande smoesjes in het echt ervaart.
Smoesjes… mijn klanten kunnen er wat van!
Als verkoopstylist optimaliseer ik de uitstraling en presentatie van woningen die in de verkoop staan, of komen. En ik hoor van mijn klanten heel wat smoesjes.
Klanten gebruiken de volgende smoesjes
- “Ze kijken er maar doorheen”
(Waarom zouden ze? Met het huidige, overweldigende aanbod?) - “Ik ga niet voor de koper lopen schilderen”
(Nee meneer, dat doet u uitsluitend om uw eigen onderhandelingspositie te versterken!) - “Wit? Dan wordt het net een ziekenhuis”
(Nee hoor, wit maakt uw kamer per direct twee maten groter) - “Mijn huis is het allerleukste”
(Jazeker. Dat denkt iedereen, En dat is maar goed ook) - “Dat schilderij daar weg? Maar dan zie je een gaatje in de muur”
(We gaan geen spuuglelijke kunst gebruiken om gaatjes te camoufleren) - “Die kastenkamer laat ik zo hoor, die krijgen ze er gratis bij”
(Mevrouw, niemand koopt een huis vanwege een gratis kast, wel vanwege een extra kamer)
En nee… ik verzin ‘m niet:
- “Je moet de kijker niet teveel verwennen”
(Welke kijker? U heeft in 7 maanden tijd nog geen bezichtiging gehad!)
Nee, dan de makelaar… die kan er ook wat van!
- “Verkoopstyling? Ik geloof er helemaal in! Alleen, ik kan het niet verkopen aan mijn klant”
(Uhm… u bedoelt dat u wel een huis van een half miljoen kunt verkopen, maar een aanvullende dienst van een paar honderd euro, dat gaat niet lukken?) - “Wij hebben al iemand”
(U bedoelt waarschijnlijk dat u ergens in een stoffig laatje, u weet ook niet precies waar, nog wel een visitekaartje van deze of gene heeft liggen?) - “Verkoopstylisten zijn huisvrouwen die met kussentjes schuiven”
(Adem in. Adem uit.. Yeah right… en makelaars verdienen hun geld met hun voeten op hun bureau)
Ook deze verzin ik niet, het werd gezegd over een appartement, waarvan er eentje in hetzelfde complex enkele weken daarvoor binnen 6 weken verkocht was:
- “Verkoopstyling is zonde van het geld”
(En 4 jaar op de markt met een onverkoopbaar huis, inclusief dubbele lasten en waardedaling is dat niet?) - “Wij doen het zelf”
(En daar heeft u ook echt de tijd voor?) - “Aan dat huis is geen eer te behalen”
(U geeft al op voordat de wedstrijd begonnen is dus?)
Met afstand de winnaar in het bedenken van smoezen is echter de binnendienst:
“Hij. Belt. U. Terug.” Waarvan akte…
Verkoopstyling is een onmisbare marketingtool voor elke woning die in de verkoop staat. Uit mijn eigen praktijk heb ik er inmiddels vele, vele voorbeelden van dat verkoopstyling Echt Werkt. Het huis werd na de verkoopstyling rap verkocht, of bezichtigingen kwamen eindelijk op gang.
Dat is geen smoesje.
Gastblogger
Laatste berichten van Gastblogger (toon alles)
- Gratis bestaat niet! - 6 april 2017
- Waarom Funda essentieel is en blijft voor de verkoop van een woning! - 14 maart 2017
- Wordt een huis met iDIN kopen heel normaal? - 9 maart 2017
Dank je wel voor je reactie Nicolet! En leuk weer eens wat van je te horen! Je hebt inderdaad helemaal gelijk: Het complete pakket van verkoopstyling, professionele fotografie, een 360 gr opname en interactieve plattegronden zou tot het standaard pakket van de makelaar moeten behoren, en gelukkig zijn er steeds meer makelaars en ook verkopers die dat inzien. Verkoopstyling blijft echter in regelmatig een lastig verhaal… de voorbeelden die ik aanhaal zijn echt allemaal uit de praktijk gegrepen en recent.
Heel leuk geschreven artikel en zeer herkenbaar die smoesjes! Daarnaast ben ik het zeer met Nicolet eens. De combinatie van vastgoedstyling en fotografie legt ook mij geen windeieren. Zowel eigenaars als makelaars willen huizen niet ‘compleet verbouwen’ voordat die in de verkoop gaat. Juist een complete en aantrekkelijke presentatie op Funda met foto’s die smoelen, interactieve plattegronden, 360º-foto’s en video zorgen er voor dat je veel kijkers trekt en snel je huis verkoopt.
Ik had mij hier in herkend, zo’n 7 jaar geleden maar er is een enorme verandering opgang gekomen. Ik styl en fotografeer veel, heel veel woningen. Gemiddeld 25 per maand. Een complete pakket en snel kunnen schakelen is van groot belang voor de makelaar en de klant. Lang niet ieder huis heeft een schilderbeurt nodig, nieuwe meubelen en tassen vol accessoires maar wel iedere woning heeft goede fotografie nodig met de bijbehorende styling om de puntjes op de i te zetten, een 360 graden opname voor de Funda-ranking én een goede plattegrond met .fml zodat de kijker snapt hoe de woning in elkaar steekt en tot slot een stuk voorlichting met do’s en don’ts voor de bezichtigingen
Misschien moeten verkoopstylisten de hand in eigen boezem steken en inzien dat alleen verkoopstyling aanbieden niet is wat de markt vraagt want dat product is 1. niet compleet zonder bovengenoemde zaken, 2. niet geschikt/noodzakelijk voor iedere woning.