Makelaars willen graag weten waar ze aan toe zijn

Makelaars-wilen-graag-weten-waar-ze-aan-toe-zijn - irritaties

Een paar dagen geleden is de top 10 lijst met ergernissen van makelaars gepubliceerd. Een overzicht van irritaties bij makelaars met betrekking tot hun klanten en/of potentiële kopers van een huis.

Als we dan naar de onderkant van die top 10 kijken, kan de conclusie getrokken worden dat makelaars graag willen weten waar ze aan toe zijn.

Zo vinden makelaars het uitermate vervelend wanneer mensen na een bezichtiging niets meer van zich laten horen. Vonden ze het huis nu interessant of niet? Wat vertel ik mijn verkoper? Hoe kan ik de vragen of dilemma’s van de kijker wegnemen?

Allemaal redenen waarom een makelaar graag een terugkoppeling wenst. Logisch dat je dan geïrriteerd wordt als de kijker geen terugkoppeling geeft en daarmee de makelaar en verkoper in het ongewisse laat.

Maar is dat eigenlijk wel terecht?

De klant staat centraal

Wanneer je kijkt naar de klantverhouding van een makelaar zit die eigenlijk in een spagaat. Want wie is de klant van die makelaar die een huis in verkoop heeft waar potentiële kopers komen kijken?

Elke makelaar zal direct zeggen: de opdrachtgever, dus de verkoper van het huis is mijn klant. Helder en duidelijk.

Ziet die potentiële koper dat ook zo…? Nee. Ten tijde van een bezichtiging is de makelaar de leverancier en de kijker de klant. Want het is de makelaar die de dienstverlening, in dit geval de bezichtiging, verzorgt voor de kijker.

Die kijker is derhalve van mening dat die alle recht van spreken heeft, in de rol van klant. Klant is koning – die makelaar doet maar mooi wat ik graag wil.
Dat is dan ook wat de meeste makelaars wel doen. Alleen, hoe zit dat dan met de plichten van de kijker?

Heel eerlijk – dat zal de kijker worst wezen. Bovendien, als de kijker niets van zich laat horen – dan is het toch duidelijk dat die dat huis niet wil hebben?

Makelaars zijn dienstbaar, ze willen geen irritaties

Begrijpelijke ergernis

Wat de kijker hier toch even (logischerwijze) vergeet is het volgende. De makelaar wil graag ook dat de kijker een objectieve en goede beslissing neemt ten opzichte van het bekeken huis. Alleen al vanwege het feit dat er een bezichtiging plaats vindt, betekent toch dat die kijker oprecht geïnteresseerd is in het huis.

Voldoet een rondje door het huis lopen dan om al ja of nee te zeggen? Meestal niet. Daarom wil de makelaar zo graag die kijker nog even spreken – om te helpen. Sneu dat veel kopers te eigenwijs zijn (nummer 1 in de top 10!) om dat te willen inzien.

Aan de andere kant – bekijk het even vanuit de koper. Actief en enthousiast bezig om een nieuw woonadres te zoeken. Uit een aanbod waar je jaren mee bezig zou zijn als je alles in overweging gaat nemen. Er zal door die potentiële koper veel sneller en radicaler met het selectie-bijltje gehakt worden. Dus bij een beetje twijfel over dat huis gaat de botte bijl er tegenaan en direct is er een nee geforceerd.

En die makelaar? Pfff – die heeft toch niets te maken met het huis dat ik wel wil gaan kopen? Want daar richt die koper zich direct op. Het volgende huis om te kijken en misschien wel te kopen. Want die vorige zijn ze bijna alweer vergeten.

Misschien dat makelaars van te voren duidelijker dienen te zijn in de dienstverlening en verwachtingen die er zijn voor en na een bezichtiging?

Betalen voor een bezichtiging

Het is geen optie – potentiële kijkers laten betalen om te mogen komen bezichtigen. Toch zouden er, met humor, best mogelijkheden zijn om de kijker te attenderen op het feit dat je het erg zou waarderen als er feedback gegeven wordt na de bezichtiging.

Kijk eens naar dit voorbeeld Beleefde klanten - alacartetraining.nl - mooi voorbeeld van omgaan met irritatiesop een Frans terrasje. Fransozen (zeker in Parijs) staan bekend om hun ongegeneerder arrogantie.

Stel je nou eens voor dat je een vergelijkbare prijsstelling hanteert:

Bezichtiging: €25
Snelle bezichtiging: €15
Bezichtiging + nabespreking
: Gratis*

*want de verkoper wil graag weten waarom u wel bent komen kijken maar niet overgaat tot een bieding.

Of zoiets.
Kijk nog even naar het Franse voorbeeld en bedenk dan hoe jij je koffie zou bestellen…

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

Geef een reactie

Google+