Het thema van de 8e editie van het Nationaal Symposium Makelaardij komende donderdag. Een terecht thema eigenlijk.
Jan-Kees Duvekot stelt het ook erg mooi in het voorwoord van het programmaboekje. Velen zullen dezelfde jeugdherinnering met hem delen. De slager die vraagt “Mag het ietsje meer zijn” bij het kopen van een pond half-om-half gehakt.
Goh – wat is die slager toch aardig! Niets is minder waar – er wordt simpelweg meer verkocht dan waar om gevraagd is.
Het knappe daaraan is dat iedereen wel weet dat er net iets meer geld uitgegeven wordt, alleen op zo’n manier dat je het als service ervaart. Service waar je met plezier voor betaalt.
Makelaardij
Is dat bij de makelaar ook mogelijk? Dat is de vraag die tijdens het NSM8 speelt. Waar de organisatie, sprekers en deelnemers aan zullen werken om een antwoord op te geven.
Regelmatig loop ik makelaars tegen het lijf die moeite hebben om, bijvoorbeeld, vastgoedstyling of professionele fotografie verkocht te krijgen. De klant wil er niet, of niets extra voor betalen.
Kan het niet zo zijn dat de makelaar er zelf niet voldoende in gelooft waardoor het niet geloofwaardig verkocht wordt? Dat de consument het gevoel krijgt dat er meer betaald dient te worden, maar voor wat?
Dat geldt absoluut niet alleen voor styling/fotografie maar voor elke extra dienst die je als makelaar in het arsenaal hebt. Hoeveel dingen zijn dat eigenlijk – maak eens een lijstje (hieronder bij de reacties graag) welke diensten je als makelaar verkoopt. Kom je verder dan 10…? Is de klant bereid om daar met plezier voor te betalen?
Daar ligt het verschil met de slager uit het voorbeeld van Jan-Kees.
Welke extra diensten kan je als makelaar aanbieden? Diensten waarmee je de verkoper en/of de koper blij maakt. Zo blij, dat ze je graag willen betalen voor je inzet?
Dat is waar op NSM8 naar gezocht wordt. Zie ik je in Ede om mee te denken?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Precies Robbert – en wat je noemt zijn dingen waar makelaars niet eenvoudig iets voor kunnen bedenken. Mede daarom denk ik dat het NSM8 thema heel goed gekozen is!
“Welke extra diensten kan je als makelaar aanbieden? Diensten waarmee je de verkoper en/of de koper blij maakt. Zo blij, dat ze je graag willen betalen voor je inzet?”
Dat is niet zo heel moeilijk Han, zaken die met aantoonbaar resultaat “waarde” toevoegen aan je in dit geval verkoopproces. Zomaar aanvullende diensten aanbieden is leuk, maar daar schiet je mijn inziens niets mee op.
Die zaken toevoegen die positief iets bijdragen en dat ook door middel van goed onderbouwde (en reële) cijfers kunnen laten zien. “Door fotografie hebben we gemiddeld % verhoging in de conversie……” is bijvoorbeeld zoiets. Daarnaast is de markt verandert en heb je dus andere activiteiten nodig buiten het standaard spectrum van de Funda advertentie en het bord in de tuin. Aan de makelaar dus op te nemen in zijn verdienmodel en dus prijs….
Dus bijvoorbeeld; als je weet dat fotografie bijdraagt aan de verkoop, zou het dan niet gewoon standaard in de totaalprijs moeten zitten?
Denk daar eens over na……veel plezier in Ede, ben benieuwd naar de resultaten ;-).