Al jaren is funda de nummer 1 zoekmachine voor huizen. “Ja natuurlijk – want die site is gewoon goed“, zeggen makelaars dan. Tja – dat is één vorm van logica.
Aan de andere kant, er is ook niet echt concurrentie! Noem ze maar op (in de reacties hieronder), dan ben ik benieuwd hoeveel concurrenten voor funda jij kan opnoemen.
Toch is het tijd voor concurrentie. Een serieuze frisse wind door de online wereld van het zoeken naar een huis. Maar waar moet die concurrentie vandaan komen? Dat is zo eenvoudig nog niet.
De belangrijkste reden? Geld. Want dat heeft funda wel. En zolang er genoeg gespendeerd wordt aan marketingactiviteiten door funda en de NVM (met name de makelaar zelf!) is het niet simpel om die mogol van de eerste plaats te stoten.
Recent heb ik een kijkje achter de schermen mogen nemen bij een nieuwe huizenzoeksite. Op een paar finesses is die al af en klaar. Een site waar de consument voorop staat. Zoals het hoort, zeg ik dan maar even.
Toch wordt dat niet zomaar de plaatsvervanger van funda. Immers, alles draait om content. Huizen.
- JAAP
Die hebben veel huizen op de website. Eigenlijk teveel, omdat er huizen dubbel staan, huizen die al verkocht zijn, of van de markt gehaald. Omdat ze spideren is de kwaliteit van het aanbod niet altijd even stabiel. Een reden waarom veel makelaars niet blij zijn met jaap.nl.
Dat is natuurlijk kortzichtig – want als je vindt dat je aanbod er niet goed op staat, zorg er dan voor dat jaap toegang heeft tot je data om de huizen er wel goed op te zetten! - HUISLIJN
Betere kwaliteit, maar bij lange na niet alle huizen. Verder zijn ze niet echt onderscheidend genoeg, hier en daar geeft huislijn zelfs het gevoel dingen van funda gekopieerd te hebben. Eigenlijk jammer.
Verder is het een betaalde site voor makelaars om het huis vermeldt te krijgen. Omdat geld maar 1x uitgegeven kan worden laten de meeste makelaars deze site links liggen, ten gunste van het ook betaalde funda. - WOONPLEIN LIMBURG
De naam zegt het al, een lokale site.
Hoe valt funda dan wel te verslaan?
Eigenlijk staat in het blog over de rechtszaak van VBO tegen funda daar al wat over te lezen. Want wat zijn de redenen van het succes van funda?
- veel en goed aanbod
- makelaars die funda promoten
- goede interface (gebruiksgemak)
Dankzij die drie punten komen er veel bezoekers op funda. Wanneer je funda wilt aanpakken, is het zaak om op die drie punten beter te scoren.
Om dat goed te kunnen doen zie ik eigenlijk maar 1 oplossing.
VBO en VastgoedPRO die samen voor een ander platform kiezen om hun aanbod op te tonen. Daarmee wordt het aanbod van huizen op funda verminderd (en zijn we ook gelijk van het gehuil af dat het aanbod van die twee partijen niet eerlijk te zien is op funda).
Daarmee pak je ook direct punt 2 aan – laat zien aan de wereld dat er meer is dan funda – dat er ook goed aanbod staat op het nieuwe alternatief.
Zorg er voor dat het nieuwe alternatief beter is dan funda. Niet twijfelen – dat kan echt wel!
Alleen is het essentieel om daarvoor vooruit te kunnen denken, ipv achteruit of opzij, wat meestal gebeurd in deze branche.
Doorpakken voor VastgoedPRO en VBO
Het kan echt wel, als je maar wilt. Wanneer deze twee partijen bereid zijn om samen (!) een vuist te maken tegen de NVM, of beter gezegd tegen het machtsgezag van de NVM binnen funda, dan zie ik het beter worden voor de consument.
Eerlijker vooral – want de consument maakt het niet uit welke makelaar een huis in de verkoop heeft staan. Als die er wilt wonen, dan koopt die het wel.
Daarom is het zo belangrijk dat er geen enkel verschil gemaakt wordt ten aanziens van de ‘kleur’ van de makelaar. De makelaar mag het dan wel belangrijk vinden – het huis wordt er echt niet eerder, sneller of duurder door verkocht.
Beste Rob en Hans – als je funda zat bent, laat het dan even weten. Ik breng je graag in contact met mogelijkheden. Het platform voor de nieuwe site is er al, doet het al.
Hoe lang blijven jullie met lede ogen aankijken tegen de macht van de NVM via funda?
Want jullie weten onbetwist wat de reden is dat makelaars zich aansluiten bij de NVM. #funda.
Wat zou de impact zijn op jullie ledenbestand (en dat van de NVM) als jullie ook een kick-ass website hebben, eentje waar consumenten kunnen vinden wat ze zoeken?
Wie niet waagt, wie niet wint.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Goed artikel, maar het geeft exact weer waarom er nog geen concurrentie is. Je kan een website bouwen die grafisch 10% mooier is, die 10% extra functionaliteit biedt, die 10% goedkoper is voor de makelaars, die 10% eerlijker is voor de consument en ga zo maar door.
Het eindresultaat? Een site met, u raad het al, 10% marktaandeel.
Funda heeft zich gepositioneerd als centrum van het online woningzoeken, en ook al is het een gigantisch log beest qua website, het visuele resultaat is acceptabel.
Het grote probleem zit hem niet eens in het geld wat wordt besteed aan marketing, het aantal woningen wat wordt geplaatst, al dan niet spideren zoals jaap. De reden dat er nog geen serieuze concurrent is is vanwege:
a) inventiviteit van nieuwe initiatieven. Het wordt meestal van funda afgekeken en net iets verbeterd, in plaats van de hele insteek te veranderen;
b) het verdienmodel. Hoe je het ook wendt of keert, wanneer je een makelaar op extra kosten jaagt, dan zul je nooit een volledig aanbod in handen krijgen;
c) datakwaliteit: alle nieuwe initiatieven maken gebruik van de Jawi XML van jaap of behalen mindere kwaliteit data dmv spidering
d) compleetheid van aanbod: vallen veel sites door af, alleen funda komt weg met een net boven 90% van het aanbod
e) gebrek aan visie: het concept wordt of een kopie van funda, of alleen een deelmarkt of het is zo ‘vergezocht geniaal’ (letterlijke woorden van iemand die met een voorstel aankwam) dat het logisch en beter is dat niemand anders op het idee komt
Een goed voorbeeld voor de Nederlandse markt is Hyves wat binnen bijna een jaar volledig met de grond gelijk gemaakt werd door facebook. Niet omdat facebook het bij hyves heeft afgekeken (het ging andersom), maar gewoon omdat ondanks de ‘visuele gelijkheid’ van diensten het concept totaal anders en beter was.
Is dit mogelijk voor een woningsite? Absoluut. Voor mensen met visie die weten dat je niet moet willen concurreren op funda’s sterke punten maar een site bouwt wiens kracht de achilleshiel(en) van funda zijn. Dezelfde achilleshiel als Jaap en Google Real Estate (wilde me inhuren om dit plan uit te voeren en zelfs mijn concurrentiebeding bij funda afkopen, maar heb geen behoefte aan een werknemersverband) hebben. De overige sites zoals Huislijn, Zoekallehuizen en ga zo maar door zijn vrij ondoordachte aftreksels van funda die niet begrijpen waar hun markt werkelijk om draait, overigens met alle respect voor de inzet van de site-eigenaren. Met de visie en setup die ze hebben, vechten ze eeuwig met elkaar om de zilveren medaille.
Het platform wat de frisse wind zal doen laten waaien is inmiddels in aanbouw en wanneer dit af en operationeel is doet het denken aan de eeuwige discussie tussen 442 en 433 in het voetbal terwijl plotseling barcelona’s tiki taka om de hoek komt kijken 😉
Concurrentie? Nee. Een volledig nieuwe wereld voor het online marketen van woningaanbod wat eerlijk is voor de woningzoekers, makelaars gelijke kansen biedt en de belachelijke marges wegneemt die nu bij de makelaars in rekening gebracht worden.
Hallo Bart,
Toch nog even een reactie. Huislijn.nl is met 750.000 bezoekers per maand zeker geen ondoordacht aftreksel van Funda. Wij doen wezenlijk een aantal zaken anders. Zo zoeken wij vooral via online onze bezoekers, hierdoor hebben wij ook meer gerichte huizenzoekers op de site. Huislijn.nl is nog niet overal een bekend merk, als denken ze daar in Zeeland heel anders over, maar dat is ook niet altijd nodig om succesvol te zijn.
a) nieuw initiatief is bijvoorbeeld Makelaar Centraal. Waarbij makelaars in eigen huisstijl de woningen presenteren op Huislijn.nl. Zie http://www.huislijn.nl/koopwoning/zeeland/heinkenszand/oude-zanddijk-18/details of http://www.huislijn.nl/koopwoning/zeeland/dreischor/zorgesweg-7/details
b) verdienmodel: op Huislijn.nl kunnen makelaars zelf advertenties plaatsen van relaties waarmee ze samenwerken en hier een vergoeding voor vragen. Omzet is 100% voor de makelaar. Mooi verdienmodel toch…?
c) datakwaliteit: niets geen Jawi xml of spidering, alleen maar koppelingen met de bron, zoals Realworks, Goes en Roos, Venum en Skarabee
d) compleetheid, is inderdaad een gevoelig punt. Alle niet NVM kantoren plaatsen op Huislijn.nl maar ook steeds meer NVM’ers kiezen voor Huislijn.nl, zeker sinds we een actie hebben dat NVM makelaars via Realworks gratis op Huislijn.nl kunnen plaatsen.
e) gebrek aan visie, zie bovenstaande.
Zeker dat er concurrentie aankomt kijk maar is op http://www.dewoningfolder.nl dit is een nieuwe site die zich richt op de promotie van woningen met diverse nieuwe mogelijkheden waar eigenaren uit kunnen kiezen hoe men hun huis willen promoten heeft tijd nodig.
Beste Han,
Met aandacht heb ik je artikel en de reacties daarop gelezen. We zijn in aantocht!
Team Hoomly
http://www.hoomly.nl
De interface van Funda vind ik juist helemaal niet goed. Het is overzichtelijk en het is duidelijk welk soort informatie waar staat, en dat is ook meteen het probleem. Die informatie zou juist beter gecombineerd moeten worden, in plaats van verspreid over verschillende tabjes.
Alle huizensites, inclusief die van de makelaars zelf, gebruiken hetzelfde functionele ontwerp. Als woningzoeker bepaalt dan alleen het aanbod en de zoekfunctie welke site ik ga gebruiken.
Verder vind ik het erg interessant dat Han schrijft dat het de woningzoeker gaat om de woning en niet om de makelaar, wat ik zelf ook heb ervaren toen ik op zoek was naar een nieuwe woning. Uit het antwoord van Ronald Barends blijkt juist het tegenovergestelde, consumenten zien graag meteen wie de makelaar is en hoe die zich presenteert. Hoe kunnen we dit verklaren? Zijn er meerdere soorten woningzoekers met andere behoeften?
Remco, ik denk inderdaad dat er verschillende woningzoekers zijn. Maar iemand die geïnteresseerd is, vind het prettig om te zien wie de woning te koop aanbiedt. Herkenning speelt altijd mee in de beleving. Vandaar dat wij gekozen hebben om de makelaar een prominente plaats te geven. Daarnaast plaatsen wij geen “knipperende” advertenties meer maar bepaalt en plaatst de makelaar zelf de advertenties. Omdat het vaak om lokale bedrijven gaat, sluit dit ook beter aan bij de bezoeker.
Ronald- eerlijk gezegd denk ik dat het de koper een rotzorg is wie het huis in de verkoop heeft. Zolang ze maar het vermoeden hebben dat die verkopende makelaar ’te vertrouwen is’.
De kleur van de organisatie die er achter hangt (rood, blauw, groen of geel) is absoluut geen reden om een huis juist wel, of juist niet te kopen.
Han – je geeft het eigenlijk al zelf aan, het gaat om vertrouwen. En daar speelt Makelaar Centraal goed op in, niet Huislijn.nl maar de makelaar moet dit geven. Daarbij kan de makelaar de bezoeker verder helpen met diensten zoals taxaties, waarbepaling, aankoopservice, hypotheekadvies enz. Consumenten die een huis gaan kopen hebben behoefte aan informatie. Ik zie dit dagelijks terug in het klikgedrag op Huislijn.nl
In het blad Vastgoed staat een interessant artikel over: Onbewuste online oriëntatiefase….
Oftewel:
“Voordat een consument een grote aankoop doet; zoekt, wikt en weegt hij – veelal onbewust nog – op internet”.
Op Huislijn.nl zien wij dit dagelijks gebeuren. Maandelijks worden er namelijk 6.000.000 huizen bekeken en veel daarvan worden bekeken door “onbewuste” consumenten. De consument die in de fase zit van oriënteren, vergelijken en grasduinen. Wat is er allemaal te koop en bij wie moet ik wezen (als ik mijn huis ga verkopen)? En dit zijn de toekomstige klanten. Met deze consument wil je als makelaar communiceren, vandaar dat Makelaar Centraal zo interessant is. Het is onder andere een advertentiemodel voor makelaars.
Natuurlijk schort er het een en ander aan funda en de manier waarop het aanbod gepresenteerd wordt. We zijn inmiddels alweer wat jaartjes verder met dit format. De markt is veranderd met meer aanbod, minder inzicht in de vraagprijs in verhouding tot de werkelijke waarde en zo zijn er nog meer punten te noemen. Er is echter nog geen alternatief, waarvan ik denk “dit verkoopt”.
Als Vastgoedpro-lid heb ik voorlopig mijn pootjes te hangen naar de wetten van de NVM het is immers hun website. Daar kies ik zelf voor, omdat de consument van mij verwacht, dat ik de woning op Funda.nl kan aanbieden. Dat de consument dit verwacht is niet de schuld van de NVM, zij hebben dat nu eenmaal voor elkaar gekregen. Dat ik geen alternatief heb wel de schuld van mijn branchevereniging….Zelfs “samen” allemaal gelijke mogelijkheden op Funda is nog niet voor elkaar gekregen.
Tsja Han…..ik wacht dus rustig af en plaats en betaal vrolijk door bij funda.
Han, Huislijn.nl is voor makelaars gewoon gratis of zij moeten kiezen voor bepaalde opties. Daarnaast onderscheiden wij ons van Funda door de regie terug te geven aan de makelaar.
Huislijn.nl is in Zeeland een pilot gestart waarbij de makelaar in eigen huisstijl het woningaanbod kan presenteren op Huislijn.nl. Door het enthousiasme en doordat bijna alle makelaars meedoen in Zeeland zal Huislijn.nl het concept verder uitrollen over Nederland.
Bijvoorbeeld:
http://www.huislijn.nl/bedrijfsonroerendgoed/zeeland/heinkenszand/oude-zanddijk-18_1/details
Naast de eigen huisstijl, kan de makelaar de Twitterbox, een woning van de maand, zoekservice of nieuwsbrief plaatsen bij al het woningaanbod, het gaat dus veel verder dan een kantoorpagina. De makelaar heeft volledige controle over de advertenties die worden getoond. Er kan zelfs geld mee worden verdiend door eigen advertenties te plaatsen. Diverse makelaars halen hier al een goede omzet mee. De makelaars in Zeeland zijn enthousiast en maken inmiddels volop gebruik van Makelaar Centraal.
Zie bijvoorbeeld
http://www.huislijn.nl/koopwoning/zeeland/biggekerke/valkenisseweg-27/details
http://www.huislijn.nl/koopwoning/zeeland/dreischor/zorgesweg-7/details
http://www.huislijn.nl/koopwoning/gelderland/malden/steenacker-7/details
http://www.huislijn.nl/koopwoning/gelderland/asperen/lingedijk-1a/details
Zowel huizenzoekers als makelaars zijn positief over dit concept. Huizenzoekers zien direct wie de makelaar is en hoe deze zich presenteert. En als de makelaar advertenties plaatst, komen deze goed overeen met de interesse van de huizenzoeker. De makelaar is enthousiast omdat hij of zij zich kan onderscheiden, een extra reclame middel heeft en direct kan communiceren met de huizenzoeker (zijn potentiële klant).
Bedankt voor de correctie Ronald – sorry dat ik het niet goed vermeld heb in het blog!
Concurrentie voor Funda? Nou of we ons zo willen noemen weet ik niet, maar komende donderdag lanceren wij onze nieuwe website op http://www.hoomz.nl.
In het afgelopen jaar hebben wij veel gediscussieerd, geblogd & geschreven maar vooral ook druk ontwikkelt aan een mooi platform. Afgelopen maanden hebben we dit met een grote groep potentiële gebruikers getest. De laatste verbeteringen worden op dit moment doorgevoerd!
Wat belangrijk is, dat we een initiatief is voor consumenten / door consumenten. De consument en zijn/haar behoeftes staan bij ons centraal. We brengen vraag en aanbod bij elkaar, met als hoofdzaak het gesprek tussen koper/verkoper. Dit doen we door allerlei slimmigheden zoals onze matching engine maar ook ons feedback systeem, die feedback omzet in duidelijke informatie voor de verkoper om zijn/haar woning zo effectief mogelijk te presenteren. Verkopen wordt weer een werkwoord…
Vanaf donderdag beginnen we in de omgeving Tilburg en omstreken en zullen van daaruit landelijk uitgroeien……als alles goed gaat natuurlijk. Mensen die geïnteresseerd zijn? Lees even ons laatste blog op http://www.hoomz.nl/blog/post/comments/de-deuren-gaan-open
Hou eens op met huilen en alsmaar kritiek leveren! Wil je niet op Funda, prima doe je dat toch lekker niet. Ik zou willen dat het puntje van die pen eens afbrak!
Tja,
Weer een mooi stuk geschreven Han , maar wie kan er dan wel wat aan doen…?
Juist de particulier zelf als je die hebt hebt je alles….!?
Ons functioneel ontwerp is klaar, en zijn gisteren begonnen met het bouwen van de nieuwe site makelaaronline.nl
Op deze nieuwe verfrissende site staat de particulier boven aan.
Makelaars zijn voor ons allemaal het zelfde, wie bij ons straks het actiefste is de krijgt de bonus of de courtage.!
Ik zeg han, laat vastgoedpro en VBO maar komen, voor dit vernieuwde verfrissende concept.
mvg
Makelaaronline.nl
Het gaat er niet om wie bovenaan staat, particulier, makelaar (eventueel in volgorde van branchevereniging) of een tophuis.
Het huis wat het allerbeste geschikt is voor die website-bezoeker hoort bovenaan te staan.
#imho
Doen!
Mecasi.
Het lanceren van een nieuwe website zal met een knal moeten gebeuren. Niet voorzichtig laten groeien, dan duurt het te lang.
Het mooiste zou zijn wanneer alle vastgoedPro en VBO makelaars meedoen en alle woningen publiceren.
Er zijn in het verleden vele pogingen gedaan om Funda af te troeven, tot op heden niet gelukt. Suc6 ermee.
Die concurentie is er ook maar wint het niet, Dat is ook exemplarisch voor het wereldwijde web. Deze vraag hoor je nauwelijks over marktplaats of bol.com terwijl die wellicht nog minder concurrentie hebben, ones you are in, you are in. De reden dat dit bij funda wel gebeurd is de afgunst van andere branche organisaties binnen de makelaardij maar ten onrecht. De NVM heeft haar nek uitgestoken en heel veel geïnvesteerd. Zowel de VBO als VastgoedPro zijn met name sterk in de lagere kosten, dat is hun goed recht. Maar dan moet je ook niet het beste gereedschap willen. When you pay peanuts you will get monkeys.
welke concurrentie is er nu dan??