Ik heb nog nooit een woning verkocht door Facebook

“Ik zit niet op Facebook want ik zit niet te wachten op dat geneuzel over die lekkere Prosecco op een terrasje. Of die foto’s van gezinnetjes in een pretpark of nog erger, foto’s van de baby shower. Ik besteed liever mijn tijd aan geld verdienen of op zoek naar bezichtigers/kopers.”

Kijk dat is nog eens een binnenkomer.

Dit gastblog is afkomstig van Johan Tadema – Manager bij Optima Formulemarketing

Facebook_like_thumb (Mobile)Ik sta voor een groep makelaars om ze te helpen Facebookmarketing effectief in te zetten. Het lachsalvo dat volgt op dit statement belooft veel. Dit wordt vast weer een ochtend met hardnekkige overtuigingen en ongenuanceerde vooroordelen. Leuk!

Ik kan ze alvast voor zijn:

  • “Facebook is voor huisvrouwen en mensen die te veel tijd over hebben.”
  • “Niemand ziet mijn pagina berichten toch.”
  • “Ik heb nog nooit een woning verkocht door Facebook”
  • “Onze klanten willen niet betalen voor advertenties”
  • Enzovoort, enzovoort…

Kent u ze? Er zijn veel personen werkzaam in de makelaardij die de meerwaarde van Facebook niet zien als een kans of mogelijkheid om succesvol  te zijn. Maar gelukkig kom je dit niet alleen in de makelaardij tegen. Ze zijn overal.

Het probleem zit bij de makelaar zelf

Het probleem is niet dat potentiële klanten niets zien van uw berichten, of dat je moet betalen om te adverteren. Het probleem is dat makelaars (nog) niet weten hoe ze hun Facebookpagina moeten gebruiken. Maar het is ook geen wonder dat ze worstelen met dit probleem, omdat de meeste social media experts zelf geen idee hebben hoe je Facebookpagina’s voor de makelaardij inzet. Hierdoor krijgen de makelaars verouderde en inefficiënte “best practices”, zoals Like-share en win-acties. Wat vroeger werkte, werkt al lang niet meer.

Hier is jullie gouden tip”. Facebook bedrijfspagina’s vormen veruit de beste bron voor online lead generatie voor uw makelaarsactiviteiten. Veruit de beste bron. Ik overdrijf niet. Het enige wat u nog moet leren is hoe u de bedrijfspagina moet gebruiken. Dit is de truc:

De-simpele-stappen-naar-succesvol-gebruik-van-Facebook

 

no_spam (Mobile)Open deurtje toch… Klopt, maar na bestudering van vele makelaars pagina’s blijkt dat de meeste makelaars deze open deuren voorbij lopen. Ze blijven volharden in het spammen van woningaanbod en verkochte woningen. Vervolgens concluderen ze dat “Facebook niet geschikt is voor makelaars.”

Er zijn echter ook uitzonderingen. Zoals bijvoorbeeld Bos makelaars in Enschede en Ludo van der Eijken Makelaardij in Roosendaal. Zij zijn wel succesvol op Facebook en halen daar aantoonbaar omzet uit. Waarom zij wel? Onder andere omdat ze Facebook inzetten zoals Facebook bedoeld is. Als sociaal netwerk en niet als verkoopkanaal.

Ga communiceren, gebruik de dialoog

Dus doe net als zij en richt de pagina in voor interactie om traffic te genereren. Dus start conversaties (waar denk je dat het woord conversie vandaan komt). Vanuit de inrichting, vanuit de evenementen en vanuit elk van uw berichten op de pagina. U moet streven naar “likes” (vraag niet zomaar iemand om u te liken) maar biedt hem waarde waarom ze u zouden willen liken. Maak niet de fout te denken dat “iedereen” een potentiële prospect is. Ze zijn het niet.

Maak gerichte advertenties die tot doel hebben op het vasthouden van de gebruikers. Maak (betaalde) woningaanbod advertenties gericht op de latente zoekers en kom in beeld bij de doelgroep. Met de kracht van de targeting mogelijkheden van Facebook, is er nooit een betere manier geweest om je direct op huizenkopers en verkopers te richten, vooral tegen zulke lage kosten.

Lead generation

Stap af van het idee om ‘reclame voor je bedrijf ” te maken en stap over op een andere invalshoek:  de “lead generation” mentaliteit. Voor de meeste makelaars zal dit een vrij grote sprong betekenen. Maar de eerst stap zet u door het stoppen met het promoten van uw diensten of te vertellen hoe goed u bent. Begin met het laten zien hoe leuk het is om hier te wonen!

Stiekem moet ik lachen als er weer een makelaar bij de trainingen zit met een van de volgende opmerkingen:

“Als ik elke dag 3-4 updates op mijn Facebookpagina moet plaatsen heb ik geen tijd meer over om  huizen te verkopen.”

Waarom ik moet lachen? Want ik herinner me de tijd dat makelaars urenlang elke maand schriftelijk advertenties opmaakten, etalagepresentaties in elkaar knutselden, NVM-fotopostjes in de rekken up-to-date hielden. En ik herinner me de honderden euro’s die de makelaar per maand uitgaven in de hoop dat iemand die geïnteresseerd was in het kopen of verkopen van een huis hem zou bellen. En ik moet lachen omdat ik weet dat als ze straks weer op kantoor zitten toch nog even aan mijn verhaal zullen denken.

The following two tabs change content below.

Gastblogger

Artikelen in deze groep zijn geschreven door verschillende mensen die eenmalig of af en toe een bijdrage leveren aan De Scherpe Pen. Ook jij kan een gastblog insturen! Maak daarvoor gebruik van het contactformulier of stuur een email naar info (at) descherpepen puntje nl.

13 Reacties

    • Hi Gerben,
      Dank voor je toevoeging. En ja dat is inderdaad de andere kant van Facebook, maar weten we niet allemaal dat als iets gratis is, je zelf het product wordt?
      Dat is voor de meeste gebruikers geen nieuws en geldt ook niet alleen voor Facebook. Voor Google en zeer zeker ook Linkedin geldt minstens hetzelfde: Alles wat je doet op het web is te volgen: En wat te denken van al die gratis apps op je smartphone. In ons enthousiasme om iets leuk te vinden vergeten we misschien weleens te beseffen waar de rekening komt te liggen.

      reageren
    • Heel interessante verhaal via de link om te lezen – een absolute aanrader voor elke Facebook gebruiker.

      reageren
  1. Facebook is in mijn ogen vooral gericht op corporate marketing en niet op objectmarketing. En ook een fantastisch middel om contact te onderhouden met je “oude” klanten, mits je maar iets leuks of interessants hebt te melden. Ons grootste succes via Facebook was hun huis te vinden door het posten van een bericht op Facebook. Verkoop van een huis heb ik zelf ook nog niet gezien, maar als verkoop je enige doel is om met Facebook bezig te zijn, dan denk ik dat je beter niet met Facebook bezig kunt zijn.

    reageren
    • Hi Ellen,
      Ik ben het met je eens dat verkoop niet je enige doel moet zijn om Facebook marketing in te zetten. Alleen in tegenstelling tot jou vind ik dat Facebook uitermate geschikt is voor objectmarketing. Zeker als je met het object gaat adverteren. Door de uitgebreide targetmogelijkheden van Facebook kun je heel gericht je doelgroep bereiken. De resultaten die wij hier mee realiseren spreken voor zich denk ik. Met name de latente zoeker die niet op Funda kijkt wordt bereikt vooral door het “taggen” kan adverteren veel nieuwe leads genereren.
      Maar je hebt gelijk dat alleen woningaanbod (zeker door automatische doorplaatsingen) op je pagina plaatsen zinloos is. Zie ook mijn blog: http://optimafm.nl/blog/uw-woning-plaatsen-op-uw-facebookpagina-zinloos/

      reageren
      • Helemaal met je eens dat je fantastisch doelgroep gericht kunt adverteren op Facebook! Doen wij ook. In mijn ogen is dit iets anders dan een Facebookpagina hebben en onderhouden. Als je vrijwel niets met Facebook doet, kun je wel gewoon adverteren. De vraag is dan wel of je nog wel met social media bezig bent in de zin van het woord.
        Zie ook http://www.facebook.com/mouthaan

        reageren
  2. Wat een “scherpe” blog. Slaat “de spijker op de kop!” Wij werken intensief met facebook, woningen (verkocht of nieuw) “teasers” vooraf en vooral de dagelijkse “anekdotes”, leuke dingen die je tegenkomt. Maar dan moet je ze wel eerst “zien”. En een “simpel” leuk prijsvraagje tussendoor wordt ook gewaardeerd. En tja,.. “Tijd?” Een bericht posten kost ca. 3 minuten, dus als je ’s morgens een kwartier vroeger begint kun je,…. Je moet het alleen “willen”, “durven” en “regelmaat” houden,.. (2-4 “afwisselende” berichten per dag). Wij bereiken nu per “week” ca 50.000 unieke personen,… (Topweek 80.000)! Kortom wij “meten” en dus wij “weten” dat het werkt! Een compliment voor je blog (en dank voor de vermelding). Ben benieuwd of deze blog “collega’s” wakker schudt! Groeten van Ludo (van der Eijken uit Roosendaal).

    reageren
  3. Beste Johan, enorm leuk dat je ons als voorbeeld aangeeft in je blog. We gaan zeer binnenkort nog verder dan we nu al zijn. Op korte termijn zullen wij de kracht van video in combinatie met Facebook gaan testen. En die videootje gaan niet over de smaak van Prosecco of hoe leuk de baby shower was…

    reageren
    • Video heeft verreweg de meeste impact op de CTR. Succes, je zult versteld staan!

      reageren
    • Hi Arjan, dank je voor je reactie! Ik ben erg benieuwd naar je video-activiteiten, hopelijk net zo spectaculair als de drone…

      reageren
  4. Hi Claus,
    Het is idd. laat, maar het gaat mij er niet zo zeer om wanneer je actief gaat worden (of bent) met social media, maar het gaat mij er meer om dat ik merk dat veel makelaars worstelen met de vraag hoe ze social media voor hun zelf, maar ook voor hun klanten, kunnen laten werken.
    En ik ben er net als jij van overtuigd dat social media een grote bijdrage kan leveren aan tevreden klanten.

    reageren

Geef een reactie

Google+