Selecteer een pagina

SEO-Tips-voor-Makelaars-op-Google

Hoe fantastisch jouw website van je makelaarskantoor ook is, als het niet vindbaar is in Google mis je business. Veel business. Enig idee hoe goed (of slecht) jouw site gevonden wordt als je er naar zoekt bij Google?

“Wij worden uitstekend gevonden op Google – zoek maar op onze naam!”

Ja, helemaal waar. Volledig logisch. Dat maakt mij waarschijnlijk de populairste persoon op Google. Zoek maar eens op “Han Tuttel“.
Datzelfde gebeurt ook als je op de naam van je kantoor gaat zoeken.

Maar jouw (nieuwe) klant zoekt niet op jouw naam!

Hoe jouw klanten zoeken op Google

Dat is waar het om gaat. Stop met zelfverheerlijking en te denken dat jouw website goed gevonden wordt. In veel gevallen is dat niet waar namelijk.

Voordat je tips, adviezen, weetjes en handigheidjes toegereikt krijgt om de vindbaarheid van je kantoor te verbeteren is het belangrijk om te weten hoe je hier naar dient te kijken.

Google is geen vraag en antwoord

Wat daarmee bedoeld wordt is het volgende: Zorg er voor dat jouw website gevonden wordt door de vraag die consumenten stellen -en dus invoeren bij Google- herkend wordt. De vraag zelf is wat je vindbaar wilt hebben op je website.

Om daarna ook een nuttig antwoord te geven op diezelfde vraag.
(Daarom is een blog zo gunstig – zie verderop bij de tips)

Wat wil de consument weten van een makelaar?

Zodra je deze vraag beantwoordt, met veel meer dan één antwoord, weet je direct wat je op je website wil hebben.
Wie is de beste makelaar? DAt willen consumenten graag weten!Immers, wat die consument graag wil weten, is exact waar ze naar zoeken op Google. De uitleg of informatie daarover zijn ze naar op zoek. Laat ze dat vinden op jou site.

Google is slim. Want Google weet waar de consument zich bevindt. Fysiek en geografisch. Bovendien weet Google waar ze eerder naar gekeken hebben. Al die informatie gebruiken ze om de zoekresultaten te optimaliseren voor die ene persoon.

Vrijwel geen enkele zoekopdracht zal hetzelfde resultaat geven bij verschillende mensen.
Google zorgt er voor dat die persoon de meest relevante resultaten krijgen. Als het antwoord dan ook nog eens ‘uit de buurt’ komt, heeft dat over het algemeen een voordeel ten opzichte van vergelijkbare antwoorden van verweggistan.

De kantoornaam is niet belangrijk voor Google

Hoe trots je ook bent op de mooie kantoornaam die je voert… Hij is waardeloos voor de consument.
Want die consument zoekt op Google niet naar de naam van je kantoor. Als ze dat wel doen (want het gebeurt wel), dan kennen ze jou al. Dan weten ze al waar ze naar toe willen op het web, namelijk bewust naar jouw site.

Helemaal goed – en omdat in vrijwel alle gevallen de kantoornaam ook de URL naam is, zal Google dat echt wel tonen. Daar hoef je geen moeite voor te doen.

Wie je ècht wilt bereiken zijn diegenen die ‘een makelaar’ in ‘een plaatsnaam’ zoeken. Misschien niet wat je wilt horen, maar ‘jouw kantoornaam’ is niet het antwoord op die vraag.

Dat is eigenlijk ook direct de eerste tip die je krijgt. Laten we eens wat dingen op een rijtje zetten waar je voordeel mee kan behalen.

De technische kant van zoekmachine optimalisatie (SEO)

Voordat je de vindbaarheid van je website kan verbeteren is het handig om een aantal termen te kennen en te weten waar je die kan vinden of hoe je er je voordeel mee kan doen.

  • TITLE
    Dat is de naam van de pagina. Niet de tekst waar je op de pagina mee begint (zoals een titel van een hoofdstuk), maar de tekst die Google ziet en (oa) weergegeven wordt in het tabje van je browser (bovenaan).
  • HEADERS
    Headers zijn genummerd van 1 tot en met 6. Na de title is het de belangrijkste term voor Google. Het begint met de H1 en dit is vrijwel altijd de titel van de pagina op je website. Die hoeft niet hetzelfde te zijn als de TITLE. Vaak is het wel slim om ze te overlappen, waarbij de KEYWORDS belangrijk zijn.
    Headers kunnen het beste genesteld worden. Dus 2 komt na 1, 4 komt na 3.
    Een pagina heeft over het algemeen maar 1x een H1 tag.
  • KEYWORDS
    Dat zijn de woorden of termen waar je graag op gevonden wilt worden. Die wil je dan ook regelmatig in je tekst gebruiken en bovenal in de headers.
  • DESCRIPTION
    De tekst die jij graag wilt dat Google laat zien in de zoekresultaten. Wanneer je die niet meestuurt met je pagina zal Google zelf een mengelmoesje bedenken. Meestal net niet wat jij er graag wilt hebben staan. Dat kan je dus zelf bepalen hiermee.
  • ALT-TEXT
    Een alternatieve tekst die gebruikt wordt voor afbeeldingen. Hiermee maak je het Google makkelijker om de afbeeldingen te indexeren en te laten zien als er op afbeeldingen gezocht wordt. Daarnaast kan je ook hier keywords in gebruiken wat de algemene ranking weer versterkt.

Deze lijst met tips en adviezen is absoluut niet compleet, noch een gouden regel. Wil je er meer van weten, verdiep jezelf er dan in, of schakel een echte expert in.
Meer daarover helemaal onderaan dit artikel.

Dan nu naar het nuttige deel!

Hoe noem je de homepage van je website

Dit is de TITLE van de pagina. Er zijn hier twee KEYWORDS die je absoluut wilt gebruiken. De plaatsnaam en het woord makelaar. Want wat wordt het meest gebruikt qua termen als een consument een makelaar zoekt…? Juist: het woord makelaar en de betreffende plaatsnaam.

Homepagina-met-home-als-titelFunest is het om er ‘HOME’ te laten staan. In veel website templates is dat de standaard benaming van die pagina. Vaak wordt dat niet aangepast.
Daarnaast is in de navigatie de home pagina ook zo genoemd waarbij het niet is aangepast of enkel de kantoornaam er voor gezet (zie voorbeeld).

Wanneer jouw kantoor zich heeft gespecialiseerd in een bepaald expertisegebied, dan wil je dat ook absoluut toevoegen aan de TITLE van je homepage (ABC Makelaardij – vrijstaand wonen in Garderen).

Eén onderwerp per pagina met bijbehorende KEYWORDS

Maak het Google -maar zeker ook je bezoekers op je website- zo eenvoudig mogelijk. Beperk de informatie op een webpagina tot één onderwerp. Daardoor kan je specifieker zijn met je informatie en weet de consument direct wat er te vinden is. Zonder dat je ze verward of een teveel aan goedbedoelde informatie geeft.

Google is daar ook blij mee. Die weet dan heel zeker dat die pagina over dát specifieke onderwerp gaat. Heel simpel gezegd: hoe specifieker het onderwerp op die pagina, hoe beter Google weet waar het over gaat, hoe hoger de score voor Google en des te vindbaarder wordt jouw pagina.

Hoe sneller je pagina laadt, hoe beter

Het is absoluut niet de belangrijkste factor, snelheid. Toch telt het voor Google wel degelijk mee hoe snel (of langzaam) een pagina geladen wordt. Dat betekent dat je afbeeldingen zo klein mogelijk (qua aantallen bytes) wilt hebben. Het is prima om grote afbeeldingen op de pagina te plaatsen (qua oppervlakte), zorg er echter voor dat ze dusdanig gecomprimeerd zijn dat ze snel weergegeven kunnen worden.

Voorbeeld: Alle drie deze afbeeldingen hebben hetzelfde formaat (200×150 pixels). Toch is de linker (21kB) goed geoptimaliseerd – de middelste (4kB) te gecomprimeerd waardoor de afbeelding blokkerig wordt en de rechter (77kB) de originele afmeting.

Huis_te_leuvenum-optimized-200x150   Huis_te_leuvenum-smallest-200x150   

Voorkom lege of dubbele metadata

Metadata is informatie die meegestuurd wordt met een webpagina en informatie aan Google geeft. Vaak is deze informatie leeg – of hetzelfde op alle pagina’s. Veel CMS systemen gebruikt in de makelaardij hebben dit euvel.

Wat je wilt is dat ze allemaal benut worden met unieke content per pagina.

TITLE en KEYWORDS zijn daar voorbeelden van, maar ook DESCRIPTION (een stukje tekst wat verteld waar de bewuste pagina over gaat en getoond wordt in het zoekresultaten overzicht van Google)

Voorbeeld (de grijze tekst is de description):

Description-voorbeeld-van-De-Scherpe-Pen-op-Google

Dit is het mengelmoesje wat Google er van maakt wanneer je geen description informatie op je pagina hebt staan:

Hoe-je-niet-vermeld-wilt-worden-op-Google-als-makelaar

Daar schiet een consument toch niets mee op? Het kan ook zo:

Hoe-je-wel-vermeld-wilt-worden-op-Google-als-makelaar

Het verschil is duidelijk.

Schrijf je tekst voor de bezoeker

Klinkt als een inkoppertje, toch is dat niet vanzelfsprekend. Op veel (verouderde) pagina’s met adviezen voor SEO wordt geadviseerd om zoveel keer het keyword te gebruiken en andere trucjes om Google te slim af te zijn. Don’t bother. Google is inmiddels slimmer.

Schrijf de vraag op, zoals die door consumenten gesteld wordt, en geef dan antwoord. In normaal Nederlands en zonder tiep- en schrijffouten. Bij voorkeur in spreektaal en niet in vaagtaal. Hoe eenvoudiger de tekst, hoe beter het zal aansluiten bij ‘het publiek’.

Ga ook geen teksten knippen/plakken van andere websites. Google heeft dat door en omdat Google weet waar het origineel staat, krijgt die pagina juist meer ‘credits’ en jouw site, ach die is niet belangrijk. Want het is toch maar gekopieerd.

Geef afbeeldingen een goede naam

De kans dat je foto’s en afbeeldingen op je site gebruikt is 100%. Maar wat is de bestandsnaam van dat plaatje…?
Vaak wordt de afbeelding van de camera linea recta overgezet naar je website toe. Dom dom dom. Want Google indexeert ook afbeeldingen. Geef die afbeelding dan ook de naam die het verdient!

Verander img20140815-1.jpg naar iets nuttigs, zoals Sluiskade-32-hoekwoning-Almelo-vooraanzicht.jpg.
Dat zegt genoeg toch?

Gebruik daarbij geen spaties maar de – (minteken). Voer ook altijd de alt-tekst in bij de afbeelding. Hier kan je een volledige zin voor gebruiken die vertelt waar het over gaat. Bij voorkeur met gebruik van een keyword voor die pagina.

Zorg dat er naar jouw website gelinkt wordt door andere sites

Welke website linkt naar jouw websiteHierbij is direct een nuance van belang. Die andere websites dienen wel relevant te zijn. De waarde van een link van de website van een wasmachinefabrikant naar jouw website is nutteloos. Een link vanaf de site van een hypotheekadviseur waar je mee samenwerkt is echter wel wat waard (voor Google).

Je wilt dus graag dat er nuttige links zijn van relevante pagina’s die leiden naar even nuttige informatie over hetzelfde onderwerp op jouw site. Liever niet naar de homepage.

Als je wilt zien welke andere sites al naar je linken kan dat heel eenvoudig met deze tool: Open Site Explorer
Weet je wat daar een (enigszins) makkelijke manier voor is… bloggen!

Ga bloggen

Als je naar een aantal van de adviezen hierboven kijkt kan je veel daarvan toepassen door te gaan bloggen.

Met een blog kan je elke individuele vraag van consumenten goed en duidelijk behandelen en beantwoorden. Binnen je eigen omgeving.
Dat vind Google leuk en je website bezoekers vinden het ook praktisch om goed te kunnen vinden wat ze zoeken.

Zorg er daarbij voor dat het blog technisch gezien een onderdeel is van je website. Plaats je blogartikelen dus niet op een aparte (blog)website, of een subdomein van je website. Bijvoorbeeld: blog.mijnwebsite.nl is niet wat je wilt – www.mijnwebsite.nl/blog is prima.

Onderwerpen heb je genoeg! Elke vraag die een koper of verkoper aan je stelt is al een blog artikel.
Schrijven is makkelijker dan je denkt. Want, het is geen literatuur wat je schrijft maar gewoon een antwoord of uitleg over een onderwerp wat je prima beheerst.

Schrijf gewoon op hoe je het iemand zou vertellen.

Bijkomend voordeel is dat Google ziet dat je met regelmaat nieuwe content op je website hebt staan. En als er iets is wat Google gaaf vindt, dan is dat nieuwe, verse content!

Zorg voor een sitemap voor Google

Dit is een technisch aspect. Je websitebezoekers zien er niets van. Je maakt het Google er wel makkelijker mee.

Normaal zal Google je site ‘spideren’. De crawlers (een bot) ‘loopt’ door je website heen en elke link die het tegenkomt zal het ook weer volgen.
Alleen is dit absoluut geen garantie dat alle pagina’s gevonden worden en mogelijk dus helemaal niet opgenomen worden in de index van Google.

Met een sitemap geef je expliciet aan Google aan wat je graag geïndexeerd wilt hebben van je website. Op deze manier wordt je website sneller en beter opgenomen door Google.

Graag verwijs ik je naar Google voor diepgaande informatie over sitemaps.

Schakel een expert in

Wat hierboven staat is nog maar een tipje van de ijsberg waarbij alle nuances en uitzonderingen niet genoemd zijn. Nee, het is niet eenvoudig om goed gevonden te worden bij Google.

Vraag jezelf allereerst even af hoeveel tijd jij (of iemand anders op je kantoor) hier aan gaat besteden.
Bedenk dan ook dat het niet een éénmalig gebeuren is. Elke maand wil je hier aandacht aan besteden en tags, teksten, titels en links optimaliseren, verbeteren of domweg aanpassen.

Uitbesteden is in veel gevallen de logische oplossing. Maar door wie laat je dat dan doen?

pomodori-gratinatiWanneer je nu direct denkt dat jouw websitebouwer dat toch ‘vanzelfsprekend’ goed geregeld heeft heb je het mis. Het is een vak apart.
Zo hoeft de teler van heerlijke tomaten echt niet te weten hoe hij een goede tomatensoep maakt. En andersom, die topkok zal de ballen verstand hebben van het telen van een pomodori-granati.

OK – dat wordt dus zoeken naar een SEO Guru.
Bedenk wel: iedereen die zichzelf  ‘guru’ noemt is het zelden. Makkelijker is het om uit je netwerk doorverwezen te worden naar iemand waarvan succes bewezen (en aantoonbaar) is.

Ga dus altijd na of de zogenaamde expert, guru of wizzkid harde cases heeft waar zijn werk vruchten heeft afgeworpen.

Dan is het ook belangrijk dat die persoon (of bedrijf) de mogelijkheid heeft om de nodige aanpassingen te kunnen maken op je site. Met alleen adviezen maar geen toegang om ze toe te passen schiet je niets op.

Lukt het je niet om op eigen benen de juiste hulp te vinden? Persoonlijk heb ik (voor een ander bedrijf) goede ervaringen met Patrick van WSEO.

Conclusie

Dit is geen compleet overzicht. Het geeft je wel inzicht in wat er allemaal bij komt kijken om goed gevonden te worden op Google.

Belangrijk daarbij is om te weten dat consumenten lui zijn. Ook als ze een makelaar zoeken. Men gebruikt maar een paar dingen om snel een aantal makelaars te kunnen uitnodigen voor een gesprek. Een korte zoektocht op Google is daar één van.

Zorg dat je daar goed vindbaar bent! Veel succes.

 

ps- Nu je helemaal onderaan bent gekomen durf ik haast wel te zeggen dat je het artikel nuttig/bruikbaar of wat dan ook vindt. Wil je het dan ook even delen op je Facebook/Twitter/Google+? En een like voor De Scherpe Pen pagina is ook welkom! Dankdank daarvoor.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+