Selecteer een pagina

Fotograferen in het donker

Het aanbod aan huizen die te koop staan op de verschillende huizensites is nog altijd enorm. Eigenlijk zelfs te veel, alleen is dat een ander verhaal, daar gaat het nu even niet om.

Waar het wel om gaat is het gedrag van kopers. Want hoe selecteren die een huis wat ze (eventueel) wel willen gaan bezichtigen uit die tientallen, honderden of zelfs duizenden mogelijkheden?

Kopersgedrag

Wat er gebeurt op de huizensites is over het algemeen altijd hetzelfde. Dit is het meest kenmerkende gedrag van ‘de mens’, dat kudde-dier.

  • bepalen waar je wilt wonen (locatie, locatie, locatie!)
  • bepalen wat voor soort huis je wilt (ego, aanzien & emotie)
  • bepalen wat je kan besteden (altijd meer dan de werkelijkheid)
  • soms nog het minimale aantal slaapkamers toevoegen aan de zoekopdrachtrijtje-postzegels-van-huizen

En dan krijg je een waslijst aan huizen voorgeschoteld. In redelijke willekeur gesorteerd (vanuit de koper bezien – jij weet wel beter!)

Iene-miene-mutte

Vervolgens wordt er door die koper bepaald van welk huis ze iets meer willen weten. In eerste instantie vaak meer foto’s kijken, om een beter beeld te krijgen.

Dat allereerste keuzemoment is waar het hier om gaat. Dat hele kleine fotootje is bepalend voor de koper om er wel of niet op te klikken. Juist op dat moment wil je graag dat het huis van jouw klant wat beter bekeken gaat worden.

Vrijwel elke makelaar weet hoe je dat kan beïnvloeden. Blauwe lucht! Zon!
Ja. Dat werkt als er weinig zijn die dat doen. Alleen weet elke makelaar en fotograaf ondertussen wel dat heldere, scherpe, zonnige met blauwe lucht gevulde foto’s beter zijn. Het is niet meer ‘anders’. Het onderscheidende vermogen is gereduceerd.

Toch wil je opvallen in dat rijtje huizen en dat mag niet met ‘Einstein de hond‘.

Als licht een wapen is, dan is donker dat ook

Met dat motto hebben De Woningcoaches fotograferen in het donker toegevoegd aan hun arsenaal. Het levert mooie foto’s op die gewoon echt anders zijn dan die 17 in een dozijn.

Dat zorgt er voor dat het huis van jouw klant wel opvalt tussen al die vergelijkbare postzegels.

Bron: Bert Vaartjes

Bron: Bert Vaartjes

Een nachtfoto maak je niet even snel, zeg tussen twee bezichtigen door. Daar komt wat meer bij kijken. Zo wil je allereerst de buren goed informeren wat je gaat doen, en wanneer.

Niet iedereen vind het normaal als je in het donker in ene een serie floodlights aanknipt om daarmee het duister te verdrijven voor licht. Veel licht wat vervolgens nog goed uitgelicht dient te worden zodat het huis optimaal naar voren komt in dat donker.

Ach – heb je geen floodlights? Geen ervaring met fotograferen in het donker? Haal er dan een expert bij zou ik zo zeggen.
Kost wat moeite, vergt wat inspanningen en als het goed is valt het licht dan op de juiste plek in het postzegel foto overzicht op funda, huislijn of jaap.

Zeg eens eerlijk, hoe vind je deze foto’s en ga jij er wat mee doen?
(niet allemaal tegelijk!)

Fotograferen in het donker

AV2-Fotoselectie-55 (Medium)

bron: AV2 De Woningcoaches

AV2-Fotoselectie-51 (Medium)

bron: AV2 De Woningcoaches

 

AV2-Fotoselectie-41 (Medium)

bron: AV2 De Woningcoaches

AV2-Fotoselectie-44 (Medium)

bron: AV2 De Woningcoaches

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+