Selecteer een pagina

mooie aardbeien

Wanneer je research aan het doen bent voor een blog, in dit geval eentje over SEO en goed gevonden worden op Google met je makelaarswebsite, dan bedenk je nog wel eens wat. Misschien is het niets, misschien kan het wat stof doen opwaaien. Eerlijk gezegd weet ik het niet.

Maar stel je even het volgende voor.

Het aardbeien voorbeeld

Jij bent fruitteler. Je hebt een prachtige stuk grond vol met zalige grote zoete aardbeien. Jouw zus heeft een groentewinkel ergens in de een of andere stad. Haar bedrijfje draait wel aardig, maar het kan altijd beter.
Uiteraard ben jij de gedoodverfde leverancier voor haar waar het om aardbeien gaat.

Alleen kan zij niet al jouw aardbeien afnemen, daarvoor ben je te goed en te succesvol. Je hebt vrachtwagens vol met zomerkoninkjes te slijten in een relatief korte tijd. Dus jij hebt wel 50 afnemers.

aankijken met een lief gezichtjeUiteraard heeft jouw zus je met Kerst een beetje verwend en met een scheef gezicht en lief lachje aangekeken. Daarbij vroeg ze of jij er voor wilde zorgen dat zij alleen de allerallermooiste aardbeien van je kon krijgen.

Geen probleem denk je – je hebt aardbeien genoeg. Dus zorg jij er voor dat de bakjes aardbeien van de beste plukkers en met enkel de zoetste en onaangetaste aardbeien naar je zus gaan.

Kan geen kwaad eigenlijk. Je trekt je zus alleen een heel klein beetje voor. Ze heeft net dat ene kleine beetje voordeel.

Het SEO voorbeeld

SEO voor makelaarsIn een eerder blog schreef ik over de aanpak van een nieuw te maken website. Wat is daarbij belangrijk en hoe pak je dat aan.
Daar kwamen terecht een aantal reacties op waarbij geopperd werd dat een mooie site prima is – alleen nutteloos als je niet gevonden wordt.

Onderzoek voor een goed blog daarover is in volle gang. Alleen toen vroeg ik me iets af…

Veel websites van makelaars worden gemaakt door de CRM leveranciers. Daarbij is het ook van belang dat er bij het maken van de (nieuwe) website rekening wordt gehouden met vindbaarheid. Dat is tegenwoordig eigenlijk een ingebakken vanzelfsprekendheid. Of dat zo is weet ik niet te zeggen – ik vind dat het dat wel zou moeten zijn.

Toen daagde het mij – en daarom dit blog.

Wat nou als een CRM leverancier die jouw website maakt er eigen belang bij heeft dat jouw site het net ietsje minder goed doet in Google dan hun eigen site, of die van de zus (lees: moederbedrijf).
Tja, wat dan?

Zouden die dan nog steeds de volle 100% geven om jouw website als allerbeste uit de bus te laten komen qua SEO technologie? Of geven ze de beste aardbeien aan het zusje en krijg jij de rest?

Voor de volledigheid, ik heb het hier over RealWorks, de NVM en Funda.

Nu kan je als (kleine) makelaarswebsite in geen velden of wegen concurreren met Funda op Google. Dat daar even geen misverstand over bestaat.
Toch zou het zo maar kunnen dat de pareltjes qua SEO worden bewaard voor Funda zodat jouw site geen schijn van kans maakt om hoog of zelfs boven Funda komt te staan bij de zoekresultaten.

Omdat RealWorks niet betrokken is bij de Funda website (bij mijn weten) kan ik me haast niet voorstellen dat zij geen volle 100% bieden met de websites die ze maken voor de makelaars.
Het blijft echter een gewetensvraag…

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+