Vandaag is het weer zo ver! Makelaars die foto’s plaatsen en delen van blije nieuwe eigenaren van een huis.
Want op de eerste van elke maand zijn er veel huizen die van eigenaar wisselen bij de notaris. Het transport, zoals dat zo mooi in vaktermen heet.
Makelaars die gebruik maken van sociale media (ze moeten wel – anders tel je niet mee, denkt men) laten vandaag dan ook gretig zien dat ze het goed doen. Want er is alweer een nieuwe huiseigenaar blij gemaakt. Verkopers, gefeliciteerd!
Overigens, als je dit blog over die eerste van de maand leest snap je dat gedrag van de makelaar niet altijd…
Hoe dan ook – het is prima als makelaars blije kopers (en/of verkopers) benutten in hun marketingactiviteiten. Mits, en dat is belangrijk, de klant het er mee eens is!
Want, vertelt de makelaar wel aan de klant wat ze gaan doen met dat leuke fotomomentje als de handtekening wordt gezet? Of het traditionele bloemetje of flesje wijn wordt overhandigd?
Om de proef maar even op de som te nemen heeft De Scherpe Pen een aantal makelaars benaderd die regelmatig foto’s met daarop tevreden klanten plaatst.
Het resultaat? Die vragen allemaal de klant om toestemming om de foto te mogen plaatsen! Chapeau. Want als ik eerlijk ben… dat had ik niet verwacht.
Verspreiden
Om nog even terug te komen op publiciteit en de eerste van de maand…
Als makelaars nou eens op meerdere en andere dagen van de maand dan alleen de eerste zouden laten zien dat ze blije nieuwe eigenaren van huizen hebben, dan heeft dat bericht veel meer impact!
Want als (bijna) alle makelaars op dezelfde dag in ene allemaal gaan laten zien hoe goed ze zijn, en dat 5x op die dag. Tja, dan wordt dat bericht één van een dozijn of meer.
Echter, op zomaar een willekeurige dag in de maand zal die melding redelijk op zichzelf staan, tussen andere informatie. Kijk, dan valt het meer op!
Belangrijkste blijft echter:
Vraag jij als makelaar je klanten al om toestemming alvorens de foto met hen er op te delen via de sociale media?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Als ik je bericht zo lees, dan is de essentie eigenlijk vooral dat je teleurgesteld bent dat jouw vooroordeel over makelaars in de praktijk niet wordt waargemaakt….
Mijn ervaring is dat àls we dit soort berichten plaatsen – en ja, UITERAARD met instemming van de klant – ze vele malen meer worden gelezen dan ‘andere’ berichten. Blijkbaar omdat de klant zelf de foto ook ongevraagd deelt met zijn vrienden en kennissen.
Overigens denk ik dat de meeste makelaars dit soort foto’s posten bij het ondertekenen van de koopovereenkomst. En niet pas tijdens het transport.
Tuurlijk vraag je klanten of je de foto op facebook mag gebruiken. Overigens er zijn zát leukere foto’s te bedenken dat die waar alleen de ‘blije klant’ opstaat 🙂
En is het nog zo dat er véél op de eerste van de maand passeert? ik zie steeds meer dat de datum gewoon ‘geprikt’ wordt en dat de 1e of 15e daarin geen rol (meer) spelen.