statistieken op funda

Dit gastblog is geschreven door Peter Dekker – webcare @funda, als reactie op eerdere blogs over statistieken op funda.

Afgaande op twee recente blogs, door Robbert van Gorp (5 redenen waarom funda statistieken verwarrend kunnen zijn) en Han Tuttel (statistieken op funda – zijn die verwarrend?) lijkt het dat er wat verwarring bestaat over de statistieken die funda presenteert. We zijn bij funda continu in gesprek met makelaars en consumenten om onze functionaliteiten te verbeteren, daarom vinden we het jammer wanneer een en ander anders geïnterpreteerd wordt. Ik besprak dit met Han Tuttel, die voorstelde één ander in een gastblog te nuanceren. Bij deze!

Statistieken van funda

Verwarring ontstaat wellicht omdat er naast onze eigen platformen nog enkele partijen zijn die gebruik maken van (een deel van) onze statistieken. Op de presentatie hiervan hebben wij zelf geen invloed.

De statistieken van funda tonen we op twee plekken.

Voor de verkoper

  1. In “Mijn funda” account van de verkoper. Hier wordt getoond hoe vaak het huis is ‘gevonden’ en ‘bekeken’, met daarbij eenvoudige analyses gebaseerd op deze cijfers.
Statistieken op funda voor de verkoper

Een voorbeeld van de statistieken voor verkopers

In de knoppen bovenaan zitten vraagtekens verwerkt. Zodra je daar met je cursor overheen gaat, verschijnt er uitleg over wat de cijfers inhouden. Helemaal rechtsboven kan men instellen of men de laatste 7, 14 of 30 dagen bekijkt. Onder de grafiek staat een tabel met de totaal aantallen ‘gevonden’ en ‘bekeken’ en wordt de conversie tussen die twee berekend. De liefhebber kan de gehele historie downloaden in een CSV bestand.

Voor de makelaar

  1. In de funda desk van de makelaar. De makelaar ziet dezelfde statistieken als zijn verkoper, uitgebreid met cijfers over het aantal keer dat de woning ‘gevolgd’ en ‘bewaard’ is en het aantal contactaanvragen. Zo geeft funda de makelaar meer inzicht in de prestatie van de woning zodat hij zijn klant beter van advies kan voorzien. Uiteraard heeft de makelaar ook een overzicht van de daadwerkelijke leads, zoals een aanvraag voor de brochure of een afspraak voor een bezichtiging.

 

Statistieken op funda voor de makelaar

Een voorbeeld van de statistieken voor makelaars

Prestatie t.o.v. andere woningen

We kregen veel vragen van zowel makelaars als verkopers of we de prestatie van een specifieke woning ten opzichte van vergelijkbare woningen konden laten zien. In het voorjaar hebben we daarom een nieuwe versie van de statistieken gelanceerd voor de NVM makelaar. Naast de gebruikelijke statistieken wordt nu getoond hoe de woning presteert ten opzichte van concurrerende woningen. Ook is hierbij de mate van interesse toegevoegd, zodat de makelaar kan zien hoe serieus geïnteresseerden zijn.

In de eerdere blogs werd gesuggereerd dat oudere objecten doorgaans minder presteren dan nieuwere objecten. Tot zover is dit waar, aangezien onze mailingen met nieuw aanbod altijd voor een piek zorgen direct na aanmelding. Juist daarom vergelijken we in onze prestatie analyse de objecten altijd op een bepaalde dag na publicatie. De prestatie van een woning die bijvoorbeeld 62 dagen op funda te koop staat wordt dus vergeleken met de prestatie van een concurrerend woning op de 62e dag na publicatie. Zo komen we tot een representatievere vergelijking waarbij we de initiële pieken buiten beschouwing laten.

Tot slot

Met dit blog heb ik getracht wat meer duidelijkheid te geven over de statistieken die funda presenteert, waar uitleg te vinden is en hoe bepaalde analyses tot stand komen. We willen niet pretenderen dat de statistieken zoals ze nu bestaan perfect zijn. De site is naar ons idee nooit echt af. We blijven continu zoeken naar mogelijkheden die makelaars en verkopers beter helpen met de verkoop. Vragen, opmerkingen, en ideeën zijn dus altijd welkom!

The following two tabs change content below.

Gastblogger

Artikelen in deze groep zijn geschreven door verschillende mensen die eenmalig of af en toe een bijdrage leveren aan De Scherpe Pen.Ook jij kan een gastblog insturen! Maak daarvoor gebruik van het contactformulier of stuur een email naar info (at) descherpepen puntje nl.
Google+