nieuwe website die responsive is voor makelaars

Is het tijd voor een nieuwe website, of denk je dat de huidige website nog een tijdje mee kan? De afgelopen jaren heb ik veel nieuwe/herziene websites van makelaars onder ogen gekregen.

In de meeste gevallen betrof het websites gemaakt door de CRM leverancier zoals RealWorks, Goes & Roos, Wazzup en Eye-Move. Begrijpelijk, zij hebben immers de data van de huizenportefeuille in de database zitten en die dient prominent en goed op de website getoond te worden.

Mis. Fout. Klopt geen donder van.
(lees maar waarom in het blog over de 8 meest gemaakte fouten op websites van makelaars, bij punt nummer 2)

OK – tijd om praktisch te worden. Het maakt even niet uit of je nu, op dit moment, een nieuwe website nodig hebt of niet. Doe maar even alsof dat wel zo is.

Tegelijkertijd – vergeet wat je nu hebt. Doet er niet toe hoe mooi of goed die website is, je begint gewoon overnieuw. Leeg vel papier. Oogkleppen weg.

Waar begin je dan met je nieuwe website?

Je begint natuurlijk bij het belangrijkste, dat weet iedereen.
STOP! Dat is dus niet je aanbod – dat heb je toch (net) gelezen…?

Daarom is het zo essentieel om een leeg vel papier te pakken. Sla een nieuwe, juiste weg in.
Je begint met antwoord geven op de vraag: “Waarom/waarvoor komen mensen op mijn website?

Indien dat niet echt bekend is – vraag het dan eens aan je klanten. Bij elk klantcontact dat je de komende 10 dagen hebt stel je ze aan het einde van je gesprek allemaal even dezelfde vraag: Wat wil jij graag zien/weten als je naar mijn website gaat?

De reacties kunnen je wel eens versteld doen staan.

Hoe gaat men naar jouw website toe?

In het afgelopen jaar, 12 maanden hebben we het dan over, is het gebruik van mobile devices (smartphones en tablets) toegenomen. Enig idee hoeveel?
Op funda met meer dan 50%. Op dit moment (eigenlijk vorige week, want zo hard gaat het allemaal) gebruikt ruim 30% van elke bezoeker op funda een smartphone of tablet.

Website statistieken over herkomst bezoekers op je nieuwe website

Bron: funda presentatie tijdens #NSM8

Aangezien een website niet gemaakt wordt voor vandaag, maar voor de komende 2 à 3 jaar is het onontkoombaar om er nu voor te zorgen dat je nieuwe website het perfect doet op die Samsung, die iPhone, Nokia, Sony of LG. Ongeacht of het Android, iOS of Windows Mobile gebruikt.

Want, als nu al ruim 30% van de bezoekers zo’n ding gebruikt, hoe is dat dan over pak hem beet 18 maanden…?
Dat aantal ligt dan ver, echt ver boven de 50%. De meerderheid.

Wordt jouw website dan nog wel bekeken, als die bagger weergegeven wordt? Wat denk je zelf…?

Een nieuwe aanpak en opbouw

Traditioneel gezien heb je eigenlijk veel ruimte voor informatie op een website. Want, de beeldschermen van PC’s en laptops zijn groot. Wat er vervolgens vaak gebeurd – ook met verschillende templates van de CRM leveranciers – is dat er eerst een mooie website (voor op de computer) gemaakt wordt om daarna te kijken hoe je er voor kan zorgen dat het er ook leuk uitziet op een tablet of foon.

Gemiste kans.

Je wilt andersom beginnen….  en dat zal ik even illustreren met een familiefoto.

Wat een familiefoto te maken heeft met webdesign

Het is weer tijd voor een jaarlijkse familiefoto. Geen overdreven grote familie, toch is het belangrijk dat iedereen er goed op komt te staan.
(lees: je maakt een nieuwe website waar je alle informatie goed op wilt hebben staan)

Hoe pak je dat aan? Om wie gaat het eigenlijk? Die zet je in het midden. Opa en oma.
Wat vinden zij belangrijk? Hun oogappeltjes – de kleinkinderen! Die komen dus vooraan. Handig, want ze zijn ook wat kleiner. Daarom zet je vervolgens de langste mensen achteraan, zodat ze niet iemand anders afblokken op de foto. En voila:

Opbouw van een nieuwe website uitgelegd met een familiefoto

Op deze manier heb je alle informatie in volgorde van belangrijkheid op je site staan.

Het mooie van deze manier van denken “Wat is het belangrijkste” en dat als centraal uitgangspunt te nemen is dat het op dat kleine schermpje nog steeds opgaat.
Kijk maar – opa en oma staan er op, met de twee belangrijkste oogappeltjes (omdat ze in het midden staan).

Opbouw van een nieuwe website uitgelegd met een familiefoto mobiel

Wat wil je waar hebben staan – en is het nodig?

De moeilijkheid is bepalen wat nu het aller-aller-echt-allerbelangrijkste is. Daarom wil je jouw klanten dat vragen. Want die weten het beter dan jezelf, of de webbouwer.

Nadat je dat op een rijtje hebt – en dat vergt heel wat nadenken, overleggen en zelfs discussiëren – is het tijd om een stap terug te nemen en af te vragen of het naast het feit dat het belangrijk is, ook echt nuttig is om daar te staan.

Concreet voorbeeld: in het blog over de 8 meest gemaakte fouten staat een prominente zichtbare plaats voor het telefoonnummer op de eerste plek.
Dat geldt absoluut voor een PC-versie van je website. Is dat nog steeds zo als je website op een mobiel getoond wordt? Dat is de vraag die iedereen zichzelf dient te stellen.

Ondanks het feit dat de informatie die gepresenteerd wordt op de site van belang is of kan zijn – maakt het verschil wanneer, waar en waarmee naar die informatie gekeken wordt. Is dat thuis op de bank of staat men voor het te kopen huis? Overdag, des avonds of in het weekeinde?

Wees daar ook op bedacht. Laat dus, als voorbeeld, alleen je telefoonnummer zien als er ook daadwerkelijk opgenomen gaat worden.
Heb je een webchat functie? Dat is misschien praktisch voor iemand die op de laptop of PC zit te kijken, op een tablet of smartphone is dat al een stuk minder praktisch.

Opbouwen is eenvoudiger dan afbreken

responsive webdesign gevisualiseerd voor je nieuwe websiteMet dit in het achterhoofd is het tijd om aan de slag te gaan. Daarbij is het zaak om eerst te weten wat het belangrijkste is, wanneer je iets wel/niet wilt tonen, op een specifiek device waarbij je ook rekening houdt met tijd en locatie.

Begin met het kleinste scherm. Daar toon je alleen wat cruciaal is om te tonen aan die gebruiker, op dat moment en die locatie.

Bouw dat vervolgens uit naar de tabletversie, want die schermen zijn wat groter dus kan je iets meer laten zien, om vervolgens als allerlaatste je website voor de PC/laptop te bepalen.

De vakterm hiervoor overigens is responsive webdesign.

Als je wilt zien hoe dat werkt, bekijk De Scherpe Pen dan maar eens op je PC, tablet en smartphone.

Reflecteren

Met deze invalshoek valt veel te winnen. Helemaal omdat veel makelaars (te) weinig tijd en energie aan de eigen website besteden. “Het gaat toch om het aanbod” is een veel gehoorde uitdrukking.

Als dat echt zo zou zijn is elke website van een makelaar nutteloos. Immers, aanbod wordt wel bekeken op funda.

Dat is wel hoe er vaak gedacht wordt. Juist daarom kan er veel gewonnen worden. Namelijk onderscheid van de concurrent.

Een aantal punten die je duidelijk naar voren wilt laten komen

Als afsluiting nog even een opsomming van vragen waar consumenten graag een antwoord over willen aantreffen op de website van een makelaar – in willekeurige volgorde, want iedereen is anders!

  • Wie ben jij (en je collega’s)?
  • Waarom ben je goed?
  • Wat doe je (anders dan anderen)?
  • Wat kosten jouw diensten?
  • Hoeveel succes heb je?
  • Wat kan ik van jou verwachten?
  • Hoe snel verkoop jij (mijn) een huis?
  • Wat is het specialisme?
  • Wat weet jij over deze wijk/buurt/dorp/stad/locatie?

Vergeet daarbij niet om video in te zetten… De gemiddelde bezoekduur van een website is kort. Vaak zelfs minder dan 1 minuut. Die wordt vervijfvoudigd dankzij de inzet van video.

Men bekijkt liever een filmpje waarin je uitlegt hoe en wat, dan het te moeten lezen.

Heb je nu het gevoel dat je aan de slag wil met een nieuwe site en kan je daarbij hulp gebruiken? Laat me dat gerust weten en ik breng je graag in contact met één of meerdere partijen die je daarbij goed ondersteunen.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+