Foto’s, plattegronden, 360 graden, video – allemaal middelen die de makelaar in zet om de koper te overtuigen om dat betreffende huis te gaan bezichtigen. Dat kan je toch niet overtreffen?
Jawel – dat kan wel.
Is dat dan weer zo’n gimmick waar misbruik van gemaakt gaat worden? Eeehm, nou nee. Dat denk ik niet.
Wat potentiële huizenkopers willen
Eigenlijk willen kopers niet zo heel veel. Ze willen duidelijkheid, op een makkelijke manier. Dat is precies waar deze primeur over gaat.
Google Street View in het huis. Zo valt het te omschrijven. Iedereen weet ondertussen hoe Street View werkt en hoe simpel het te bedienen is. Niet klikken, laden, wachten, kijken, klikken et cetera. Nee, gewoon je pijltjestoetjes op het toetsenbord gebruiken om door het huis te wandelen.
Virtuele rondleiding
De filmpjes die je bij huizen ziet, al dan niet gemaakt door een makelaar of professional, halen het niet bij het zelf bepalen hoe je door het huis wandelt, waar je draait, keert en dan weer verder wilt kijken.
Deze recente techniek werd door Woningadviseurs gespot in augustus in de Verenigde Staten en zo snel mogelijk naar Nederland gehaald. Want hier zit potentie in!
Bepaal zelf maar hoe je er over denkt en wat je er van vindt. Alleen, doe dat pas nadat je dit filmpje gezien hebt.
OK, dat is alleen kijken kijken. Je kan het ook zelf beleven. Maak je eigen virtuele rondleiding door het huis op de Google Street View manier.
Jij zit aan de knoppen (letterlijk)!
Wil je meer weten, lees dan het persbericht van Woningadviseurs over deze primeur.
Update: Het blijkt dat dit minder primeur is dan hierboven geschreven. Meerdere makelaars hebben (persoonlijk) gereageerd op het blog om aan te geven dat een vergelijkbare technologie al in Nederland gebruikt wordt.
Kijk maar eens naar dit voorbeeld dat Robbert van Gorp onder mijn aandacht bracht. Verder laat dit voorbeeld van Coronel Karting (dank je Mario van Essen) je zien dat dit soort Virtual Tours al wat langer bestaan, dit voorbeeld is al weer 3 jaar oud. Ook Rob Mutters Makelaardij maakt al gebruik van een vergelijkbare techniek, in dit voorbeeld wordt het alleen als video gebruikt, dus zonder de eigen controle van de gebruiker.
Er zijn beduidend verschillen tussen deze voorbeelden. Wat het zeker laat zien is dat het niet ‘nieuw’ is om gebruik te maken van dit soort technieken. Toch zit er wel een onderscheid met bovenstaande nieuwere versie van het geheel. Voornamelijk omdat het een combinatie is van een doorsnee van het huis (poppenhuis-stijl) en het zelf kunnen sturen van je positie in de ruimte van het huis.
Wat wel opvalt is het gebrek aan het gebruik er van. Er zijn klaarblijkelijk maar een handjevol makelaars die hier gebruik van maken, bij bepaalde huizen cq opdrachtgevers. Het wordt nogal als prijzig gezien waardoor het minder gepusht wordt door makelaars. Nog een nadeel, funda biedt geen of te weinig mogelijkheden om dit soort technieken goed nara voren te laten komen.
De conclusie, gezien deze reacties blijft echter hetzelfde: geloof niet klakkeloos wat een makelaar vertelt… Controleer toch altijd even de beweringen die gedaan worden (en dat geldt dus absoluut ook voor mij!)
Met dank aan iedereen die mij -terecht- op de vingers hebben getikt.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Ik ben er van overtuigd dat dit heel groots gaat worden. De consument zal dit gaan omarmen. Zeker als binnenkort de vr brillen op de markt komen en naar mijn verwachting binnen een paar jaar gemeengoed zullen worden. Welk platform zal gaan winnen, zullen we zien. Maar ik heb als makelaar alvast een camera van Matterport gekocht. In mijn ogen niet echt vergelijkbaar met de 360 graden foto’s.
Beetje relativeren dan weer 😉 3D TV is mislukt (door de brilletjes), 3D video heeft het niet gehaald, 3D fotografie heeft het niet gered en Google Glass is door Google zelf voorlopig afgeschreven. Ik denk dat het gaat komen, maar misschien een generatie te vroeg nog allemaal. Wij hebben er ook maar eentje besteld, is vooral leuk om te testen en er gewoon eentje te “hebben” dan maar. Of het een gadget blijft zal de tijd leren.
In essentie heeft Timo natuurlijk helemaal gelijk. Zij zijn wel de eerste die bij Matterport een 3D camera hebben besteld en naar Nederland hebben gehaald. Een kwestie van de markt scannen internationaal naar innovaties, de gok nemen en investeren. Helemaal top natuurlijk om dat te doen en er dan ook logischerwijs de aandacht op te gaan vestigen.
Wij zagen dit 2-3 jaar geleden opkomen in de US en hebben een paar bedrijfs objecten gedaan als virtuele tour en 2 makelaars in Nederland die (los van Funda) een eenvoudige virtuele tour gebruiken op de eigen website, matige interesse dus al met al. Wij hadden Matterport ook al gespot een jaar geleden, maar niet het besluit genomen om er wat mee te gaan doen (mede gebaseerd op onze ervaringen met vrijwel gelijke virtuele tours).
Ook het idee om bij een (toen nog) kleine start-up een 1.0 versie van een camera te kopen (toen $9500, nu $4500) en 100% afhankelijk te zijn van hun software hield ons wel wat tegen 😉 De eerste paar makelaars die we het lieten zien waren nu ook niet direct dolenthousiast, dus……
Ondertussen zit Google erbij (eerder andersom, Matterport doet mee met project Tango van Google) en met Project Tango (waarbij je deze technologie dus straks gewoon in een Google Android smartphone of tablet kan gebruiken) en is e.e.a. wat zekerder geworden naar de toekomst qua ontwikkeling. Issue is (als je het Tango project van Google volgt) dat je deze technologie straks gewoon op een smartphone of tablet kan gebruiken dat je dan niet met een dure Matterport 3D camera zit waarmee je ook nog eens zonder zonder Matterport niets kan. Met Google (en Intel met hun RealSense technologie) gaat het gemeengoed worden in de markt, dus iets om nu al rekening mee te houden.
http://matterport.com/matterport-and-google-atap-project-tango/
Omdat 95% van het vastgoed promotie denken van makelaars Funda gerelateerd is, iets dus oor Funda om nu al naar te gaan kijken. Er zijn heel veel innovaties en presentaties mogelijk met deze technologie en ook met de wat “oudere” klassieke virtuele tour software. Beperking is echter in de markt altijd de opmerking “Kan het op Funda?” en het dan klassieke antwoord “Nee!”.
Als marktleider op vastgoed zoekgebied is Funda de Google van de Nederlandse woningmarkt. Waar Google echter voorop loopt in innovaties, is Funda in Nederland de beperking op het gebied van woning presentaties en limiteert dit soort innovaties. Een woning presentatie in Nederland spits zich toe op “dat wat kan op Funda” en daar past de vraagzijde van de markt zich automatisch op aan en de aanbodzijde klopt soms aan de deur met iets nieuws, maar dat sterft meestal weer een schone dood.
Omdat Funda “vastgoed promotie gericht” is en niet “makelaar promotie gericht” is, zijn innovatieve makelaars beperkt tot hun eigen website en andere kanalen, allemaal met een zeer beperkt marktbereik t.o.v. van Funda. Misschien is het een manier voor Funda om innovaties toe te staan dat er op Funda een optie komt om ook extern gehost materiaal in Funda zichtbaar te maken. Op die manier geef je innovatie een boost, krijgen innovatieve makelaar en leveranciers een kans en komt er wat beweging in het promotioneel denken.
Wat hebben we nu….allemaal standaard promotie materiaal: foto’s (in lage kwaliteit ook nog), plattegronden, 360 graden foto’s en video (voor 99% de dramatische foto slideshow video’s met een pan & zoom effectje). Als we de laatste nu eens gewoon weg automatiseren op Funda (dan heeft iedereen het en is het snel van de markt en komt er ruimte voor echte mooie video’s) en de optie toevoegen om extern gehoste presentaties toe te staan (onder wat voorwaarden als geen reclame etc.) dan gaat innovatie al een paar hele grote stappen vooruit in Nederland.
Han, bedankt voor de update. Er lijkt toch een misverstand te verstaan over wat je nu als ‘de primeur’ hebt gezien. We hebben als Woningadviseurs namelijk nooit gezegd dat we de eerste zijn met een virtuele tour. Dat doet je update nu wel vermoeden. Onze titel is niet voor niets ‘Makelaar zet nieuwe technologie in voor online beleving woning’. In ons persbericht staat ook de volgende alinea:
“Technologische innovatie
3Droomhuis onderscheidt zich van bestaande technologieën als 360-graden foto’s en virtuele tours, door de realistische, levensechte beleving zonder vertekening van grootte en diepte.
Ook kunnen deze ‘scans’ binnenkort gebruikt worden als Virtual Reality beleving door gebruik te maken Facebook’s Oculus Rift bril.”
In deze alinea komt ook duidelijk naar voren dat er al 360 graden foto’s bestaan en andere virtuele tours (die je nu noemt in je update).
Sterker nog: op funda kan je gewoon je 360 graden foto’s als hotspot in de floorplanner plattegrond zetten. Niks nieuws. De beleving die gecreëerd kan worden door de Matterport camera is op dit moment echter ongeëvenaard. De camera van Matterport legt namelijk alle X, Y en Z coördinaten vast. Het poppenhuis wordt dan ook automatisch gegenereerd. Geen mens die daar aan te pas komt. Door het vastleggen van de coördinaten treedt er ook geen vervorming op in groottes en dieptes van kamers, meubels etc. Iets waar je bij alle andere soorten tours wel last van hebt. Daar ging het ons ook om: nooit eerder was er een beleving als deze waarbij je zo realistisch door een woning kan wandelen. Laat staan wat er straks gebeurt als Matterport de Oculus Rift bril ondersteunt… ?
Als je het dan toch over een update hebt, vergeet je nog 1 belangrijk punt die ik nu eerlijkheidshalve mis: Net voordat ons persbericht online stond, heeft Frank Schoones van woonbuzz.nl voor het eerst online gesproken over zijn 3Tours. Deze tours zijn gemaakt met dezelfde hardware als onze tour: de Matterport camera. We wisten van elkaar niet dat we ermee bezig waren en hebben het, hoe bizar, dezelfde dag gepresenteerd. Wij met iets meer lawaai dan hij, maar toch. Primeur delen? Geen probleem.
Maar gelukkig ben ik ook geen makelaar 😉
Zo zie je maar weer hoe belangrijk perceptie is… Bedankt voor het bijschaven van de informatie Timo!
Als huizenkoper zit ik hier helemaal niet op te wachten, sorry :-).
Voor mij persoonlijk hebben dit soort 360 graden video’s weinig tot geen toegevoegde waarde. Ik bekijk ze dan ook zelden. Een serie goede foto’s in combinatie met duidelijke plattegronden (evt ook geveldoorsnede erbij) is voor mij voldoende om te weten of ik een huis wil gaan bezichtigen of niet. Ik wil op funda vooral snel een indruk krijgen van een huis, en niet 10 minuten lang een huis bekijken vanuit allerlei invalshoeken.
Er zijn misschien wel uitzonderingen: als je huis ideaal is voor expats die vanuit het buitenland moeten beslissen of ze jouw pand willen huren, of een landhuis met zoveel mooie details (plafond-schilderingen e.a.) dat zo’n video mensen in staat stelt om details te zien die anders tot een te lange fotoreeks zouden leiden. Of wanneer je een object hebt met veel rare hoeken en nisjes, dat je nooit goed kan laten overkomen met foto’s.en.
😉 Nog een leuke (meteen reclame voor de opdrachtgever, zo goed gaat het nog niet in de event markt).
http://www.objectinbeeld.nl/OenC_Virtual_Tours_DeLuxe/Coronel_Sports/
Het enige wat je er als vastgoed markt feitelijk voor moet doen is bij de marktleider (Funda/Funda in Business) de server side software implementeren (wat ook dan zo is voor de software van Matterhorn natuurlijk). Uiteraard moet e.e.a. nog worden gemaakt, waarbij innovatie dan een boost kan gaan krijgen, want er zijn honderden leuke varianten te bedenken in combinatie met foto’s, video, 360 graden, plattegronden, 3D etc.
Het is mooi spul en die kant gaat het snel op. De eerste link naar Matterport stond geloof ik 2 jaar geleden op onze FB. Sinds de samenwerking met Google in project Tango is de kwaliteit wel aanzienlijk verbeterd en zal nog beter gaan worden.
Nieuw is het allemaal niet zoals Robbert al aangeeft, er is zelfs standaard software (http://www.kolor.com/) voor dit soort zaken, in de US heet dit een virtuele tour, niet de wat simpele Funda variant, maar wat strakker en handiger uitgevoerd. Het kan zelf al met video, dat is allemaal nog leuker en fraaier. Deze is door ons gedaan en dateert al weer van bijna 3 jaar geleden:
http://www.objectinbeeld.nl/OenC_Virtual_Tours_DeLuxe/Coronel_Karting/
Camera’s zijn behoorlijk duur, maar niet duurder dan een goede Nikon. Als je tijd, investeringen en kosten mee gaat tellen dan denk ik dat de prijs naar ongeveer € 400-600 per huis moet kunnen. Moeilijk is het niet en een echte innovatie nog wel, want het is pas werkend sinds een paar maanden:
http://realestate.matterport.com/how-it-works/capture-the-property/
A la Marcel zijn ervaringen niet een heel soepel contact, maar dat is vrij normaal met Amerikanen met interesse uit een kleine markt als Nederland. Er zijn nog 3 vergelijkbare initiatieven, maar met de steun van Google is Matterhorn wel erg kansrijk geworden als winnaar in dit segment. Vraag is of het 3D rendering modellen gaan worden of the real thing op basis van of 360 graden foto’s of 360 graden video!
Op de langer termijn gaat het de kant op a la Floorplanner met Roomstyler en kan je natuurlijk met een 3D model prachtige dingen doen als opnieuw inrichten, in hoge kwaliteit renderen en je hebt een volledige artist impressie virtuele tour. Die kant gaat het allemaal wel op.
Tja… of dit nou de markt gaat veranderen?? Laten makelaars eens beginnen met een goede (foto) presentatie om vervolgens het persoonlijke contact met geïnteresseerden aan te gaan. In dat persoonlijke contact krijg je een goed beeld wat klanten zoeken en kun je daar verder op inspelen. Met deze techniek loop je het risico nog minder klantcontacten te krijgen en volgens mij zit in klantcontacten juist de essentie.
Daarnaast zal het geen goedkoop product zijn?? Zal de consument dit moeten betalen (neem niet aan dat de makelaar dat voorschiet) en is het voor veel woningen helemaal niet geschikt.
Ik denk dat het een van de vele technieken is die slechts voor een zeer beperkte groep verkopers en makelaars ingezet zullen gaan worden en niet tot een hogere succesgraad zullen gaan leiden.
Technologie werd niet door Woningadviseurs maar door FotoXperience naar Nederland gehaald.
Correct – ik weet dat Womingadviseurs fotoxperience er op attent heeft gemaakt en samen ervoor hebben gezorgd dat ze de techniek kunnen en mogen gebruiken. Het platform is duidelijk door fotoxperience geregeld.
Ok (Jannetta weet dit al 😉 ) en wil ook niet als de azijnpisser/party pooper overkomen, maar deze primeur….tsja is eigenlijk geen primeur. Ben een groot voorstander van innovatie en alles wat daar om heen komt, alleen toch een opmerking. De techniek is al langere tijd beschikbaar en wordt zelfs al gebruikt voor in de woningmarkt. Goed voorbeeld is dus http://renoirstraat66almere.360directions.nl/, dit is een woning die bij ons ook op Hoomz staat. Gemaakt door een partij uit het Zuiden, met dezelfde technologie. Daarnaast begreep ik vanochtend via Twitter dat ook andere partijen dezelfde techniek al inzetten.
Dus ja….om dan te zeggen dat je de innovatie uit de VS hebt gehaald ;-). Nogmaals wil niet de zeikerd oid zijn, wil alleen wel dat de credits naar de juiste partijen gaat (in dit geval bijvoorbeeld 360directions.nl).