Dit is de meest gemaakte fout door makelaars en het heeft iets te maken met chocolade

De-meest-gemaakte-fouten-van-makelaars-hebben-met-chocolade-te-maken

Overal waar je kijkt en leest wordt hetzelfde bericht jubelend gekopieerd en gedeeld. De woningmarkt trekt weer aan!

Dit is dan ook direct het moment om voor op te passen. Want als de markt weer aantrekt, betekent dat over het algemeen ook meer business. Makelaars krijgen het weer drukker! Omdat huizen nu sneller verkocht (gaan) worden en voor een betere prijs (als we de media mogen geloven) wordt er a) meer verkocht en b) komen er verkopers die nu wel willen verkopen.

Wat gebeurt er als er meer business komt

Om te illustreren wat het gevolg daarvan is vraag ik je om even 2 minuten te kijken naar deze scene van “I love Lucy“. Onbekend voor diegenen die niet weten een cassettebandje is, of nog nooit een zwart-wit televisie hebben gezien (ja echt, vroeger was er geen kleurenscherm!), maar het was een heerlijke komedie.

Kijk en lach.

Het is duidelijk wat er mis gaat, Lucy en Ethel kunnen de hoeveelheid nieuwe aanvoer niet meer bijbenen en zoeken uitvluchten.

Waar makelaars de fout in gaan

Er zijn maar heel weinig makelaars die een niche-markt bedienen. De meeste makelaars willen graag alle business. Een beetje zoals in het filmpje. Want zodra er wat meer business in de richting van de makelaar komt – pakken die klant! Natuurlijk wordt het huis in de verkoop genomen. Business is business zeg maar.

Even terug naar de opdracht die Lucy en Ethel krijgen: alle chocolaatjes die voorbij komen inpakken. Of vertaald naar de makelaardij: alle verkopers die contact opnemen om het huis te verkopen als klant toe-eigenen.

Dat is waar het mis gaat. Dat heb je net gezien! Zodra er meer klanten komen is het onmogelijk om de taak goed te volbrengen. Er worden uitvluchten en shortcuts bedacht. Maar niet met het gewenste resultaat.

Chocolade wil je mooi inpakken

Pak je klanten in net zoals chocolade (Mobile)De oplossing, of eigenlijk nog veel beter, de manier om te voorkomen dat dit je overkomt is simpel.

Ga de chocolaatjes heel mooi inpakken. Met aandacht en perfecte materialen. Vervolgens stop je ze voorzichtig en met liefde in een gouden doosje dat is uitgedost met een sierlijke strik.
Om ze te verkopen tegen een premium prijs.

Wanneer al die chocolaatjes op de lopende band voorbijkomen selecteer je alleen de allerbesten. Zonder barsten in de chocolade en van de juiste afmeting. Dat ene chocolaatje op de schaal die jou het meeste aanspreekt. Juist dat chocolaatje wil je koesteren.

Je pakt hem op, kijkt er watertandend naar en neemt een hapje om te proeven. Je keuze wordt bevestigd met een heerlijke smaak aangevuld met een verrassing in de binnenkant. Zalig zachte hazelnootpraliné die spontaan een glimlach op je gezicht weet te toveren.

Zelfs nadat je het volledige chocolaatje met complete aandacht hebt verorberd proef je nog altijd die zachte smaak in je mond. Nagenietend van het moment bedank je in alle stilte de patissier en zweer je plechtig om de volgende keer weer dáár je chocolaatjes te kopen.

Klanten willen ingepakt worden

Als je, net zoals de beide dames, gaat graaien dan worden er dingen vergeten. Zoals aandacht aan je klant geven. Op tijd en genoeg communiceren. De juiste follow-up geven als de deal rond is.

Dat zijn de meest gemaakte fouten. Dat gaat ten koste van je goede naam.
Dat geeft een vervelende nasmaak.

Maak bewust een keuze met welke klant je wel wilt werken en met welke liever niet. Laat een gedeelte van de slechtere chocolaatjes aan je neus voorbij gaan. Laat die klanten maar aan iemand anders over.

Jouw klant geef je de volledige aandacht. Op elk moment de juiste informatie. Ook nadat de handtekening is geplaatst, ook nadat de factuur is verzonden en nadat jouw bankrekening is aangevuld.

Laat ze weten dat jouw dienstverlening beter smaakt dan die van de buren. Want dat verhaal verteld zich rond. Niet alleen via de vergelijkingssites voor de makelaardij, maar ook van mond-tot-mond. Je reputatie stijgt.

Goede reputatie betekent inkomsten

G-Star raw - betalen voor reputatieZoals iedereen weet wordt er betaald voor een goede reputatie. Betaal je hetzelfde voor een schoen van Nike en Rucanor? Is de kostprijs van een G-Star jeans zoveel meer dan van een Pier One? Natuurlijk niet. Toch wordt er voor Nike of G-Star beduidend meer betaald. Je betaalt voor reputatie, voor aanzien.

Ook als makelaar krijg je dat voor elkaar. Kies de juiste chocolaatjes en pak ze in met premium aandacht en service.

Denk eens na en overweeg om voor een niche-markt te kiezen. Nu kan het nog – straks loop je (weer) achter de feiten aan, net zoals Lucy en Ethel in het filmpje.

Intussen ga ik nog even te genieten van een Richard Donnely bonbon.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

6 Reacties

  1. Waar deponeer ik een klacht over een makelaar met dubieuze praktijken omtrent de verkoop van een huis?

    reageren
    • Dat kan het beste bij de brancheorganisatie waar de makelaar zich bij heeft aangesloten.

      reageren
  2. wat als een makelaar een foutieve verkoopprijs zet op funda? bij herstellen blijf n.l. de foutieve prijs altijd zichtbaar,
    is de makelaar hiervoor aansprakelijk? wat kan je al consument doen?

    reageren
  3. Moet meteen denken aan Jos Burgers en zijn verhaal over koeien, weilanden en de Aldi. Een waarheid als een koe!

    reageren
  4. Gedeeltelijk heb je een goed punt, maar het advies om dan maar voor ‘premium’ te gaan is niet voor iedereen passend. Mensen betalen meer voor G-Star, maar Primark maakt veel meer winst. Lelijke chocolaatjes in bulkverpakking tegen een spotprijs aanbieden is ook een goede markt. Specialisatie is goed, maar iedereen dezelfde kant op is heel onverstandig.

    reageren
    • Precies zoals je het stelt Jan – het is goed als er keuze voor de consument blijft.
      Alleen mis ik die keuze in de makelaardij. Er zijn veel te veel makelaars die ‘alles’ willen doen.

      Dat zie je direct al bevestigd worden wanneer een consument een makelaar gaat kiezen. Die kiezen ze voornamelijk op prijs. In mijn ogen omdat ze allemaal (exact) hetzelfde zeggen/aanbieden/doen.
      Ik begrijp dat dat niet altijd zo is – alleen ziet de consument dat niet.

      Het zou zo mooi zijn als daar meer verschil in zou komen – zodat de consument meer te kiezen heeft en er derhalve meer kansen liggen voor makelaars om te excelleren in waar ze goed in zijn èn wat ze graag doen.

      Voordat alle makelaars zich gaan specialiseren zijn we nog wel wat decennia verder – ik zie dat niet gebeuren.
      Er gaan nog veel andere zaken eerst veranderen wat de makelaardij betreft, alvorens er alleen maar specialisten zijn :).

      reageren

Geef een reactie

Google+