Consumenten hebben heel wat te zeuren over makelaars. Gezien het imago van de branche zal dat ergens dan ook wel terecht zijn. Herstel, terecht zijn geweest. Want als de makelaars nog altijd zo slecht zouden functioneren dan waren de scores van beoordelingen over makelaars wel een stuk lager!
Anders gezegd – de makelaar is zo slecht nog niet. Dat laten klanten dan ook graag weten via mooie cijfers. Natuurlijk valt er altijd wat te klagen, dat is ons Nederlanders eigen.
Maar al die tijd dat de klant heeft mogen lopen zeuren en zaniken over de makelaar heeft die zelf zijn mond keurig dicht gehouden. Tot nu.
Want natuurlijk zijn er ook ergernissen bij de makelaar. Daarom tref je hier de ergernissen top 10 aan van makelaars.
Welke ergernissen van makelaars hebben de top 10 niet gehaald
Hier zitten eigenlijk best een aantal logische irritaties tussen, waarvan je haast zou denken dat die makkelijk in de top 10 terecht zouden komen. Datgene wat mij het meest verbaast omdat het niet in de top 10 staat:
Verkopers die een te hoge vraagprijs willen
Dat voorspelt nog wat voor de top 10 ergernissen….
Nog een aantal vanzelfsprekende en opvallende ergernissen die de top 10 niet gehaald hebben.
- Kopers die een mondelinge toezegging tot koop doen en wat later vertellen dat ze toch verder gaan met een ander huis
- Kijkers die komen bezichtigen terwijl het eigen huis nog niet te koop staat of verkocht is – en wel aangeven dat ze dat eerst willen
- 10 makelaars uitnodigen voor een verkoopgesprek en vervolgens zelf het huis te koop zetten (met de ontvangen adviezen)
- Klanten die 10x op een dag bellen
- Kopers die op het laatste moment de bezichtiging afbellen – terwijl de verkoper al het opruim werk al heeft gedaan
- Verkopers die het huis niet tip-top in orde maken voor een bezichtiging
- Kinderen die overal aanzitten tijdens een bezichtiging
En zo zijn er nog wel wat meer grappige ergernissen waar makelaars zich aan storen.
OK – nog eentje dan, die komisch is vanwege iets met een pot, ketel en de kleur zwart: Kijkers die zelf tijdens een bezichtiging gaan bellen.
De top 10 ergernissen van makelaars met verkopers, kopers en kijkers
Als eerste een kanttekening. Een kanttekening die de meeste makelaars maakten bij het insturen van hun persoonlijke ergernissen lijstje. Want makelen is een geweldig leuk vak. Inclusief het omgaan met mensen, ondanks irritaties her en der. Dit zijn dan wel de meest voorkomende ergernissen, bedenk wel dat het niet aan de orde van de dag is!
Hoe dan ook – hierbij de countdown top 10:
Hier is het dan. Bij monde van de makelaars in Nederland. Heb jij als makelaar nog een irritatie over je klanten die je hier niet tussen ziet staan? Voeg hem hieronder in jouw reactie toe!
En beste verkoper, beste koper – mocht je de volgende keer een advies krijgen van een makelaar…. Ze willen je echt graag helpen! Dat advies geven ze niet uit eigen gewin, maar uit liefde voor het vak.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Eigenlijk zijn het allemaal ergernissen die nergens over gaan. Blijkbaar vinden makelaars het vervelend om de klant te vertellen dat ze voor niets hebben opgeruimd. It’s all in the game.
Wanneer mensen alleen maar negatief doen over een woning dan leg ik hen uit dat het een gemiste kans is. Juist tijdens een bezichtiging moet je goed met elkaar communiceren. Heb je dit gezien, heb je dat gezien en dat kan niet alleen maar negatief zijn. Ook leg ik uit dat positief of negatief doen niets te maken heeft met een eventueel biedingsproces dat volgt. Voor een bezichtiging heb ik meestal al wel een goed gesprek gehad met een kijker en ben dan al op de hoogte van zijn/haar wensen/eisen. Ik kan dan met hen meedenken of de woning wel past. Soms komt het dan al helemaal niet tot een bezichtiging, maar wel tot een aankoopopdracht omdat de eerlijkheid gewaardeerd wordt. Ik wil tevreden klanten, zowel de verkoper als de aankoper. Tja en als makelaar ben je nu eenmaal de “hoer” van de maatschappij. Het enige waar ik niet tegen kan is oneerlijkheid, dan ben ik snel klaar. Leuk Han, dat je ook de makelaar eens iets over zijn klanten laat vertellen.
Even vanuit een potentiële koper een terugkoppeling:
ad 10. Ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat nooit een reactie kwam op een verzoek tot bezichtiging. Bel je er achteraan, krijg je soms doodleuk “dat is een huis van een collega, die is op vakantie” en is niemand genegen om voor die collega waar te nemen.
ad 9. Maakte ik mezelf vroeger ook wel schuldig aan, maar dat was voordat ik de codetaal van een funda beschrijving ontcijferde en daardoor nog wat naïef was qua verwachtingen van de staat van onderhoud en de grootte van de kamers.
ad 8. Doe ik alleen bij open huizen dagen. Zie mijn bezoek dan als vergelijkend waren onderzoek-wat levert een hogere prijs aan meerwaarde. En is dit het droomhuis voor als ik een grote prijs win in de staatsloterij?
Ad 7. Als een makelaar niet vraagt naar terugkoppeling over een bezichtigd huis, dan geef ik die ook niet. Ik hoef het huis niet te verkopen tenslotte, dan is de taak van de makelaar. Makelaars vragen echter zelden wat ik van een huis vond. En komen al nooit met suggesties over een beter geschikt huis uit hun portfolio.
Ad 4. Ik voel me geroepen om me te verontschuldigen. Heb ik ook laten gebeuren. Ik onderschatte hoe ver het fietsen was. 5 minuten te laat. Wel gebeld dat we iets later waren, gelukkig geen probleem. Heb andersom ook meerdere keren meegemaakt dat we op de makelaar moesten wachten. Bij mooi weer niet erg hoor, om 5 minuten te wachten. Wel fijn als je even belt als je later bent.
Ad 3. Eenmaal schuldig aan. Mea culpa. Ik had een fout gemaakt bij het noteren van de afspraak in mijn agenda. Andersom ook een keer meegemaakt dat de makelaar de afspraak vergeten was, en nog snel in de auto sprong na een telefoontje.
Leuk dat je als koper ook even het boetekleed durft aan te trekken. Bedankt Inon!
Ik zie wel, dat de ergernissen onder Nederlandse makelaars niet veel afwijken van die bij mij in Spanje. Het enige verschil is, dat wij ons hier in het zuiden meer richten op de koper en ons niet zozeer focussen op de verkoop-opdracht, want die komen vanzelf…
…. en dan te bedenken dat jij ‘aanstichter’ bent van dit blog Claus. Waarvoor dank!
Aantal ergernissen zijn zeker herkenbaar. Desondanks is het wat ons betreft nog altijd het mooiste vak van de wereld!
Mooi artikel!
Tja, omgaan met klanten is natuurlijk ook lastig en ik kan mij de bovenstaande ergernissen heel goed voorstellen. Gelukkig bijna allemaal ergernissen die een makelaar met goede mensenkennis, gespreksvaardigheden en een gezonde mentaliteit / houding natuurlijk zo weet om te buigen.
Mensen negatief? Het benoemen op een oprechte manier. “Goh, ik merk dat u kritisch bent over dit huis. Waar heeft u behoefte aan?” is dan een hele relaxte manier om je vak nog beter uit te oefenen. Want je weet het: waar jij je als mens aan ergert, zegt veel meer over jezelf dan over de persoon / het gedrag waar jij je aan ergert!
Blijft mooi: verkopen en omgaan met mensen (& ik heb natuurlijk ook zo mijn ergernissen).
Gerben
Dank je Gerben. Je geeft trouwens een mooi voorbeeld hoe je negativiteit kan ombuigen naar nuttige informatie.
Wat een leuk stuk Han!
Natuurllijk is ins werk het leukste werk dat er is en zijn de ergernissen maar sporadisch.
Toch wil ik er nog wel 1 toevoegen:
Persoonlijk kan ik me erg irriteren wanneer tijdens een bezichtiging in een andere (voor mij onverstaanbare) taal met elkaar gesproken wordt over het huis!
Fijn dat je het stuk kan waarderen Laura – je uitgesproken frustratie valt onder ‘arrogantie & domheid’ op de tweede plek.
Waarom is het vervelend wanneer mensen in een andere taal met elkaar spreken als dat nu eenmaal hun moedertaal is? Okay, je wilt natuurlijk graag weten waar ze het over hebben maar wanneer mensen niets zeggen en later met elkaar spreken geldt hetzelfde. Uiteindelijk doen mensen dat ook wel eens omdat ze bang zijn dat ze anders in de onderhandeling meer moeten betalen, dat is onzin en onzekerheid. Wanneer iemand een bod doet wil hij/zij het huis hebben. Of ze het dan eerst nog gaan verbouwen of ze het zo goed vinden maakt voor mij, als ik verkoper ben, niets uit. Wees zeker van jezelf en laat je niet teveel afleiden door bijzaken. Zorg dat jij alles weet en trek je niet zoveel aan van een ander. Kom op tijd en laat het merken dat je dat verwacht van anderen ook maar leg uit dat jij nu eenmaal een drukke agenda hebt en dat het nooit gewaardeerd wordt wanneer jij te laat komt.
ik denk dat de ergenis nummer 1 zou moeten zijn..gebrek aan communicatie tussen klant en makelaar.
mi dan ook tijd voor een andere manier van communiceren kortom. een geweldloze manier.
een communicatie manier waarbij begrip en acceptatie voorop staat. in plaats van angst, strijd, teleurstelling, verdriet en onbegrip.
of te wel meer begrip voor de standpunten van de klanten van de zijde van de makelaar en ook meer begrip voor de standpunten van de makelaar door de klanten. daarbij dan opgeteld een betere inventarisatie vooraf door de makelaar alsmede natuurlijk ook aan de andere kant een grotere openheid over de wensen en mogelijkheden van de klanten.
dan vervolgens beter luisteren naar de signalen van de klanten en je afvragen wat maakt dat de klant negatief is ? ligt het aan het huis dat bezichtigd wordt ? of is het misschien de interactie tussen makelaar en klant ? is er een klik tussen hen ? voelt de klant zich wel begrepen en gehoord ? krijgt deze wel voldoende aandacht bijvoorbeeld ?
geen discussie om te discussieren, maar wordt er bijvoorbeeld gevraagd aan de klant wat hem of haar beweegt om negatief te zijn ? is de makelaar op de hoogte van de grondhouding van de klant ? er zijn nu eenmaal mensen die wat negatiever zijn ingesteld dan anderen, vaak de wat meer analitisch ingestelde mensen, die opereren van uit kennis, die niet houden van risico’s ook , vaak houden zij van controle.
is het een strategie misschien ook ? een test ? of vinden zij het huis echt niets ? of toch de makelaar ?
en wat zit er achter de afzegging ? ik zou dat eigenlijk wel willen weten.
makelen is nu eenmaal een dienstverlenend vak. een vak waarbij service hoog in het vaandel staat en hoort te staan. een vak waarbij geen strijd hoort te zijn tussen klant en makelaar. ook niet tussen kijker en makelaar. het draait hierbij allemaal om gunnen, om vertrouwen, om liefde, om acceptatie, om begrip.
en zo’n advies op het laatst ? het is net of daarmee om respect wordt gevraagd. maar respect dient verdiend te worden, iedere keer weer opnieuw. dat geldt zowel voor de klanten als voor de makelaar overigens ! en over dat eigen gewin….dat blijft lastig te geloven zolang er nog verdiend wordt aan de verkoop of koop in plaats van dat er betaald wordt per uur. of vergis ik mij ?
wat naar mijn gevoel echt zou helpen is dat makelaars inventariseren van te voren wat de wensen van de klanten zijn, daar de huizen bij uitzoeken en dan de klanten die huizen laten zien. maar dat is de rol van de aankoopmakelaar en niet van de verkopende makelaar.
iedereen dan maar een aankoopmakelaar als alternatief en de aankoopmakelaar met de verkopende makelaar door het pand ? dan ben je een heleboel ergenissen kwijt van de makelaar richting de klant waarschijnlijk 🙂 maar ja of dat reeel is te verwachten ?
ik wens een ieder goede zaken en hoop dat iedereen in staat is te reflecteren op zijn of haar eigen rol.
Chapeau – bijna een blog op zichzelf.
Leuk dat je een aantal conclusies trekt uit deze top 10. Heb ik zelf ook gedaan, binnenkort als follow-up blog te lezen :).
@ bert … dat lijkt mij de meest menselijke en dus meest commerciële insteek Bert … geweldloze communicatie. Marshall B. Rosenberg schreef daar een prachtig boek over. Wat we meestal doen is … in discussie gaan. Maar om in gesprek te komen is een dialoog nodig. Met als uitgangspunt dat de makelaar voor 90% luistert en die andere 10% gebruikt om vragen te stellen. Zo leer je de wensen van de klant kennen. En dan weet de klant zich gehoord en voelt zich begrepen. Een mooie manier is om niet jouw eigen taal te spreken vanuit jouw persoonlijkheidstype, maar die op basis van de klant. Een mooi model is DISC …
@karel
gelijk hebben of gelukkig zijn, de leer van rosenberg, ghandi, maarten luther king en uiteindelijk ook mandela…de leer van het luisteren en ruimte laten. leuk dat je het herkende !
ennagram erbij om de grondhouding van de klant te leren herkennen en de basis voor een goed gesprek op basis van begrip en erkenning is gelegd 🙂
@han..dank voor je bijval, benieuwd naar je volgende blog !