De top 10 ergernissen van makelaars - De Scherpe Pen

Consumenten hebben heel wat te zeuren over makelaars. Gezien het imago van de branche zal dat ergens dan ook wel terecht zijn. Herstel, terecht zijn geweest. Want als de makelaars nog altijd zo slecht zouden functioneren dan waren de scores van beoordelingen over makelaars wel een stuk lager!

Anders gezegd – de makelaar is zo slecht nog niet. Dat laten klanten dan ook graag weten via mooie cijfers. Natuurlijk valt er altijd wat te klagen, dat is ons Nederlanders eigen.

Maar al die tijd dat de klant heeft mogen lopen zeuren en zaniken over de makelaar heeft die zelf zijn mond keurig dicht gehouden. Tot nu.

Want natuurlijk zijn er ook ergernissen bij de makelaar. Daarom tref je hier de ergernissen top 10 aan van makelaars.

Welke ergernissen van makelaars hebben de top 10 niet gehaald

Hier zitten eigenlijk best een aantal logische irritaties tussen, waarvan je haast zou denken dat die makkelijk in de top 10 terecht zouden komen. Datgene wat mij het meest verbaast omdat het niet in de top 10 staat:

Verkopers die een te hoge vraagprijs willen

Dat voorspelt nog wat voor de top 10 ergernissen….

Nog een aantal vanzelfsprekende en opvallende ergernissen die de top 10 niet gehaald hebben.

  • Kopers die een mondelinge toezegging tot koop doen en wat later vertellen dat ze toch verder gaan met een ander huis
  • Kijkers die komen bezichtigen terwijl het eigen huis nog niet te koop staat of verkocht is – en wel aangeven dat ze dat eerst willen
  • 10 makelaars uitnodigen voor een verkoopgesprek en vervolgens zelf het huis te koop zetten (met de ontvangen adviezen)
  • Klanten die 10x op een dag bellen
  • Kopers die op het laatste moment de bezichtiging afbellen – terwijl de verkoper al het opruim werk al heeft gedaan
  • Verkopers die het huis niet tip-top in orde maken voor een bezichtiging
  • Kinderen die overal aanzitten tijdens een bezichtiging

En zo zijn er nog wel wat meer grappige ergernissen waar makelaars zich aan storen.
OK – nog eentje dan, die komisch is vanwege iets met een pot, ketel en de kleur zwart: Kijkers die zelf tijdens een bezichtiging gaan bellen.

De top 10 ergernissen van makelaars met verkopers, kopers en kijkers

Als eerste een kanttekening. Een kanttekening die de meeste makelaars maakten bij het insturen van hun persoonlijke ergernissen lijstje. Want makelen is een geweldig leuk vak. Inclusief het omgaan met mensen, ondanks irritaties her en der. Dit zijn dan wel de meest voorkomende ergernissen, bedenk wel dat het niet aan de orde van de dag is!

Hoe dan ook – hierbij de countdown top 10:

Ergernissen van makelaars - De Top 10 van de Scherpe Pen

Hier is het dan. Bij monde van de makelaars in Nederland. Heb jij als makelaar nog een irritatie over je klanten die je hier niet tussen ziet staan? Voeg hem hieronder in jouw reactie toe!

En beste verkoper, beste koper – mocht je de volgende keer een advies krijgen van een makelaar…. Ze willen je echt graag helpen! Dat advies geven ze niet uit eigen gewin, maar uit liefde voor het vak.

 

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+