Op LinkedIn kwam ik een interessante discussie tegen over de huizennacht campagne van Nationale Nederlanden op funda.nl. Er zijn hier twee verschillende zaken die spelen en waarbij een aantal makelaars hun onvrede keurig uiten.
Huizennacht – Proefslapen in een huis naar keuze
Dat is waar het om gaat bij de huizennacht. Peter Dekker (webcare bij funda) vertelt het als volgt:
Het concept in een notendop: Een consument is geïnteresseerd in een woning en Nationale Nederlanden rekent uit of hij deze woning daadwerkelijk kan betalen. Zo ja, wordt hij in contact gebracht met de verkopers (via de makelaar) om te overnachten. Het kan makelaars dus (hopen wij) interessante leads opleveren omdat de slapers de woning ook daadwerkelijk kunnen betalen. In hoeverre de brancheverenigingen hier actief mee bezig gingen hebben wij bij hen gelaten.
Meer leads, dat kan toch nooit verkeerd zijn? Dat is dan ook niet helemaal het punt waar sommige makelaars over vallen.
Ze kunnen het echter niet verkroppen dat deze campagne zonder informatie van te voren naar de gebruikers (makelaars) van funda is gecommuniceerd.
Lennart omschrijft dat heel mooi:
Wat mij betreft zijn nieuwe initiatieven altijd goed, maar ben het geheel met Sybren eens dat het eerst gecommuniceerd moet worden voordat het actief gaat.
Ik denk dat banken het ook niet zullen waarderen als wij gaan adverteren met een ‘gratis proef-hypotheek’ en vervolgens verwijzen naar de medewerkers van de bank die er onbekend mee zijn en er niet op voorbereid zijn.
Ook Jeroen is duidelijk:
Het blijft een feit dat de makelaar gedwongen wordt om actie te ondernemen vanwege het initiatief van Funda om bij elke woning een link te plaatsen naar een aanvraagformulier voor het proefslapen. Dat mag niet zo zijn. Het is charmanter om de makelaar eerst toestemming te vragen mee te doen met deze actie alvorens massaal linkjes te gaan plaatsen.
De makelaar wordt voor het blok gezet
Er wordt in deze campagne van NN samengewerkt met funda – dat kan niet anders. Hierbij wordt de consument ‘gelokt‘ met het mooie vooruitzicht om een nachtje te gaan slapen in het huis wat ze misschien willen gaan kopen.
Voordat het zover is mag NN eerst bepalen of de slapeloze koper het huis wel kan betalen. Wanneer dat kan krijgt de makelaar een berichtje:
“Beste makelaar – ik heb hier een klant voor je die dit huis wil kopen en via ons kan financieren, maar die wil er graag een nachtje over slapen. In dat huis. Regel jij dat even?”
Ammehoela denkt menig makelaar nu meteen! Stuur die klant maar naar mij, dan regel ik wel een goede financiering èn help ik met het kopen van het huis. Maar een logeerpartijtje organiseren…?
Mede daarom zegt Wim ronduit voorstander te zijn van een strenger beleid omtrent adverteerders op funda:
Geen campagnes toestaan die de belangen van de NVM of haar leden kunnen schaden. Er zijn flink wat leden die tegelijkertijd adviseren omtrent verzekeringen en hypotheken. Geen hypotheekboeren, geen banken, geen concurrerende bemiddelaars.
Logeerpartijtje wordt nachtmerrie
Naast het feit dat niet iedereen blij is met het ‘wegkapen’ van business op de ‘eigen’ website (want zo voelt funda aan voor NVM makelaars) is er nog een terechte vraag die gesteld wordt:
Hoe lekker slaap je de eerste keer in een vreemde omgeving, in andermans bed en omringd door andermans spullen?
Ja zeg het maar! Vanzelfsprekend is er een goed tegenargument, want het succesvolle AirBNB maakt juist optimaal gebruik van het feit dat je bij iemand anders thuis slaapt.
Toch is het bekend dat de meeste Nederlanders het liefste in hun eigen bedje willen slapen. Vertrouwd. Veilig. Lekker!
De vergelijking met AirBNB gaat dan ook mank. Bij AirBNB is het ‘fun’ element juist het feit dat je ergens anders slaapt. Vakantie, weekendje weg, zeg het maar.
Bij de huizennacht echter… Dat is geen fun, dat is eng! Daar komen hele andere emoties om de hoek. Zou jij daar lekker gaan slapen of krijg je nachtmerries alleen al van het idee om niet onder je eigen dekbedje te liggen?
Omdat er in de LinkedIn groep maar een beperkt aantal mensen reageert en participeert in de discussie lijkt het mij goed om het hier ook even onder de aandacht te brengen. Want dit kan wel eens een fundamenteel verschil gaan maken in het toekomstige advertentiebeleid op funda. En dat is toch iets wat impact kan hebben op de business van menig makelaar.
Je vindt de LinkedIn discussie via deze link.
…maar wat vinden de kopers en de verkopers er eigenlijk van?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Ben wel benieuwd nar de verkopers die iemand in hun huis lieten slapen…
Makelaars kunnen wel snel zeggen nee dit pikken wij niet maar het gaat toch echt om de woning van de verkoper. Als deze aangeeft dit wil ik niet dan gaat het feest niet door maar de makelaar mag niet zeggen zonder overleg met de verkoper ‘nee ik wil dit niet’ terwijl de verkoper dit graag wil..
#Proefwonen is een instrument dat van toegevoegde waarde kan zijn voor de makelaar, verkoper en koper. Niet geschikt voor ieder huis maar er zijn talloze redenen te bedenken. Bijvoorbeeld als een koper twijfelt of waar een huis moeilijk verkoopt, als het verbouwd moet worden of als iemand in een hele nieuwe omgeving gaat wonen.
Een kandidaat die twijfelt is (doorgaans) weg. Met proefwonen kun je de aandacht vasthouden en door het huis te laten ervaren vergroot j de kans op verkoop. Kopen is emotie, dat weten we allemaal. Koopt de kandidaat niet na het proefwonen, dan is er niets verloren en kun je alleen maar leren van die ervaring.
Proefwonen organiseren wij al veel langer. En op zo’n manier dat de makelaars er zelf ook wat aan hebben. Zij kunnen zelf hun eigen hypotheekgesprek organiseren.
Wij hebben proefwonen verzekerd met de proefwoonverzekering dus de risico’s voor verkoper en makelaar zijn afgedekt.
Als onbekende marktspeler en het gebrek aan diepe zakken is het ons niet gelukt om bekend te worden bij het grote publiek. Zo beschouwd is het goed dat NN deze campagne is gestart nadat ze waarschijnlijk goed naar ons gekeken hebben.
Proefwonen zoals wij het organiseren, kan bijvoorbeeld iedere dag en ook zonder overnachting. Het is mogelijk van 2 tot 72 uur. Je biedt een verzekerde service waarmee je jezelf als makelaar en / of hypotheekadviseur onderscheidt, twijfelaars kunt overtuigen en zo ook de courtage naar voren kunt halen doordat je sneller verkoopt.
Frank – het is niet zozeer het proefwonen of -slapen wat hier ter discussie staat. Ik denk zeker dat proefwonen/slapen kan bijdragen aan succesvolle transacties.
Echter, in dit geval wordt een marketingactie van 1 bedrijf dusdanig geprofileerd en uitgerold zonder van tevoren de overige partijen er (voldoende) bij te betrekken (verkopers en makelaars), die daardoor met de kl*ten voor het blok gezet worden. Daar gaat de aandacht eigenlijk naar uit.
Ondanks het feit dat NN de brancheverenigingen wel hebben ingelicht, als ik het goed heb begrepen.
Wat zeker ook goed is – is de discussie die hierdoor ontstaan is. Want… doen makelaars eigenlijk wel genoeg? Zijn ze afdoende innoverend in de veranderende markt? Zouden ze meer, of vooral andere/nieuwe dingen kunnen doen om hun klanten (nog) beter van dienst te zijn?
We leven in een sharing economy, de klant is niet meer van jou alleen en zoekt naar een optimale service via allerlei verschillende kanalen. Als makelaar kun je al die verschillende mogelijkheden niet beheren en is gerichte samenwerking van groot belang.
Dat principe wordt in de makelaardij nog niet goed begrepen. Zo ook met proefwonen, dat is een initiatief dat van toegevoegde waarde kan zijn maar niet in alle gevallen relevant is. Als 10% van de markt ervan gebruik maakt zou het enorm zijn. Maar 12-15 duizend woningen waarin mensen eerst gaan proefwonen brengt een significante verandering in het denken over huizen en verkopen teweeg. Al bij 1-2 duizend zou dat zo zijn.
Wat speelt in deze discussie is naar mijn mening iets anders. Funda vaart een eigen koers binnen de ruimte die ze heeft. Funda floreert bij dit soort campagnes als van NN. Op welke andere manier dan het (mede) ontwikkelen van dit soort campagnes met aansprekende partijen als NN zou Funda zich anders nog kunnen ontwikkelen? De mogelijkheden zijn beperkt.
Het belang van Funda en NN is gediend met deze campagne. Het belang van de makelaar wordt met deze campagne indirect ook gediend omdat het bij kan dragen aan meer verkopen. Alleen heeft die geen controle gekregen over het verloop ervan. Dat lijkt mij ook ondoenlijk met duizenden leden die allemaal weer hun eigen belang hebben. En die ook niet allemaal marketing experts zijn.
Mijn advies naar de makelaar zou zijn: kijk goed om je heen en omarm wat vaker een initiatief dat niet direct je praktijk veranderd maar wel kan bijdragen aan een betere prestatie. Ook een positievere houding van de makelaars over dergelijke initiatieven in het algemeen zouden kunnen bijdragen aan een betere woningmarkt.
Een goed initiatief wordt weer ’s vakkundig de grond in geholpen door allemaal mensen die beren op de weg zien. Ik juich de actie van NN van harte toe. Een beetje huizenkopers bepaalt zelf wel waar hij z’n huis financiert. Het is gewoon een verdomd slimme actie van NN om op deze manier in contact te komen met klanten. Als makelaar zou ik het toejuichen. Alhoewel: als makelaar zou ik achter mi joegen krabben en nadenken: waarom heb ik dat zelf niet ’s bedacht en tot uitvoering gebracht. Je kunt je potentiële klant iets leuks en unieks aanbieden. Een mogelijkheid om de verkoop van het huis dichterbij te brengen. En ja, daar moet je misschien wat voor doen…. Het is geen 2001 meer.
Een paar jaar geleden is dit initiatief al ontwikkeld onder de naam proefwonen. Dat kan iedere dag waarbij de makelaar zelf de regie houdt voor het hypotheek gesprek en ook geen risico loopt met z’n bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
Met de Nationale Huizennacht beogen we een positief resultaat te realiseren voor alle betrokkenen. In de aanloop naar de aankondiging van de Nationale Huizennacht hebben wij daarom overleg gevoerd met diverse betrokken partijen, zoals de makelaarsverenigingen.
We vinden het erg vervelend dat een aantal makelaars aangeven niet geïnformeerd te zijn en dat zij zich nu gedwongen voelen om deel te nemen aan de Nationale Huizennacht. Deelname is echter niet verplicht. Makelaars kunnen zelf beslissen of ze deelname aan het initiatief zien zitten.
Nationale-Nederlanden voert overigens vooraf géén financiële check uit als een koper in een huis wil overnachten. Wij spelen geen rol in de afspraken over wie er in welk huis slaapt. Dat is een afspraak tussen koper, verkoper en makelaar.
Als er onduidelijkheden zijn over de Nationale Huizennacht, dan kunnen zowel makelaars, kopers als verkopers contact met ons opnemen via (nr callcenter, daar hebben ze Q&A liggen). Meer informatie over de actie vind je op http://www.huizennacht.nl.
Bedankt voor jullie reactie en aanvulling.
@Maarten Pijnenborgh, je vraagt naar ‘beweegredenen en de gestelde doelen’.
Bekijk de campagne eens goed. Het begint met ‘Wilt u een huis beter leren kennen voor u het koopt? Wilt u de verkoopkans van uw woning vergroten? Tijdens de Nationale Huizennacht kunnen kopers hun droomhuis eerst een nachtje uitproberen!’ Als ‘koper’ wordt je direct gewezen op ‘Zeker weten of u uw droomhuis kunt financieren? Met de hypotheektoezegging heeft u duidelijkheid vóórdat u uw droomhuis gevonden heeft. En dat slaapt een stuk prettiger.’
KLIK. Dan kom je terecht bij https://www.nn.nl/Particulier/Hypotheken/Kopen-of-verbouwen/Hypotheektoezegging.htm.
Het uiteindelijke doel is overduidelijk om met behulp van deze actie meer ‘hypotheektoezeggingen’ te verkopen. De klant betaalt daarvoor en krijgt dan de zekerheid dat NN deze klant de komende zes maanden een hypotheek zal verstrekken.
Tsjah. En dan blijkt na twee maanden – als er uiteindelijk een koop tot stand is gekomen – dat Rabo, ING of welke geldverstrekker dan ook een gunstiger aanbieding voor de klant heeft…
Het draait allemaal om de promotie van de hypotheektoezegging. En daarvoor worden jij en ik, zonder overleg, door NN ingeschakeld.
Natuurlijk is het prettig als elke potentiële koper zeer goed geïnformeerd is over zijn hypotheekmogelijkheden. Niets irritanter dan een koper die de overeenkomst moet ontbinden omdat hij de boel niet rond krijg. Maar dat los je niet op met toezeggingen van individuele verzekeraars of banken, maar met professioneel werkende onafhankelijke hypotheekadviseurs. Die een klant, op basis van een goede uitwisseling van informatie, met 99% zekerheid kunnen zeggen dat hij een hypotheek krijgt van vrijwel alle denkbare geldverstrekkers.
Mijn allereerste reactie was “grappig” en vervolgens gelijk “wie heeft dit nu weer bedacht”. Zag het vervolgens ook al snel via social media door mensen en beroepsorganisaties gedeeld worden.
Idee is grappig maar de uitvoering lijkt me toch niet eenvoudig cq wenselijk!
Om nu een wildvreemde een nacht in je huis te hebben terwijl je er zelf niet bent?? Een wildvreemde de mogelijkheid bieden om tussen al je persoonlijke spullen te (laten) snuffelen??
Ik ben van mening dat het weliswaar goed bedoeld zal zijn maar ondoordacht!
Geen idee mijns inziens om door ons als makelaar te omarmen. Als makelaar vraag ik me ook af of we een dergelijk initiatief moeten omarmen??
Als makelaar gaan wij overigens met dit soort zaken zelf al ‘creatief’ om. Woning aan het spoor, woning in de nabijheid van kroeg etc zijn ook op tijdstippen ‘te bezichtigen’ dat de meeste ‘overlast’ er zou kunnen zijn! Maar dan ALTIJD onder ons toezicht! Met ons als MAKELAAR erbij!
Mooi klantcontact moment!
En hoe langer ik er de afgelopen week over nadacht hoe meer vond ik het weer een gemiste kans om in processen waarbij de consument de boventoon viert gezamenlijk op te trekken met alle branche organisaties en niet ‘zomaar’ een commerciële actie van Nationale Nederlanden ‘zomaar’ te ondersteunen.
Een commercieel initiatief hoeft mijns inziens per definitie slecht te zijn. Maar het moet dan wél in overleg met brancheorganisaties en met name na overleg met bestuur en werkvloer en voldoende draagvlak hebben.
Het is toch ook niet slim voor NN om een actie uit te zetten waarvoor toch behoorlijk wat budget is vrijgemaakt en lijkt te mislukken.
Een nachtje slapen zoals in mijn voorbeeld kun je toch als makelaar écht wel zelf verzinnen (toch??) als dat in een dergelijke situatie nodig of wenselijk is. Sorry NN maar daar hebben we jullie niet bij nodig.
Laten we als makelaars eens beginnen om richting consument GEZAMENLIJK op te trekken in bijvoorbeeld 2 landelijke open huizenroutes waar we de CONSUMENT centraal stellen door het aanbod VOLLEDIG en de campagne GEAMENLIJK te voeren. Daar zijn véél méér kansen te halen dan een NN OPEN HUIZENNACHT.
Zou de beweegredenen en de gestelde doelen en prognoses van NN wel eens willen weten. DIe gaan vast ’tegenvallen’.
Met vriendelijke groeten,
Maarten Pijnenborgh
Marketing- & Formulemanager Vrijehuizenmarkt.nl
Register Makelaar Taxateur VBO makelaar
Bestuurslid VBO makelaar
Makelaars bang om hun grip te verliezen? De enige die bang is om zijn grip te verliezen, is Nationale Nederlanden die blijkbaar dit soort onzinstunts moet bedenken om hun conceptje ‘hypotheektoezegging’ aan de man te brengen. Een volstrekt overbodige oplossing voor een niet bestaand probleem.
Waarom zou je als potentiële koper persé een hypotheektoezegging van één specifieke bank nodig hebben? Alsof je de garantie hebt dat in de zes maanden waarin deze toezegging geldig blijft, NN allang niet meer de beste oplossing biedt. De hypotheekmarkt is behoorlijk in beweging.
Elke onafhankelijke hypotheekadviseur is in staat om je een keiharde toezegging te doen over de vraag of je wel of geen hypotheek zult krijgen. Los van welke bank of verzekeraar dan ook. Dààr heb je wat aan. Niet aan dit flutprodukt.
Zie ook: http://blog.deleeuw.nl/2014/08/proefslapen-tijdens-de-nationale-huizennacht-slaap-lekker/
Het was inderdaad handig geweest als NN dit eerst had overlegd met de verkoopmakelaars en de verkopers want het kan inderdaad niet zomaar. Nu adverteert NN er flink mee, ik wil wel eens weten hoeveel er mee gaan doen? Ga inderdaad eerst eens het huis bekijken! Ik zou iig geen vreemde in mijn huis laten slapen. Dit is een slechte ontwikkeling.
Ik denk dat makelaars gewoon bang zijn een beetje grip te verliezen. Alles in eigen hand en waar mogelijk extra omzet op de hypo of een betaalde hypo lead.
Ze kunnenook denken aan klant belang. Die heeft de keuze of ze het logeerpartijtje willen of niet. Hun woning toch?
De laatste zin is misschien wel de belangrijkste. Zelfs al zouden makelaars vantevoren op de hoogte zijn gebracht, moet de verkoper het ook nog een goed idee. Voor velen zou ik (zo lijkt mij) is het een brug te ver. Kopers zijn altijd welkom. Om iemand meteen in huis te laten slapen, zonder toezicht, is wel heel gewaagd. Er liggen privé spullen, anderen (lees vreemden) liggen in jouw bed en kunnen ongebreideld neuzen in je spullen. Betreft het een gezin, dan moet je ook zomaar ergens terecht kunnen voor de overnachting. Staat het huis leeg, dan moet er ineens ingericht worden om te kunnen slapen en ontbijten. Ik verwacht dat veel verkopers deze ‘kans’ zullen laten lopen. Kom eerst maar eens gewoon kijken. Dat mag uitgebreid, zodat je een goed beeld krijgt of het huis bij je past. Als je dan een keer wilt proefslapen kunnen we dit altijd voorleggen aan de verkoper. Ook zonder speciale acties.
Eens Alex – het gaat er om wat DE KLANT wil.
Haja….als makelaars maar even het idee hebben dat andere graaiers er met hun inkomsten vandoor kunnen gaan, worden het kraaiers, want geld mag alleen naar hun kant rollen toch 😉