Nationale Huizennacht

Op LinkedIn kwam ik een interessante discussie tegen over de huizennacht campagne van Nationale Nederlanden op funda.nl. Er zijn hier twee verschillende zaken die spelen en waarbij een aantal makelaars hun onvrede keurig uiten.

Huizennacht – Proefslapen in een huis naar keuze

Dat is waar het om gaat bij de huizennacht. Peter Dekker (webcare bij funda) vertelt het als volgt:

Het concept in een notendop: Een consument is geïnteresseerd in een woning en Nationale Nederlanden rekent uit of hij deze woning daadwerkelijk kan betalen. Zo ja, wordt hij in contact gebracht met de verkopers (via de makelaar) om te overnachten. Het kan makelaars dus (hopen wij) interessante leads opleveren omdat de slapers de woning ook daadwerkelijk kunnen betalen. In hoeverre de brancheverenigingen hier actief mee bezig gingen hebben wij bij hen gelaten.

Meer leads, dat kan toch nooit verkeerd zijn? Dat is dan ook niet helemaal het punt waar sommige makelaars over vallen.
Ze kunnen het echter niet verkroppen dat deze campagne zonder informatie van te voren naar de gebruikers (makelaars) van funda is gecommuniceerd.

Lennart omschrijft dat heel mooi:

Wat mij betreft zijn nieuwe initiatieven altijd goed, maar ben het geheel met Sybren eens dat het eerst gecommuniceerd moet worden voordat het actief gaat.
Ik denk dat banken het ook niet zullen waarderen als wij gaan adverteren met een ‘gratis proef-hypotheek’ en vervolgens verwijzen naar de medewerkers van de bank die er onbekend mee zijn en er niet op voorbereid zijn.

Ook Jeroen is duidelijk:

Het blijft een feit dat de makelaar gedwongen wordt om actie te ondernemen vanwege het initiatief van Funda om bij elke woning een link te plaatsen naar een aanvraagformulier voor het proefslapen. Dat mag niet zo zijn. Het is charmanter om de makelaar eerst toestemming te vragen mee te doen met deze actie alvorens massaal linkjes te gaan plaatsen.

De makelaar wordt voor het blok gezet

Er wordt in deze campagne van NN samengewerkt met funda – dat kan niet anders. Hierbij wordt de consument ‘gelokt‘ met het mooie vooruitzicht om een nachtje te gaan slapen in het huis wat ze misschien willen gaan kopen.

Voordat het zover is mag NN eerst bepalen of de slapeloze koper het huis wel kan betalen. Wanneer dat kan krijgt de makelaar een berichtje:
“Beste makelaar – ik heb hier een klant voor je die dit huis wil kopen en via ons kan financieren, maar die wil er graag een nachtje over slapen. In dat huis. Regel jij dat even?”

Logeerpartijtje tijdens nationale huizennachtAmmehoela denkt menig makelaar nu meteen! Stuur die klant maar naar mij, dan regel ik wel een goede financiering èn help ik met het kopen van het huis. Maar een logeerpartijtje organiseren…?

Mede daarom zegt Wim ronduit voorstander te zijn van een strenger beleid omtrent adverteerders op funda:

Geen campagnes toestaan die de belangen van de NVM of haar leden kunnen schaden. Er zijn flink wat leden die tegelijkertijd adviseren omtrent verzekeringen en hypotheken. Geen hypotheekboeren, geen banken, geen concurrerende bemiddelaars.

 Logeerpartijtje wordt nachtmerrie

Naast het feit dat niet iedereen blij is met het ‘wegkapen’ van business op de ‘eigen’  website (want zo voelt funda aan voor NVM makelaars) is er nog een terechte vraag die gesteld wordt:

Hoe lekker slaap je de eerste keer in een vreemde omgeving, in andermans bed en omringd door andermans spullen?

Ja zeg het maar! Vanzelfsprekend is er een goed tegenargument, want het succesvolle AirBNB maakt juist optimaal gebruik van het feit dat je bij iemand anders thuis slaapt.

Toch is het bekend dat de meeste Nederlanders het liefste in hun eigen bedje willen slapen. Vertrouwd. Veilig. Lekker!

airbnbDe vergelijking met AirBNB gaat dan ook mank. Bij AirBNB is het ‘fun’ element juist het feit dat je ergens anders slaapt. Vakantie, weekendje weg, zeg het maar.

Bij de huizennacht echter… Dat is geen fun, dat is eng! Daar komen hele andere emoties om de hoek. Zou jij daar lekker gaan slapen of krijg je nachtmerries alleen al van het idee om niet onder je eigen dekbedje te liggen?

Omdat er in de LinkedIn groep maar een beperkt aantal mensen reageert en participeert in de discussie lijkt het mij goed om het hier ook even onder de aandacht te brengen. Want dit kan wel eens een fundamenteel verschil gaan maken in het toekomstige advertentiebeleid op funda. En dat is toch iets wat impact kan hebben op de business van menig  makelaar.

Je vindt de LinkedIn discussie via deze link.

…maar wat vinden de kopers en de verkopers er eigenlijk van?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+