Selecteer een pagina

Oops - 8 vaak gemaakte fouten op websites van makelaars

Natuurlijk wil je graag bezoekers op je website hebben. Dat ze daar vinden wat ze zoeken om daarna contact met je op te nemen.

In de werkelijkheid gebeurt dat minder vaak dan je zou willen. Dat heeft een reden.

Als je zelf met je website bezig bent, zoals het schrijven van teksten en het selecteren van foto’s bega je eenvoudig een fout. Niet erg, wel logisch. Want je schrijft de teksten op basis van wat jij belangrijk vindt, wat je graag wilt vertellen.

Met de foto’s vaak hetzelfde. Als makelaar wil je laten zien wat je doet – dus staan er foto’s van huizen en uiteraard van je kantoor. Anders kunnen ze je nooit vinden.

De consument echter komt met andere bedoeling naar je site. Die vinden het niet interessant wat jij belangrijk vindt, ze willen antwoord op wat hen bezig houdt.

Wat nou als je naar de website gaat kijken als consument… Wordt het daar anders van?

Ja. Daarom hier een overzicht van veel gemaakte fouten die eenvoudig zijn om te voorkomen of te corrigeren.

Wat zijn de 8 vaak gemaakte fouten die je op je website wilt voorkomen?

8 – Veel tekst, weinig foto’s en video’s

Makelaars willen graag, vaak en veel vertellen. Dat komt regelmatig terug in te lange teksten op websites. Zou jij ze zelf lezen…?

De bezoekers op je site zijn op zoek naar informatie. Die willen ze snel, heel erg snel vinden. Vergeet de gedachte dat ze echt wel de moeite nemen om alles te lezen wanneer ze iets willen weten.

Maak het ze makkelijk door met foto’s of plaatjes te werken om daarmee aan te geven wat ze kunnen verwachten/vinden op die plek. Vervolgens gaan ze lezen, mits de tekst overzichtelijk en prettig opgemaakt is. Geen lange blokken tekst dus!

Voeg er absoluut ook video aan toe. Nee, geen bedrijfspresentatie, maar korte filmpjes (max 30 seconden) waarin je één concrete vraag beantwoord. Zie ook punt 7.

7 – Geen antwoord op de ‘waarom’ vraag

Hierboven las je het al – mensen komen op je website voor informatie. Dat betekent vaak antwoord op een ‘waarom’ of een ‘hoe’ vraag. Geef je die ook daadwerkelijk?

Laat de bezoekers op je site weten dat jij de kennis en ervaring hebt om hen goed te begeleiden en bovenal te adviseren. Dat doe je niet door te zeggen bel ons voor informatie. Dat doe je wel door al die vragen die je regelmatig krijgt op je website te beantwoorden.

De ene keer doe je dat met een video, de andere keer bij de FAQ (veelgestelde vragen) en vergeet daarbij je blog niet. Inderdaad – het blog op je eigen site, zodat je echte nuttige informatie deelt.

Stel altijd de vraag waarom - anders krijg je vaak gemaakte foutenHet leuke is dat je die informatie op je blog heel eenvoudig kan delen via je Facebook pagina, Twitter, Google + en LinkedIn.

Zolang elke waarom vraag maar beantwoord wordt. Want dan heeft de consument het bewijs dat jij recht van spreken hebt. Dan zijn ze bereid om je te bellen, e-mailen of te bezoeken.

6 – Geen specialisme

Dit heeft niet alleen betrekking op de website van makelaars – eigenlijk geldt het voor de volledige bedrijfsvoering.

Iemand die een makelaar nodig heeft wil graag de beste makelaar die er is. Wie is er beter? Een makelaar die ‘alles’ doet en kan, of de makelaar die één of twee specifieke dingen erg goed doet?

Van wie krijg je liever advies als je goede luidsprekers voor je Hi-Fi surround set wilt kopen? Diegene die al jaren niets anders doet dan uitmuntende speakers te verkopen, of dat knulletje bij de mediamarkt die ook wasmachines en nespresso’s verkoopt (en zelf vind dat muziek luisteren via de speaker op de telefoon prima kan).

Datzelfde geldt voor makelaars. Het adagio bij consumenten is nog altijd dat een expert of specialist beter is dan een all-rounder.

Lees ook dit blog over niche’s en hoe je specialist wordt

5 – Laatste nieuws is meerdere maanden oud

Een absolute dooddoener! Je wil niet weten hoe vaak je dit tegenkomt. Binnen en zeker ook buiten de makelaardij.

Oud-nieuwsWanneer je laatste nieuws een aantal maanden oud is – dan heb je dus vrij weinig te vertellen. Of je weet gewoon niet wat er wel speelt. Overigens, bedenk goed wat voor nieuws je plaatst op je site.

Is dat nieuws over de woningmarkt, de makelaardij, je kantoor of de woonomgeving waarin je makelt?

Allemaal verschillende invalshoeken waar je wat mee kan doen. Kies er één of twee, ga het niet allemaal plaatsen!
(als je dat wilt – begin dan een apart blog daarvoor, alleen ben je dan niet meer aan het makelen maar bloggen…)

Het is makkelijker en misschien wel verstandiger om helemaal geen laatste nieuws op je website te plaatsen. In plaats daarvan kan je beter je wetenswaardigheden als blog op je site zetten. Uiteraard met het waarom en hoe in gedachten zodat je bericht waarde geeft voor de bezoeker.

4- Geen echte informatie ‘over ons’.

Deze pagina op de website wordt nogal onderschat. Maakt niet uit of het ‘over ons’ heet of ‘onze medewerkers’, feit blijft dat mensen graag zaken doen met mensen.

Dus wie is “Dhr. Ad Viseur” nou eigenlijk? Geef jezelf bloot (figuurlijk!) op de site met foto en informatieve tekst. Een beetje over je specialisme en wat je voor iemand kan betekenen gevolgd door een beetje van jezelf. Net zoals de soep van Maggi.

Elke makelaar zal het direct beamen dat de klik er moet zijn tussen klant en makelaar om tot een deal te kunnen komen. Laat die klik dan alvast beginnen op je website. Kan de consument ongestoord een mening vormen over de mens makelaar.

Bekijk een creatief voorbeeld van hoe het kan (geen makelaar)

3 – Vertellen hoe goed je bent, zonder bewijs

Schering en inslag. Opscheppen over het kantoor of jezelf. Vooral de oude garde is daar goed in: “Ons kantoor is al dertig jaar gevestigd in het centrum van het dorp”. Ja, nou en? Een bekende naam of locatie wil nog niet zeggen dat je geschikt bent om de website bezoeker te helpen bij zijn/haar probleem.

Iets heel anders is het als je een widget op je site hebt waarin je score van je boordelingen staat. Laat je voormalige klanten maar vertellen dat je goed bent en benut die informatie.

Even terzijde- neem die informatie ook op in je verkooppresentatie. Gewoon als laatste pagina van je pak papier (of PDF) wat je bij de geïnteresseerde achterlaat.

Ga ook niet vertellen dat je succesvol bent in het verkopen van huizen. Tenzij je daarbij een grafiek laat zien met (echte) cijfers over je doorlooptijd (per type woning), het verschil tussen vraag- en verkoopprijs en aantal transacties.

Helemaal mooi als je ze in een lijstje zet naast de gegevens van je concurrent.

Mag dat niet van de NVM? Wat zielig. Maak de gegevens anoniem en gebruik daarbij je eigen cijfers, niet die van de NVM.
Mocht je dat niet eerlijk vinden naar je NVM-collega’s om je heen… Sluit dan gewoon je kantoor. Doe je de concurrent een groot plezier mee!

2 – Aanbod is het belangrijkste op je website

Heel langzaam zien we dit al afnemen. Desondanks staan er op websites van makelaars huizen te koop. Prominent. Op de homepage, de footer en de sidebar. Overal.

Enig idee waarom (Hé, daar heb je het weer) iemand jouw website bezoekt? Nou, laat ik het je even direct vertellen, het is niet vanwege je portefeuille van woningen die te koop staan. Echt niet.

Ze zijn op zoek naar informatie. Over jou, over je kantoor, over je vestigingsplaats of werkgebied. Over wonen.

Enig idee waar kopers wel kijken als ze een huis zoeken…? Onnodig om dat nog te benoemen ook.

Prima als je op je site wilt laten zien welke verkopers je mag assisteren bij de verkoop van hun huis. Doe dat dan op een plek die ondergeschikt is aan de rest van de informatie. De informatie waar de consument wel naar op zoek is.

Trouwens – als je precies wil weten waar jouw klanten naar op zoek zijn op je website, vraag ze dat.
Gewoon bij elke nieuw contact even inventariseren wat ze van je website vinden en welke informatie ze daar (zouden) zoeken.

En dan nu de meest gemaakte blunder op websites van makelaars

1 – Geen telefoonnummer duidelijk in beeld

Waarschijnlijk is dit het meest eenvoudige om snel aan te passen. Vandaag nog.

Even de volgende vraag: Wat heb je liever, dat iemand je belt of op je website aan het kijken is?

Het is niet te doen om alle informatie waar iemand naar op zoek zou kunnen zijn op je website te zetten. Gaat niet lukken. Geef daarom een laagdrempelig alternatief. Je telefoonnummer.

Advies: plaats het telefoonnummer groot en duidelijk rechtsboven in je header van de site. Zo staat het op elke pagina, op dezelfde plek. Omdat het telefoonnummer dan ook vlakbij de gebruikelijke plek voor ‘zoeken‘ staat, wordt het nog eenvoudiger om toch maar even te bellen met de vraag.

In aanvulling daarop is het ook nog eens slim om het telefoonnummer ook op te nemen in de footer van de pagina, onderaan. Want wanneer iemand op je site de informatie wel leest en onderaan de pagina is… Dan is vaak het nummer in de header niet meer in beeld. Op deze wijze wel.

Eenvoudig en snel op te lossen. Pak het direct aan!
Bekijk hier een goed voorbeeld (wel makelaarssite)

Dat is het. De top 8 van vaak gemaakte fouten op websites in de makelaardij.
Wat ga jij vandaag direct aanpakken en verbeteren?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+