Selecteer een pagina

nevacon - een briefwisseling over de toekomst makelaardij

Ruim een maand geleden vond het Nederlands Vastgoed Congres plaats. Niet iedereen bleek even gecharmeerd te zijn van het ochtendprogramma, met Big Data als heikel punt.

Dat heeft me aan het denken gezet. Gelukkig kwam ik Arjan Terpstra tegen en we hebben die middag wat dingen tegen elkaar aan gehouden. Beetje filosoferen over de toekomst van de makelaardij.

Hoe snel gaat het veranderen, waarom zou het moeten gaan veranderen, wat zal er dan gaan veranderen. Aan het eind van de dag waren we daar nog lang niet klaar mee. Dat leidde derhalve tot een briefwisseling.

Die briefwisseling omtrent de toekomst van de makelaardij willen we met je delen. Daarom een serie blogs, waarin onze gedachten, ideeën en argumenten ongenuanceerd voorbij zullen komen. Mogelijk dat jij er jouw voordeel uit kan halen! Natuurlijk kan je ook jouw visie delen met ons, in de reacties.

Zie hier het begin van onze briefwisseling

Briefwisseling omtrent toekomst makelaardij – deel 1

Beste Arjan,

Leuk om je weer eens tegen het lijf te lopen, tijdens het NeVaCon in de Brabanthallen.

Zo’n contactmoment is vaak te kort om echt inhoudelijk op dingen in te gaan, vandaar dat ik je schrijf.

Omdat we allebei dezelfde sessies gevolgd hebben, die met name over vernieuwing en toekomst in de makelaardij gingen, hadden we het er speels over hoe de makelaardij in de toekomst er uit zal gaan zien. Gewoon een beetje filosoferen.

Het lijkt me interessant om daar op door te borduren. Laat ik daarom eens een voorzet geven tot een leuke briefwisseling en je deze vraag voorleggen:

Welke nieuwe of recente technologische toepassing verwacht jij dat makelaars op korte termijn gaan omarmen?

Om je niet te beïnvloeden ga ik mijn eigen gedachten hier nog niet op los laten, die zal ik met je delen als vervolg op jouw reactie.

Ik kijk uit naar jouw enerverende input!

-Han

—-

 

Beste Han,

Die handschoen pak ik op! Technologie praktisch toepassen is ‘zeg maar mijn ding’ en een briefwisseling met jou lijkt me leuk.

VBO makelaar - toekomst makelaardijNeVaCon vond ik inspirerend dit jaar. Ik zie dat VBO makelaars sterk insteken op vernieuwing, innovatie en klantgerichter werken. Is het ook niet zo dat innovatie nooit van de marktleider komt, maar altijd van de de partij die veel te winnen heeft? Apple moest ooit marktleider Microsoft verslaan en Facebook had te maken met een ‘almachtig’ Myspace.

Niet alleen in de VS maar ook hier is dat in de makelaardij gebleken. In 1995 moest  ERA opboksen tegen een NVM die toen vooral geen nieuwe marktpartijen wilde, die de balans zouden verstoren. Dat heeft dat jaar geleid tot de eerste woningwebsite in Europa era.nl. Pas jaren later kwam Funda. De Open Huizen Route is het zelfde verhaal. Na 10 jaar kwamen de grote organisaties pas in beweging. Anno 2014 staat de NVM veel actiever in de markt dan in 1994, maar als marktleider moeten ze wel blijven innoveren. Dat kun je niet aan anderen over laten.

Dat geldt mijns inziens nog veel meer voor de individuele makelaar. Het verbeteren van je dienstverlening kun je niet alleen aan anderen over laten. Daar is het te belangrijk voor. Ook zelf moet je als dienstverlener nadenken over hoe je je klanten nog blijer kunt maken. Elke dag weer. Die klant heeft niets met je brancheorganisatie of franchiseformule. Die wil door jou goed geholpen worden.

Nieuwe technologie

Ok, ik dwaal af. Door naar je vraag. Nieuwe technologie gebruiken alleen maar omdat het nieuw en hip is, is niet de weg. Alleen technologie, die echt iets toevoegt heeft de toekomst. Blijere klanten, lagere kosten en sneller kunnen werken, daar gaat het om. Dit zal dan ook in meer omzet resulteren. Ik weet dat jij daar ook zo over denkt.

Ik begin onze briefwisseling gelijk maar uitgebreid ( je kent me) met 3 sterke techno tools voor makelaars. Één voor productiviteit, één mobiele tool en één automatische tool.

DocuSign - toekomst makelaardij1) Docusign

Site: https://www.docusign.co.uk/#

Doel: Tijd besparen door documenten digitaal te laten ondertekenen.

Hoe: Verstuur je documenten met docusign en laat ze door de ontvanger ondertekenen. Kind kan de was doen. Probeer deze interactieve demo maar eens: https://www.docusign.co.uk/demo

Bruikbaarheid: Uitstekend. Nooit meer klanten naar kantoor laten komen voor een ondertekening. Biedingen ook direct bindend laten bevestigen. Voor de meeste notarissen is een handtekening via docusign ook bindend.

PicPlayPost - toekomst makelaardij2) PicPlayPost

Site: http://www.flambestudios.com/PicPlayPost.html
of download de app in de Appstore.

Doel: In een minuutje een prachtige woningpresentatie maken met je iPad of iPhone.

Hoe: Instant woningpresentaties via een App. Foto’s en video’s die je met je iPad maakt, kun je in een multimedia collage zetten en direct via mail, Facebook of Twitter delen. De presentaties worden op een website gezet en zijn overal te delen. Zie ook deze Youtube video

Voordeel: Bij een verkoop gesprek direct indruk maken of gebruiken bij het promoten van nieuw in de verkoop gekomen woningen via sociale media of nieuwbrieven.

Bruikbaarheid: Uitstekend. Eenvoudige App. Staande en liggende formaten foto’s en video’s kun je door elkaar gebruiken. De weergave is vooral erg goed op Facebook.

ifttt - toekomst makelaardij3) IFTTT ( IfThisThenThat)

Site: https://ifttt.com/wtf

Doel: Tijd besparen door IFTTT automatisch taken te laten verrichten.

Hoe: Deze dienst automatiseert taken. Zo kun je bijvoorbeeld al je LinkedIn posts doorplaatsen naar Facebook. LinkedIn connecties automatisch feliciteren met een nieuwe functie, foto’s waarin je getagd bent op Facebook in een iPhoto map laten zetten etc. Misschien niet altijd even persoonlijk, maar wel handig en tijdsbesparend. Zie ook deze video. NB: Nee, niet je woningaanbod automatisch doorplaatsen! Dat werkt tegen je.

Bruikbaarheid: Goed, maar vraagt gevorderde kennis.. Vraagt wel wat tijd en inzicht om te ontdekken wat er allemaal kan. Er is ook een handige App van, die je hier kan downloaden.

Nu mag jij je gedachten hier op los laten. Ik heb vast al wat gras voor je voeten weggemaaid. Toch weet ik zeker dat je het daar niet bij zal laten zitten. Volgens mij zit innovatie niet alleen een technologie, maar ook in mentaliteit. Wat denk jij?

-Arjan

Wordt vervolgd in deel 2
Participeren? Geef jouw gedachten in een reactie hieronder.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+