Ruim een maand geleden vond het Nederlands Vastgoed Congres plaats. Niet iedereen bleek even gecharmeerd te zijn van het ochtendprogramma, met Big Data als heikel punt.
Dat heeft me aan het denken gezet. Gelukkig kwam ik Arjan Terpstra tegen en we hebben die middag wat dingen tegen elkaar aan gehouden. Beetje filosoferen over de toekomst van de makelaardij.
Hoe snel gaat het veranderen, waarom zou het moeten gaan veranderen, wat zal er dan gaan veranderen. Aan het eind van de dag waren we daar nog lang niet klaar mee. Dat leidde derhalve tot een briefwisseling.
Die briefwisseling omtrent de toekomst van de makelaardij willen we met je delen. Daarom een serie blogs, waarin onze gedachten, ideeën en argumenten ongenuanceerd voorbij zullen komen. Mogelijk dat jij er jouw voordeel uit kan halen! Natuurlijk kan je ook jouw visie delen met ons, in de reacties.
Zie hier het begin van onze briefwisseling
Briefwisseling omtrent toekomst makelaardij – deel 1
Beste Arjan,
Leuk om je weer eens tegen het lijf te lopen, tijdens het NeVaCon in de Brabanthallen.
Zo’n contactmoment is vaak te kort om echt inhoudelijk op dingen in te gaan, vandaar dat ik je schrijf.
Omdat we allebei dezelfde sessies gevolgd hebben, die met name over vernieuwing en toekomst in de makelaardij gingen, hadden we het er speels over hoe de makelaardij in de toekomst er uit zal gaan zien. Gewoon een beetje filosoferen.
Het lijkt me interessant om daar op door te borduren. Laat ik daarom eens een voorzet geven tot een leuke briefwisseling en je deze vraag voorleggen:
Welke nieuwe of recente technologische toepassing verwacht jij dat makelaars op korte termijn gaan omarmen?
Om je niet te beïnvloeden ga ik mijn eigen gedachten hier nog niet op los laten, die zal ik met je delen als vervolg op jouw reactie.
Ik kijk uit naar jouw enerverende input!
-Han
—-
Beste Han,
Die handschoen pak ik op! Technologie praktisch toepassen is ‘zeg maar mijn ding’ en een briefwisseling met jou lijkt me leuk.
NeVaCon vond ik inspirerend dit jaar. Ik zie dat VBO makelaars sterk insteken op vernieuwing, innovatie en klantgerichter werken. Is het ook niet zo dat innovatie nooit van de marktleider komt, maar altijd van de de partij die veel te winnen heeft? Apple moest ooit marktleider Microsoft verslaan en Facebook had te maken met een ‘almachtig’ Myspace.
Niet alleen in de VS maar ook hier is dat in de makelaardij gebleken. In 1995 moest ERA opboksen tegen een NVM die toen vooral geen nieuwe marktpartijen wilde, die de balans zouden verstoren. Dat heeft dat jaar geleid tot de eerste woningwebsite in Europa era.nl. Pas jaren later kwam Funda. De Open Huizen Route is het zelfde verhaal. Na 10 jaar kwamen de grote organisaties pas in beweging. Anno 2014 staat de NVM veel actiever in de markt dan in 1994, maar als marktleider moeten ze wel blijven innoveren. Dat kun je niet aan anderen over laten.
Dat geldt mijns inziens nog veel meer voor de individuele makelaar. Het verbeteren van je dienstverlening kun je niet alleen aan anderen over laten. Daar is het te belangrijk voor. Ook zelf moet je als dienstverlener nadenken over hoe je je klanten nog blijer kunt maken. Elke dag weer. Die klant heeft niets met je brancheorganisatie of franchiseformule. Die wil door jou goed geholpen worden.
Nieuwe technologie
Ok, ik dwaal af. Door naar je vraag. Nieuwe technologie gebruiken alleen maar omdat het nieuw en hip is, is niet de weg. Alleen technologie, die echt iets toevoegt heeft de toekomst. Blijere klanten, lagere kosten en sneller kunnen werken, daar gaat het om. Dit zal dan ook in meer omzet resulteren. Ik weet dat jij daar ook zo over denkt.
Ik begin onze briefwisseling gelijk maar uitgebreid ( je kent me) met 3 sterke techno tools voor makelaars. Één voor productiviteit, één mobiele tool en één automatische tool.
1) Docusign
Site: https://www.docusign.co.uk/#
Doel: Tijd besparen door documenten digitaal te laten ondertekenen.
Hoe: Verstuur je documenten met docusign en laat ze door de ontvanger ondertekenen. Kind kan de was doen. Probeer deze interactieve demo maar eens: https://www.docusign.co.uk/demo
Bruikbaarheid: Uitstekend. Nooit meer klanten naar kantoor laten komen voor een ondertekening. Biedingen ook direct bindend laten bevestigen. Voor de meeste notarissen is een handtekening via docusign ook bindend.
2) PicPlayPost
Site: http://www.flambestudios.com/PicPlayPost.html
of download de app in de Appstore.
Doel: In een minuutje een prachtige woningpresentatie maken met je iPad of iPhone.
Hoe: Instant woningpresentaties via een App. Foto’s en video’s die je met je iPad maakt, kun je in een multimedia collage zetten en direct via mail, Facebook of Twitter delen. De presentaties worden op een website gezet en zijn overal te delen. Zie ook deze Youtube video
Voordeel: Bij een verkoop gesprek direct indruk maken of gebruiken bij het promoten van nieuw in de verkoop gekomen woningen via sociale media of nieuwbrieven.
Bruikbaarheid: Uitstekend. Eenvoudige App. Staande en liggende formaten foto’s en video’s kun je door elkaar gebruiken. De weergave is vooral erg goed op Facebook.
3) IFTTT ( IfThisThenThat)
Site: https://ifttt.com/wtf
Doel: Tijd besparen door IFTTT automatisch taken te laten verrichten.
Hoe: Deze dienst automatiseert taken. Zo kun je bijvoorbeeld al je LinkedIn posts doorplaatsen naar Facebook. LinkedIn connecties automatisch feliciteren met een nieuwe functie, foto’s waarin je getagd bent op Facebook in een iPhoto map laten zetten etc. Misschien niet altijd even persoonlijk, maar wel handig en tijdsbesparend. Zie ook deze video. NB: Nee, niet je woningaanbod automatisch doorplaatsen! Dat werkt tegen je.
Bruikbaarheid: Goed, maar vraagt gevorderde kennis.. Vraagt wel wat tijd en inzicht om te ontdekken wat er allemaal kan. Er is ook een handige App van, die je hier kan downloaden.
Nu mag jij je gedachten hier op los laten. Ik heb vast al wat gras voor je voeten weggemaaid. Toch weet ik zeker dat je het daar niet bij zal laten zitten. Volgens mij zit innovatie niet alleen een technologie, maar ook in mentaliteit. Wat denk jij?
-Arjan
—
Wordt vervolgd in deel 2
Participeren? Geef jouw gedachten in een reactie hieronder.
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
@Robbert, ik was voornemens een uitvoerige reactie te schrijven maar je neemt me letterlijk de woorden uit de mond. Het viel mij ook op dat de vraag welke techniek de makelaardij kan gaan veranderen beantwoord werd met tools en apps die volgens mij onder micromanagement vallen. Wel handig maar daar ga je het verschil niet mee maken. De klant zal altijd het uitgangspunt moeten zijn bij innovatie, die zal daar merkbaar voordeel bij moeten hebben. Dat de makelaar zich tijd gaat besparen door bepaalde tools zal de klant niet merken, die heeft toch al de perceptie dat de makelaar weinig doet. Pas wanneer de tijd die vrijgemaakt wordt door de makelaar nuttig wordt ingezet ten dienste van de klant zal het effect hebben op de klanttevredenheid.
Ik deel je mening over big data, ondanks dat het een soort containerbegrip is geworden zie ik daar grote kansen voor de makelaardij. De makelaar is, doordat nagenoeg alle informatie online wel te verkrijgen is voor een huizenkoper of -verkoper, veel minder een kennismanager geworden. De makelaar anno 2014 is meer een procesmanager geworden, dat vergt andere capaciteiten. Zodra een makelaar daadwerkelijk in staat is tijd te besparen, risico’s te verminderen en kansen te vergroten voor een klant voegt hij waarde toe. Door slim gebruik te maken van de technologie big data kan hij echt het verschil maken. De voordelen voor de klant zijn legio zoals: sneller verkopen, beter aanbod op maat ontvangen, gedetailleerde buurtinformatie, inzage in courantheid, inzage in prestaties per makelaarskantoor etc.
De data is er, de uitdaging zit nu vooral in het ontsluiten en het commercieel benutten. En dat is een flinke uitdaging omdat we allemaal op de gouden eieren blijven zitten.
Wederom weer een leuk onderwerp Han. Ik reageer nu niet vanuit mijn ondernemersrol met Hoomz.nl, maar vanuit mijn eigen achtergrond….informatie management. Ook al raakt dit wel heel erg sterk hetgeen waar wij als Hoomz voor staan.
Blijkt toch maar weer dat de makelaardij een branche is net als vele anderen, dit ook met hele gewone en normale mensen ;-). Want ook hier gaan innovatie en nieuwe technologie vaak niet verder dan een lijstje met leuke tooltjes en appjes….
Wat me allereerst opvalt is dat als ik makelaars (of andere partijen in de woningmarkt) over innovatie hoor praten, dan hoor ik tijdsbesparing weer altijd als een van de belangrijkste uitgangspunten, best grappig want tijdsbesparing was eind jaren 90 altijd een van de redenen waarom grote automatiseringstrajecten werden gestart en nu hoor je er eigenlijk niemand meer over.
Want moet die innovatie altijd tijdbesparend zijn? Volgens mij is tijdsbesparing een “nice to have” maar zou je belangrijkste drijfveer, verbetering van je product of dienst moeten zijn. Een “nog blijere klant” zou je belangrijkste resultaat moeten zien, iets wat Arjan hierboven onderschrijft.
Maar wat is innovatie? Innovatie en innoveren hebben te maken met een constante drive te willen verbeteren, innovatie is dus inderdaad een mentaliteit of nog beter….een mindset. Bekende methodes als Lean, Six Sigma of een afgeleide daarvan….Lean Startup drijven op die mindset voort.
Wil je (in dit geval als makelaar) dus innoveren dan zal je kritisch moeten zijn.
Dat betekent, durven te kijken naar je eigen functioneren en kunnen. Kijk naar de dingen die je tijdens je dagelijkse werkzaamheden doet; op welke manier dragen die bij aan het verbeteren van je product of dienst? Ga zelfs nog een stap verder, wat gebeurd er als je bepaalde activiteiten gewoon eens achterwege laat? Merkt je klant daar iets van, wordt je product/dienst er slechter van of is je klant minder blij?
En de rol van nieuwe technologie hierin? Die is heel erg groot en kan ook zeker bijdragen aan het steeds blijer worden van die klant, maar echt waar…tooltjes en appjes zijn daarin niet de oplossing. Natuurlijk kunnen bovenstaande appjes een positieve bijdrage leveren, maar daarmee ga je als makelaar (of makelaarsorganisatie) de oorlog niet winnen. Datzelfde geldt voor Big Data waar ze het op de beurs over hadden. Big Data, toch wel het buzzword van 2014….nu zelfs (van overheid afhankelijke) bedrijven als Cap Gemini (proest) er al mee weglopen….luister immers maar eens 10 minuten naar BNR Radio.
Daarmee zeg ik overigens niet dat Big Data onzin is, integendeel. Data (en ook Big Data) kunnen zeker een grote bijdrage leveren binnen het makelaarsland, maar met de data alleen zijn we er niet, deze gaat je namelijk niet helpen een betere makelaar te zijn.
Data inzetten als een belangrijke brandstof van je dagelijkse handelen, is een mindset verandering. Niet meer afgaan van je onderbuik gevoel of jarenlange ervaring.
Goed blijven kijken naar wat de data je vertelt, daar transparant over te zijn richting je klant en er naar durven te handelen.
Dat is wat mij betreft, innoveren met nieuwe technologie anno 2015.
Het belangrijkste voordeel van innovatie en/of tijdswinst is dat er meer tijd over hoort te blijven voor het echte werk – namelijk het contact met de kopers en verkopers.
Bedankt voor je mooie uiteenzetting over innovatie anno 2015!
ik heb picplaypost meteen gedownload, weer een super tip van Arjan, ik had ook niet anders verwacht van hem 😉
Deel je jouw ervaringen over picplaypost met ons?