Bedenktijd van consumenten wordt langer als de opdracht buiten kantoor overeengekomen wordt

Meer bedenktijd voor consument bij inschakelen makelaar

Over het algemeen vind je hier geen overgenomen berichten, of aftreksel van een ander blog. Vandaag een uitzondering.

Dit is dusdanig van belang voor het runnen van je bedrijf dat je dit echt weten wilt. Om er derhalve ook via dit kanaal aandacht te geven een stukje knip-en-plak.

Bron van de informatie is Vastgoed Actueel en het volledige artikel kan je bij hen lezen.

Bedenktijd voor consument over gekochte dienstverlening is plaatsafhankelijk

Je leest het goed. We weten allemaal dat consumenten goed beschermd worden waar het gaat om het kopen van artikel en/of diensten. Kopers hebben een ‘bedenktijd’. Let op, deze kopers zijn jouw klanten – niet de kopers van een huis dat je in portefeuille hebt.

Het is van wezenlijk verschil of de overeenkomst tot dienstverlening (het kopen van jouw product, namelijk je dienstverlening als makelaar) wordt afgesloten op jouw kantoor, of bij de opdrachtgever thuis.

Het volgende hierover staat te lezen op Vastgoed Actueel:

De bedenktijd is vanaf vrijdag 13 juni van zeven werkdagen naar twee weken gegaan voor diensten die online of  telefonisch zijn aangekocht. De bedenktijd voor aankopen aan de deur gaat van acht dagen naar eveneens twee weken. Voor verkoop op straat is de bedenktijd nieuw.

Volgens de Autoriteit Consument & Markt en de NVM kunnen potentiële klanten van makelaars, die bijvoorbeeld een taxatie willen laten uitvoeren of een verkoopopdracht willen plaatsen, ook aanspraak maken op deze extra bedenktijd. Maar alleen als de overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimte is gesloten. Bijvoorbeeld als de makelaar bij de klant thuis tot die afspraak is gekomen. Voor klanten die op het kantoor van de makelaar besluiten een dienst af te nemen blijft alles bij het oude.

Opletten dus – en je klant goed hierover informeren!

Meer weten? Lees verder op Vastgoed Actueel

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Geef een reactie

Google+