Waar een klein land groot in kan zijn

Vandaag was het zover. Na een vragen-oproepende, in toegangsbewijs gegoten uitnodiging heeft Wazzup kenbaar gemaakt hoe zij denken de grootste wensen van makelaars te gaan vervullen.
Dat is best wel een statement trouwens, om even te roepen dat je de grootste wens van makelaars gaat vervullen.

Heb je geen idee waar het over gaat? Lees dan eerst even het blog met de titel Venum heeft grote plannen voor de makelaardij als proloog.

Venum heeft een volle zaal in het Luxor Live te ArnhemIn het afgehuurde Luxor Live te Arnhem zat het vol met makelaars, journalisten en andere genodigden uit de branche. Best knap om zonder te zeggen wat je gaat doen een theater vol met mensen te krijgen.

Wat is dan die grootste wens van makelaars?
Een website die extreem goed gevonden wordt op Google, met de functionaliteit van funda en meer.
Daar komt het in het kort, volgens Wazzup op neer.

Is dat de grootste wens van makelaars? Nee. Dat is volgens mij een markt waar de consument weer vertrouwen in heeft waardoor er huizen worden verkocht. Alleen heb je daar als ICT bedrijf geen invloed op. Waarschijnlijk is het wel een hele grote wens van veel makelaars om een echt goede website te hebben. Het zou ook goed kunnen dat makelaars het niet eens beseffen dat het een grote wens van hen is, om de simpele reden dat zo’n website niet realistisch, niet betaalbaar is.

In 2001 kostte een kick-ass goede website al Fl. 20.000. Reken dat om naar vandaag met inflatie en alles en je begrijpt dat een makelaarssite niet kan concurreren met funda. Zelfs de andere huizensites kunnen dat niet.

Probleem

mobiel-versus-computer-gebruik-internetEr schuilt wel een probleem in het streven van Wazzup. Hoe kan je voor makelaars een briljante website leveren, die optimaal functioneert op PC, laptop, tablet en mobiel (want dat is gewoon een vereiste vandaag de dag) en het betaalbaar houden.
Het antwoord daarop is simpel: dat kan niet.

Daar zit hem dan ook direct het interessante in en is de aansluiting bij de titel van dit blog: Waar een klein land groot in kan zijn.
Om dit toch te kunnen realiseren kan je niet anders dan groot denken. Buiten Nederland dus. Dat is precies wat Wazzup heeft gedaan.

Primeur in Europa

Wazzup gaat, volgens mij als eerste, een CRM systeem (Venum) en bijbehorende website (Housenet 3) voor de makelaars in heel Europa maken. Meertalig, dynamisch en gevuld met alle mogelijkheden binnen de makelaardij. Mogelijkheden die per land nogal verschillen.

Zijn zij daar echt de eersten mee? Niet echt, maar wel de eerste voor iedereen. In 2001 mocht ik aan de oorsprong staan van iList. Europa’s eerste software voor makelaars die meertalig en webbased was. Alleen was dat enkel beschikbaar voor makelaars van RE/MAX. Nu, ruim 10 jaar later, wordt dit programma nog steeds gebruikt door meer dan 15.000 makelaars in 38 landen. Je mag dan ook gerust stellen dat ik weet wat er bij komt kijken om zoiets neer te zetten wat Wazzup nu heeft gedaan.

Integratie

Het heeft geen nut om alle features van het gepresenteerde op te sommen. Bovendien heb ik geen aandelen in Wazzup zodat het ook daarom niet interessant is om reclame te maken ;).

Wat je als makelaar wel wilt, of zou moeten willen, is eenvoud.

  • Weet jij wie er op jouw website naar welke huizen kijkt?
  • Weet jij welk huis het meest bekeken wordt op jouw site?
  • Enig idee of er bij de zoekers gegadigden voor een huis wat je in de verkoop krijgt zitten?

Via de nieuwe sites van Housenet 3 wel. Kijk, daar valt voordeel te behalen! Features die bijvoorbeeld op funda ook beschikbaar zijn. Niet voor jou als makelaar, maar waar funda zelf wel gebruik van maakt. Ga zelf maar even kijken als je interesse is gewekt bij de informatie over Housenet 3.

Venum

Optreden van Tessa Belinfante tijdens het Wazzup evenementWazzup gaat een stapje verder. Bij de meeste software voor makelaars waar ook een website aan vast zit, zit je vast aan die ene leverancier. Eigenlijk belachelijk. Je kan best het CRM programma van leverancier A willen gebruiken, met een website van leverancier B.
In veel gevallen, als het niet alle zijn, is dat onmogelijk.
Daarom hebben ze er voor gekozen om de integratie zo te maken dat je gerust een Housenet 3 website kan hebben die geïntegreerd is met je eigen CRM!

Kleine kanttekening daarbij: je CRM leverancier moet dat wel willen, en inbouwen. En daar kan het in Nederland wel eens mis gaan.
Een inschatting van mijzelf is dat de meeste CRM leveranciers (in Nederland) in de makelaardij van z’n lange-nooit-niet gaan integreren met een concurrent van hen.

In Europa echter zal dat heel anders zijn. Ik denk dat menig CRM maker in andere Europese landen met veel plezier willen integreren! Op een hele makkelijke en betaalbare manier kunnen zij dan naast hun eigen CRM systeem een kick-ass website platform met CMS aanbieden voor een fractie van de kosten. Zonder het zelf te hoeven beheren of een eigen oplossing te maken.

Want vergis je niet, Nederland loopt in Europa behoorlijk voorop qua ICT gebruik. Er zijn zat landen waar ze jaloers zijn op wat we nu al hebben, laat staan waar Wazzup nu mee komt.

Estland & Litouwen

Zo had ik het genoegen om vandaag te praten met Marko uit Estland en Renate uit Litouwen die naar Nederland zijn komen vliegen hiervoor. Zij gaan in hun beider landen onder de vlag van City24 de software van Wazzup inzetten.

Op de vraag waarom ze dan voor een softwarebedrijf uit Nederland kiezen in plaats van een bedrijf uit hun eigen land kwam een verrassend doch doeltreffend antwoord.
“Omdat Wazzup al jaren ervaring hiermee heeft en het uitstekend werkt. Waarom zouden we dan zelf het wiel gaan uitvinden?”

Maar er speelt nog iets mee. De onroerend goed transacties in deze landen verliep altijd direct van verkoper naar koper. Er kwam geen makelaar bij kijken. Minder dan 20% van de transacties verliep via een makelaar.
Een makelaar werd gezien als een tussenpersoon. Tussenpersonen in de Baltische Staten hadden de naam geldwolven te zijn, of stonden als fraudeur te boek. In de laatste 10 jaar is er veel veranderd waardoor er inmiddels 50% van de onroerend goed transacties via makelaars verlopen. Alleen hebben die geen goed CRM om mee te werken. Een gat in de markt dus.

Expansie

Wazzup-GeorgiaZoals in het vorige bericht al geschreven heeft Wazzup inmiddels een vestiging in Georgië. Ook daar gaan ze met Venum en Housenet 3 de boer op. Is dat interessant, Georgië? Niet echt. Tenzij het businessplan daar werkt. Want door het in een wat kleiner land neer te zetten, uit te testen en te perfectioneren kan daarna de stap gemaakt worden naar Rusland.

In Oostenrijk draait het al en zijn er inmiddels tien Housenet 3 websites in de lucht. Samen met Nederland vormt dat een testgrond voor verder uitbreiding in Europa. Volgend jaar zijn Engeland, Duitsland, Frankrijk, Polen en nog een paar landen aan de buurt.

Wanneer je 3 jaar investeert in een platform waarmee je de makelaars een oplossing voor hun grote wens wilt aanbieden, dan kan het niet uit als je het alleen in Nederland lanceert. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom al die Nederlandse CRM software voor makelaars best wel aardig is, maar niet briljant. Het valt niet terug te verdienen.

Ballen

Die lui bij Wazzup hebben daarom best wel ballen. En wat ik vandaag even snel allemaal heb gezien doet mijn bloed sneller stromen. Het kriebelt weer, van enthousiasme. Er waren ook momenten van herkenbaarheid. Over features die in 2001/2003 (de tijd dat ik bij RE/MAX Europe als Director ICT werkte) niet haalbaar waren. Features die nu wel geprogrammeerd kunnen worden op een manier dat de makelaar er voordeel, gemak en tijdwinst mee kan behalen.

Oordeel

Tja Han, wat vind jij er eigenlijk van? Indrukwekkend. Ik denk dat het daarmee toepasselijk is gezegd. Voornamelijk vanwege de combinatie van techniek, mogelijkheden, gemak en kosten. Ik zie mogelijkheden voor hen die er daadwerkelijk mee willen werken. Want niets gaat vanzelf. Zij die inzien waar en hoe het voordeel te behalen valt qua integratie, qua communicatie en marketing.

cliff-hangerGerben (Wazzup) sloot af met een mooie cliffhanger. Ze hebben nog meer in petto. Wat dat is horen we over een maand of 8, wanneer we weer uitgenodigd worden voor een evenement.

Voorspelling

Een voorspelling over die plannen durf ik hier wel aan. Wazzup heeft straks een giga-gevulde database van consumenten (kopers en verkopers) met NAW gegevens. Tegelijkertijd een database vol met huizen (Te Koop en Verkocht). Daar zitten hele mooie match mogelijkheden in.

Schaal dat op naar Europees niveau en er kan op de langere termijn maar zo een Europese concurrent voor funda komen. De basis hiervoor hebben ze de afgelopen drie jaar al gebouwd. Ik lees hieronder in jouw reactie graag wat jij denkt van deze strategie en hoe jij denkt over deze voorspelling.

…wordt vervolgd

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

12 Reacties

  1. Voor makelaars die geen tijd/zin hebben om alles in eigen beheer te doen een ideale oplossing t.o.v. andere vergelijkbare aanbieders.
    Voor ieder ander die wel weet hoe het in elkaar zit is het een onnodig dure oplossing die niets unieks bied.
    Men neme een hosting account bij een willekeurige webhoster (aanmerkelijk meer data en opslagruimte dan bij Wazzup), installeert WordPress, koopt een willekeurige template geschikt voor onroerend goed en gaat aan de slag. Voor degenen die geen zin hebben om dubbel in te voeren is het mogelijk om met cronjobs en xml import de updates uit de (VBO) database op te halen en te publiceren (worden voor leden kosteloos beschikbaar gesteld).
    Qua features is het allemaal zo uitgebreid mogelijk te maken, van analytics tot SEO, en dat voor een fractie van de prijs die je bij Wazzup moet betalen. Als het eenmaal is opgezet heb je er een hele poos geen omkijken meer naar. Als je het zelf doet kost het je maximaal € 200,- all-in om op te zetten en daarna je jaarlijkse hostingkosten (gemiddeld € 60,- per jaar).

    reageren
    • Begrijp ik uit jouw kostenplaatje dat je jouw eigen uren niet meerekent? Of is jouw tijd gratis?

      reageren
      • Zou jij willen beweren dat het uitbesteden van het ontwerp van een website geen eigen tijd zou kosten? Ik zou meer tijd kwijt zijn aan het accorderen, beoordelen en bespreken van concepten en designs dan wanneer ik het zelf zou maken.
        Als ik dan in overweging neem dat je gemiddeld € 800 kwijt bent voor een “uniek” design (vaak dezelfde template die ze met wat optische aanpassingen een paar honderd keer hebben verkocht) en de abonnementsstructuur die ik onredelijk vind, is het voor mij goedkoper en makkelijker om het compleet in eigen beheer te houden. Als je dan kijkt wat je kwijt bent aan al die aanvullende opties: Facebook integratie, mobiele website, koppeling met de database van je club, alsof dat allemaal zo geweldig veel moeite kost om op te zetten en draaiende te houden.
        Ik begrijp heus wel dat zulke bedrijven ook moeten verdienen, maar waarom zou ik iets uitbesteden als ik het zelf net zo goed kan. Iedereen kan tegenwoordig moeiteloos een wordpress template aanpassen, jij gebruikt nota bene zelf ook het WordPress platform 😛

        reageren
        • Juist omdat ik WordPress gebruik, durf ik ook te stellen dat ik wel een inschatting kan maken wat er bij komt kijken om het allemaal zelf te doen, John. Zeker ook qua tijd. Als ik dan ook bedenk dat menig makelaar minder handig is in veel wat met ICT te maken heeft en de resultaten die ik daar af en toe van zie, raad ik makelaars direct aan om het NIET zelf te gaan doen. Uitzonderingen daargelaten. Voor €83 per maand zijn er niet veel makelaars die het goedkoper kunnen, laat staan beter. Ieder zijn vak, toch?

          reageren
  2. Er worden allerlei initiatieven genomen. Groot(s) klein, ieder op zijn eigen wijze. Ik dat licht bezien is het concept Bieden na Inschrijving, op http://www.kopenzonderhypotheek.nl, op zijn minst lovenswaardig. Kij

    reageren
  3. Als ze het in één keer goed willen doen, de markt transparanter willen maken én zodoende de woonconsument in bescherming willen nemen door zekerheid te bieden, maken ze dit systeem uitsluitend toegankelijk voor gecertificeerde makelaars. Vooral buiten NL zou dat een zeer goede ontwikkeling zijn, want daar wordt het ‘vrije beroep’ in veel gevallen wel héél letterlijk genomen.

    reageren
  4. Dat klinkt veelbelovend! Geef me maar een pilot voor Spanje (die stond nog niet in het rijtje). Kan het van hieruit bij Spaanse makelaars onder de aandacht brengen via GIPE (Spaanse makelaarsvereniging, soort NVM) en via hen weer bij CEI (Europees makelaarsverband), waar ik ook lid van ben.

    Even grondig testen of het inderdaad toepasbaar is voor alle Europese landen. Met Realworks is dat in elk geval niet zo.

    reageren
  5. Beste Han,
    Ik durf er wel een mooi flesje om te verwedden dat de andere CRM leveranciers dat wel zullen doen. Als was het alleen uit angst dat de makelaar (tenslotte hun klant) anders van CRM pakket wisselt.
    Rob Mutters

    reageren
    • Daar heb je mogelijk inderdaad gelijk in Rob. Zou het voor de concurrenten niet eenvoudiger zijn om de pluspunten uit de sites van Wazzup zelf te gaan integreren in hun eigen omgeving?

      Niet dat dat 123 geregeld is, maar in het kader van het behouden van je klanten misschien wel logischer.

      reageren
  6. Indrukwekkend vandaag. Wazzup is goed bezig en neemt hiermee een grote sprong voorwaarts. (Liepen ze/we ook niet wat achter…?)
    Ik mis nog wel wat features…misschien tijdens het volgende event?
    Bijv. simpele ‘delen via social media’ knoppen voor een zoeker om, al dan niet ingelogd, een woning te tweeten, op facebook te delen, foto’s te pinnen etc.
    Maar belangrijker; als makelaar zetten we ons netwerk in om ‘treintjes’ te maken. Bij onze kantoren gebeurt dit vooral in de hoofden van de makelaars, maar het crm zou hierbij heel goed kunnen ondersteunen: we willen niet alleen weten wat een prospect zoekt, maar ook óf en zo ja, wat voor een woning die achterlaat. (natuurlijk alleen als die nog niet te koop staat). Vervolgens kun je het systeem laten matchen.

    reageren
  7. Het was erg interessant! Mooie features, veel belovend!

    reageren

Geef een reactie

Google+