Vandaag was het zover. Na een vragen-oproepende, in toegangsbewijs gegoten uitnodiging heeft Wazzup kenbaar gemaakt hoe zij denken de grootste wensen van makelaars te gaan vervullen.
Dat is best wel een statement trouwens, om even te roepen dat je de grootste wens van makelaars gaat vervullen.

Heb je geen idee waar het over gaat? Lees dan eerst even het blog met de titel Venum heeft grote plannen voor de makelaardij als proloog.

Venum heeft een volle zaal in het Luxor Live te ArnhemIn het afgehuurde Luxor Live te Arnhem zat het vol met makelaars, journalisten en andere genodigden uit de branche. Best knap om zonder te zeggen wat je gaat doen een theater vol met mensen te krijgen.

Wat is dan die grootste wens van makelaars?
Een website die extreem goed gevonden wordt op Google, met de functionaliteit van funda en meer.
Daar komt het in het kort, volgens Wazzup op neer.

Is dat de grootste wens van makelaars? Nee. Dat is volgens mij een markt waar de consument weer vertrouwen in heeft waardoor er huizen worden verkocht. Alleen heb je daar als ICT bedrijf geen invloed op. Waarschijnlijk is het wel een hele grote wens van veel makelaars om een echt goede website te hebben. Het zou ook goed kunnen dat makelaars het niet eens beseffen dat het een grote wens van hen is, om de simpele reden dat zo’n website niet realistisch, niet betaalbaar is.

In 2001 kostte een kick-ass goede website al Fl. 20.000. Reken dat om naar vandaag met inflatie en alles en je begrijpt dat een makelaarssite niet kan concurreren met funda. Zelfs de andere huizensites kunnen dat niet.

Probleem

mobiel-versus-computer-gebruik-internetEr schuilt wel een probleem in het streven van Wazzup. Hoe kan je voor makelaars een briljante website leveren, die optimaal functioneert op PC, laptop, tablet en mobiel (want dat is gewoon een vereiste vandaag de dag) en het betaalbaar houden.
Het antwoord daarop is simpel: dat kan niet.

Daar zit hem dan ook direct het interessante in en is de aansluiting bij de titel van dit blog: Waar een klein land groot in kan zijn.
Om dit toch te kunnen realiseren kan je niet anders dan groot denken. Buiten Nederland dus. Dat is precies wat Wazzup heeft gedaan.

Primeur in Europa

Wazzup gaat, volgens mij als eerste, een CRM systeem (Venum) en bijbehorende website (Housenet 3) voor de makelaars in heel Europa maken. Meertalig, dynamisch en gevuld met alle mogelijkheden binnen de makelaardij. Mogelijkheden die per land nogal verschillen.

Zijn zij daar echt de eersten mee? Niet echt, maar wel de eerste voor iedereen. In 2001 mocht ik aan de oorsprong staan van iList. Europa’s eerste software voor makelaars die meertalig en webbased was. Alleen was dat enkel beschikbaar voor makelaars van RE/MAX. Nu, ruim 10 jaar later, wordt dit programma nog steeds gebruikt door meer dan 15.000 makelaars in 38 landen. Je mag dan ook gerust stellen dat ik weet wat er bij komt kijken om zoiets neer te zetten wat Wazzup nu heeft gedaan.

Integratie

Het heeft geen nut om alle features van het gepresenteerde op te sommen. Bovendien heb ik geen aandelen in Wazzup zodat het ook daarom niet interessant is om reclame te maken ;).

Wat je als makelaar wel wilt, of zou moeten willen, is eenvoud.

  • Weet jij wie er op jouw website naar welke huizen kijkt?
  • Weet jij welk huis het meest bekeken wordt op jouw site?
  • Enig idee of er bij de zoekers gegadigden voor een huis wat je in de verkoop krijgt zitten?

Via de nieuwe sites van Housenet 3 wel. Kijk, daar valt voordeel te behalen! Features die bijvoorbeeld op funda ook beschikbaar zijn. Niet voor jou als makelaar, maar waar funda zelf wel gebruik van maakt. Ga zelf maar even kijken als je interesse is gewekt bij de informatie over Housenet 3.

Venum

Optreden van Tessa Belinfante tijdens het Wazzup evenementWazzup gaat een stapje verder. Bij de meeste software voor makelaars waar ook een website aan vast zit, zit je vast aan die ene leverancier. Eigenlijk belachelijk. Je kan best het CRM programma van leverancier A willen gebruiken, met een website van leverancier B.
In veel gevallen, als het niet alle zijn, is dat onmogelijk.
Daarom hebben ze er voor gekozen om de integratie zo te maken dat je gerust een Housenet 3 website kan hebben die geïntegreerd is met je eigen CRM!

Kleine kanttekening daarbij: je CRM leverancier moet dat wel willen, en inbouwen. En daar kan het in Nederland wel eens mis gaan.
Een inschatting van mijzelf is dat de meeste CRM leveranciers (in Nederland) in de makelaardij van z’n lange-nooit-niet gaan integreren met een concurrent van hen.

In Europa echter zal dat heel anders zijn. Ik denk dat menig CRM maker in andere Europese landen met veel plezier willen integreren! Op een hele makkelijke en betaalbare manier kunnen zij dan naast hun eigen CRM systeem een kick-ass website platform met CMS aanbieden voor een fractie van de kosten. Zonder het zelf te hoeven beheren of een eigen oplossing te maken.

Want vergis je niet, Nederland loopt in Europa behoorlijk voorop qua ICT gebruik. Er zijn zat landen waar ze jaloers zijn op wat we nu al hebben, laat staan waar Wazzup nu mee komt.

Estland & Litouwen

Zo had ik het genoegen om vandaag te praten met Marko uit Estland en Renate uit Litouwen die naar Nederland zijn komen vliegen hiervoor. Zij gaan in hun beider landen onder de vlag van City24 de software van Wazzup inzetten.

Op de vraag waarom ze dan voor een softwarebedrijf uit Nederland kiezen in plaats van een bedrijf uit hun eigen land kwam een verrassend doch doeltreffend antwoord.
“Omdat Wazzup al jaren ervaring hiermee heeft en het uitstekend werkt. Waarom zouden we dan zelf het wiel gaan uitvinden?”

Maar er speelt nog iets mee. De onroerend goed transacties in deze landen verliep altijd direct van verkoper naar koper. Er kwam geen makelaar bij kijken. Minder dan 20% van de transacties verliep via een makelaar.
Een makelaar werd gezien als een tussenpersoon. Tussenpersonen in de Baltische Staten hadden de naam geldwolven te zijn, of stonden als fraudeur te boek. In de laatste 10 jaar is er veel veranderd waardoor er inmiddels 50% van de onroerend goed transacties via makelaars verlopen. Alleen hebben die geen goed CRM om mee te werken. Een gat in de markt dus.

Expansie

Wazzup-GeorgiaZoals in het vorige bericht al geschreven heeft Wazzup inmiddels een vestiging in Georgië. Ook daar gaan ze met Venum en Housenet 3 de boer op. Is dat interessant, Georgië? Niet echt. Tenzij het businessplan daar werkt. Want door het in een wat kleiner land neer te zetten, uit te testen en te perfectioneren kan daarna de stap gemaakt worden naar Rusland.

In Oostenrijk draait het al en zijn er inmiddels tien Housenet 3 websites in de lucht. Samen met Nederland vormt dat een testgrond voor verder uitbreiding in Europa. Volgend jaar zijn Engeland, Duitsland, Frankrijk, Polen en nog een paar landen aan de buurt.

Wanneer je 3 jaar investeert in een platform waarmee je de makelaars een oplossing voor hun grote wens wilt aanbieden, dan kan het niet uit als je het alleen in Nederland lanceert. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom al die Nederlandse CRM software voor makelaars best wel aardig is, maar niet briljant. Het valt niet terug te verdienen.

Ballen

Die lui bij Wazzup hebben daarom best wel ballen. En wat ik vandaag even snel allemaal heb gezien doet mijn bloed sneller stromen. Het kriebelt weer, van enthousiasme. Er waren ook momenten van herkenbaarheid. Over features die in 2001/2003 (de tijd dat ik bij RE/MAX Europe als Director ICT werkte) niet haalbaar waren. Features die nu wel geprogrammeerd kunnen worden op een manier dat de makelaar er voordeel, gemak en tijdwinst mee kan behalen.

Oordeel

Tja Han, wat vind jij er eigenlijk van? Indrukwekkend. Ik denk dat het daarmee toepasselijk is gezegd. Voornamelijk vanwege de combinatie van techniek, mogelijkheden, gemak en kosten. Ik zie mogelijkheden voor hen die er daadwerkelijk mee willen werken. Want niets gaat vanzelf. Zij die inzien waar en hoe het voordeel te behalen valt qua integratie, qua communicatie en marketing.

cliff-hangerGerben (Wazzup) sloot af met een mooie cliffhanger. Ze hebben nog meer in petto. Wat dat is horen we over een maand of 8, wanneer we weer uitgenodigd worden voor een evenement.

Voorspelling

Een voorspelling over die plannen durf ik hier wel aan. Wazzup heeft straks een giga-gevulde database van consumenten (kopers en verkopers) met NAW gegevens. Tegelijkertijd een database vol met huizen (Te Koop en Verkocht). Daar zitten hele mooie match mogelijkheden in.

Schaal dat op naar Europees niveau en er kan op de langere termijn maar zo een Europese concurrent voor funda komen. De basis hiervoor hebben ze de afgelopen drie jaar al gebouwd. Ik lees hieronder in jouw reactie graag wat jij denkt van deze strategie en hoe jij denkt over deze voorspelling.

…wordt vervolgd

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+