Reclame, acties en stunten – ook in de makelaardij?

stuntprijsAls de consument stopt met het uitgeven van geld heeft de economie een probleem. Ondernemers merken dat direct in de omzet en de portemonnee. Wat is het directe gevolg daarvan? Actie!

De creatieve geest van ondernemers gaat hard aan het werk om oplossingen te bedenken. Een manier waardoor de consument wel geld blijft uitgeven, al is het wat minder. Natuurlijk niet bij de concurrent, maar bij hem of haar.

De grote ondernemers hebben daar complete afdelingen voor, aangevuld met ingehuurde krachten van reclame- en marketingbureau’s. Zo worden er kortingen gegeven, dumpprijzen en speciale aanbiedingen. Vergeet ook de voetbalplaatjes, go-go’s, wist-je-dat boekjes en andere weggevertjes niet.

Of wat dacht je van de geen-BTW actie’s, 50/50 deals en 0% financiering?
Even voor de volledigheid: Geld lenen kost geld (of wist je dat echt nog niet?)

Het is helemaal niet vreemd als een makelaar ook gaat stunten. Meerdere makelaars (eigenlijk de verkopers natuurlijk) hebben al een auto cadeau aangeboden bij een huis. Er worden allerlei acties bedacht om de koper naar het huis te lokken.

teruggefloten wordenEn daar komt het dan, de maar.
Daar waar vrijwel elke ondernemer heerlijk kan en mag adverteren met de stuntprijzen en acties, daar wordt de makelaar teruggefloten. Op de plek waar een potentiële koper aan het zoeken is naar een nieuw huis, mag de makelaar visueel geen aandacht besteden aan de door hem/haar bedachte actie om de opdrachtgever zo goed mogelijk te ondersteunen bij de verkoop van het huis.

Waarschijnlijk herinnert u zich ‘de hond‘ nog wel? Mocht niet van funda. Misschien wel terecht. Hoe kijk je dan tegen een stuntprijzen actie aan, met in de foto aandacht hiervoor?

10procent-korting

De betreffende makelaars is keurig gevraagd om binnen 3 dagen al dit soort meldingen te verwijderen van de foto’s. Mag niet.

Het interessante is dat in 2009 – jazekers, bijna 4 jaar geleden, deze makelaar al een pleidooi bij NVM heeft gehouden om een oplossing te bedenken voor de strenge regels.

Dit is wat deze makelaar naar de NVM heeft gestuurd in 2009 – waarbij het destijds om het toevoegen van een logo in de foto’s ging:

Op het NVM portaal las ik de oproep om de foto’s schoon te houden.
Op zich ben ik het daar wel mee eens, echter….. volgens mij moet er een onderscheid gemaakt worden tussen:
1.      reclame (bedrijfslogo’s, branchelogo’s, website makelaar, naam makelaar e.d.)
2.      verkoop stimulerende producten: overbruggingsgarantie, DLD, waardevastgarantie, no risk clausule e.d. producten

Het moet voor verkopers toch mogelijk zijn om bij hun woning in één oogopslag aan de koper duidelijk te maken dat er een extra mogelijkheid aan de woning gekoppeld is.
De foto is het eerste waar een potentiële koper naar kijkt.

Ik pleit er derhalve voor om een deel van de foto beschikbaar te stellen voor verkoop bevorderende logo’s.
Om de rust enigszins te bewaren kan ik me voorstellen dat het standaard een vaste hoek van de foto is.
Je zou daar zelfs een vaste maat voor kunnen afspreken.

Als dit niet mogelijk is, zou ik de NVM willen vragen hoe dan een oplossing geboden kan worden om een verkoop stimulerend product als extra aan te bieden.
Als voorstel daarin denk ik aan een mogelijkheid om via tiara een logo mee te leveren naar funda + een URL gekoppeld aan dat logo, zodat een potentiële koper meer informatie krijgt over het betreffende product als men op dat logo klikt. Het betreffende logo komt dan niet op de foto maar onder of naast de foto te staan.

Bijkomend probleem als het verbod 100% in werking treedt:
Het vervelende is nu dat wij het straks niet meer mogen doen en dat een niet NVM-er op funda wel dergelijke logo’s kwijt kan.
De regel is namelijk van de nvm en kan in mijn ogen nooit aan niet nvm leden worden opgelegd.

Inmiddels weten we dat ‘de regel’ voor funda geldt, waardoor er geen onderscheid is tussen NVM en niet-NVM makelaars. Toch blijft het vreemd dat er geen mogelijkheid is voor makelaars om een huis ‘te promoten’, anders dan via de door funda verkochte posities.

Misschien dat het voor de makelaardij steeds interessanter wordt om te kijken naar andere kanalen voor het onder de aandacht brengen van huizen, naast of in plaats van funda. Vanwege de hele goede mogelijkheden op Facebook om je advertentie te targeten op specifieke personen (geografisch, inkomen, geslacht, hobbies) zou dat zeker wel een interessant alternatief kunnen zijn.

En wat zouden de concurrenten van funda, zoals jaap.nl en huislijn.nl hier mee kunnen gaan doen? Staan zij wel toe om een bepaalde ruimte van een foto te mogen gebruiken voor woning gerichte acties? Ronald, Rudi, misschien iets om over na te denken?

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

4 Reacties

  1. Inon maakt een goed punt, probeer als makelaar indien mogelijk een specifieke doelgroep te vinden voor een huis. Een actie om extra aandacht te creëren voor een huis is hartstikke goed. Als makelaar ben je toch verantwoordelijk voor de verkoop en weet je toch welke acties wel en niet werken? Voor het ene huis een tijdelijke korting, voor het andere huis een auto in de aanbieding, een permanente prijsverlaging, videopresententatie of verkoopstyling. Maar je kan ook op bepaalde momenten in het jaar (bijvoorbeeld tijdens de Nationale Open Huizen route) een actie houden die geldt voor je hele portefeuille. Of een samenwerking zoeken om meer klantcontacten te krijgen enz enz.
    Maar communiceer het wel, schreeuw het van de daken. Kijk je om heen hoe ondernemers het in andere branches doen. En… ze doen het niet voor niets. Reclame, aanbiedingen, give aways, (geven om te krijgen) het werkt gewoon. En waarom zal dit niet voor de makelaardij gelden…?
    Huislijn.nl staat open voor initiatieven, graag zelfs!

    Goed voorbeeld uit de horeca:
    http://www.frankwatching.com/archive/2013/01/29/of-je-social-worst-lust-guerrillamarketing-in-de-horeca/

    Even een klein beetje reclame maken. Op Huislijn.nl hebben we Makelaars Centraal (www.huislijn.nl/info/makelaarcentraal/) geïntroduceerd. Makelaars bepalen welke advertenties getoond worden bij hun eigen aanbod. Dit kunnen advertenties van relaties zijn (alle inkomsten zijn voor de makelaar) maar natuurlijk ook eigen advertenties om een bepaald huis te promoten. Daarnaast is er ruimte om over je aankoopdiensten te communiceren of meer aanmeldingen te krijgen voor je nieuwsbrief of zoekservice.

    reageren
  2. Aangezien Funda hét middel is om kijkers te krijgen ben ik van mening dat je dit medium dan ook moet kunnen gebruiken als creatieve etalage!
    Dus geen bekrompen regeltjes, want die hebben we al genoeg, maar vrijheid van reclame uitingen op Funda. (wel aan het pand gerelateerd natuurlijk) Zie bijgaande link waar we de hoofdfoto hebben “opgeleukt”

    reageren
  3. Ik ervaar als potentiële huiskoper acties zoals “duo-koop”, “nu met gratis sloep voor bij uw aanlegsteiger” meestal als een sigaar uit eigen doos. Tijdelijke acties zijn volgens mij ook zelden slim, behalve als het gegarandeerd snel die koper trekt. Want als de actietermijn is verlopen, denkt de koper niet meer “ik heb nu een goede deal”. Hij denkt “de deal is nu minder mooi” en kijkt liever naar een ander huis. Zelfs als de funda objectomschrijving wordt aangepast (vreemd genoeg vergeten makelaars vaak de tekst aan te passen), blijft bij mij die actie in het geheugen.

    Ik pleit daarom niet voor extra logo’s bij foto’s, hoe bescheiden ook. Stel de vraagprijs bij, dat lijkt me de snelste manier om te verkopen. Wel handig: als funda toestaat om te filteren/sorteren op “gewijzigde vraagprijs” en “gewijzigd”. Zoals bv huizenzoeker.nl dat wel doet. Dan kun je ook als je “funda-bewaarde woningen” lijst overvol is, de niet- bewaarde huizen in de gaten houden of iets is veranderd (vraagprijs, huis opgeknapt) waardoor het huis wel interessant wordt.

    Overigens vind ik de inzet van sociale media wel logisch. Het plaatsen van een bericht in een facebook groep van enthousiaste bergbeklimmers kan dat huis met klimwand in de vide van de hal misschien wél verkoopbaar maken. Of dat huis met lemen wanden even noemen in een discussieforum van de praatgroep voor moeders met kinderen met allergiën.

    reageren

Geef een reactie

Google+