Is het jou al opgevallen? Het kan je eigenlijk niet ontgaan zijn: jaap.nl is radicaal anders.
Om direct met de deur in huis te vallen – het is een serieuze verbetering!
Waarom is funda zo populair – en wat was de grootste makke van jaap voor 1 oktober? Je mag maar 1 woord als antwoord geven…
Gebruiksgemak
Ja echt, funda is gewoon makkelijk om te gebruiken. Voorheen was jaap dat niet. De site kwam onrustig over, veel verwarring, overal stond wel iets.
Dat is veranderd. Jaap heeft goed geluisterd naar de bezwaren en is met een totaal nieuwe site op de proppen gekomen. Drastische maatregelen. Daar waar de meeste websites subtiel aldoor een klein beetje veranderen aan de site heeft jaap het anders aangepakt.
Wat vooral opvalt is de nieuwe homepage. Het heeft maar 1 doel: de huizenzoeker zo snel mogelijk naar een resultatenlijst van woningen te gidsen. Daar eenmaal aangekomen kan je filteren om de keuze wat verder te beperken.
Iets wat we eerder al zagen bij de grote internationale organisaties (RE/MAX – ERA – Better Homes & Garden Real Estate – Trulia – Zillow) komt nu ook naar Nederland.
Wat ik ook erg waardeer zijn de grotere foto’s – waarbij er in de resultatenlijst van een zoekopdracht drie foto’s getoond worden ipv één (tenzij het om een gespiderde woning gaat).
Kritisch
Toch is niet alles honkidori. Er zijn een paar schoonheidsfoutjes. Dingetjes waarvan ik verwacht dat jaap ze nog wel gaat aanpassen.
Op de homepage staat een groot zoekveld. Je wordt gevraagd waar je naar wilt zoeken (plaats, postcode, straat). Zodra je dan in dat veld klikt om iets in te vullen, blijft de aanwezige tekst staan… Je dient die zelf eerst te verwijderen. Onhandig, dat zou niet nodig hoeven te zijn.
Jaap geeft op de zoekresultaten pagina mogelijkheden om te filteren. Handig en praktisch. Maar wat nu als ik een filter wil uitzetten? Probeer het maar eventjes zelf.
Het kan wel – kwam ik na wat tijd achter. Als je het weet geen probleem, alleen vind ik het wat onlogisch.
Heb je het al zelf gevonden? Anders help ik je even. Kijk maar bovenin de header, direct onder jaap.nl. Daar kan je op de X klikken en het filter staat weer uit.
Verder heb je bolletjes en vierkantjes als je filtert. Dat kan voor verwarring zorgen. Er zit wel een logica in hoor. Bolletjes kan je maar eentje van kiezen en vierkantjes meerdere. Maar waarom er dan voor gekozen is om de wijken/buurten in een plaats van bolletjes te voorzien? Menig koper zoekt in een aantal verschillende wijken/buurten.
Een leuke feature is het sorteren van je resultaten op prijs gewijzigd – van nieuw naar oud. Ik mis dan wel de oude prijs. Die staat er niet bij. Zou je als koper toch verwachten. Laat rustig die prijswijziging zien jaap, dan weet de koper beter in te schatten of een bezichtiging (nu wel) de moeite waard is.
Een pluspunt is de opvallende knop ‘plan een bezichtiging’. Potentiële kopers kunnen erg eenvoudig contact opnemen met de verkoper, de makelaar. Deze knop is vooral interessant voor makelaars, want ik verwacht dat die meer conversie (dus bezichtigingen) oplevert dan een ‘neem contact op’ knop.
Al met al is dit een uitstekende stap voorwaarts voor jaap, en de woningzoekende consument. En wat goed is voor de huizenzoeker moet zeker goed zijn voor de makelaar!
Vertel eens eerlijk – wat vind jij van de nieuwe site van jaap.nl?
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
De site jaap.nl werkt niet. Ik kan wel een plaatsnaam invullen, of een postcode – de plaats naam word dan gevonden. verder kom ik niet, ik kan geen bedragen invullen of kiezen, de knopzoeken werkt niet, ook feedback geven is onmogelijk.
Ook als ik via google een woning vind en zo op jaap.nl kom werkt geen enkele knop. kennelijk is het getest op 1 browser, vermoedelijk m$ ie.
Site is weinig van te zeggen, het is alleen jammer dat ze bij Jaap vergeten wie hun leverancier van al deze inhoud is !?!
Een beter woord hiervoor is eigenlijk HYPOCRIET, door wel al het aanbod van de makelaar te willen hebben, maar daarnaast via reclamespotjes aan de consument vertelt dat ze die honderden euro’s beter kunnen besparen door het huis zelf op Jaap te zetten.
Er zijn consumenten, consumenten en consumenten. De ene groep wil 100% service en niets zelf doen. De tweede groep weet alles beter en doet het allemaal zelf. De rest mixed & matched.
Ze hebben dus verschillende beweegredenen om iets wel of niet te doen. Maar alle drie de groepen zijn bezoekers van onder andere jaap.nl. Makelaars (lees: full service) hebben helemaal nada noppes niets te vrezen van de ‘doe-het-zelf’ verkopers. Die zullen namelijk toch niet voor de full-service makelaars kiezen.
Daarnaast – het maakt helemaal niet uit wie de ‘leverancier’ is. Het gaat om de consument. Die behoort zich prettig te voelen bij de site. Die wil een huis gaan kopen. Zodra dat gebeurd is het goed voor de makelaar.
Vind het nog wel lastig dat als je selecteert op prijs je eerst verkochte woningen ziet en ook bij selectie van nieuw naar oud kom je eerst bij verkochte woningen. Die moeten er uit vind ik.
Verder vind ik de 2 kleine fotootjes naast de hoofd foto nog onrustig, maar het grote pluspunt is geen onderscheid tussen brancheorganisaties. Op prijs is gewoon op prijs. Hulde.
Gerben – je hebt volledig gelijk en in mijn enthousiasme ben ik vergeten het te melden in het blog zelf:
Het is volledig nutteloos en zelfs slecht om reeds verkochte huizen te tonen.
De website wordt bezocht door potentiële kopers. Die willen huizen zien die Te Koop staan, die ze kunnen kopen. Een verkocht huis tonen werkt dan zelfs averechts, het draagt bij aan weerstand. Juist die weerstand is wat je als makelaar absoluut niet wilt hebben.
De tweede groep bezoekers van huizen zoek sites zijn de ‘fundajunkies’ (https://descherpepen.nl/2011/fundajunkie/) – gewoon gluren bij de buren. Voor hen maakt het geen ene malle moer uit. Aangezien die toch niet komen kopen (kijken-kijken-niet kopen) hoef je met hen geen rekening te houden