Dit gastblog is geschreven door Frans Kofflard – eigenaar van Kofflard Resultants

kerstballenNog even en de kerstballen kunnen weer van zolder. Voor je het weet zit je als ondernemer weer in het volgende jaar. En 1 ding is zeker volgend wordt uw jaar. U weet het zeker.

Tenminste u weet het bijna zeker. Er zijn immers factoren die buiten uw speelveld liggen. Voor slechte ondernemers zijn ze een goed excuus. “Het lukt nu even, maar straks wordt het echt beter.” Blijf hopen zou ik zo zeggen. Op een dag doet echt iemand het licht uit.

Voor goede ondernemers zijn de omstandigheden in de markt een gegeven. Die hebben een plan om binnen die grenzen succes vol te worden en te blijven.

Succesvolle organisaties zijn goed in het bedienen en verwennen van hun klanten. Succes is daarbij geen toeval, maar een bewuste keuze om die dingen te doen die u echt leuk vindt.

Juist de transfer van denken naar doen is daarbij een  probleem. Overal krijgt u tips. Tips die slechts waarde hebben tot het moment dat de telefoon gaat. Vanaf dan wordt u mee genomen door de waan van de dag. Het resultaat is dan dat u krijgt wat u kreeg, omdat u doet wat u deed.

Om dat te doorbreken is regie nodig. Juist nu. Dan bent u er klaar voor voor als het straks echt druk wordt. Onderneem nu actie door de juiste dingen te kiezen en vooral de juiste dingen te doen.

Die keuze begint bij de klant en eindigt bij de beloning van meer rendement én waardering van de klant. Als Resultant lever ik handvatten voor resultaat. In 5 stappen van ambitie naar resultaat, van ‘dat wil ik’ naar ‘dat doe ik’. In 5 stappen naar en gezond 2014, zou ik zo zeggen.

begin bij het beginStap 1: Begin bij het begin: de klant

  • Selecteer klantgroepen.
  • Bepaal per klantgroep de bijdrage aan de omzet en de tijd die het heeft gekost om ze te helpen.
  • Richt uw focus op leuke klanten en laat niet leuke klanten over aan uw concurrenten.
  • Maak duidelijk wie uw leuke klanten zijn. Als u duidelijk bent, is het voor de klant voor makkelijker om voor u te kiezen. En tegen een hogere prijs. Want die is ineens veel minder relevant.

waar staat uStap 2: Waar staat u?

  • Verzamel informatie over de markt en over uw bedrijf.
  • Maak daarnaast een interne inschatting van de tijd die een dienst in beslag neemt.
  • Neem een gemiddeld uurtarief en bereken de kosten per omzetcategorie.
  • Kies het verdienmodel dat bij uw organisatie en uw klanten past. Gebruik het overzicht van de tijd per dienst daarnaast om kritisch te kijken naar de verdeling van werkzaamheden tussen de makelaar en de binnendienst of zelf doen en uitbesteden?

waar wilt u naar toeStap 3: Waar wilt u naar toe?

  • Stel het is 31 december 2014. Wat wilt u dan bereikt hebben.
  • Formuleer concrete, meetbare doelstellingen. Het helpt u om gericht de juiste dingen te gaan doen.  

wat moet u daarvoor doenStap 4: Wat moet u daar voor doen?

  • Zet het vizier op het managen van aandacht.
  • Breng de contactmomenten in kaart.
  • Leg de momenten vast. Maak daarvoor een time tabel van activiteiten. Zo zet u regie op klantcommunicatie.
  • Geef per regiemoment aan hoe de klant profiteert van uw dienstverlening.
  • Leg regiemomenten vast in het workflowmanagentsysteem van uw kantoorautomatisering.
  • Zo kunt u nooit meer iets vergeten. Dat geeft rust in uw hoofd.

maak het plan compleetStap 5: Maak het plan compleet en mobiliseer uw omgeving

  • Maak duidelijk wat uw doelen zijn.
  • Structureer aantekeningen en gedachten om te komen tot een business plan.
  • Hang ze op een whiteboard of duidelijk aan de muur en bespreek ze met uw teamleden en uw bezoekers.
  • Bepaal een top tien van gewenste veranderingen. Maak daarna een selectie van drie onderwerpen die u voor de korte termijn  het meeste relevant acht.

Maar bovenal: begin bij het begin

Maak vanaf nu 1 dag in de maand vrij in uw agenda om praktisch na te denken over de koers van uw bedrijf. Doe het gelijk dan kan je het niet meer vergeten.

Ik wens u en uw bedrijf een gezond jaar!

The following two tabs change content below.

Gastblogger

Artikelen in deze groep zijn geschreven door verschillende mensen die eenmalig of af en toe een bijdrage leveren aan De Scherpe Pen. Ook jij kan een gastblog insturen! Maak daarvoor gebruik van het contactformulier of stuur een email naar info (at) descherpepen puntje nl.
Google+