Selecteer een pagina

ideale-websiteOp 1 oktober ging de totaal herziene website van jaap.nl online. Dat heeft me aan het denken gezet. Want, hoe ziet eigenlijk mijn ideale website voor het vinden van een huis er uit? Hieronder een poging om je te vertellen hoe ik daar tegen aan kijk.

Hoe is het nu

Momenteel is het vrij simpel en karig qua aanbod van huizen zoek sites.
3 grote spelers en wat gerommel in de marge. Daar liggen dus mogelijkheden voor bestaande of nieuwe partijen.

En funda dan? Dat is toch de ideale zoeksite voor een huis? Eeehm, de populairste en bekendste site is het zeker. De beste, laat staan meeste ideale? Nee. Verre van zelfs.

Waarom funda niet ideaal is

roeptoeterFunda is er voor de makelaar. Niet voor de consument, de woningzoekende. Er wordt gezonden vanuit de makelaar, iets specifieker zelfs, vanuit de NVM. In de huidige wereld en de tijdsgeest van vandaag is marketing erop gericht dat te leveren, dat te presenteren wat de consument graag wil.

Dat is niet wat funda doet. Ze presenteren de huizen op een wijze waarvan zij (lees: de NVM) vindt dat het moet gebeuren. Dat is per definitie ten nadele van de consument.
Voorbeeldje? De scheiding van de leverancier, de aanbieder bij het tonen van de gevonden resultaten.

Funda/NVM gaat voorbij aan datgene wat goed is voor de consument. Zie het als ouderwets, achterhaald en billenknijperij.

In de herziene opzet van jaap.nl is dat al beter, alhoewel je ook daar kanttekeningen kan plaatsen. Zo is het ietwat vreemd dat een huizenzoeksite een eigen (commerciële) dienst heeft om te assisteren bij het verkopen van huizen. Begrijpelijk, het is onderdeel van het verdienmodel, alleen loop je ook hier het risico dat het eigenbelang groter wordt dan het belang voor de consument.

De drie onderdelen van een website

Er zijn drie essentiële onderdelen waar een website uit bestaat. De basis.

  1. Techniek
    denk hierbij aan hosting, bandbreedte, platform, programmeertaal en dat soort zaken.
  2. Design
    hoe ziet de site er uit. Erg belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid.
  3. Functionaliteit
    wat heeft de website te bieden aan mogelijkheden, waar heb ik voordeel bij of wat vind ik belangrijk bij het zoeken en vinden van mijn huis. Ook dit punt is van belang, in combinatie met het design, voor de gebruiksvriendelijkheid.

De techniek van de ideale woningsite

Hier kan ik kort over zijn. Het maakt geen bal uit welke techniek er aan de achterkant gebruikt wordt, zolang het maar actueel is en ondersteund wordt door velen (leveranciers van hosting, techneuten et cetera).
Wat wel meetelt is de beschikbaarheid (downtime) en snelheid van al deze elementen. Een website dient snel, razendsnel het gewenste resultaat te bieden. Altijd en overal.

Design

designOver smaak valt niet te twisten. Het dient fris en eigentijds te zijn, waarbij alles als vanzelfsprekend te vinden is.

Verder is het essentieel dat techniek en functionaliteit gescheiden zijn van het design. Want dan is het eenvoudig om op hetzelfde platform, met behoud van mogelijkheden een andere vormgeving te gaan gebruiken. Ongeacht of het een kleine of grote wijziging is.

Eigenlijk zou ik het wel cool vinden als er meerdere designs zijn voor de site, zodat de gebruiker zelf kan kiezen welke ‘skin’ ze willen gebruiken. Dat wat hen bevalt, wat de gebruiker prettig vindt.

Op je telefoon vind je dat al heel normaal. Je bepaalt zelf hoe de achtergrond er uit ziet, hoeveel schermen je benut en wat je waar plaatst. Waarom dan niet op een website?

Functionaliteit

Nu wordt het leuk en interessant. Dit is waar het allemaal om gaat! Hier kan je als huizen zoeksite het verschil maken. Dit is een opsomming van zaken waarvan ik denk dat het bijdraagt om tot de ideale huizen zoek website te komen.
In willekeurige volgorde. Je mag zelf jouw prioriteitenlijst samenstellen, hieronder bij de reacties graag.

 homeHomepage

De plek waar je als eerste terecht komt als je naar de ideale site gaat.
Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom iedere bezoeker dezelfde homepage voorgeschoteld krijgt. Dat is helemaal niet nodig en eigenlijk zelfs grote onzin.

Er valt veel voordeel te halen uit aangepaste homepages. Alles draait immers om relevantie en conversie.

Relevantieals huizenzoeker wil je alleen zien waarin jij geïnteresseerd bent. Datgene wat het bedrijf achter de website jou wilt laten zien (zenden, zie hierboven) is vaak irrelevant voor de situatie van de zoeker.

Kijk ik op funda, dan zie ik (inwoner te Almelo) de volgende huizen
woning-in-beeld-funda
Sorry hoor – maar daar ben ik absoluut niet in geïnteresseerd! Leuk dat jij (makelaar/NVM/funda) dat graag wilt tonen omdat er voor betaald is, relevant is het allerminst. Vooral omdat iedereen in de branche weet dat meer dan 75% van de verhuizingen binnen een straal van 20km plaats vindt.
Waarom zie ik dan geen aanbod uit mijn omgeving?

Conversie – het resultaat van de website, in dit geval een contactverzoek naar de makelaar toe voor meer informatie, een gesprek of een bezichtiging. Datgene waar geld mee verdiend wordt.

Ik wil dat de website zich aanpast aan mijn wensen. Wanneer ik terugkom op de site, wil ik graag dat de homepage de informatie bevat waar ik vorige keer naar op zoek was. Huizen die aansluiten bij mijn budget, op een locatie waar ik wil wonen.

Natuurlijk kan ik die instellingen als gebruiker aanpassen. Het zou dus mooi zijn als bij een eerste bezoek de website vraagt of ik de resultaten uit mijn ingevoerde zoekopdracht de volgende keer, actueel, direct op de homepage zou willen zien.

Verder wil ik op de homepage graag andere aan mij gerelateerde informatie zien, opgebouwd uit onder meer een aantal van de volgende punten.

zoeken-naald-hooibergZoeken op de website

Zonder twijfel de belangrijkste functionaliteit. Snel en eenvoudig de juiste resultaten tonen. Iets wat funda zeker goed voor elkaar heeft. Alleen geven ze, naar mijn mening, nu nog teveel geavanceerde mogelijkheden voor het zoeken op de homepage.

De resultaten die vervolgens getoond worden wil ik als zoeker eenvoudig kunnen sorteren.

Ik wil direct grote foto’s zien, de prijs, de straat en het aantal slaapkamers. Indien er eventuele acties zijn (Open Huis, veiling, prijsverlaging) dan mogen die ook in beeld komen, verder niet.

Nu wordt er nog vaak de naam van de verkopende makelaar getoond, samen met de branchevereniging. Zinloos, want dat is op geen enkele wijze van invloed of ik dat huis wel of niet wil bezichtigen/kopen. De makelaar vindt het belangrijk. Voor de koper is het overbodige informatie.

Bij het sorteren wil ik de gebruikelijke mogelijkheden, in beide richtingen (hoog-laag en laag-hoog).

  • Adres
  • Prijs
  • Datum (in verkoopname, waarbij een tussentijdse ’terugtrekking van de markt’ wordt genegeerd)
  • (Slaap)Kamers

Voor de overige keuzes gebruik ik het filter wel, om er voor te zorgen dat ik een rijtje huizen als zoekresultaat heb die echt overeen komen met mijn wensen.

Als laatste wil ik graag dat ik mijn zoekopdracht kan opslaan, zodat ik per email geïnformeerd wordt over nieuwe toevoegingen in de lijst. Ik wens dus enkel een email te ontvangen met huizen die ik niet eerder heb gezien.
Daarbij bepaal ik graag zelf in welke frequentie, op welke dag en hoe laat.

De gebruiker is in controle, niet de makelaar, de brancheorganisatie of website bedrijf.

veel foto'sDetailpagina

Zie ik een leuke woning tussen de resultaten van de zoekopdracht staan, dan ga ik naar de detailpagina van het huis. Als eerste wik ik daar foto’s zien. Veel en vooral grote foto’s.

Direct daarna wil ik weten of deze makelaar te vertrouwen is. Een huis kopen is wat anders dan een nieuwe smartphone. Welke score heeft deze makelaar op WIDBM, op een onafhankelijke beoordelingssite?

Hier wil ik graag ook een brochure kunnen zien of downloaden. Zonder eerst NAWTE gegevens te hoeven verstrekken. Oh ja – in die brochure verwacht ik meer informatie dan ik op de site kan vinden. Nieuwe en/of completere informatie.

Een plattegrond/kaartje is ook handig. Helemaal als ik het op een smartphone of tablet bekijk, zodat ik direct de navigatie kan activeren vanaf de website. Voor dat moment dat ik erg enthousiast ben over een huis en er gelijk even langs wil fietsen of rijden.

Hoe goed is dit huis geïsoleerd? Wat zijn de energiekosten?
Even rationeel, elke inwoner gebruikt de verwarming (gas/elektra) anders. Het blijft niet meer dan een indicatie. Maar dat EPA label gaat wel degelijk van invloed zijn bij de aanschaf van het huis (en dus de snelheid van verkopen van dat huis – voor makelaars belangrijk).

De rest

Gemak en anonimiteit. Enig idee waarom de Open Huizen Dag toch elke keer weer veel bezoekers trekt? Omdat je niet lastig wordt gevallen door een makelaar. Het is lekker anoniem en laagdrempelig.

Op de website is het daarom zaak die drempel te verlagen en er vooral voor te zorgen, als beroepsgroep, dat de consument niet de indruk krijgt dat je als makelaar iets wilt verkopen.

Het wensenlijstje kan zo nog wel even doorgaan, alleen denk ik dat de zaken hierboven toch wel als de belangrijksten gezien kunnen worden.
Het zal mij benieuwen of een bestaande (of nieuwe) huizenzoeksite wat gaat doen met deze gedachtengang.

En jij, beste makelaar, hoe denk jij dat de ideale beleving van het bezoeken van een woningsite als consument er uit zou behoren te zien? Laat je ideeën de vrije loop en vul het maar aan bij de reacties!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+