Als paddenstoelen schieten ze uit de grondHet zijn net paddenstoelen. Of beter gezegd, Te Koop borden. Ze schieten de grond uit en je ziet ze steeds meer…

Makelaars die een eigen APP lanceren. Hip, met de tijd meegaan en proberen te profiteren van de app-hype. Tijd dus om hier even bij stil te staan en er stukje over te filosoferen.

Mobiel

Het mag duidelijk zijn, alles wordt mobiel, mobieler en nog debieler. De cijfers liegen er niet om en voor 2016 wordt al voorspeld dat 25% van de omzet via mobiel wordt behaald. De oplettende makelaar wil daar van mee profiteren en lanceert dus een app.

Maar is dat wel de beste keuze?

Mobiele website of appMobiele website of App

Dat je ‘iets’ met mobiel moet doen is lagere school kennis. Als iedereen om je heen gaat  touwtje springen, dan ga jij ook touwtje springen, anders hoor je er niet meer bij. Wanneer de consumenten steeds meer met hun mobile device gaan doen (betalen, navigeren, winkelen, chatten) dan zal jij ook iets moeten gaan bieden. Maar wat?

Wat is het verschil?

Zowel apps als mobiele websites worden benaderd vanaf een mobiel apparaat, telefoon of tablet op dit moment.

Een mobiele website is een geoptimaliseerde versie van een website voor deze apparaten. Het heeft altijd een internet verbinding nodig. Het grote verschil met de ‘gewone’ website is het formaat en eventueel de beschikbare informatie. Daarnaast zal een mobiele website vaak geschikt zijn voor touch. Het gebruiken van de website door middel van aanraken met een vinger in plaats van een muis.

Apps zijn eigenlijke kleine programma’s die worden gedownload en geïnstalleerd op de telefoon of tablet. Hiervoor dient de gebruiker eerst naar een aparte portal te gaan, zoals de Apple App Store, Blackberries App World of de Android PlayStore.
Veel apps maken ook gebruik van een internetverbinding, maar dat is in tegenstelling tot een mobiele website niet altijd noodzakelijk.

Wat is dan beter – een app of een mobiele website?

Eigenlijk hangt dat er gewoon vanaf wat je wilt bereiken. Voor een interactief spelletje is een app de ideale oplossing. Als je graag informatie beschikbaar wilt maken aan een zo groot mogelijk publiek, via een mobiel apparaat, dan is de mobiele website de juiste keuze.

Je mag gerust stellen dat je voor je strategie voor mobiele apparaten het beste eerst een mobiele website kan inrichten, alvorens je met een app gaat komen.

Voordelen van een mobiele site ten opzichte van een app

Als je doelstelling voornamelijk is gericht op marketing en/of Public Relations (PR), dan is het inzetten van een mobiele website vele malen praktischer. Een aantal redenen:

checkBeschikbaarheid – mobiele websites zijn direct benaderbaar
Elke smartphone of tablet heeft een internet browser. Je hoeft niets anders te doen dan naar de website te surfen.
Een app dien je eerst te downloaden, installeren en soms zelfs te configureren. Het kan als barrière optreden qua beschikbaarheid.

checkCompatibiliteit – mobiele websites worden ondersteunt door alle apparaten
Met een enkele mobiele website kan je iedereen bereiken, ongeacht het type smartphone of tablet wat ze hebben, Apple, Android, Blackberry of Windows8.
Bij een app zal er al snel een versie per apparaat ontwikkeld moeten worden. Vandaar ook dat je vaak ziet dat een nieuwe app eerst voor het ene platform wordt gelanceerd en daarna een keer voor het andere.
Verder is het zo dat het eenvoudiger is om hyperlinks naar een (mobiele) website te integreren in andere communicatiemiddelen.

checkActualiteit – mobiele websites kan je direct actualiseren
Een mobiele website is extreem flexibel als het om actualiteit gaat. Aanpassen, opslaan en klaar. Iedereen ziet de nieuwe informatie. Dat geldt ook als je een nieuw design wilt doorvoeren.
Dat is bij een app wel wat anders! Zoals hierboven al staat moet het voor alle verschillende versies aangepast worden. Dan is het nog zo dat de gebruiker de geüpdatete versie dient te downloaden en bijwerken. Kortom, er komt meer bij kijken.

checkVindbaarheid – een mobiele website vind je met google
Het is gewoon een website. Wanneer er via een mobiel apparaat wordt gezocht naar een makelaar, dan ben je vindbaar. Een app niet. De consument dient die eerst zelf, uit eigen initiatief te zoeken, vinden, downloaden en te installeren. Doelbewust.
Ook belangrijk, gebruikers van je bestaande website zullen die ook via hun mobiele apparaat gaan benaderen. Met een website kan je zien of de gebruiker een smartphone of tablet gebruikt en ze dan direct doorsturen naar je mobiele versie. Gebruiksgemak ten top!

checkDeelbaarheid – mobiele websites kunnen gedeeld worden
Ooit geprobeerd om een app te delen met iemand? Laat het even weten als je succes had! Met een mobiele website geef je de URL zo door aan iemand anders. Daarnaast is het kinderlijk eenvoudig om de content van de (mobiele) website ook te laten delen op andere platforms (Facebook, twitter). Dat kan ook wel via een app, als het er extra in geprogrammeerd wordt en dus voor betaald wordt.

checkBereik – mobiele websites hebben een groter bereik
Omdat een mobiele website bereikbaar is vanaf elk mobiel apparaat (met internet) is de reikwijdte vele malen groter dan een app die eerst specifiek gezocht, gedownload en geïnstalleerd moet worden. Voeg daar de vindbaarheid met zoekmachines aan toe en het is helemaal duidelijk.

checkLevensduur – mobiele websites kan je niet deleten
Een app heeft een gemiddelde gebruiksduur van 30 dagen. Dan wordt die verwijderd. De mobiele website beheer jij, niet de bezoeker en kan dan ook niet verwijderd worden door hen. Het is dus de vraag wanneer jouw app gebruiker hem gaat verwijderen. In de tussentijd ontvangt je mobiele website wel nieuwe gebruikers…

checkEen mobiele website kan ook een app zijn!
Je kan een mobiele website ontwikkelen die zich gedraagt alsof het een app is. Op die manier omarm je de gebruiksvriendelijkheid van een app, maar binnen een mobiele website.

checkTijd en kosten – mobiele websites zijn sneller en goedkoper te maken
Het is beduidend eenvoudiger en sneller om een mobiele website te (laten) maken in verhouding tot een app. Alle tijd van de programmeur moet natuurlijk wel betaald worden. En hoe meer platforms je met je app wilt bedienen, hoe duurder je app project wordt.

Onderhoudcheck
Je kosten stoppen niet bij het maken van de app of mobiele website. Het moet onderhouden worden en aangepast. Ook hier liggen de kosten voor een mobiele website vaak beduidend lager.

Wanneer is een app wel een goed idee?

Als je het hierboven zo leest zou je haast denken dat het belachelijk is dat app’s bestaan. Toch zijn er wel degelijk goede redenen om een app in te zetten. Of ze allemaal van toepassing zijn op de makelaardij mag je zelf bepalen.

  • Angry BirdsInteractiviteit en spelletjes – voor interactieve spelletjes (denk bijvoorbeeld aan Angry Birds) dan is een app eigenlijk de enige oplossing. Voorlopig nog wel in ieder geval.
  • Regelmatig gebruik en personalisering – als je specifieke mensen gaat benaderen voor het gebruik, en/of ze gaan regelmatig gebruik maken van wat jij te bieden hebt, dan is een app geschikter. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Evernote.
  • Complexe berekeningen of rapportages – als je een oplossing zoekt waarbij veel rekenkracht nodig is, bijvoorbeeld voor het dynamisch maken en weergeven van grafieken of berekeningen (taxaties!) dan doet een app dat zeer efficient. Die kan namelijk de lokale rekenkracht van de processor van het apparaat benutten.
  • Extra functionaliteiten – zoals het inschakelen van de GPS of camera van de smartphone of tablet gaat je met een mobiele website niet (eenvoudig) lukken. Voor een app is dat kinderspel!
  • Internet onafhankelijk – een app doet het ook zonder internet verbinding. Dat gaat  met een mobiele website nooit en te nimmer lukken. Daarbij is het wel van belang om de data in de app actueel te houden. Dan worden opslag en actualiteit iets om goed rekening mee te houden bij de ontwikkeling.

Zolang de mobiele markt nog redelijk nieuw is, zal de vraag mobiele website of app nog wel even actueel blijven.  De vraag blijft: wat wil je bereiken.

Als het jou bedoeling is om informatie te kunnen geven aan zo veel mogelijk mensen middels een mobiel apparaat en het makkelijk deelbaar te maken, dan is de mobiele website de juiste route.
Aan de andere kant, als je interactiviteit met de gebruikers als doel hebt, en je wilt graag mogelijkheden hebben die je op een computer ook hebt, dan is het ontwikkelen van een app jouw keus.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+