Selecteer een pagina

bierviltjeIn de goede oude tijd zat een makelaar vooral in het café. Wist waar je kon wonen, kende de notabelen en netwerkte wat af. Het klantvolgsysteem was een bierviltje waarop vraag en aanbod onder het genot van een borreltje werden genoteerd.

In het heden gaat de tijd veel sneller, is vraag en aanbod vrijwel transparant vindbaar op internet en Social Media. Was de makelaar vroeger de enige die de match kon maken, tegenwoordig is er vooral zelfservice en in de geest van de moderne tijd nog gratis ook.

Waarom zou je als makelaar tegenwoordig je bierviltje inruilen voor een professioneel klantvolgsysteem (CRM) als je traditioneel ook met een bierviltje af kunt? Lastig, het noteren van namen, telefoonnummers en e-mailadressen, nog maar te zwijgen van Facebook-adressen, Twitternamen en Linkedin-profielen. En dan die klanten die willen weten wat je hebt vastgelegd en wat je allemaal zo over hen weet.

Eigenlijk is er in de afgelopen tijd niet zoveel veranderd beste makelaar. De ruimte om informatie vast te leggen over mensen waar je wellicht zaken mee gaat doen, is niet veel groter dan een bierviltje, maar in plaats van met een pen, schrijf je digitaal op je mobiele telefoon, heb je alle klantgegevens mee in je binnenzak. Klantgegevens? Jazeker, iemand die in de toekomst wellicht zaken met je gaat doen, sla je nu op en koester je tot je hem een rekening kunt sturen.

Van iedereen leg je vast wat de dienst is die in de toekomst van je afgenomen kan worden. Op zijn, of haar Social Media-profiel bekijk je wat de behoeftes zijn. Die informatie is allemaal bekend op het internet en je hoeft er niet eens voor te betalen. Alleen de inspanning om de basisgegevens van je toekomstige klant vast te leggen. Inderdaad, niet veel meer dan op de achterkant van een bierviltje past. Maar allemaal voor de waarde van de klant!

The following two tabs change content below.
Jan Willem is al 10 jaar werkzaam in het bedenken en optimaliseren van automatisering voor makelaars die efficient en klantvriendelijk willen groeien. Integratie van individuele oplossingen tot een bruikbaar geheel. Jan Willem is directeur eigenaar van CubicEyes en is gecertificeerd uitwisselpartner van de NVM.

Laatste berichten van Jan Willem de Graaf (toon alles)

Google+