Woonwens Top 3 – Waarom Staat De Trein Op de Handrem?

woowens treintje van de NVMDe nieuwe NVM campagne is gelanceerd: Woonwens top 3.

De treintjes moeten gaan rollen. Maar ze staan op de handrem.

De campagne heeft potentie, maar kan het niet waarmaken. Er zitten gaten in zowel het plan als de uitvoering. Gaten groot genoeg om een vrachtwagen doorheen te rijden.

Ik hou van marketing. Ik kan vrolijk worden van een goede reclamecampagne. Je kunt me ’s nachts wakker maken voor responscijfers en een USP-idee. Maar bij deze campagne borrelt de Rob Geus quote op: “Hier word ik niet vrolijk van”.

Iemand van het reclamebureau had uit zijn stoel moeten springen om een paar cruciale vragen te stellen. Een paar van die vragen staan hieronder.

Vraag: Waarom gaan we terug naar de Middeleeuwen?

Het is 2012. Het tijdperk van perkament en ganzenveer is voorbij. We hebben nieuwe media. Media die ons de kans geven om makkelijk in gesprek te komen met een klant.

Maar bij deze campagne schuiven we dat allemaal van tafel. Om te reageren moet ik me door de volgende bochten wringen:

  1. Ik lees/zie de advertentie
  2. Ik moet naar www.nvm.nl gaan
  3. Ik moet zoeken naar de juiste knop op de hoofdpagina en erop klikken
  4. Ik moet de uitleg lezen
  5. Ik moet op de download knop drukken
  6. Ik moet het formulier uitprinten
  7. Ik moet het formulier invullen
  8. Ik moet opzoeken waar de dichtsbijzijnde NVM makelaar kantoor heeft
  9. Ik moet een envelop pakken, postzegel plakken, naar buiten lopen en het in een brievenbus stoppen
    OF
    Ik moet naar buiten lopen met het formulier, in mijn auto stappen, naar het kantoor rijden om het af te geven, weer instappen en terugrijden
    (buitentemperatuur varieert nu tussen -5 en -18. Veel mensen staan vast te trappelen om naar buiten te gaan voor een extra ritje…)

Marketing voor beginners:
“Hoe moeilijker je het maakt om te reageren, hoe minder reacties je krijgt”

Logisch. Dus waarom zo moeilijk doen?

Waarom niet zo:

  1. Ik lees/zie de advertentie
  2. Ik tik de afgebeelde speciale URL in en kom op de goede plek
  3. Ik vul mijn woonwensen in
  4. Ik druk op ‘verzend’

Klaar.

In tegenstelling tot de huidige benadering…

  • hoef ik geen Antarctische weersomstandigheden te trotseren
  • hoef ik niet mijn printer uit een kast te trekken (en erachter te komen dat de inktcartridge is uitgedroogd)
  • hoef ik geen pennen, enveloppen en postzegels te zoeken
  • kan ik het allemaal vanaf mijn luie stoel doen

Je hoeft geen marketinggenie te zijn om in te schatten dat er meer formulieren binnenkomen op manier 2 dan op manier 1.

Meer formulieren = meer leads = meer potentiële treintjes = meer kans dat het idee ook echt werkt.

Vraag: Waarom geen verzamelpunt om te combineren?

Als we samen de woningmarkt een zwiep willen geven… waarom dan aanmodderen met papieren formulieren die op een kantoor moeten worden afgegeven? Waarom niet groter en praktischer?

Een landelijke database voor de (online) ingevulde formulieren, zodat we kunnen matchen en écht treintjes kunnen maken. Als je treintje alleen binnen 1 kantoor moet gaan rollen, dan wordt de succeskans wel héél klein.

Vooropgesteld; ik ben geen programmeur. Maar hoe moeilijk kan dit zijn? De CRM pakketten hebben allemaal een manier om koperprofielen te matchen. Niet het wiel opnieuw uitvinden. Gewoon ergens vanaf schroeven en hier op schroeven.

Vraag: Waarom moet ik zoeken op NVM.nl?

Als ik de advertentie URL intik kom ik op de NVM hoofdpagina. Je oog gaat direct naar de grote roulerende foto’s aan de linkerkant. Rechts staat een blokje met een bewegend treintje. Daar moet je op klikken.

Met elke horde verlies je mensen en dus respons. Je dwingt iemand nu (onnodig) om te zoeken. Waarom niet gewoon een aparte URL? Zodat iemand met interesse meteen op de juiste plek terecht komt.

www.huizentreintjes.nl
www.woonwenstop3.nl

Het beestje hoeft maar een (makkelijke) naam te hebben.
(om domeinkaap te voorkomen heb ik ze geregistreerd. Als iemand van hoofdkantoor ze wil hebben; zeg het maar en ik schrijf ze gelijk over)

Als je een paar ton investeert in een campagne, investeer dan ook een paar tientjes voor een apart domein. 301 redirect, en klanten komen meteen op het juiste deel van je site. Ofwel, huizentreintjes.nl wordt doorgeleid naar de betreffende pagina op de NVM site.

De snelste weg tussen 2 punten is een rechte lijn. Dus geef de consument die rechte lijn met een domeinnaam die ze naar plaats van bestemming brengt.

Nu mis je formulieren omdat het onnodig complex wordt gemaakt.

Vraag: Waarom geen follow up plan?

Wat als iemand het formulier komt langsbrengen?

Stel dat een consument de energie opbrengt om zich door alle benodigde bochten te wringen. Nu staat hij voor de deur met het formulier in zijn hand. Verwachtingsvol geeft hij het aan jou, ervan uitgaande dat jij precies weet wat er nu moet gebeuren.

Wat is dan de bedoeling?
Want er is geen infrastructuur om op regionaal of landelijk gebied iets te doen. Er is geen plan. Wat moet er worden gezegd? Moet er daarna nog worden gecommuniceerd? Hoe vaak? Waarmee?

Begrijp me niet verkeerd: ik schuif mijn werk niet af op het reclamebureau.

Maar als iemand hierover na had gedacht, dan zou er follow up materiaal beschikbaar zijn. Een idee over wat te doen met het formulier als het binnenkomt.

Als je zoveel moeite en geld steekt in een campagne, steek dan ook moeite in de afhandeling, zodat je een terugkeer op investering krijgt.

Levert geen prijzen op bij de reclame gala’s. Geen gouden Loekies. Wel rendement en resultaat voor de klant.

Vraag: Waarom geen Funda integratie?

Deze kan ook bovenaan staan. Dit is een punt dat zowel de marketingactie als het woningtreintjes idee vleugels kan geven. Of het genadeloos kan laten crashen.

Waarom op de Funda vermelding van een huis geen tabblaadje met huizentrein’. Of een optie om dit op je eigen persoonlijke woonwenslijst of woonverlanglijst te zetten?

Het bestaat al; een consument kan huizen volgen met Funda. Dus waarom koppelen we het niet aan deze actie?

Ik weet dat er meer aandeelhouders zijn en dat Funda op eigen benen staat. Maar het idee lijkt me goed te verkopen. Iedereen wint.

Integratie zou honderden leads per week opleveren. Met een dergelijke hefboom is het mogelijk om echt iets in beweging te zetten.

Misschien is dit idee wel aangedragen. Zo ja; jammer dat het niet gelukt is. Zo nee; gemiste kans.

Samenvattend…

Het huizentreintjes idee bestaat al langer. Zelf ben ik er niet zo wild van. Maar als je dan toch voor het idee gaat, haal dan alles eruit dat erin zit. Nu krijgt het geen eerlijke kans, waardoor het nooit tot bloei komt.

Ik neem aan dat de campagne is gemaakt door een reclamebureau. Gezien de ingekochte media tijd en middelen zal het een campagne zijn geweest van minimaal 6 cijfers voor de komma. Misschien 7.

Waarom zoveel geld pompen in een campagne, als je hem met relatief weinig moeite en investering véél beter kan maken? Als je kunt zorgen dat hij veel meer leads oplevert. Als je ervoor kan zorgen dat de opzet -de woningmarkt een zwiep geven- op zijn minst een eerlijke kans krijgt?

Het is niet de bedoeling om iemand de grond in te boren met dit stuk. Het is bedoeld als opbouwende kritiek. Maar ook als vraag aan degenen die hier veel tijd, moeite en energie in hebben gestoken. Want ik vraag me oprecht af waarom niemand is opgestaan en de vragen hierboven heeft gesteld.

Het is een aantrekkelijk idee en het zaad voor een geweldige campagne is er… maar niet op deze manier.

En dat is jammer.

Laat me weten wat jij er van vindt. Heb ik het helemaal mis? Denk jij ook dat er meer in had gezeten? Heb ik dingen over het hoofd gezien? Gaan we toch terug naar het ganzenveer en perkament tijdperk?

The following two tabs change content below.
Eigenaar Systeem Makelaardij. Mede-oprichter Huis Verkopen met Verlies. Werkt veel met afdeling Bijzonder Beheer van grote banken en met woningeigenaren die de wens hebben hun huis snel te verkopen. Kantoor in Maastricht, landelijk werkend. Blogt over economie, marketing en vastgoed. @awingen op Twitter.

35 Reacties

  1. Mijn ervaring met het treintje is dat de makelaar het niet eens begrijpt. Ik heb het formulier voor het treintje ingedient en ik kreeg een bericht terug dat betreffende verkopers geen interesse hadden voor woningruil. Misschien als de makelaars het systeem begrijpen en wat meer aktie ondernemen met inderdaad een database wordt het nog wel wat.
    Een zoeksysteem op funda vind ik ook een goed idee, dan kunnen we zelf op zoek.

    reageren
  2. Hallo Willem,
    Missschien wil je ook inhoudelijk reageren?
    Site is in eigen beheer gemaakt. Wanneer er ondersteuning komt voor het idee van professionals kan de site natuurlijk snel worden aangepast. € 59 is ingevoerd om lolbroeken die zich veelvuldig gaan aanmelden de wind uit de zeilen te nemen.
    Mvrgr,
    Rien van Berkel

    reageren
  3. Waarom staat de trein op de handrem?

    De insteek van de makelaars is dat zij de kopers bij hun in het kantoor willen hebben. Contact is het begin van zakendoen. Met de huizen op Funda is het afwachten tot de koper zich meldt, het initiatief ligt bij kopers, makelaars zijn niet meer in de lead van het verkoop proces.
    NVM zit wel op het goede spoor met het maken van treintjes, hun aanpak daarentegen is wel erg beperkt. Het gaat om handwerk, langere ketens zijn daarom moeilijk hanteerbaar. Bij 3 woningen in de keten houdt het wel op. Er zit geen systeem achter: elke koper en verkoper in de keten moeten onderhandelen, elke verkoper heeft meestal een andere makelaar waardoor regie over de keten ontbreekt, de 1e woning in de keten is nog niet verkocht en het actueel houden van de gegevens is lastig. De kans op succes van de “treintjes”, door NVM gelanceerd, is dan wel er laag geworden.
    Voor ons was de stroeve woningmarkt reden om daar een systeem en een organisatie omheen te bouwen. Sinds januari 2012 is deze organisatie operationeel (www.housechain.nl): Ieder verkoper kan een aantal droomwoningen opgeven. Wij gaan achter de eigenaar van de droomwoning aan en vragen hem om ook mee te doen aan de keten en herhalen dit. Dagelijks worden alle ketens uitgedraaid uit de database. Als de keten voor ons lang genoeg is, krijgen alle deelnemers in de keten (het treintje) een vaste prijs voor de droomwoning en een bod op de eigen woning (vergelijk het met het kopen van een nieuwe auto en je krijgt een bod voor je oude auto). Als alle deelnemers in de keten het voorstel accepteren dan zorgt onze organisatie voor de verkoop van de 1e woning uit de keten. Voor het transport van de ketenverkoop wijst HouseChain 1 notaris toe voor alle koopakten van de woningen uit de keten op 1 dag. Geen enkele Nederlandse onafhankelijke organisatie biedt een volledig geïntegreerde oplossing voor kopers en verkopers van woningen.
    Vergeleken met NVM bieden we een totaaloplossing. Het kost deelnemers/woningverkopers slechts € 59 eenmalig. De 1ste stap is onderdeel worden van een keten, daarna krijgen de deelnemers een ketenaanbod. Pas als alle deelnemers uit de keten akkoord zijn met het aanbod, wordt er een overeenkomst gesloten. De betrokken makelaars betrekken wij bij de afronding van de koopovereenkomsten. Op de site staat alles, ook met video’s uitgelegd. Het zou wenselijk zijn als NVM ook gebruik zou maken van onze database voor droomwoningen en ketenuitdraai, waarmee dan de doorstroming in de woningmarkt weer op gang kan komen. Wij zijn bereid de ketenvorming van HouseChain in een stichting te stoppen zodat alle verkopers van Nederland daarvan gebruik kunnen maken. Met deze aanpak komt de woningmarkt snel weer op gang.
    Ries van der Vos, HouseChain

    reageren
    • Beste Rien,

      Waarom nou weer 59 Euro? als je een echt goed lopend concept hebt, zijn er zat andere verdienmodellen te verzinnen. Laagdrempeligheid is hierin HET criterium.

      Tevens – om maar met de deur in huis te vallen – vind ik de site er nou niet echt professioneel uitzien; in tegendeel zelfs! Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, maareehhh.. zelf gemaakt?

      reageren
  4. Er is onlangs een initiatief opgestart die dit “treintjeseffect” wil bereiken: http://www.iedereen.nl Een heldere introfilm legt het principe uit. Vanuit marketing oogpunt vind ik het goed in elkaar zitten. Behalve de naam, die is naar mijn mening te generiek.

    reageren
  5. Hallo Willem,
    Ik zal proberen de werking van faund zo goed als mogelijk te omschrijven.
    Al jaren moet de koper actief op zoek naar een huis en kan de verkoper of diens makelaar rustig afwachten tot die ene koper zich aandient.
    Faund draait de markt om en laat de verkopende makelaar nu actief op zoek gaan naar een koper.
    De uitdaging is om voldoende zoekers in de database te krijgen. Juist daarmee kunnen de makelaars nu een handje helpen door hun opdrachtgevers en de hun bekende woningzoekers in te laten schrijven, op dezelfde manier zoals de NVM nu wil met haar 1-2-3 campagne.
    Bedenk, dat ruim 80% van de huidige verkopers óók weer koper wordt.
    Met andere woorden als alle potentiële kopers zich kosteloos op Faund inschrijven, dan krijgen we een goed overzicht van de woonwensen van zoekend Nederland. Hierdoor kan de makelaardij direct in contact komen met eventuele gegadigden en zal de doorstroming weer op gang komen.
    Daarnaast kunnen starters of huurders zich nu ook anoniem op Faund.nl inschrijven, in afwachting van een gericht en passend aanbod.
    Deze laatste groepen zijn thans voor de verkopende makelaars niet of nauwelijks zichtbaar, laat staan bereikbaar. Faund brengt hierin dus verandering.
    Zo maakt Faund.nl de match tussen vraag en aanbod. De verkoper bepaalt of hij wil verkopen, de koper geeft op Faund.nl inzicht in zijn woonwensen en de prijs waartegen hij zou willen kopen.
    Mocht de zoeker uiteindelijk niet willen kopen dan frustreert dit niet de oorspronkelijke vraagprijs van de verkoper. Die staat namelijk in de reguliere kanalen nog op het oude niveau.
    Kopers komen bij Faund pas uit hun anonimiteit als zij op de ‘knipoog’ van de verkopend makelaar reageren.
    Op Faund is een filter geplaatst zodat spammende makelaars niet de gehele databank kunnen bestoken met hun aanbod.
    Het voordeel voor de koper is dat hij nu degene is die kan afwachten, en dat de verkoper of diens makelaar nu actief aan het werk moet.
    Laat ik een voorbeeld geven:
    U als, potentiële koper, heeft zich in Faund.nl ingeschreven met een woonwens die overeenkomt met het aanbod van een verkoper, alleen wilt/kunt u maximaal € 195.000,- betalen. Dit is de prijs die voor u acceptabel/betaalbaar is.
    Stel er is een verkoper die zijn pand via de reguliere verkoopkanalen (makelaar/Funda/Jaap etc) in de verkoop heeft voor een vraagprijs van € 235.000,-. Dit pand heeft u al meerdere malen op Funda gezien, maar u vindt de prijs nog véél te hoog en reageert daarom niet op dit aanbod.
    Deze verkoper wil echter wél graag van zijn pand af, maar ondanks het feit dat hij al een aantal malen zijn vraagprijs naar beneden heeft aangepast, reageert er nog steeds helemaal niemand, ook u niet!
    Deze verkoper is zelfs bereid om voor rond de € 200.000,- te willen verkopen, maar dat weet/ziet niemand!!!
    Via Faund.nl krijgt deze verkopende partij nu de mogelijkheid om actief op zoek te gaan naar U als potentiële koper. U hebt tenslotte aangegeven voor ongeveer zijn –laagste- prijs geïnteresseerd te zijn in een dergelijke woning.
    Nadat u de ‘knipoog’ van de verkoper/makelaar ontvangen heeft, treedt u uit uw anonimiteit door een afspraak voor bezichtiging te maken. Na mogelijk nog enige onderhandelingen sluiten jullie uiteindelijk een mooie deal…..

    reageren
    • Hallo Paul,

      Ik juich een initiatief als Faund toe, maar ik verwacht dat het in de huidige opzet geen goede kans van slagen heeft. Als ik bijvoorbeeld de woonplaats ‘Ede’ opgeef, kent het systeem deze plaats niet. Ik heb het dus even getest met de plaats Den Haag en het stappenplan doorlopen. Wat mij opvalt is dat je alleen maar criteria m.b.t. de woning kunt opgeven, terwijl het naast woning-criteria tegenwoordig steeds meer over locaties zou moeten gaan.

      Men zou dus meer uitgebreide woonwensen moeten kunnen opgeven, zoals bijvoorbeeld ‘in de buurt van basisschool, binnen een straal van 3 KM’. Of: ‘landelijke omgeving, maar grote plaats/stad binnen een straal van 10 KM’. Of: ‘tennisclub binnen een straal van 5 KM’. Dat soort criteria.. Dan krijg je pas goede matches.

      Daarbij zou ik het heel laagdrempelig maken en het niet alleen maar voor (NVM) makelaars uitrollen, maar gewoon iedereen die een huis zoekt of aanbiedt toelaten; daarbij de focus op de woningzoekende.

      Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar als je geen serieuze investeerder erbij betrekt, blijft het een betrekkelijk klein project. Wellicht is het een idee om het eerst lokaal uit te rollen. Dan kun je er lokaal bekendheid aan geven, zodat je – relatief gezien – een niet al te groot reclamebudget nodig hebt.

      Een investeerder (denk aan een grote bank of andere hypotheekverstrekker), kan er in 1 keer landelijke publiciteit aan geven. En stel je eens voor: als je er een landelijke campagne op loslaat, naast makelaars ook particulieren toelaat en het match-systeem flink interactief optimaliseert, veeg je in een paar klappen het beroep makelaar van tafel. Immers: men kan zelf wel in contact komen met woningzoekenden, de makelaar is zwart/wit gezegd overbodig geworden (deze zal hooguit nog zaken als aankoopbemiddeling, een onderhandelingetje hier en daar of een koopovereenkomst kunnen regelen).

      Dus nogmaals: Faund is een goede stap in de richting, maar het gevaar is dat er zeer waarschijnlijk al andere slimmeriken bezig zijn met een grootsere opzet, waarmee mijn voorspelling (de makelaar verdwijnt of zijn rol heeft nog maar weinig te betekenen) waarschijnlijk uit zal komen. Zette men vroeger een zoekertje voor de te verkopen oude boekenkast in het plaatselijke sufferdje, nu zet men de boekenkast op Marktplaats..

      Maar zoals eerder gezegd valt of staat dit met een gebruikersvriendelijke, interactieve en high tech website en een zeer ruim (marketing)budget.

      Zelf ben ik ook makelaar (niet in NL) en voel op mijn klompen aan dat een dergelijk ‘gevaarlijk’ nieuw concept op de loer ligt. Als ik er een gokje op los mag laten: je hebt best kans dat een grote partij als bijvoorbeeld Google er al mee bezig is, of er binnenkort op inspringt. De tijd zal het leren..

      reageren
      • Hallo Willem,
        Hartelijk dank voor je reactie. De foutmelding van “Ede” heb ik aan de programmeur doorgegeven. Geen idee waarom hij Ede niet kent, terwijl het zo’n mooie plaats is ;). Gelukkig kun je op het kaartje wél heel duidelijk aangeven waar je zoekgebied ligt zodat je toch een woonwens voor Ede en omstreken kunt invoeren.
        We hebben bewust gekozen om slechts een aantal wenscriteria in te kunnen voeren omdat als je teveel variabelen inbouwt de kans op een goede match erg klein is.

        reageren
      • Hallo Willem,

        Check onze site eens. Als ik zo hoor wat er speelt, kan dit een hulpmiddel zijn voor de stagnerende markt. Een digitale manier van treintjes maken en ook zodanig dat de koper niet door standaard keuzes onbedoeld een ander profiel plaatst. Woonhuisgezocht.com is pas een week geleden gelanceerd en verkeerd momenteel nog in de testfase. Vervolgens zal er meer aandacht aan de site worden gegeven en zal de SEO in combinatie met Adwords geoptimaliseerd worden. In eerste instantie is gekozen voor een lokale aanpak of te wel uitsluitend zuidlimburg. Commentaar / reacties zijn welkom.

        reageren
      • Beste Willem,

        Goede comments.
        Ik zou je willen vragen als je ook eens naar mijn nieuwe blog wil beoordelen. Ik ben interieurontwerper en ben daarnaast bezig met mijn nieuwe blog over koophuizen.
        Ik hoor graag van je.

        Met vriendelijke groet,

        Djanim Van der Schalk

        reageren
  6. Ik ben het eerlijk gezegd nogal eens niet eens met de schrijver…maar in dit geval slaat hij wat mij betreft de spijker keihard en doeltreffend op de goeie kop.
    Ik ben geen lid van de nvm. Als ik wel lid zou zijn zou ik proberen dit bij de nvm te laten landen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald…

    reageren
    • Dank. Als we het altijd met elkaar eens waren was er niks meer aan 🙂

      Boodschap zal aangekomen zijn, hopelijk valt er nog in te grijpen.

      Mooie uitdrukking: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

      reageren
  7. Sinds enige tijd staat er op linkedin een discussie uit over het ‘vangen’ van zoekprofielen in een database. Groep makelaars (woningen) http://www.linkedin.com/groupItem?view=&gid=2055089&type=member&item=69407930&qid=7d60901a-a38d-43e1-9190-de854a26b895&trk=group_most_recent_rich-mc-rr-ttl&goback=%2Egmr_2055089
    Op zich vind ik het initiatief van de nvm goed, alleen lijkt het me zonder een dergelijke database ‘lastig’. Daarnaast heb je veel variabelen die zelf gematched moeten worden, lijkt me zonder die database een enorme opgave. Daarom langs deze weg nogmaals een oproep aan Funda om de zoekprofielen in een database te plaatsen op de grootste huizensite van Nederland! Als dat lukt, steek ik de vlag uit! Verder complimenten voor mijn collega’s die zich door het initiatief van de nvm laten inspireren tot creatieve ideeen!

    reageren
    • Beste Jolanda,

      Heeft je idee m.b.t. zoekprofielen vangen inmiddels al wat meer vorm aangenomen? De discussie op LinkedIn heeft vooralsnog niet veel meer dan het welbekende ‘gelul in de ruimte’ opgeleverd.

      reageren
      • Doordat een paar collega’s gister op twitter over de nieuwe campagne van @nvmog twitterden en opperden om een ‘zoekprofielen’ tabblad onder Funda te hangen. Kregen we zojuist het volgende twitterbericht:

        funda: @awingen @zijisdemakelaar @esthervelzen @fritsmarkus @janweide @barendtreep @nvm Gaan met NVM kijken hoe wij kunnen helpen met NVM-campagne
        Original Tweet: http://twitter.com/funda/statuses/167997586236649472

        reageren
        • Het is duidelijk dat de markt om een dergelijk initiatief schreeuwt, maar het antwoord van Funda zegt weer voldoende: we gaan met de =>NVM<= kijken…

          reageren
          • Mijn advies: ga nooit van vooronderstellingen uit! Niet geschoten is altijd mis!

        • Wat gaaf! Ook is het fijn om te lezen dat de NVM ons met z’n allen goed in de gaten houdt en open staat voor input/reacties vanuit het veld. Ik wens jullie alvast veel succes toe om de NVM bij te staan met het verder uitwerken van hun idee, schrijf je er dan wel een verslagje van voor ons?

          reageren
          • Han, een mooi vervolg schreeuwt altijd om een verslag. Dus die komt er echt wel!

          • ….grinnik. Ik wist wel dat ik op je kon vertrouwen! Alvast bedankt 🙂

        • Geweldig om te zien dat zowel NVM als Funda zo sportief en klantgericht zijn om hier op in te spelen. Er zijn genoeg organisaties die zich opsluiten in een ivoren toren en snel de sleutel uit het raam kieperen.

          Kan me trouwens goed voorstellen dat Funda het eerst met de NVM bespreekt. De NVM heeft tenslotte het initiatief genomen en de kosten en moeite geïnvesteerd voor de campagne.

          reageren
  8. Je hebt je roeping gemist, je had schrijver moeten worden!

    Soms worden dingen in ‘the heat of the moment’ beslist als een koel hoofd beter had gewerkt. Ik ben er zelf ook vaak genoeg schuldig aan geweest, daarom laat ik dit soort plannen meestal een dagje of 2 dagen liggen voor ik er over beslis. Misschien hadden ze die luxe niet?

    reageren
  9. Hallo allemaal, vooropgesteld dat het een prima artikel is waar de NVM zeker tips uit kan halen moet me wel van het hart dat de makelaars zelf ook wel in actie mogen komen. Je kunt met de geboden campagne ook actief aan de slag naar zoekers, verkopers, belangstellenden. Zet een rechtstreekse link naar het Top 3 formulier in je twitterbericht, op facebook, hyves, linkedin en in je nieuwsbrief en op je eigen website! Gebruik de geboden mogelijkheden en leun niet achterover tot de NVM je probleem oplost. Hup, kom ik actie! Zoals Koefnoen al zei: “kom op jongen……., een beetje werken voor je courtage”. De NVM is een branchevereniging en niet een marketingformule die voor jou alles gaat bedenken en uitvoeren. Gelukkig niet zeg. Verder is het goed om te weten dat Funda nog in ontwikkeling is met een woningruil (match)systeem, dus hopelijk is er binnenkort een betere database met gegevens! Groeten uit een koud Fryslan.

    reageren
    • Hoi Sierd,

      Je hebt natuurlijk 100% gelijk. Ik kies niet voor het NVM lidmaatschap omdat zij mijn werk moeten doen. Daar zijn ze niet voor en dat zou geen eerlijke verwachting zijn.

      Maar als je enkele tonnen investeert om de markt (en je leden) verder te helpen, waarom dan niet zo efficient mogelijk. Je krijgt gewoon het idee dat als hier nog even een middag over nagedacht was, dat je een rendement had kunnen krijgen dat 2x,3x, misschien wel 4x zo groot zou zijn.

      Want eerlijk is eerlijk; als je het op je Facebook, Twitter, Linkedin, nieuwsbrief, website etc. zet… dan krijg je 10x zoveel reacties als je een digitale mogelijkheid hebt in plaats van het omslachtige proces dat nu nodig is.

      Dat van de database is natuurlijk goed nieuws. De volgende stap is hem vullen. En daat zit hem net de kneep; met papieren formulieren zie ik dat niet gebeuren.

      Het is nu net alsof we een huis proberen te verwarmen met de deuren wagenwijd open. Niet efficient en eigenlijk vrij eenvoudig op te lossen als je er even over nadenkt.

      Hier in Maastricht is het al koud. Maar bij jou in Friesland ben je volgens mij na 10 minuten een menselijke ijsklont als je eventjes de deur open laat staan 😉

      reageren
  10. dag, 10 jaar geleden verkocht ik voor het laatst een huis. Nu doe ik weer een poging. Bijzonder dat het gedrag van de makelaar in die 10 jaren niet anders is dan 10 jaren geleden: passief. Bord in de tuin, tekst en foto’s op Funda en dan maar wachten tot het vanzelf goed komt. Wat is dat toch? Iedere ondernemer weet dat je in een veranderende markt je gedrag moet aanpassen. De meeste ondernemers worden stukken creatiever in moeilijke tijden. Ik wacht nog op reacties die mijn beeld positief bij kunnen stellen!

    reageren
  11. Soms zie je iets en dan weet je dat het de uitvoering niet goed is, maar je kunt niet onder woorden brengen wat er dan precies niet goed is.

    Jij hebt dat dus wel voor me gedaan. Ik heb de billboards gezien (rij dagelijks op en langs de A2, waar ik er 2 tegenkom) en ik had meteen het gevoel dat er meer in zou kunnen zitten. Marketing is niet mijn business maar als het dan goed wordt omschreven denk ik: Ja, de spijker op zijn kop!

    Vooral omdat je het professioneel doet. Er wordt veel geschreeuwd op Internet vooral uit frustratie. Als het een keer hoffelijk wordt gedaan is dat een verademing.

    Er staan echt punten in waaraan de volgende keer bij een actie gedacht moet worden. Nu worden er alleen middelen tegenaan gegooid, zonder een echt vast plan eraan vast te knopen. Daar hebben we allemaal weinig aan.

    reageren
  12. Funda
    Postbus 94591
    1090 GN Amsterdam
    Oosterhout, 23 oktober 2011
    Betreft: beter benutten van de database met als doel de huizenmarkt te stimuleren.
    Mijne Heren,
    Ik ben een van die mensen die tevergeefs een appartement probeert te verkopen. Al helemaal in het begin heb ik bovenstaande item al eens met de makelaar besproken: er zou een soort wensenlijst gemaakt kunnen worden, waardoor iemand die mijn appartement wilt kopen weet wat ik eventueel zoek.

    Met deze insteek en met het inzicht van uw database kwam ik op het volgende:

    • Zoals je ook kunt zoeken bij “uitgebreid zoeken”, kun je ook per woning een wensenlijst samenstellen, met daarin voldoende mogelijkheden aan wensen.
    • Op het zgn. voorblad kun je een item toevoegen met :
    Wilt conctact met makelaar bij een match Ja/Nee
    • Word dan een tabblad toegevoegd met die wensen die voor iedereen zichtbaar zijn op Internet
    • Alleen U als database-eigenaar kunt die match uitvoeren
    • Voor de makelaars is het misschien op dit moment de oplossing om wat meer te kunnen verkopen
    • omdat alleen bij u alle huizen staan.

    Je kunt zo als koper ook zelf actief zoeken wie er op zoek is naar jouw object.

    A kan op zoek zijn naar B. Maar A kan ook op zoek zijn naar C, terwijl B weer op zoek kan zijn naar C.
    Zoals je ziet is deze mail al op 23 oktober door mij verstuurd naar Funda:
    DIT LIJKT MIJ INDERDAAD DE PLEK WAAR ALLES SAMENKOMT EN JE ALS VERKOPER OOK ACTIEF MEE KUNT ZOEKEN.

    reageren
  13. Hallo Arno,

    Wat een herkenbaar stuk heb je geschreven. Waar jij nu tegenaan loopt, het ontbreken van het vervolg op de campagne van de NVM, heet gewoon: FAUND

    Op http://www.faund.nl kunnen woningzoekers (anoniem) hun woonwens invoeren en afwachten totdat ze een knipoog krijgen van een verkoper die voor de opgegeven prijs wenst te verkopen.

    Wij zijn druk bezig om Faund uit te rollen in Nederland en kunnen elke vorm van acquisitie goed gebruiken. Inmiddels hebben een 30 tal Utrechtse NVM makelaars hun aanbod al in Faund staan, nu moeten we de databank zien te vullen met woningzoekers…..
    De NVM is ons hierin aardig behulpzaam, maar had alleen onze naam even in de campagne moeten vermelden.

    Ons concept geeft de oplossing aan op de door jou geschetste problemen. Faund is hét verzamelpunt voor heel woningzoekend Nederland, heeft een pakkende naam, het systeem is volledig operationeel en bedacht door enkele actieve NVM-makelaars.

    In een eerder stadium (2009) hebben wij ons concept al met de NVM besproken, maar zelfs het bestuur van de afdeling wonen begreep nog niet dat de markt sterk aan verandering onderhevig is. Ze waren dan ook niet bereid om geld in ons idee te steken. Samen met een aantal enthousiaste NVM collega’s hebben wij het project met eigen middelen gefinancierd en zijn nu op zoek naar “lawaai” om het nieuwe makelen in Nederland bekend te maken. Jou inspirerende blog zal hier zeker aan bijdragen.

    reageren
    • Fijn dat ik een bijdrage kan leveren. Moet eerlijk zeggen dat ik Faund nog niet ken, maar zal een kijkje nemen. Kan het zijn dat ik het 1-2 jaar terug in de beta heb gezien.

      Als je de database met kopers moet vullen is het misschien een idee om op de lopende campagne mee te liften. Een digitale component aanbieden op de site van deelnemende NVM makelaars, waarbij het woningtrein idee wordt uitgevoerd met Faund als platform?

      reageren
    • Beste Paul,

      Goed initiatief! Het is mij alleen nog onduidelijk hoe woningverkopers de woonwensen van woningzoekenden kunnen inzien om vervolgens een knipoog te geven.

      Zou je daar wellicht wat meer uitleg over kunnen geven?

      reageren
  14. Helemaal eens met dat je met deze “vul een formulier in en breng het langs bij het kantoor” campagne geen mensen over de streep trekt. Als je dit niet digitaal doet (met funda), is het kansloos. Want een top drie is dynamisch- hij verandert wanneer er een leuk nieuw huis op de markt komt of bereikbaar wordt door prijsdalingen. Uiteindelijk telt alleen de top drie die je hebt als je je eigen huis hebt verkocht. Dan weet je je budget en uiterste verhuisdatum pas, tenslotte.

    Meer basaal: Waarom zou een potentiële koper willen laten weten aan álle NVM makelaars welke drie huizen hij/zij het liefst wil? Dat lijkt me geen handige uitgangspositie bij het onderhandelen later.

    reageren
    • Dat is inderdaad een valide punt: “de top 3 is dynamisch”. Nog een reden te meer om meer te concentreren op het digitale onderdeel i.p.v. een blaadje.

      Waarom een potentiele koper het zou willen laten weten is omdat het ze misschien helpt hun eigen huis te verkopen. De filosofie is; als ik het invul dan vult iemand anders het misschien in voor mijn huis.

      Maar dan moet je voldoende formulieren krijgen om kritische massa te behalen en echt iets te bereiken. Plus, die formulieren moeten goed opvraagbaar en koppelbaar zijn om resultaten te halen. Anders ben je in een heel klein cirkeltje bezig, terwijl de makelaars om je heen misschien net wél dat treintje kunnen maken.

      reageren
      • Waarom funda niet meer laten doen met de 100 bewaarde/gevolgde woningen en het klikgedrag van fundagebruikers?

        Als funda op basis van het klik, bewaar en volg gedrag van de de fundagebruikers door slimme computeralgoritmes zoekprofielen laat maken van de woonwensen van de fundagebruikers, zou dat zomaar een schat aan informatie kunnen opleveren.

        Wat je zou kunnen doen:
        – Funda genereert zoekprofielen per fundagebruiker.
        – Fundagebruikers kunnen via een nieuwe optie in funda toestemming verlenen voor het inzien van hun geanonimiseerde zoekprofiel door makelaars en voor het via funda ontvangen van voorstellen van makelaars (opnieuw zodanig dat de makelaars de identiteit van de fundagebruiker niet kunnen inzien)
        – Eventueel kunnen gebruikers aanvullend vragenlijsten worden voorgelegd met o.a. vragen over type woning dat gezicht wordt, in welke woonsituatie koper zelf zit (huur, huis verkocht, huis te koop), op welke termijn hij/zij idealiter wil verhuizen, in welke prijsrange gezocht wordt, wel/niet openstaan voor zelf opknappen woning etc, die meegenomen worden in de geanonimiseerde zoekprofielen
        – Makelaars zoeken naar geanonimiseerde profielen die het huis dat ze verkopen interessant vinden, gezien bv bewaren huis/veelvuldig bezoeken fundapagina’s van huis, en/of verdere profiel wensen.
        – Makelaars benaderen via funda potentiële geïnteresseerden voor huis, waarbij de fundagebruiker nog steeds anoniem blijft.
        – Indien de fundagebruiker ook geïnteresseerd is in de woning, kan hij laagdrempelig contact opnemen met de makelaar. De makelaar kan dan met de potentiele geinteresseerde bespreken onder welke condities de fundagebruiker tot koop zou willen overgaan. In geval van een doorstromende potentiële koper die nog zit met een nog niet verkocht huis, kan de makelaar wellicht samen met de verkoopmakelaar van de potentiële koper aan de slag om sneller het huis kwijt te raken (treintjes maken). Daarbij ook weer geholpen door die fundazoekprofielen, natuurlijk…

        Overigens begint vrijwel elk treintje natuurlijk wel met een ongebonden starter die als locomotief de hele trein in gang wil zetten. En die starters zullen niet overstag gaan zolang we de meeste starters denken dat de gemiddelde woningprijzen de komende jaren nog flink dalen…

        reageren
        • Goed doordacht systeem. De informatie is beschikbaar, is een kwestie van goed en efficient combineren. Levert ongetwijfeld extra transacties en activiteitop.

          Ook hier weer; het maximale uit de middelen halen die ter beschikking staan!

          reageren
  15. Weinig aan toe te voegen, zelfs als communicatie professional.

    Misschien wel het beste artikel dat ik dit jaar gelezen heb over marketing en optimalisatie van een campagne.

    Chapeau.

    reageren

Geef een reactie

Google+