Wat kan een echte aankoopmakelaar betekenen?

NVM-aankoopmakelaarEen paar maanden geleden vroeg ik me af of een aankoopmakelaar wel waar voor z’n geld levert. Want, er zijn maar verrekte weinig consumenten die een aankoopmakelaar inschakelen (2 tot 10%). Ook zijn er maar heel weinig makelaars die alleen maar dat doen: aankopen.

Ik snap waarom. De makelaars weten zelf nauwelijks wat een aankoopmakelaar is! Die conclusie volgt als je de informatie over de voordelen van een aankoopmakelaar volgens de NVM leest.

Analyse

Kijk even naar deze tekst en laat het goed tot je doordringen:

Het is een prachthuis en de roze bril gaat op. De verkoper presenteert het huis prachtig en heeft een goed verhaal voor eventuele mindere punten. Op dit moment heeft u behoefte aan een aankoopmakelaar.

Dit is exact wat er op de NVM site staat.
Alleen al met deze zinsnede wordt het vak, de kunde, van aankoopmakelaar de grond in geboord. Alleen al hiermee is een aankoopmakelaar tot niets anders verworden dan een juridische en bouwkundige controlepost. Geen enkele andere meerwaarde voor de koper!

12 punten

Van de 12 verschillende punten (voordelen genoemd) zijn er maar liefst 5 gerelateerd aan het huis, 2 juridisch van aard en slechts 2 die over het voordeel voor de klant gaan (tijdswinst en lokale kennis).

En dan vind men het gek dat kopers geen aankoopmakelaar inschakelen voor hun zoektocht.

Voortraject

Bespaar geld - schakel een aankoopmakelaar inJuist de periode vóór de eerste bezichtiging is waar een aankoopmakelaar het verschil kan maken. Een periode die in dit NVM lijstje compleet genegeerd wordt. Een gemis van jewelste.

Waarmee kan een aankoopmakelaar echt het verschil maken voor kopers? Even wat voorbeelden (met dank aan een paar gedreven aankoopmakelaars – Esther en Gerda).

  1. Op basis van de wensen van de koper gaat de aankoopmakelaar zoeken en maakt een selectie van potentiële huizen om te bekijken. Tijdwinst voor de kopers.
  2. Vanwege het overweldigende aanbod aan huizen filtert de aankoopmakelaar de mogelijkheden voor de kopers. Gemak voor de kopers.
  3. Aankoopmakelaar doet eerste bezichtiging en op basis daarvan wordt een shortlist gemaakt om samen met de kopers te gaan bezichtigen. Tijdwinst, gemak en beschermen voor bouwkundige problemen.
  4. De aankoopmakelaar bewaakt het traject en bepaalt de juiste momenten om tot actie (of niet) over te gaan. Het is een procesbegeleider. Rustgevend voor de kopers.
  5. Er wordt door de aankoopmakelaar rekening gehouden met de wensen voor het huis, maar minstens net zo belangrijk is de woonomgeving – zoals de school, leefbaarheid, infrastructuur, bestemmingsplan, winkels – en de kwaliteit daarvan. Toevoegen van lokale kennis door de aankoopmakelaar.
  6. Door het goede netwerk van de aankoopmakelaar is er ook (eerder) bekend wanneer er een interessant huis in de verkoop gaat komen, of via stille verkoop beschikbaar is. Groter bereik voor de kopers.
  7. Indien er verbouwingen nodig of gewenst zijn bij het te kopen huis kan de aankoopmakelaar dat gehele traject verzorgen en dus als enige aanspreekpunt voor de kopers fungeren. Selecteren van aannemers, onderhandelen en bewaking van de voortgang wordt dan allemaal verzorgd. Gemak en vertrouwen voor de kopers.
  8. Verzorgen van de verhuizing en/of het regelen van een binnenhuisarchitect en/of hovenier. Immers, de aankoopmakelaar kent de lokale partijen waar goed en prettig mee samengewerkt wordt beter dan de koper. Zekerheid bieden aan kopers.

De punten die de NVM noemt in het lijstje zijn natuurlijk ook goed en van toepassing. Alleen is dat maar een stukje van wat de aankoopmakelaar allemaal kan betekenen voor de kopers.

Door de kopers te helpen met bovenstaande punten maak je een verschil. Je geeft gemak en rust, met vertrouwen als basis. Omdat je niets te verkopen hebt kijk je als aankoopmakelaar ook heel anders naar te koop staande huizen en valt er beter te onderhandelen.

Kan jij je meten aan al deze punten? Dan mag je je gerust aankoopmakelaar noemen!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

8 Reacties

  1. Vraag het de koper wat ze van jullie verwachten, ipv zelf het proberen te verzinnen.

    Als koper vind ik het bv van belang dat de aankoop makelaar zelf niet verkoopt en dus geheel onafhankelijk voor mij het beste huis zoekt met de beste prijs. Als de Rabo aangeeft dat de huizenprijzen nog 20 – 30 % gaan dalen is een reëel aankoop bedrag van essentieel belang. De belangen verstrengeling die nu makelaars hebben is te groot. De prijs van buurten wordt kunstmatig gereguleerd doordat de makelaar zowel als verkoper als aankoper actief is in een buurt. Met name komt nu de omzet van verkopers dus is het reeeel dat naar die belangen, bewust of onbewust, gehandeld wordt.

    Denken en acteren vanuit het belang van een koper vraagt een mind shift die niet verenigbaar lijkt met het opkomen voor de belangen van de verkoper. Ik geloof oprecht dat er een grote markt is voor aankoop makelaars in deze tijd.

    reageren
    • Ps Nabrander, ik zie de link in dit stukje. Mevrouw de aankoop makelaar lijkt het te snappen, ze kijkt naar verantwoord aankopen,zeker een thema in deze tijd. Kopen staat centraal voor haar en niet verkopen. Ik geloof zeker dat hier markt voor is.

      reageren
    • Bedankt dat je als koper je ervaring deelt met de ‘vakgroep’ van makelaars!

      reageren
  2. Denk dat het probleem zich niet zozeer in de dienstverlening zelf zit. Het zit hem in het verkopen/promoten van de dienst.

    Een consument kan nu te makkelijk zijn schouders ophalen en zeggen: “dat kan ik ook” als hij een advertentie ziet staan voor aankoopmakelaardij.

    Guido zegt het denk ik perfect: “Ik vind de omschrijving van procesbegeleider een juiste weergave van de werkzaamheden. Helaas is het geen term waarmee je eenvoudig kunt communiceren.”

    Het zou dus de uitdaging moeten zijn om goede, aantrekkelijke marketing samen te stellen voor aankoopmakelaardij, zodat je klanten aantrekt met een heldere boodschap die voordeel voor hun duidelijk maakt. Er is meer voor nodig dan; wij zijn bouwkundig, juridisch en kunnen beter onderhandelen.

    reageren
  3. Kijk eens naar de twee aanbevelingen op mijn LinedIn-profiel.
    Dan krijg je een beeld hoe klanten het werk van een specifieke aankoopmakelaar beoordelen/waarderen.
    Ik zou er graag meer willen laten zien maar veel van mijn klanten zitten niet op LinkedIn.

    reageren
  4. Natuurlijk is dit een goed geschreven artikel. Toch ‘werkt’ de inhoud pas voor zichzelf als het een beleving was van een koper die zich heeft laten begeleiden door een aankoopmakelaar…

    reageren
  5. Alles draait dus om het contact en de relatie met je opdrachtgever. Inspelen op de echte behoeften en wensen van je klant.
    Jij bent, als aankoopmakelaar, niet alleen een manier om geld te besparen of om ellende te voorkomen.
    Jij bent vooral coach, maar bovendien ook therapeut en huisvriend.
    Dat is je toegevoegde waarde.

    Overigens mag je toch van een organisatie als de NVM verwachten dat ze alleen maar teksten zonder spelfouten publiceren.
    Het is natuurlijk niet “een gesprekspartner die alleen uw belang vertegenwoordigd” maar “een gesprekspartner die alleen uw belang vertegenwoordigt”. Maar dit terzijde…

    reageren
  6. Mee eens,

    Het gaat naar mijn mening om het bieden van toegevoegde waarde in het gehele traject. Vanaf de zoekvraag tot de uiteindelijke aankoopfase én daarna. Hoewel de wijze van ondersteuning per klant verschilt en er vele manieren verdienmodellen zijn in de aankoopmakelaardij is het noodzakelijk om per klant een aankoopstrategie te bespreken.
    Ik vind de omschrijving van procesbegeleider een juiste weergave van de werkzaamheden. Helaas is het geen term waarmee je eenvoudig kunt communiceren, omdat het brede publiek niet gelijk te link zal leggen met een aankoopmakelaar.
    De tijd dat je met één bezichiging, de onderhandelingen en de juridische afwikkeling voldoende meerwaarde biedt voor de gemiddelde klant ligt inmiddels ver achter ons.

    reageren

Geef een reactie

Google+