Vorig jaar heb ik een vraag gesteld op het blog: “Mijn makelaarskantoor is gespecialeerd in…” wat beantwoord kon en mocht worden door makelaars en consumenten. Immers, het is geen wetenschappelijk onderzoek. Het enige doel was kijken of mijn vermoeden werd bevestigd.
Ja, mijn vermoeden werd inderdaad bevestigd. De vraag is alleen of dat goed of juist slecht is.
Het vermoeden was tweeledig. Allereerst dat makelaars nog altijd aan ‘verkopen‘ denken en niet aan het helpen van de consument en ten tweede dat makelaars van mening zijn dat ze alles goed kunnen doen en dat als specialisme zien.
Het plaatje met de antwoorden op de vraag ziet er volgens verwachting uit.
Deze vraag is op het blog, maar ook op Facebook gesteld. Omdat het aantal antwoorden op Facebook nogal matig was (20 totaal) en omdat ze niet te combineren zijn in de verschillende tools die er gebruikt zijn laat ik de Facebook resultaten even links liggen. Vooral ook omdat ze exact hetzelfde beeld gaven als het polletje op dit blog.
Laten we eens kijken wat ik hier uit op durf te maken.
- Makelaars denken als verkopers
Zelfs in de kopersmarkt die er al weer 3 jaar is, blijven makelaars halstarrig vasthouden aan het verleden. Huizen verkopen in plaats van consumenten helpen met hun woonvraag. - Mijn specialisme is alles
Je hebt het dan dus echt niet begrepen. Een specalisme is 1 ding wat je verrekte goed doet. Niet alles. Dat kan niet. Wanneer je specialisme het all-round zijn is, tja, daar zit wat in. Maar noem het alsjeblieft geen specialisme! - Ga specialiseren
Zoals je ziet zijn er weinig makelaars die zich echt specialiseren. Daar ligt het gat in de markt! Daar liggen de kansen om wel een goede boterham te verdienen. Door de beste te zijn in 1 ding fungeer je als magneet, consumenten kunnen niet om je heen en willen graag van jouw dienstverlening (je specialisme) gebruik maken. Dat betekent ook dat je een normaal tarief mag vragen voor je tijd en inspanningen. - Aankopen is inferieur
Makelaars hebben last van een ego. Een groot ego, vaak. Bij het verkopen van een huis kan je laten zien dat je ‘druk’ bent, dat je hard werkt, dat jij de makelaar bent. In tegenstelling tot aankopen, want dan heb je geen portefeuille. Ha, als aankoper tel je toch niet mee? Nee, IK, IK ben de verkopende makelaar (voeg hier een oerkreet van kracht toe – alfamakelaar).
Nu de consument echt goed hulp kan gebruiken bij het aankopen van een huis, nu je echt kan laten zien dat jij je vak verstaat als makelaar, waarom laat je deze grote groep links liggen? Lach die verkoper gewoon recht in z’n gezicht uit met z’n belachelijke hoge vraagprijs en ga aankopen!
Wie heb jij het liefste aan je ziekbed staan wanneer je, ik noem maar even wat, acute blinde darm ontsteking hebt? De huisarts die van-alles-wel-wat-afweet of een specialist die er voor zorgt dat jouw behandeling snel, pijnloos en perfect verloopt?
Wie heeft de consument liever naast zich staan, een makelaar die van alles wel wat weet, of precies degene is die alles weet over het aankopen van een jaren dertig woning (of welk ander type dan ook, afhankelijk van je specialisme).
Laat 2012 het jaar worden van jouw specialisme. Waar ga je voor kiezen, de makkelijke maar doodlopende weg of maak je jouw specialisme tot Unique Selling Point? De reden waarom de koper of verkoper alleen maar met jou zaken wil doen?
Mocht je nog wat tips en adviezen kunnen gebruiken hoe je jouw specialisme als beste tot uiting kan brengen in de online wereld, schrijf je dan in voor 10 gratis tips en adviezen!
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Ik geloof dat een makelaar weldegelijk een manusje van alles moet zijn, helemaal geen specialist. De focus moet, mijns inziens, liggen op een gebied. Dáár moet de passie zitten, niet in het verkopen of taxeren. Die gespecialiseerde arts moet toch ook weten hoe gezond jouw lichaam is, om te begrijpen hoe je blinde darm ontsteking is ontstaan? Als die alleen het ding an sich (de blinde darm) begrijpt, ben je nergens.
De makelaar als specialist had net zo goed autoverkoper kunnen worden (niet mijn woorden, wel eens). Of alleen taxateur. Een makelaar moet gastheer zijn van een gebied en verkoper van het vastgoed daarbinnen. Daarbuiten verleent hij services om de intrek in een gebied zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zijn beloftes (mooie plek, fijn wonen) moeten kloppen, dus hij moet kennis hebben van een gebied.
Denk ik… meer uitleg in mijn volgende blog! Nu al weet ik dat niet iedereen vind dat ik een rol van een makelaar omschrijf, dus ben benieuwd.
Emilie – een bepaald gebied kan natuurlijk heel goed een specialisme zijn! Alleen geloof ik het niet als het een groot gebied is dat je dan als ‘makelaar’ (oude stijl) alles kan. Ik kijk uit naar je omschrijving en verdere uitleg in je komende blog 🙂
Hallo Emilie!
Leuk dat je je zo in de materie ‘makelaardij’ vastbijt.
Consumenten hebben geen gastheer nodig om ergens te gaan wonen. We leven in een netwerksamenleving en informatie is overal. Die informatie hangt gewoon ‘in de lucht’. Het waarnemingsvermogen van mensen neemt (on)bewust toe.
De vergelijking met patiënten: consumenten van zorg weten soms/vaak ook meer dan een arts en willen samenwerken met die arts. Zo zullen makelaars die met consumenten gaan samenwerken het gaan overleven. Zij moeten zich dan wel duidelijker profileren. Het gaat om value en dat je als dienstverlener zelf weet wat jouw specifieke waarde is in de samenwerking met de persoon en dat je dat kunt laten voelen, verwoorden, bewijzen, concretiseren. En dat is niet perse een specialisme, dat is nog iets te vakmatig. Het is persoonlijker. Alleen in samenwerking met de consument kan een waardevolle dienstverlening ontstaan die past bij deze tijd.
Manske
Mooie blog! De uitspraak: “Door de beste te zijn in 1 ding fungeer je als magneet” trof me. Met ons specialisme (woongold) hebben we naast onze standaardactiviteiten van http//:www.woonvisie.nl een product neergezet wat fungeert als een magneet!
André van Luijk
Han, heel erg waar. Kort maar krachtig, aankoopmakelaar is een vak. Als ego zo belangrijk is moet je misschien iets anders doen maar de bevrediging is erg groot, temeer omdat bijna alle cliënten na afloop tevreden zijn.