Wanneer staat het klantbelang op de eerste plaats?

Open Huizen Dag RouteOver drie weken is het alweer zover. De OpenHuizenDagRoute-ellende. Zo, dat is een lekker binnenkomer, of niet dan? Nee, ik heb het echt niet over de verkeerde datum, de ellende begint een week van tevoren. Ben je het niet met me eens, dan denk je waarschijnlijk als makelaar. Lees de titel nog een keertje in dat geval.

Wat wil de klant, de koper, diegene die de rekening van de makelaar betaalt graag? Die wil graag dat ALLE huizen die meedoen aan de OpenHuizenDagRoute eenvoudig te vinden en te selecteren zijn. De ellende begint precies een week van tevoren, want dan zijn niet alle huizen die meedoen eenvoudig te vinden op funda.

Lees en huiver wat er in de nieuwsbrief van funda staat:

Woningen van niet-NVM makelaars worden een week voor en een week na de NVM Open Huizen Dag niet getoond binnen het zoekfilter ‘Open Huis’.

Probeer dat als gewone Nederlander die graag een huisje wil kopen en bezichtigen zonder bemoeienis van een makelaar maar eens uit te leggen. Want die zoeker kijkt echt wel (ook) op funda. Die bezoeker krijgt dan niet te zien wat die graag zou willen zien. Waarom toch? Waar is het klantbelang gebleven?

Ik denk niet dat funda hier het probleem is, ze zijn eerder de gebeten hond. Ik begrijp de brancheorganisaties VBO en VastgoedPRO dan ook niet dat ze dit accepteren. Waar blijft de opstand, de revolutie? Oké, dat is wat overdreven natuurlijk – er speelt veel meer mee.

Het is alleen zo ontzettend jammer dat de consument, die geen of weinig vertrouwen heeft in de woningmarkt ook nog eens op de nummer één huizensite aan het kortste eind trekt. Eerlijk gezegd vind ik dit schaamteloos van de NVM.
Willen alle NVM makelaars die dit ook belachelijk vinden nu opstaan en hun regio-vertegenwoordiger laten weten dat deze keuze de woningmarkt juist schaadt?

Alle consumenten raad ik aan om gebruik te maken van JAAP.nl, HUISLIJN.nl of MILJOENHUIZEN.nl. Laat funda maar weten, door ze twee weken links te laten liggen, dat ze een vuist moeten maken voor goede informatievoorziening aan hun bezoekers.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

9 Reacties

  1. Tja, stel je toch eens voor dat je het belang van de klant voorop/centraal gaat stellen. Dat zou toch echt te gek voor woorden zijn! Voor mij DE reden om niet lid te zijn van een branchevereniging.

    Wie niet kan delen, zal ook nooit kunnen vermenigvuldigen!

    reageren
  2. Dit is wel heel bijzonder. En ook heel vreemd. Deze actie dient m.i. geen enkel belang. Dit is slecht voor Funda, voor het consumentenvertrouwen en voor de NVM. Want door deze misser – de consumenten krijgen hier natuurlijk wel lucht van – zal het succes van de Open Huis Dag in het najaar wel eens stukken kleiner kunnen zijn én kan het imago van de NVM wel eens een flinke deuk oplopen. De consument ziet het vast (en logisch) als een arrogante houding van de NVM.

    Dit is overigens wel dé kans voor sites als Jaap en Huislijn om hier hun voordeel mee te doen.

    Maar de belangrijkste vraag blijft: waaróm doet Funda dit? Misschien dat iemand van Funda kan reageren?

    reageren
  3. Hmm … Ik zit hier een beetje dubbel in. Ik zou tijdens een promotionele actie ook niet producten van de concurrent in mijn winkel plaatsen. Aan de andere kant kunnen die producten juist wel weer de aandacht op mijn producten vestigen.

    Al met al een commerciële beslissing waarvan mijn gevoel zegt: “Is misschien niet zo slim van de NVM makelaars” … immers: in de echte wereld gaan winkels ook bij elkaar zitten om verschillende goede redenen … en dan noemen ze het een markt.

    reageren
    • Interessant wat je hier zegt Remco. In feite zeg je dus dat funda van de NVM is. Terwijl het enkel de grootste aandeelhouder van een commercieel bedrijf is.

      Je zinsnede “geen producten van een ander bedrijf in je winkel” doet me in ene denken aan supermarkten met veel eigen merk producten. Want naast die eigen merk producten staan ook A en B merken van andere bedrijven te concurreren.
      Dat zou funda dus ook goed/beter moeten doen, om de klanten een zo goed mogelijke ervaring te bieden met een zo compleet mogelijk aanbod. Net zoals die supermarkten.
      (Waar ook promo-acties worden gehouden op niet-eigen-merk juist om de mensen te trekken daar te komen shoppen…)

      reageren
      • De NVM is niet enkel alleen de grootste aandeelhouder, ze hebben preferente aandelen, veel NVM makelaars ook. Ze hebben een grote vinger in de pot. Ik vind het ook heel knap van ze dat ze de site zo populair hebben kunnen maken waar de VBO dat nooit heeft kunnen doen.

        Dit is ook meteen het probleem want het betekent dat de VBO een ondergeschikte rol speelt in de virtuele wereld. Mijn advies naar hun zou zijn om hier een top prio van te maken.

        “Want naast die eigen merk producten staan ook A en B merken van andere bedrijven te concurreren.” – Zo is het precies. Concurrentie is juist goed, het stimuleert diversiteit en is de drijfveer van een gezonde markt. Wat nu gebeurd is dat er helemaal geen A en B merken van andere bedrijven in de Funda winkel komen …

        FUNDAmenteel slecht. Het gaat helemaal tegen het beleid dat ze de meeste panden op hun site willen hebben. Sterker, een mooie vrouw is mooi omdat andere minder mooi zijn niet omdat ze mooi is. Aangezien de VBO in principe een lelijkere presentatie heeft is dit effect ook zoek.

        Ik vind het ook dom van de NVM omdat dit anderen, zoals bijv. de VBO toch weer aan het denken zet om een eigen koers te varen. Ik zou mijn concurrenten niet op deze manier wakker maken.

        Dit kan allemaal gebeuren omdat Funda een erg stevige positie heeft, zie aantal Unieke Bezoekers van verschillende sites: http://trends.google.com/websites?q=funda.nl%2Cjaap.nl%2Chuizenzoeker.nl&geo=NL&date=all&sort=0

        Maar deze positie is niet voor altijd. Funda.nl heeft een hele flinke tik voor wat betreft het zoekvolume in het 4de kwartaal van 2011. Dit gezegd te hebben heeft het de traffic niet echt beïnvloed maar dit komt omdat Funda de traffic meer alleen afhankelijk is van zoekresultaten en hard gebouwd heeft aan andere kanalen zoals e-mail: http://www.google.com/trends/?q=funda.nl,jaap.nl,huizenzoeker.nl&ctab=0&geo=nl&date=all&sort=0

        Dat deze positie niet voor altijd is kan ook aangetoond worden als de nieuwe hits op het internet in de vergelijking gegooid gaan worden. Zie Unieke Bezoekers als Twitter en Facebook toegevoegd zijn: http://trends.google.com/websites?q=funda.nl%2Cjaap.nl%2Chuizenzoeker.nl%2C+facebook.com%2Ctwitter.com&geo=NL&date=all&sort=0

        De kaarten zijn echt nog niet gedeeld.

        reageren
      • Han, maar ook de supermarkt bepaalt welk product de beste positie krijgt in het schap. Net als Funda dat met woningen doet. Als je betaalt krijg je een betere positie (tophuis), als je lid van de club (nvm) bent dan krijg je een betere positie enz enz. Volgens mij werkt AH ook zo. Een makelaar heeft keuzes genoeg; lid worden van de club, boycotten, betalen, samen met Huislijn.nl een sterk alternatief bouwen…Vandaar dat wij tijdens de open huizen route samenwerken met Jaap en Huizenzoeker.

        reageren
  4. En als ik VBO, VastgoedPRO, Jaap en Huislijn ook nog een aanvullend advies mag geven. Bouw één gezamelijke goede site en plaats hierop het totale aanbod. Weg met de eigen belangen!

    reageren
  5. En juist daarom is Huislijn.nl samen gaan werken met Jaap en Huizenzoeker. Open Huizen krijg een vermelding op alle drie de huizensites waardoor er een bereik ontstaat van ruim 2,5 miljoen! Kijk voor meer informatie op http://www.huislijn.nl/open.

    reageren

Trackbacks/Pingbacks

  1. Wat vindt jouw klant belangrijk? – De Scherpe Pen - [...] mrt072012 Geef commentaar Geschreven door Han TuttelAfgelopen maandag stond hier al een artikel over klantbeleving. Als we daar…

Geef een reactie

Google+