Selecteer een pagina

gat in de muurHet wordt weer eens tijd om het te gaan hebben over samenwerken. Samen als makelaars echt goed voor je klant(en) zorgen, zonder het eigenbelang te vergeten. Tegelijkertijd wel je concurrent aan business helpen. Kan dat?

Jazekers – en daar heb je een gat in de muur voor nodig. Laat ik het uitleggen waarom ik dat zeg aan de hand van een waargebeurd verhaal wat zich afspeelt in Egypte.

Luxor – Egypte

Een goede vriend van mij heeft een appartementencomplex in Luxor wat hij heeft omgetoverd tot een prima plekje om als toerist te willen vertoeven. Tijdens de verbouwing kwam het moment om met het interieur bezig te gaan. Samen met een Nederlandse part-time interieurstyliste ging hij op pad. Een zoektocht naar mooie en betaalbare stoffen voor gordijnen.

Luxor stoffenzaakOm goed aan te sluiten bij de lokale bevolking en cultuur werd er lokaal geshopt in Luxor, waar te kust en te keur winkeltjes zijn, ook met stoffen op rol om er mooie gordijnen et cetera van te kunnen maken.

In een klein winkeltje, om en nabij de 20m² volgepropt met rollen stof, werd een toepasselijk stofje gevonden voor gordijnen in stijl voor de appartementen. Er werd opgemeten hoeveel stof er nog beschikbaar was… en dat was te weinig!

Daar sta je dan als koper. Je weet wat je wilt, je wilt overgaan tot koop en de verkoper kan het niet leveren.

Gat in de muur

De verkoper van de stoffenzaak dacht direct aan de klant. Hij schoof een voorraad rollen stof aan de kant (waarbij de voordeur nauwelijks meer open kon), schoof een grote kartonnen plaat opzij waarna, inderdaad, een gat in de muur zichtbaar werd. Letterlijk.
De verkoper kroop door het gat met de melding “ik kijk wel even of de buurman nog wat van deze stof heeft”.

Zonder schroom of schaamte kroop de verkoper door het gat de winkel van de buurman in, zijn concurrent, en kwam even later triomfantelijk met een rol van dezelfde stof terug. Natuurlijk vroeg mijn vriend of ‘de buurman’ (die zijn winkel gesloten had die dag) daar geen probleem mee had. “nee hoor”, zei de verkoper. “Dat regelen we morgen samen wel even”.

Vanzelfsprekend begrijp je dat de gordijnen van de gewenste stof er inmiddels hangen.

Tevreden klant

Wat deze verkoper heel goed begreep was dat hij een klant tevreden kon maken door hen te helpen. Tegelijkertijd heeft hij zichzelf èn zijn buurman geholpen. Immers, hij heeft zelf stof verkocht dus omzet gemaakt. Net zoals zijn buurman die de volgende morgen zijn deel kreeg.

Makelaardij

Dat kan in de makelaardij ook. Alleen heb je geen fysiek gat in de muur nodig. Wanneer jij jouw klant net niet aan dat huis kan helpen wat ze graag willen hebben, dan kost het weinig moeite om ze bij jouw concurrent wel te laten slagen.

“Wat?? Mijn concurrent helpen? Ammenooitniet!” 

Zomaar een mogelijke reactie van een willekeurige makelaar. Draai het nu eens even om, bekijk dit eens als buurman… Inderdaad, jij kan een huis voor je opdrachtgever verkopen dankzij het werk en klant van je concurrent. Kijk, dat zou natuurlijk wel weer mooi zijn!

Je helpt je concurrent helemaal niet, en je concurrent helpt jou ook niet! Dat is het belangrijkste. Je bent namelijk samen je klant aan het helpen. Linksom of rechtsom, dat maakt niet uit. Als die klant maar tevreden is. Want, een tevreden klant gaat positief over ‘de makelaar’ praten. Dat is dan weer goed voor het vertrouwen van consumenten in het algemeen over de makelaar. Over die beroepsgroep met een nog altijd geschaad imago.

Het zal mij benieuwen wanneer makelaars in gaan zien dat het beter is om je klant te helpen een huis bij de concurrent te kopen, dan ze met een “Nee sorry, ik kan u niet helpen” de deur te wijzen.
Die klant zal dat gat in de muur zeker weten te waarderen!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+