Afgelopen week werd bekend dat autobedrijf Hessing, bekend van de showroom met zeer luxe auto’s aan de A2 bij Utrecht, failliet is verklaard. Directe aanleiding schijnt te liggen bij het vastgoedproject – Park Bloeyendael – dat de firma Hessing op hun oude terrein heeft ontwikkeld en waarbij verplichtingen zijn aangegaan waar niet meer aan voldaan kon worden.
Toen wij het project voor het eerst onder ogen kregen, waren we het als collega’s al snel roerend met elkaar eens: dit gaat niet lukken.
Het betrof een zogeheten gated community waar dure (twee-onder-één-kap)villa’s op relatief kleine kavels werden aangeboden.
Achteraf is het makkelijk praten. Zo reageerde Philip Smits van Blauwhoed met een tweet: schoenmaker blijf bij je leest. En daar heeft hij deels ook zeker gelijk in: het is doodzonde als je door een dergelijk vastgoedproject je hele autobedrijf aan een faillissement helpt.
Aan de andere kant weten autoverkopers als geen ander hoe je de consument moet verleiden. En dat is te zien op de projectsite: in een schitterende vogelvlucht kun je door het plan navigeren en de verschillende woningen bekijken. Ondertussen vliegen de vogels ook door je beeldscherm. Wil je een woning beter bekijken, dan klik je erop en openen de details schermvullend op je beeld. Bij iedere woning worden verscheidene interieurimpressies getoond in zowel moderne als klassieke stijl. Tevens kun je de plattegronden open klappen, zodat je ze goed kunt bekijken.
Er is duidelijk geïnvesteerd om het nieuwbouwplan zo goed mogelijk te visualiseren en hiermee te verleiden. Visualisaties om die woning te presenteren en niet het hele plan in een rijtje. Want wat willen we bereiken als verkopers van nieuwbouwwoningen? Dat die toekomstige bewoner zich al ziet wonen in dat prachtige huis dat nog gerealiseerd moet worden. En dat is knap lastig vanaf een technische tekening.
Ik hoop dat de vastgoedbranche hier ook van heeft geleerd. De verkoopmarketing moet namelijk echt een stuk beter in de Nederlandse nieuwbouwbranche. Een frisse blik kan verhelderend werken. Wellicht dat we ons toch wat meer moeten laten inspireren door autoverkopers.
Laatste berichten van Mark Keuter (toon alles)
- Hoe zet je het huis op funda - 22 februari 2012
- Vastgoedmarketing door een autoverkoper - 12 januari 2012
- QR-codes: wat heb je eraan? - 31 juli 2010
Tja,
Sneu maar tevoren voorspelbaar. Geniaal hoe de voorkant van een Rolls Royce in het hek verwerkt is maar…. Wat was er veel mis daar. Los van absurde prijsstelling en veel te vol bebouwd, was het vervolg op hun – op het eerste gezicht – mooie marketing erg slecht. Brochure bestellen? Twee weken later niet in huis. Weer bellen: week later in huis. Nooit nagebeld, wel zijn er mailings naar bepaalde postcodegebieden later verstuurd. Maar iemand die zelf al reageerde? Negeren….
Schoolvoorbeeld van hoe je woningen in het algemeen en nieuwbouw in het bijzonder niet moet verkopen. Een mooie verpakking hoor, maar consumenten laten zich niet foppen. Veel herrie en weinig inhoud – zelfs he verkopen van een Bentley voldoet niet meer daaraan, onder en boven de motorkap. Desalniettemin erg zonde dat een bedrijf daaraan kapot gaat – sterkte aan alle medewerkers.
Slechte leadopvolging is de doodsteek voor ieder nieuwbouwproject. Geloof je wel in de mooie verpakking?
Die mooie verpakking: ik geloof daar deels in. De verpakking mag best uitstralen dat je iets anders dan een krentenbol koopt (“als aan de brochure al niet eens aandacht wordt besteed..”) en het goed voor de juiste doelgroep verpakken van de boodschap is een heel subtiel klusje, waar 1 iemand de totaalregie in moet hebben.
Maar: te mooi is zeker niet goed. Een te mooie brochure laat je het gevoel bekruipen dat de woningen dat kennelijk nodig hebben.. En zeker nu moet het product zichzelf verkopen, marketing is daarbij ondersteunend. Is het product niet goed, dan is elke vorm van marketing daaromheen nu kansloos.
Dat ben ik niet met je eens. Volgens mij kunnen de visualisaties van de woning die nog gebouwd moet worden niet mooi genoeg zijn. Te mooi bestaat in mijn optiek alleen in de ogen van de vakgenoten die er met een andere bril naar kijken.
Maar om even terug te komen op hetgeen ik in eerste instantie beweerde: laat ik een voorbeeld pakken van een project in Amstelveen: Greencourt. Waarom kan een geïnteresseerde hier niet van een specifiek woningtype twee interieurimpressies zien? Of vinden we dat niet nodig voor appartementen van meer dan drie ton?
Uiteraard moet het product goed zijn. Maar een goede bestaande woning kan zichzelf verkopen. Voor een nieuwbouwwoning dat nog gebouwd moet worden is dat een stuk lastiger.
We zijn het wel met elkaar eens hoor 🙂 Ik doelde alleen niet op de kwaliteit van de artist impressions (die uitmuntend moet zijn!) maar meer op de toon / uitstraling waar soms op gemikt wordt. Was laatst bij een groentejuwelier waar elke aardappel zo’n beetje een rode strik kreeg – dat effect.
Helemaal mee eens Mark. De presentatie is net zo goed als die van Lamborghini. Daar hebben ze ook 0 van verkocht afgelopen jaar.
Dat het anders moet is duidelijk. Dat het allemaal niet meer kan als in het verleden ook eens. Maar er is wel een midden tussen de presenatie van Hessing en die van een gemiddeld nieuwbouwproject. De juiste toon kiezen blijft een uitdaging.