Selecteer een pagina

De echte klusser “Ken niet zonder de Gamma“, de huizenzoeker kan niet zonder funda. Niets aan de hand zou je zeggen. Goed werk van funda, door in een jaar of tien er voor te zorgen dat jouw merk, jouw website onontbeerlijk is geworden voor je doelgroep.

Daar zou je haast jaloers op zijn! Dat is precies wat er nu aan de hand is. VBO is jaloers. Zij willen dat de huizen van hun leden ook goed gezien en gevonden worden op funda.nl.

Als ik me goed herinner is dat ook exact de reden geweest dat VBO (en VastgoedPRO) een deal met funda hebben gesloten om tegen (flinke) betaling de huizen van hun leden ook op funda zichtbaar te krijgen. Op de koop toe gaan ze akkoord met een inferieure positie en nog wat haken en ogen, ook wel voorwaarden genoemd.

Daarmee hebben VBO en VastgoedPRO een hele domme, OF een hele slimme zet gedaan. Dat gaan we ontdekken wanneer de rechter uitspraak doet.

Domme zet

Dankzij het aanbod van de VBO/VastgoedPRO op funda hebben ze willens en wetens geholpen aan de verdere doorgroei van funda. Je tekent een contract, helpt je concurrent nog groter worden en gaat dan in de aanval, want het is niet eerlijk. Als de rechter in het voordeel van funda recht spreekt, dan kan het wel eens snel gedaan zijn met het gezeur.

Slimme zet

Door te helpen bij het succes van funda wordt het economische belang van ‘de site van de NVM’ dusdanig groot dat er oneerlijke concurrentie plaatsvindt. Wanneer de rechter oordeelt dat de NVM hier geen recht meer van spreken heeft, dan zal funda correcties moeten doorvoeren zodat het woningaanbod evenredig getoond wordt, ongeacht de herkomst van de makelaar. Langs deze route wordt er transparatie bij je concurrent afgedwongen. Snugger.

Funda zelf dan

Hier is het eigenlijk waar het om gaat. Funda is een commerciele organisatie. Ze bepalen, als bedrijf, zelf wat ze willen doen en wat de juiste strategie is. Ze hebben daarbij de pech dat een grote groep aandeelhouders lid is van de NVM. Op die manier proberen die NVM makelaars het roer in handen te houden.

Niet slim, want ondanks de contractuele overeenkomst met beperkingen en bepalingen wordt via de achterdeur een bepaalde marktgroep benadeeld.

Ik snap dan ook echt niet waarom funda het hier op aan laat komen. Als ze daar en beetje meer ballen zouden hebben hadden ze al in een eerder stadium het beleid gevoerd wat het beste is voor het bedrijf funda. Dat betekent het voortzetten van het succes van funda. Dat betekent dat doen wat goed is voor je klant.

Wie is de klant

Vraag je nou eens even goed af wie de klant van funda is. Is dat de betalende makelaar? Die betaald voor het geplaatst krijgen van zijn portefeuille – of is het de consument die de nummer 1 website in de huizenmarkt benut om het gewenste huis te vinden?

Kip of Ei

Tok zei de kip die tegen de boom opliep. Het dilemma van funda is toch wel om te bepalen wie je klant is.

De omzet wordt bij de makelaars gehaald (afgezien van advertenties). Eigenlijk is de makelaar de klant van funda. Alhoewel, als consumenten geen massaal gebruik van funda maken, is het voor de makelaar niet interessant om bij funda af te tikken als advertentiekanaal.

Misschien is dat de reden waarom funda gewoon afwacht en kijkt wat de rechter gaat bepalen. Sinds het NMa rapport een maand of 7 geleden uitkwam heeft funda niets gedaan. Althans, dat is wat de VBO beweert. Mijn vermoeden is dat funda wel degelijk hard aan het werk is geweest. Achter de schermen. Daar is vast en zeker al een plan van aanpak gemaakt wat er allemaal moet gebeuren wanneer de weergave op de site evenredig en gelijk moet zijn voor ieder huis, ongeacht de affiliatie van de makelaar.

Waarschijnlijk gaat de uitspraakt commercieel gezien voor funda geen verschil maken. Het enige wat zou kunnen is als alle niet NVM-makelaars resoluut al het aanbod van funda verwijderd, natuurlijk wel met een alternatief achter de hand. Dat zal funda vast niet leuk vinden. De consument ook niet, want die moet weer verder gaan zoeken naar ander aanbod wat niet op funda staat.

Kans

Stel je eens even voor wat er zou gaan gebeuren als alle VBO en VastgoedPRO makelaars hun aanbod prominent op een andere huizensite zouden zetten? Stel dat jaap of huislijn een deal met deze makelaars wil sluiten en het NVM aanbod degradeert op die site?

Of laat funda zien dat ze echt de belangrijkste site zijn en gaan ze het gras voor de voeten van de rechter wegmaaien door de consument voorop te plaatsen? Door het aanbod te laten zien wat de consument zoekt en het belang van de brancheverenigingen te laten varen?

Eindelijk weer wat beweging! Is het niet in de markt, dan is het wel in de duw-en-trekwedstrijd tussen de makelaars zelf. Ja dat geeft de burger weer moed, nu het toch al zo slecht gaat in de makelaardij.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+